Försäkringsbolagen gnäller hela tiden på hur mkt skador dem har och alla utgifter som måste betalas. Det är åt h..lvete för dyrt att försäkra en sporthoj idag, man kan ju tex titta på If...:s Triumpf och Honda märkesförsäkring som är så otroligt förmånliga. Köp en hoj för ca 75000:-, betala ca 15-17.000:- /år för helförsäkring, krascha efter 1 säsong, värdeminskning på hojen 30% - dvs ca 22,500:- som dras av från dem 75,000:- = 52,500:- kvar. Lägg sen till självrisken som är 25,000:- på vagnskadan och du får tillbaka 27,500:-. Köper du sen en ny hoj och vill försäkra den där igen kan man lägga på minst 30% på premien igen..
Själv har jag inte kraschat ngn gång än med ngn hoj men den dagen kommer säkert, ändå skulle jag få betala (för en ikke märkesförsäkring) i alla fall 30-35000:- /år för en försäkring o ha 6 eller 12,000:- i självrisk på vagnskadan om jag köpt en sporthoj från ca -04.
Trots att det går så dåligt för försäkringsbolagen så lyckas dem ändå ha stora vinster, mer semester för de anställda, högre löner, fullt betalt alla röda dagar samt dagar innan röda dagar osv.... Sen e d klart, det måste ju oxå räcka till alla fallstjärmar till cheferna så dem kan ha råd o köra hoj.....
Borde inte mc-tillverkarna börja att jobba mer för att vi som köper hojarna ska kunna försäkra dem till vettigare pengar? Det är inte rimligt att betala kanske 4000:- /mån i försäkring sen samtidigt ha skyhöga självrisker och dåliga villkor med hög värdeminskning för att man vill köra hoj.. Säg till o höj premierna för de många idioter som kör bil och orsakar olyckerna då de skyller på att jag trodde det var en moppe, jag uppfatta inte att den kom så fort osv.. så dem får betala istället för oss som inte orsakar olyckorna..
Tyvärr kommer det bara att bli mindre o mindre frihet i detta land (o säkert många andra länder i världen oxå) då allt ska vara så jävla säkert o bra för oss som bor här att vi knappt får gå utanför dörren i vårt hem då vi kanske kan halka och slå ihjäl oss..
F..n, nu blev det mkt men vår så kallade frihet blir bara sämre o sämre ju mer tiden löper..