MC åkning endast för rika

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur tusan kunde du läsa ut en tes såsom "ju rikare, ju bättre förare"? Det är givetvis inte rätt uppfattat.

Den tes man möjligtvis skulle kunna lägga i inlägget är: dålig ekonomi - dålig förare. Men det framgår tydligt av Stewardess inlägg att hon bara utgår från egna upplevelser och hon drar inga större växlar från det.

Fint att du styr upp saker, du är allt en riktig gentleman!

Tyckte det var rätt öppet för tolkningar i hennes inlägg. Skrev ju dessutom som en fråga där hon är fri att rätta till eventuella missuppfattningar från min sida.

För övrigt upprepar du bara vad jag skrev, empiri.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
:mad: Och vem i H-vete tror du att du är som bedömmer att lärare är "låtsasakademiker"! Min enda slutsats till din ovanligt korkade kommentar är att du inte kan hävda dig på annat sätt än genom att kasta skit på folk. :arsele

Det var ju skämtsamt skrivet... men det är väl uppenbart att lärare inte är några riktiga akademiker med tanke på hur lite grundforskning som bedrivs inom dessa fakulteter och hur stor del av lärarans utbildning som inriktas på arbete (allt) i förhållande till en forskarutbildning (inget).

Finns väl ingen anledning att bli upprörd över detta? Jag skämtade bara lite om att man skulle behöva vara riktig akademiker för att få körkort. Något jag absolut inte tycker om jag är allvarlig givetvis. Att kunna röra sig fritt är otroligt viktigt för individens frihet så jag hoppas att så många som möjligt kan få njuta av detta, antingen via bil eller hoj.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det tror jag kan ifrågasättas. Andelen "kapitalstarka" i min ganska stora bekantskapskrets är betydligt större bland snickare, elektriker och rörläggare än bland akademiker...:rolleyes:

Intressant hypotes, men finns det något som helst stöd för den? :tungan

Eftersom att man kan få uppfattningen att du ifrågasätter mitt inlägg måste jag börja med att påtala att det är allmänt accepterat att framföra skämt utan vetenskaplig grund :). Men du menar säkert inget annat heller... skrev bara detta för tydlighetens skull så att ingen tror att jag allvarligt påstår de saker du citerat :tummenupp.

Vad gäller kapitalstarka är det svårt att få statistik på detta... det närmaste är väl kanske det som rapporteras in till skatteverket med anledning av olika ersättningssystem och förmögenhetsskatten. Men eftersom att bara viss information rapporteras in måste man nog verkligen undersöka om detta kan läggas till grund för en slutsats om hur kapitalstarka olika grupper är. Kanske gör SCB mer ingående inhämtningar av material i ämnet?

När det gäller inkomster utgår jag ifrån att högutbildade generellt har högre än lågutbildade. Detta måste lätt kunna kontrolleras på SCB:s hemsida... jag får återkomma i ämnet om jag får någon tid över :).

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
inför skyltar fram och höj försäkringspremierna endast för hojåkare :yoparty
Då jag sålde hojen blev jag moderat på heltid... :tuttar

Jag växte upp och skaffa mig en bättre bil som man kan flyga med istället :angel

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag det är illa att bara rika ska kunna köra värstinghojar:mad: Andra grejer som hummerlimosinåka och löjromssvulleri borde också subvetioneras så vem som helst kan gå lös på det. Kul är dyrt! Jag ger fan i jamba ringsignaler, nya skjortor varje månad, dricka drinkar, tjöpa grejjer på avbetalning och i stället kör jag båge. Det är upp till var och en. Jambalaja ringtones eller hoj:arsele

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag jobbar utav helvete för att ha råd med allt(60-70 tim/vecka),enda nackdelen är att det blir lite tid över per vecka efter man jobbat och sovit,alternativt är jag trött som fan för jag bara sover 3-4 tim/dygn(hojsäsong).

Henrik

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
När de rika sett till att hojåkandet är enbart för de som har riktigt bra ekonomi får de skylla sig själva när de blir stulna på sina hojar och förarna crashar och staten betalar deras skador för livet. Då sitter de sura och bittra och undrar varför en människa inte kan låta deras grejer va ifred, ja undra engång till.

Gabor

Guest
När de rika sett till att hojåkandet är enbart för de som har riktigt bra ekonomi får de skylla sig själva när de blir stulna på sina hojar och förarna crashar och staten betalar deras skador för livet. Då sitter de sura och bittra och undrar varför en människa inte kan låta deras grejer va ifred, ja undra engång till.

Som läget redan nu då...kolla tråden om hojstölder, dessa är många redan nu.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
När de rika sett till att hojåkandet är enbart för de som har riktigt bra ekonomi får de skylla sig själva när de blir stulna på sina hojar och förarna crashar och staten betalar deras skador för livet.
Vänta litet nu... har du lust att utveckla det där så man förstår hur du menar?
På vilket sätt menar du att det är "de rika" som har sett till att hojåkande enbart är för dem som har riktigt bra ekonomi? Och på vilket sätt menar du att någon - rik eller fattig - får skylla sig själv när hojen blir stulen? För att ägaren haft det dåliga omdömet att ha tjänat ihop pengar nog för att köpa hoj, och därigenom uppfyller ett cirkelargument? Menar du att den som äger något dyrt får skylla sig själv om någon snor det? Vill inte vara taskig men det är inte lätt att förstå hur du menar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.

Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:
Ja så är det, har man inte råd så kan man inte ha den senaste värstingen.

Därför har jag en 17 år gammal gathoj (billig förs.) samt en 7 år gammal räcer (oförsäkrad).

Jag kör med hojar som jag har råd att ha, hur konstigt är det.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Men de rika menar jag de som sitter lite högre upp, politiker. Oavsett om det är hoj åkande eller nån annan "hobby" som folk skulle döda för för att få forstätta med så går vissa över lik för att få göra det de vill. Så sätter de såna hinder för vissa så sotar tyvärr vissa andra "oskyldiga"

Att ta/sno nåt som ägs av nån annan är inte rätt så missförstå inte mig. Men vissa skiter i såna saker.

Själv skulle jag åka utan kort och försäkring ifall det blir för dyrt, men det är jag.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
inför skyltar fram och höj försäkringspremierna endast för hojåkare :yoparty
Då jag sålde hojen blev jag moderat på heltid... :tuttar

Jag växte upp och skaffa mig en bättre bil som man kan flyga med istället :angel

Om det är det som det innebär att växa upp, då fortsätter jag gärna vara ung. :tummenupp

Inför skyltar på sidorna för bilar, och på taket också för säkerhets skull, och höj försäkringspremierna för fordon på fyra hjul med 1000%! Då blir det nog säkrare att köra motorcykel. :D

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
fint. hamnar priset för högt så kommer många köra outlaw.

Skulle tro att de höjt avgiften för göra proven pga att så många klåpare kommer och "övningskör" under uppkörningen. Om man antar att de som kör upp i framtiden är bättre förbereda, så kommer det förmodligen att bli säkrare för oss alla.. tanken är väl också att väntetiden skall bli kortare.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...