MC åkning endast för rika

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Är det så? Vad säger du, ska du o jag göra vårat eget f-bolag och tjäna storkovan på att folk kör hoj? Vi får ju vara billigare än alla andra, men inte mycket.

Krävs ganska bastanta mängder likvida medel för detta, men visst hoppar du in med cashen så startar jag mer än gärna HojFörsäkringar AB :yoparty

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Fast! vad många glömmer, är att priset på en ny mc inte är mycket dyrare idag än för tio år sedan samtidigt som att ränterna har gått ner och vi tjänar hyffsat bra idag mot för 10-15 år sedan. Förvånandsvärt är oxå, att många har råd att köra hoj och studera samtidigt, något som för min del var omöjligt när det begavs sig och då fanns inte mobiltelefoner, internet, kabeltv och massa andra månatliga utgifter. Dessutom så slås det ju nya rekord varje år på antalet registrerade mc. Så jag vågar nog påstå att det är förhållandevis ganska billigt i dagens läge. Men visst är det en oroväckande trend:mad:

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Ett bra inlägg om man ser på helheten, men en sak fattas, har du FAKTA att backa upp ditt påstående med?

För om det du säger är på riktigt så måste man ju fan göra en aktion mot Försäkringsbolagen!

Finns undersökande journalistik i ämmnet, kanske går att googla upp, men det är jag mer tveksam till.

Kan tillägga, SERIÖS undersökande journalistik...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Har du tänkt på att vi även subventionerar uteliggarnas soc bidrag... tycker du då att man ska gå fram till dom och säga "har man inte råd med mat eller hem så var utan"???

För alla som går på soc-bidrag eller är hemlösa är ju trots allt inte alkisar som skiter i allt...

Dom som har en farsa som äger en större firma och som iom det aldrig behöver oroa sig för att inte få ett jobb eller liknande begriper nog inte hur dom riktigt fattiga har det... Säger nu inte att du skulle ha glidit på en räkmacka i livet men bara som ett exempel...
Ge fan i dina piller du gömmer. Går du på soc ska du fan inte ha en moppe, är du kommunist ska du heller inte ha någon.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Fast! vad många glömmer, är att priset på en ny mc inte är mycket dyrare idag än för tio år sedan samtidigt som att ränterna har gått ner och vi tjänar hyffsat bra idag mot för 10-15 år sedan. Förvånandsvärt är oxå, att många har råd att köra hoj och studera samtidigt, något som för min del var omöjligt när det begavs sig och då fanns inte mobiltelefoner, internet, kabeltv och massa andra månatliga utgifter. Dessutom så slås det ju nya rekord varje år på antalet registrerade mc. Så jag vågar nog påstå att det är förhållandevis ganska billigt i dagens läge. Men visst är det en oroväckande trend:mad:

Fan vad du är gammal :D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Meh.. Vafan!

Vem ska jag köra mina turer med sen då? :va

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
..skulle nog behövas lite mer konkurrens på försäkringsmarknaden. Var i usa i vintras, där gjordes det reklam till höger och vänster, för olika bolag som ville att man skulle försäkra hos dem. En del skröt om billighet andra om bra villkor, en del hade :tuttar i reklamen:tummenupp . I sverige verkar inte bolagen behöva locka kunder, jag har då aldrig hört några lockrop... Iofs verkar många försäkringar i usa ofta vara lite olika i konstruktionen jämfört med här men..

Last edited:

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Vad gör du?

Hur många av er som gnäller gör något åt saken?
Hur många skickar brev, mail el.dyl. till regeringen, riksdagen, finansministern eller vem det nu är som man bäst skickar brev till...

Jag skulle skicka mail till alla partier, regeringen, riksdagen osv. med mina tankar... ja just det ja.. det är ju det jag och en kompis tänkte göra för t.ex bättre cykelbanor som ser trevliga ut.

Ofta blir iaf jag trött på svenska människor som beter sig just som svenska människor. Gnäller, späder på, hetsar varandra men inte gör något kreativt av saken.

Visst har kostnader osv. ökat tillsammans med en del skatter. Men, hur är lönen då? Min lön stiger iaf. Förmåner osv. som tidigare skrivits om i den här tråden?

Jag tycker iallafall att arbetsgivaravgiften är "värre" för vårt samhälle än att inte alla kan köra den hoj de vill hur de vill. Pengar in, pengar ut.

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
2007 R1
Försäkringsbolagen gnäller hela tiden på hur mkt skador dem har och alla utgifter som måste betalas. Det är åt h..lvete för dyrt att försäkra en sporthoj idag, man kan ju tex titta på If...:s Triumpf och Honda märkesförsäkring som är så otroligt förmånliga. Köp en hoj för ca 75000:-, betala ca 15-17.000:- /år för helförsäkring, krascha efter 1 säsong, värdeminskning på hojen 30% - dvs ca 22,500:- som dras av från dem 75,000:- = 52,500:- kvar. Lägg sen till självrisken som är 25,000:- på vagnskadan och du får tillbaka 27,500:-. Köper du sen en ny hoj och vill försäkra den där igen kan man lägga på minst 30% på premien igen..

