MC åkning endast för rika

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Ingen har hittills nämnt att jobbavdragen ger (ytterliggare) 1 procent lägre i skatt fr.o.m. 1 januari 2008 (d.v.s 1 PROCENT I LÄGRE SKATT, FUCKO) . Märkligt! Vad ger det då? Jo, 200:- extra per månad (räknat på 20000/mån). Gånger 12 är det 2400:-. Men som vanligt skiter folk i vad de får extra, så fort man ska bekosta ett eget intresse skriker man sig blodig. Patetiskt! :rolleyes:

Edit :Ok ,det belv fel med procenten. Eller hur Helge? Tjata eller var glad, jag skiter i vilket.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En kompis sade mer än en gång till oss andra knuttar i slutet av 70-talet: I framtiden kommer bara sociteten ha råd att köra motorcykel..det ter sig som vi närmar oss nu...

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Lät riktigt bra det där ;) Väl talat.

Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.

Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Jag börjar mer och mer överge tanken med mc åkning....
Regering och Vägverket gör allt de kan för att höja kostnaderna
så mycket att endast rika kan åka hoj...(tycker jag känner igen
detta i Moderaternas strategi att allt skall bara vara för dom rika)

Steg 1 är ju försäkrings omläggningen som kommer att mång dubbla
försäkringskostnaderna för bla hojåkare

Steg 2 kom Vägverket med att man nu vill förhindra mest hojåkare
att ställa av och på sitt fordon för att på så sätt spara försäkringspengar
50kr per gång är enligt vad jag hört ett första steg..även detta
belopp kommer att mångdubblas i senare steg...

Jag har nu också äntligen kommit på vad som menas med
NOLLVISIONEN....Det är att ingen vanlig "medel-svensson" skall finnas
på vägarna utan endast miljonärer skall få färdas där......Vi fattiga
skall använda cyklar....men samtidigt så ökar ju skadorna där också
så snart får vi vanliga endast gå......

Skärp dig för fan!

Läs tråden, gärna flera gånger om vad ex. Hannnez, Don tomaso, Maverick, Hedlund, Valen har skrivit. Här har du personer som förstår samhället/situationen :tummenupp

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Såg just på tv att nollvisionen inte minskat dödsolyckorna ett skit sedan den infördes 1997... Vi ligger på samma siffra nu på dödsolyckor. Tror det var ca 500 döda nu och 1997...

Sen ska dom utreda varför nollvisionen inte blev som det var tänkt... haha vilka tomtar...

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Såg just på tv att nollvisionen inte minskat dödsolyckorna ett skit sedan den infördes 1997... Vi ligger på samma siffra nu på dödsolyckor. Tror det var ca 500 döda nu och 1997...

Sen ska dom utreda varför nollvisionen inte blev som det var tänkt... haha vilka tomtar...

Trafikmängden har ju dock ökat ganska mycket sedan 1997 så relativt till trafikmängden har dödsolyckorna minskat (även i förhållande till befolkningen eftersom vi nu är mer än nio miljoner).

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Ja men maskinparken har ju blivit modernare/bättre också..

Vill man ta poäng för att bilarna har blivit säkrare så kan man göra det. Vill man visa att en annan grupp (hojåkarna) försämrar dödstalen i trafiken kan man göra det.

Man kan bevisa allt med statistik.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Trafikmängden har ju dock ökat ganska mycket sedan 1997 så relativt till trafikmängden har dödsolyckorna minskat (även i förhållande till befolkningen eftersom vi nu är mer än nio miljoner).

Hmm, vilket vi kan kvitta mot säkrare fordon...

Alltså, nollvisionen höll vad den lovade, att göra NOLL nytta :gnissla

Jag är den sista att förespråka statlig kontroll av alla det slag, men i vårat fall så handlar väldigt mycket om försäkringspremier. Jag menar hojen är snorbillig att köpa, den drar ingen soppa och den går fort...

Sen har vi alla kluriga jävlar som får sin hoj stulen på hösten strax efter avställning, alla som klotar på sina älskade bandagar men kanske råkar anmäla en singelolycka på närmsta riksväg dagen efter, eller dem som byter sin 70cc moppe mot en literpjäs tre dagar efter färgen har torkat på hans nyinskaffade körskolekörkort 21år gammal och klotar första veckan/säsongen...

Nu kommer jag få ett helt gäng besserwissrar efter mig, men det skiter jag i. Här kommer f-bolagsfakta...

10% av försäkringsbolagens intäkter täcker ALLA deras utgifter. Varför skall då min hoj kosta +50.000kr hel/hel, den skulle kunna kosta 5000kr hel/hel och jag hade lätt betalat 10.000kr hel/hel, en nettomarginal på 100% är jävligt bra vilket företag vi än snackar om.

