MC åkning endast för rika

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Den har dock alltid rätt

Hahaha!

Ja där fick du mig.
Antingen med krig, svält eller missär som följd.
Så jag känner mig inte som en förlorare ändå ;)

Massan har rätt om man inte har en egen åsikt.

Eftersom vi svenskar är så mesiga så kommer staten hinna kräva färdskrivare och GPS angivelser på allt vi gör innan vi reagerar tyvärr.

Last edited:

MikkE

Guest
Visst är det dyrt att äga och åka hoj. Men man kan ju ge en tanke på vad för hoj man åker också. Måste man ha den senaste (eller lite äldre, typ -03) liter-modellen? Man kan ju också prioritera sina utgifter och kanske snåla in på vissa enkla saker varje månad som ist kan gå till MCn. Under vintertid är det ju heller inte helt omöjligt att lägga undan en eller två tusen varje månad och vips så har man 10k på fickan till hojen.
När jag tjackade min hoj, CBR600F -98, så betalade jag 1900 kr/månaden (hel/hel), sedan var det lån och en massa bensapengar, jag gav fan i att skaffa mig den senaste SonyEricssonen eller köpa massa kläder, mina pengar gick till hojen och jag ångrar ingenting av de 400 mil jag hann med innan den vart stulen.
Prioritera!

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Visst är det dyrt att äga och åka hoj. Men man kan ju ge en tanke på vad för hoj man åker också. Måste man ha den senaste (eller lite äldre, typ -03) liter-modellen? Man kan ju också prioritera sina utgifter och kanske snåla in på vissa enkla saker varje månad som ist kan gå till MCn. Under vintertid är det ju heller inte helt omöjligt att lägga undan en eller två tusen varje månad och vips så har man 10k på fickan till hojen.
När jag tjackade min hoj, CBR600F -98, så betalade jag 1900 kr/månaden (hel/hel), sedan var det lån och en massa bensapengar, jag gav fan i att skaffa mig den senaste SonyEricssonen eller köpa massa kläder, mina pengar gick till hojen och jag ångrar ingenting av de 400 mil jag hann med innan den vart stulen.
Prioritera!

Måste påpeka att du är en av dom som gör våra försäkringar dyra när du går med på att betala av nästan hela hojen i försäkring på ett år.:skrämd

Du måste göra en totalkrasch första året om den försäkrngen ska löna sig.
Fortsätter du med den försäkringen så kunde du köpt en ny hoj till istället.

Du förstår inte heller debatten.
Jag har trafikförsäkring då jag vill har råd med soppa på sommaren och jag handlar inte märkeskläder alls.
Du har för mycket pengar för att vara med i debatten.

Det handlar inte om att prioritera, det handlar om att vara med eller inte.

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
som sagt, det behöver inte vara så jävla dyrt om du inte måstemåstemåste ha fetaste senaste hojen. Och sen prioritera. Jag fixar det trots att jag pluggar eftersom jag är extremsnål.

EDIT: exempel; de enda kläderna jag köpt på två år (underkläder och strumpor undantaget) är allvädersstället och skinnstället.

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
som sagt, det behöver inte vara så jävla dyrt om du inte måstemåstemåste ha fetaste senaste hojen. Och sen prioritera. Jag fixar det trots att jag pluggar eftersom jag är extremsnål.

Jag sparar den här som en favorit jag svarar på senare ;)

Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Hmm, vilket vi kan kvitta mot säkrare fordon...

Alltså, nollvisionen höll vad den lovade, att göra NOLL nytta :gnissla

Jag är den sista att förespråka statlig kontroll av alla det slag, men i vårat fall så handlar väldigt mycket om försäkringspremier. Jag menar hojen är snorbillig att köpa, den drar ingen soppa och den går fort...

Sen har vi alla kluriga jävlar som får sin hoj stulen på hösten strax efter avställning, alla som klotar på sina älskade bandagar men kanske råkar anmäla en singelolycka på närmsta riksväg dagen efter, eller dem som byter sin 70cc moppe mot en literpjäs tre dagar efter färgen har torkat på hans nyinskaffade körskolekörkort 21år gammal och klotar första veckan/säsongen...