Själv har jag inte kraschat ngn gång än med ngn hoj men den dagen kommer säkert, ändå skulle jag få betala (för en ikke märkesförsäkring) i alla fall 30-35000:- /år för en försäkring o ha 6 eller 12,000:- i självrisk på vagnskadan om jag köpt en sporthoj från ca -04.

Trots att det går så dåligt för försäkringsbolagen så lyckas dem ändå ha stora vinster, mer semester för de anställda, högre löner, fullt betalt alla röda dagar samt dagar innan röda dagar osv.... Sen e d klart, det måste ju oxå räcka till alla fallstjärmar till cheferna så dem kan ha råd o köra hoj.....

Borde inte mc-tillverkarna börja att jobba mer för att vi som köper hojarna ska kunna försäkra dem till vettigare pengar? Det är inte rimligt att betala kanske 4000:- /mån i försäkring sen samtidigt ha skyhöga självrisker och dåliga villkor med hög värdeminskning för att man vill köra hoj.. Säg till o höj premierna för de många idioter som kör bil och orsakar olyckerna då de skyller på att jag trodde det var en moppe, jag uppfatta inte att den kom så fort osv.. så dem får betala istället för oss som inte orsakar olyckorna..

Tyvärr kommer det bara att bli mindre o mindre frihet i detta land (o säkert många andra länder i världen oxå) då allt ska vara så jävla säkert o bra för oss som bor här att vi knappt får gå utanför dörren i vårt hem då vi kanske kan halka och slå ihjäl oss..

F..n, nu blev det mkt men vår så kallade frihet blir bara sämre o sämre ju mer tiden löper..

Håller me till 100% :klappar

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
fan vad mycket gnäll. alla har råd att köra hoj om man vill. alla har dock inte råd att köra värsta zxgsxr1 modellen precis. det är samma med bil. alla har råd att köpa en bil, väldigt få har råd med en riktig sportbil.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Har inte så mkt koll på just trafikmängd ...
och uppenbarligen en hel del annat ...

Sen kanske man skulle mista kortet efter att ha kört säg 15km/h för fort istället för nuvarande 30km/h för det är jobbigare att vara utan körkort än att punga ut 3000kr i böter...
Vad har en generell regel för när man blir av med körkortet med trafiksäkerhet att göra??
Men med en regering som prioriterar att fylla på stadskassan istället för att rädda liv så var resultatet av nollvisionen inget oväntat iaf från min sida...
Självklart har du glömt vem som gav fan i att betala av på historiens största stadsskuld.

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
r6-SÅLD
Ingen har hittills nämnt att jobbavdragen ger (ytterliggare) 0,01 % lägre i skatt från 1 januari. Märkligt! Vad ger det då? Jo, 200:- extra per månad (räknat på 20000/mån). Gånger 12 är det 2400:-. Men som vanligt skiter folk i vad de får extra, så fort man ska bekosta ett eget intresse skriker man sig blodig. Patetiskt! :rolleyes:

Dags att börja läsa matte, 0,01% på 20 000 ger aldrig 200:- extra per månad!!! det borde du kunna innan du börjar skriva kommentarer:tungan

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Bra, då reser vi en runsten för dig när du har gjort några starka insatser för hojåkningen :tummenupp

Då kan du resa stenen nu, för jag har betalt full försäkring varje år i 16 år på alla mina motorcyklar utan att behövt skadeanmäla eller anmäla stulen etc etc, en endaste gång.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Såg just på tv att nollvisionen inte minskat dödsolyckorna ett skit sedan den infördes 1997... Vi ligger på samma siffra nu på dödsolyckor. Tror det var ca 500 döda nu och 1997...

Sen ska dom utreda varför nollvisionen inte blev som det var tänkt... haha vilka tomtar...

Låter väl iof ganska logiskt att:

1. Om man har en idé om hur man kan minska olyckor testar den
2. Om idén inte funkar att man då försöker reda ut varför det inte blev som man trodde.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Skita mycket text!

Fan tur mitt f-bolag inte håller på så där. 150€ självrisk på helförsäkring, en 600cc sportare (gsx-r/zx6-r/r6/cbr-rr/osv), kostar ungefär 400€ helförsäkring/helår med nytaget körkort, och ingen bonus. 1000cc har jag dock ingen koll på.

Och en sjuhelvetes service! :tummenupp

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Egentligen är jag inte förvånad. Att en del verkar se det som självklar 'solidaritet' när de själva är gynnade, alltså. Har man mycket månad kvar i slutet på pengarna och det beror på en MC-försäkring som är dyr så välj på följande:

1. Arbeta mer & tjäna mer pengar.
2. Sänk utgifterna. Är hojjen viktigast så snåla på annat.

Alternativ 3, gnäll och tjura i hopp om att någon anna ska betala ... är inte bra. Det slutar alltid med höga skatter och kringskuren valfrihet (är det vettig solidaritet att hojförsäkringar skall vara billiga medan det istället sparas på äldrevård, t.ex... Någonstans i vården måste man skära om inte vi ska betala våra egna skador och statsfinanderna ska gå ihop ... en trasig hojåkare är dyyyyrt... ;) ).

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!