Vi borde göra en gemensam aktion mot f-bolagen, jag ställer upp.

Ni som inte orkar/skall passa barnen/inte har tid/med mera. TIG och betala. För, seriöst... Det finns en jävla massa gnällspikar i det här forumet.

Puss på er och God Hjul :tuttar

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
3 goda råd:

1. köp boxen "lyxfällan"

2. lär dig balansera din ekonomi typ lägg undan en lusing i månaden blir ju 12 tusen per år dvs försäkringskostnader sam annat smått o gott..

3. som sagt mkt väl av tidigare talare, skaffa en hoj du har råd med. Tro d eller ej men ingen kommer skratta om du kör hynda eller kwackasaki.... :tummenupp

Edit: Glömde lägga till att d va inget snutigt inlägg då jag själv inte sitter med den största börsen. Väljer dock att prioritera hoj framför kanske långa ute kvällar varje helg som ex. Har hellre skoj på min fritid me hoj o va d innebär än o va kung i baren!:yoparty

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj

Har inte så mkt koll på just trafikmängd men tycker att dom skulle inrikta sig på att rekrytera fler trafikpoliser istället för att skruva upp kameraskåp efter kameraskåp.

Kameraskåp har ingen möjlighet att bedöma om någon är trött,drogad eller på fyllan bakom ratten... Dessutom så lär man ju sig att det går att gasa vars det inte finns några skåp tex medans en trafikpolis kan stå vart som helst å lura...

Sen kanske man skulle mista kortet efter att ha kört säg 15km/h för fort istället för nuvarande 30km/h för det är jobbigare att vara utan körkort än att punga ut 3000kr i böter...

Men med en regering som prioriterar att fylla på stadskassan istället för att rädda liv så var resultatet av nollvisionen inget oväntat iaf från min sida...

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
jiian skrev:
Jag börjar mer och mer överge tanken med mc åkning....
Regering och Vägverket gör allt de kan för att höja kostnaderna
så mycket att endast rika kan åka hoj...(tycker jag känner igen
detta i Moderaternas strategi att allt skall bara vara för dom rika)

Steg 1 är ju försäkrings omläggningen som kommer att mång dubbla
försäkringskostnaderna för bla hojåkare

Steg 2 kom Vägverket med att man nu vill förhindra mest hojåkare
att ställa av och på sitt fordon för att på så sätt spara försäkringspengar
50kr per gång är enligt vad jag hört ett första steg..även detta
belopp kommer att mångdubblas i senare steg...

Jag har nu också äntligen kommit på vad som menas med
NOLLVISIONEN....Det är att ingen vanlig "medel-svensson" skall finnas
på vägarna utan endast miljonärer skall få färdas där......Vi fattiga
skall använda cyklar....men samtidigt så ökar ju skadorna där också
så snart får vi vanliga endast gå......

Du glömmer, allt detta är ju för miljön och våran egen skull. Medans politikerna själva inte fan åker kollektivt/betalar avgifter hit o dit själva.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ja men maskinparken har ju blivit modernare/bättre också..

Vill man ta poäng för att bilarna har blivit säkrare så kan man göra det. Vill man visa att en annan grupp (hojåkarna) försämrar dödstalen i trafiken kan man göra det.

Man kan bevisa allt med statistik.

Statestik är som en brud i bikini, visar mycket men döljer det väsentliga.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
10% av försäkringsbolagens intäkter täcker ALLA deras utgifter. Varför skall då min hoj kosta +50.000kr hel/hel, den skulle kunna kosta 5000kr hel/hel och jag hade lätt betalat 10.000kr hel/hel, en nettomarginal på 100% är jävligt bra vilket företag vi än snackar om.

Är det så? Vad säger du, ska du o jag göra vårat eget f-bolag och tjäna storkovan på att folk kör hoj? Vi får ju vara billigare än alla andra, men inte mycket.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Du har så rätt...

För hade dom jagat själva nollvisionen så hade det ju tillkommit fler förbud och regler istället... Men nu kommer det bara extra kostnader och dom menar på att öka säkerheten iom detta. Men det är ju en lögn för de välbärgade kommer ju gasa satan ändå å gladeligan betala böter och liknande trots att dom stigit kraftigt...

Moderaterna jagar pengar till staten så dom kan slopa fler avgifter och utgifter för företagare...

Det skulle nog vara mer givande att sänka hastighetsgränsen för körkortsingripande istället för att höja bötesbeloppen... Iaf om man har färre olyckor och fortkörningar som mål...

Nä hycklare är vad dom är:mad:

Sluta gnäll du har ju fått mer pengar pga lägre skatt. Bättre att man får välja själv vad ska lägga pengarna på än att andra ska subventionera alla andras intressen

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hmm, vilket vi kan kvitta mot säkrare fordon...