Nu kommer jag få ett helt gäng besserwissrar efter mig, men det skiter jag i. Här kommer f-bolagsfakta...

10% av försäkringsbolagens intäkter täcker ALLA deras utgifter. Varför skall då min hoj kosta +50.000kr hel/hel, den skulle kunna kosta 5000kr hel/hel och jag hade lätt betalat 10.000kr hel/hel, en nettomarginal på 100% är jävligt bra vilket företag vi än snackar om.

Vi borde göra en gemensam aktion mot f-bolagen, jag ställer upp.

Ni som inte orkar/skall passa barnen/inte har tid/med mera. TIG och betala. För, seriöst... Det finns en jävla massa gnällspikar i det här forumet.

Puss på er och God Hjul :tuttar

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Jag är FÖR straffskatt på fotbollar, hästar och kultur!
Tänk om fotbolls killarna skulle få en extra grässkatt eller något
varje gång sessongen började, eller en liten ponnyskatt, dom släpper
ut en jävla massa växthusgaser och används inte till transport utan
är ren rekreation och borde enligt nuvarande regering straffas!
Bara för man tycker om något som inte passar herrarna i regeringen
ska jag straffas ihjäl och vara tacksam för det!
Nä, nu skiter jag i det här, mig ser ni utan skylt nästa år!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Som de flesta påpekat så man måste ju inte ha det senaste och värsta man kan hitta. Det finns äldre hojar före 00 med lagom effekt och som fortfarande kan ge en inspirerad färd.

Leta runt på lite äldre objekt och se först på ägandekostnader, istället för inköpskostnader.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Som de flesta påpekat så man måste ju inte ha det senaste och värsta man kan hitta. Det finns äldre hojar före 00 med lagom effekt och som fortfarande kan ge en inspirerad färd.

Leta runt på lite äldre objekt och se först på ägandekostnader, istället för inköpskostnader.

Skulle vägra inte ha det senaste och värsta. Den dag jag inte kan ha det längre (vilket inte kommer hända), blir det till att införskaffa en retard istället :gnissla

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Ja majoriteten har alltid rätt, precis som i Tyskland på 30-talet, Iran på 80-talet och många andra exempel genom världhistorien...

Nu är ju Tyskland på 30-talet inte något bra exempel på majoritet, då nazisterna aldrig hade mer än 30% i fria val.

Inte Iran heller föresten där var väl inga val överhuvudtaget?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Måste påpeka att du är en av dom som gör våra försäkringar dyra..."

"Du måste göra en totalkrasch första året om den försäkrngen ska löna sig.
Fortsätter du med den försäkringen så kunde du köpt en ny hoj till istället."

Du har inte riktigt fattat hur ett samhälle funkar va!? Om det ska "löna sig" att vara försäkrad, vem ska betala då? En försäkring är en... försäkring!

Att åka hoj är ingen mänsklig rättighet, att åka Gixxer1000 -06 är det definitivt inte. Heller inte att ögna en 40" LCD om kvällen, käka kalvfilé, dricka amarones, resa till Rom på semestern eller köpa Tigerkostymer..

Det är fan inte mitt, eller nån annan i samhällets fel att Kalle Karlsson inte har råd med värstingleksakerna.. Det är dessutom oftast de som gnäller om det här som bidrar till att det ser ut som det gör..

Det är en skrämmande del av Rettorna som kraschas första året, det är helt sjukt. Närmare 50 % om jag minns rätt, hade det varit 20 % hade det varit galet mkt!

Nej, skärp er ff.. Börja plugga, jobba hårdare eller be mamma om mer pengar.. och sluta gnäll!!!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Nollvisionen...

För att reda ut begreppet lite vör vissa!

Nollvisionen innebär inte bara att skatter och avgifter höjs, som vissa verkar tro...

Hört talas om trafiksäkerhetshöjande åtgärder!?

Ta t.ex. de fantastiska vajjerräckena.
Om de har räddat 100 liv genom att förhindra mötesolyckor, men tagit 3 motorcyklisters liv så är det ju trots allt bra!

Det har byggts om ofantliga mängder vägar där man tagit bort t.ex. utstickande bergklackar i diken och bakslänter...

Man byter ut/sätter dit stolpar som igår av, inte klyver en bil om man kör på den...

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Ja, fy fan vad vi har det hemskt i detta land!:mad: :mad:

Det kan inte finnas något annat ställe på hela jorden där man eventuellt inte har råd att ha mer är två hojjar :confused:

Ska man verkligen behöva betala för sin hobby :confused:
Jag vill totalkvadda ferarribilar varje lördag, det borde väl ingå i den skatt jag betalar? Varför ska jag behöva betala för mig själv?

Hela debaten hör hemma hos Hipp Hipp:
Dagens I-landsproblem: Nisse måste sälja en av sina två motorcyklar...

Sluta lipa. Har ni inte rå får ni börja virka. :D :D

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
När lyxbilsägare tappar hakan efter att fått höra fantasipriserna på försäkringar, då vet man att det börjar bli för mycket.
Det kostade kompisen 3000/år att försäkra sin Ferrari 360. För att jämna ut försäkringskostnaderna mellan bil/mc så bör månadskostnaden ligga på runt 100 000/månad för Ferrarin. Detta var bara en jämförelse, så alla ni på sporthoj som äger fina bilar.
:2cool

När jag fick veta att försäkringsbolagen ville ha cirka 4000/månad för en halvförsäkring (Yamaha R6) så var det bara att inhandla en motard och må bra.

Jag skulle lätt kunna köpa en sproillans R1 eller K7. Jag kan inte säga att jag skulle må dåligt av att lägga en 100 000-150 000 på en sporthoj som jag tycker om. Men sen när vi kommer till försäkringen så blir det bara löjligt. Och ni som alltid skriver att man ska handla det man har råd med och att bla bla bla I-landsproblem, ni fattar väll själva att det måste finnas gränser för hur mycket försäkringar får kosta.

:FU Försäkringsbolag

Last edited:

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
När lyxbilsägare tappar hakan efter att fått höra fantasipriserna på försäkringar, då vet man att det börjar bli för mycket.
Det kostade kompisen 3000/år att försäkra sin Ferrari 360. För att jämna ut försäkringskostnaderna mellan bil/mc så bör månadskostnaden ligga på runt 100 000/månad för Ferrarin. Detta var bara en jämförelse, så alla ni på sporthoj som äger fina bilar.
:2cool

När jag fick veta att försäkringsbolagen ville ha cirka 4000/månad för en halvförsäkring (Yamaha R6) så var det bara att inhandla en motard och må bra.

:FU Försäkringsbolag

Ställer bara en fråga: Hur många Ferrari-bilar är inblandade i olyckor varje år i Sverige?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Då ha du ju fattat vad det handlar om...

Personligen har jag gått från SH --> motard --> SuperDuke..

det gäller att hitta en kompromiss där kostnad möter nytta/glädje.. och ärligt talat tror jag att jag har roligar på SDn än jag haft på en Desmodeci.. På gata

För bana får man la tjöpa en ren RR-klubba, då behöver man inte engagera sig!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ställer bara en fråga: Hur många Ferrari-bilar är inblandade i olyckor varje år i Sverige?
Ja de kan man undra. Jag förstår inte hur folk kan vara så hjärndöda att de fortf. inte förstår att det är personskador som står för den stora delen av kostnaderna. Det spelar ingen roll om motorcykeln kostar 5000 eller 10 miljoner.

... Och ni som alltid skriver att man ska handla det man har råd med och att bla bla bla I-landsproblem, ni fattar väll själva att det finns gränser för hur mycket försäkringar får kosta.
...

Svar nej. Trafikförsäkringen är en tjänst/produkt som allt annat man köper. Den "får" kosta precis hur mycket som helst. Hur många samtal får ferrari-fabriken om året där folk ringer och säger att deras bil inte borde "få" kosta så mycket? :gnissla

Last edited:

k650

Guest
Många av dom som kör sporthojar och kör som svin förtjänar inget annat än superhöga försäkringspremier. Dom drar med sej död och olycka med sitt ansvarslösa körsätt. Inget snack om den saken.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha