MC åkning endast för rika

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Ställer bara en fråga: Hur många Ferrari-bilar är inblandade i olyckor varje år i Sverige?

Ingen aning, pröva att googla.

Ferrari-bilen var ett exempel. Vi kan ta en CL55 istället eller en M3 eller vad som helst som går fort. Var inte orolig, bilarna plockar ut en hel del pengar i försäkringsärenden med.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Som de flesta påpekat så man måste ju inte ha det senaste och värsta man kan hitta. Det finns äldre hojar före 00 med lagom effekt och som fortfarande kan ge en inspirerad färd.

Leta runt på lite äldre objekt och se först på ägandekostnader, istället för inköpskostnader.

Som swedie skriver:tummenupp Titta på totalkostnaden på en hoj innan man köper om man tycker det är för dyrt å åka. Jag kikade i lite hojtidningar från början på 90talet för ett tag sen och priserna på delar,däck,försäkring Har faktiskt gått ner eller är i stort oförändrade på dom senaste 15/20 åren Ganska kul igentligen är inte stor skillnad på tidningen bike från början på 90 o den som ligger i hyllan idag. Visst jag har fått billigare premier idag men det beror ju på att man e gammal:D inte att försäkringen blivit billigare. jag betalade över 24000 om året helförsäkrat 1990 för min suzuki 1100 bakdäcken kostade över 2000kr styck o dom va lika breda som framdäcken är idag:D Men visst det känns som man är mer jagad av dom styrande idag mot på 80/90talet med avgifter och trafikövervakning

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det kostade kompisen 3000/år att försäkra sin Ferrari 360. För att jämna ut försäkringskostnaderna mellan bil/mc så bör månadskostnaden ligga på runt 100 000/månad för Ferrarin. Detta var bara en jämförelse, så alla ni på sporthoj som äger fina bilar.
:2cool

Coolt, en Ferrari 360 är alltså billigare att försäkra än en 15 år gammal Golf.

(eller "kompisen" kanske nöjer sig med trafikförsäkring?)

Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Coolt, en Ferrari 360 är alltså billigare att försäkra än en 15 år gammal Golf.

(eller "kompisen" kanske nöjer sig med trafikförsäkring?)

Du har säkert rätt. :rolleyes:

Det bästa man kan göra är att bara köpa en motard och slippa allt tjafs. För hur man än vänder och vrider på det så kommer något alltid vara fel i någon annans ögon. Det vill säga, den här tråden är helt meningslös som alla andra försäkringen-är-för-dyr-trådar.

God jul och gott nytt år.

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
En fundering.
Skulle f-bolagen tycka det var bra om alla klass 5-7 försäkringar bara sådär försvann över en natt?

Ganska mycket pengar i omsättning även om produktgruppen går minus. Försvinner de dyra sporthojarna kommer tex motard och glidare med all säkerhet gå upp. Pengarna måste fortfarande in.

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Välj hoj efter plånbok, inte konstigare än så. Det är inte en folklig rättighet att ha senaste årsmodell RR-hoj, man kan ha kul på en äldre traktor också! Däremot så håller jag med om att det är hutlöst dyrt med denna hobby, men att det kanske först nu faktiskt kostar vad det kostar, så att säga. Jag tycker inte det känns orimligt att vi som MC-entusiaster faktiskt betalar vår egen fest. Eller?

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Tja, vad kan man säga?

Det är som sagt knappast en rättighet att äga en hoj precis så som många påpekat, matten är enkel, har du inte råd, hitta på något annat...

Det intressanta är dock hur folk tänker, jag har nu ett antal år svingat fanan högt för OLDSCHOOL-hojjar på Sveavägen..i mina ögon är dessa kult, en bit av historien som ska bevaras, men framför allt, dom går fortfarande att köra på!:yoparty

Gissa om man fått höra spott och spe över dessa dinosaurier, dessa lik från kritaperiden, jag brukar bara konstatera att dom inget begriper:D :arsele, att jag snarast ligger i bräschen för en ny trend...:D

Men tankegångarna bland folk är att det alltid ska vara det SENASTE, annars får det vara, " åka omkring på nått gammalt skit?! Aldrig"

Men, det kostar typ ingenting i jämnförelse med nya hojjar i premie och man får fortfarande KÖRA HOJ, vilket som torde vara det väsentliga?
Ta tex min Gixxer 1100-87, den kostar ungefär 2000kr/år halv hos Trygg Hansa i Stockholm, bara tuta och köra, den gör lätt 230 på mätaren..

Och kan man som i mitt fall få igenom den på en MHRF-besiktning så kostar den 498kr/ år helförsäkrad!

Men icke!
Märkligt?
Det finns alltså möjligheter att köra hoj även fast man kanske har knaper ekonomi, men då skiter man hellre i det?
Skyll dig själv då säger jag bara...

Nu tillhör jag den lilla skara som kan unna mig (än sålänge) lyxen att både äga Rariteter och en -07a, men det är ett val man gör, som sagt det gäller att prioritera, hellre bensin till hojen och käka i snuskburk än äta dagens lunch för 70:-....

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Men tankegångarna bland folk är att det alltid ska vara det SENASTE, annars får det vara, " åka omkring på nått gammalt skit?! Aldrig"

Men, det kostar typ ingenting i jämnförelse med nya hojjar i premie och man får fortfarande KÖRA HOJ, vilket som torde vara det väsentliga?
Ta tex min Gixxer 1100-87, den kostar ungefär 2000kr/år halv hos Trygg Hansa i Stockholm, bara tuta och köra, den gör lätt 230 på mätaren..

Resonerar du så på krogen också. "Vilket gammalt skåp som helst går bra, bara jag får åka lite så är jag nöjd!" :gnissla :rofl

Ne, alla har olika tycken o smaker. Jag gillar en typ därför är det det som gäller. Än så länge har jag råd så jag e nöjd. Skulle det bli billigare skulle jag iof inte säga emot :)

highrpm

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
R1 99:a fd banhoj
Ingen har hittills nämnt att jobbavdragen ger (ytterliggare) 0,01 % lägre i skatt från 1 januari. Märkligt! Vad ger det då? Jo, 200:- extra per månad (räknat på 20000/mån). Gånger 12 är det 2400:-. Men som vanligt skiter folk i vad de får extra, så fort man ska bekosta ett eget intresse skriker man sig blodig. Patetiskt! :rolleyes:

Jo, men senhöjde de ju bensinen och a-kassansaftigt sammtidigt så man får aldrig mer.Baralåter så bra när de säger det, sänk med 2-3 procent då tjänar "vi" på det. De i regeringen tjänade skit bra på det dom sänkte för de tjänar braaa mkt mer än oss.

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Resonerar du så på krogen också. "Vilket gammalt skåp som helst går bra, bara jag får åka lite så är jag nöjd!" :gnissla :rofl

Ne, alla har olika tycken o smaker. Jag gillar en typ därför är det det som gäller. Än så länge har jag råd så jag e nöjd. Skulle det bli billigare skulle jag iof inte säga emot :)

Hahahaha!
När det kommer till krogen så är det som precis som med hojjarna, man väljer ett märke en årsklass och kubik..alla skåp är gångbara bara dom är blonda med långt hår och ligger under min viktklass..det räcker med en tjockis i sänghalmen!:tuttar :D :D

Och skulle du önska att det skulle bli billigare att äga hoj så måste jag nog tyvärr grusa din dröm...det är bara att petala och inför -08 lär det knappast bli bättre:gnissla

Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Du har inte riktigt fattat hur ett samhälle funkar va!? Om det ska "löna sig" att vara försäkrad, vem ska betala då? En försäkring är en... försäkring!

Att åka hoj är ingen mänsklig rättighet, att åka Gixxer1000 -06 är det definitivt inte. Heller inte att ögna en 40" LCD om kvällen, käka kalvfilé, dricka amarones, resa till Rom på semestern eller köpa Tigerkostymer..

Det är fan inte mitt, eller nån annan i samhällets fel att Kalle Karlsson inte har råd med värstingleksakerna.. Det är dessutom oftast de som gnäller om det här som bidrar till att det ser ut som det gör..

Det är en skrämmande del av Rettorna som kraschas första året, det är helt sjukt. Närmare 50 % om jag minns rätt, hade det varit 20 % hade det varit galet mkt!

Nej, skärp er ff.. Börja plugga, jobba hårdare eller be mamma om mer pengar.. och sluta gnäll!!!

Förbaskat bra inlägg och klart tänkvärda ord!

Det finns dessutom en "lösning" på saken om man vågar lite på sig själv och turen. Personligen har jag en avställbar helförsäkring på min R1-07 som kostar mig 38 tkr /år. Om jag väljer att ta en helårsfärsäkrning kostar den mig 25 tkr. Dessutom har jag en helförsäkring på min WR450F-07 som kostar 8 tkr.

Jag har aldrig lagt en hoj, aldrig fått den stulen dvs aldrig utnyttjat någon försäkring och jag är 35 år gammal och har haft totalt 10 hojar.

Funderar allvarligt på att ta risken och bara köra på trafikförsäkring på Wr:en och R1:an (12tkr R1:an) och sedan sätta in 2000 sek/månad på ett eget bankkonto istället för att betala halv/helförsäkring. Detta gör att jag om 3 år har 72 tkr på försäkringskontot vilket förmodligen motsvarar R1-07 ans värde vid denna tidpunkt.

Skulle man smälla på allvar inom kort har man kanske allvarligare saker att tänka på men visst, skulle den bli snodd imorgon vore det surt. Allt handlar om risktagande och allt är upp till var och en.

/D.

njelger

Guest
En fundering.
Skulle f-bolagen tycka det var bra om alla klass 5-7 försäkringar bara sådär försvann över en natt?

Ganska mycket pengar i omsättning även om produktgruppen går minus. Försvinner de dyra sporthojarna kommer tex motard och glidare med all säkerhet gå upp. Pengarna måste fortfarande in.

Tänk igenom detta ett tag.....

(spoiler: produktgruppen går minus - Pengarna måste fortfarande in)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tänk igenom detta ett tag.....

(spoiler: produktgruppen går minus - Pengarna måste fortfarande in)

Frågan är dock om inte vurpfuckorna hade börjat köra annat...

Dvs om Sv650 och ER6 hade varit dom häftigaste hojarna som fick säljas/ägas så hade säkerligen olycksfrekvensen gått upp för dessa....

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX-R 1100 -90
Dyrt ?

Hoj mer än 20 år => Försäkring på 1400 kr per år
Man kör en GSX-R 1100 från 87 för dessa pengar.
Eller en GSX utan R

Värdeminskning är liten. Skatt obetydlig.

Hur kul som helst.

Men jag kör inte ny bil heller.
745a från 89

Dyrt blir det med nya grejjer, naturligtvis.
Inget att klaga på

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...