Alltså, nollvisionen höll vad den lovade, att göra NOLL nytta :gnissla

Jag är den sista att förespråka statlig kontroll av alla det slag, men i vårat fall så handlar väldigt mycket om försäkringspremier. Jag menar hojen är snorbillig att köpa, den drar ingen soppa och den går fort...

Sen har vi alla kluriga jävlar som får sin hoj stulen på hösten strax efter avställning, alla som klotar på sina älskade bandagar men kanske råkar anmäla en singelolycka på närmsta riksväg dagen efter, eller dem som byter sin 70cc moppe mot en literpjäs tre dagar efter färgen har torkat på hans nyinskaffade körskolekörkort 21år gammal och klotar första veckan/säsongen...

Nu kommer jag få ett helt gäng besserwissrar efter mig, men det skiter jag i. Här kommer f-bolagsfakta...

Ni som inte orkar/skall passa barnen/inte har tid/med mera. TIG och betala. För, seriöst... Det finns en jävla massa gnällspikar i det här forumet.

Puss på er och God Hjul :tuttar

Ett bra inlägg om man ser på helheten, men en sak fattas, har du FAKTA att backa upp ditt påstående med?

För om det du säger är på riktigt så måste man ju fan göra en aktion mot Försäkringsbolagen!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Är det så? Vad säger du, ska du o jag göra vårat eget f-bolag och tjäna storkovan på att folk kör hoj? Vi får ju vara billigare än alla andra, men inte mycket.
När det är räknat så är det på alla typer av försäkringar, för kan knappast tro att försäkra klass7 moppar är speciellt lönsamt.?

Edit fel citerat.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Försäkringsbolagen gnäller hela tiden på hur mkt skador dem har och alla utgifter som måste betalas. Det är åt h..lvete för dyrt att försäkra en sporthoj idag, man kan ju tex titta på If...:s Triumpf och Honda märkesförsäkring som är så otroligt förmånliga. Köp en hoj för ca 75000:-, betala ca 15-17.000:- /år för helförsäkring, krascha efter 1 säsong, värdeminskning på hojen 30% - dvs ca 22,500:- som dras av från dem 75,000:- = 52,500:- kvar. Lägg sen till självrisken som är 25,000:- på vagnskadan och du får tillbaka 27,500:-. Köper du sen en ny hoj och vill försäkra den där igen kan man lägga på minst 30% på premien igen..

Själv har jag inte kraschat ngn gång än med ngn hoj men den dagen kommer säkert, ändå skulle jag få betala (för en ikke märkesförsäkring) i alla fall 30-35000:- /år för en försäkring o ha 6 eller 12,000:- i självrisk på vagnskadan om jag köpt en sporthoj från ca -04.

Trots att det går så dåligt för försäkringsbolagen så lyckas dem ändå ha stora vinster, mer semester för de anställda, högre löner, fullt betalt alla röda dagar samt dagar innan röda dagar osv.... Sen e d klart, det måste ju oxå räcka till alla fallstjärmar till cheferna så dem kan ha råd o köra hoj.....

Borde inte mc-tillverkarna börja att jobba mer för att vi som köper hojarna ska kunna försäkra dem till vettigare pengar? Det är inte rimligt att betala kanske 4000:- /mån i försäkring sen samtidigt ha skyhöga självrisker och dåliga villkor med hög värdeminskning för att man vill köra hoj.. Säg till o höj premierna för de många idioter som kör bil och orsakar olyckerna då de skyller på att jag trodde det var en moppe, jag uppfatta inte att den kom så fort osv.. så dem får betala istället för oss som inte orsakar olyckorna..

Tyvärr kommer det bara att bli mindre o mindre frihet i detta land (o säkert många andra länder i världen oxå) då allt ska vara så jävla säkert o bra för oss som bor här att vi knappt får gå utanför dörren i vårt hem då vi kanske kan halka och slå ihjäl oss..

F..n, nu blev det mkt men vår så kallade frihet blir bara sämre o sämre ju mer tiden löper..

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Sluta gnäll du har ju fått mer pengar pga lägre skatt. Bättre att man får välja själv vad ska lägga pengarna på än att andra ska subventionera alla andras intressen

Har du tänkt på att vi även subventionerar uteliggarnas soc bidrag... tycker du då att man ska gå fram till dom och säga "har man inte råd med mat eller hem så var utan"???

För alla som går på soc-bidrag eller är hemlösa är ju trots allt inte alkisar som skiter i allt...

Dom som har en farsa som äger en större firma och som iom det aldrig behöver oroa sig för att inte få ett jobb eller liknande begriper nog inte hur dom riktigt fattiga har det... Säger nu inte att du skulle ha glidit på en räkmacka i livet men bara som ett exempel...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha