Mc-biten tjej som vill ta mc-kort

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker också det är lite pinsamt att lägga så mycket pengar på en hoj när man inte kan köra... Och inte ens suttit på en hoj. Mer pengar än vett?
Kanske inte ska säga nåt, jag har ju varken eller :D
Men min första hoj plockade jag o farsan ihop gratis från skrot, och lappen gick på 11000. Har kört sen jag kunde gå typ.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.718861,11.948835

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker väl iofs inte det är så värst pinsamt. Många skaffar ju bilen innan de får bilkortet. Det är bara lite lättare att hitta någon som man kan köra med privat i vänskapskretsen eller släkten med bil...

Men till trådskaparen säger jag bara lycka till med att fixa kortet. Hojkörning är helt underbart. :D

axelsson_vpg

Guest
Du har alltså råd att köpa hoj för 100k, men har inte lust att lägga 20k för att få köra den? Smart.

Inte för att generalisera, men en hoj för 100k - utrustning är kanske inte den mest ultimata första hoj.
Jag körde iaf som en drulle i början, for av vägen 3 gånger första sommaren, hade inte velat göra det med 100k.

Vad jobbig du var...

axelsson_vpg

Guest
Hahaha. Att jag var ung och dum kan jag inte skylla skolan för.
Enligt trafikprövaren hade han inte sett en bättre 16åring och när jag tog A-beg så sa han bara "det syns att du har kört hoj innan..." :tummenupp

Om nu folket är intresserade av vad jag la på mitt körkort så ska ni få den infon, men det är inget jag är stolt över precis.

A1: 17k
A-beg: 8k

A1 tog jag -08 och A-beg -09, antar att priserna har stigit, men jag kunde nada när jag börja, vilket speglar av sig på A1...

Hmmmmm

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Vilka svindlande slutnotor många här verkar ha på sitt körkort? :confused:
Kostar det verkligen 20.000:- att ta ett körkort idag? Jag betalade när det begav sig 2007 dryga 6000:-

Inskrivningsavgift 1200:-
Teoriprov 300:-
5x50 min körning 600x5 = 3000:-
Uppkörning x 2 = 1600:-

Hade inte suttit på nåt 2-hjuligt sen moppeåldern (6år) och körde inte ett meter privat? Ska tilläggas att jag inte är nån Valentino Rossi heller dessutom :crash
Har iaf lyckas hålla mig på vägen i 5 år & ca 2500 mil i ryggen nu :)

Lider verkligen med Er som behöver betala så mycket för ett körkort! Förstår mycket väl varför man jagar handledare med ljus och lykta då...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kostar det verkligen 20.000:- att ta ett körkort idag? Jag betalade när det begav sig 2007 dryga 6000:-

Hade inte suttit på nåt 2-hjuligt sen moppeåldern (6år) och körde inte ett meter privat? Ska tilläggas att jag inte är nån Valentino Rossi heller dessutom :crash

Lider verkligen med Er som behöver betala så mycket för ett körkort! Förstår mycket väl varför man jagar handledare med ljus och lykta då...

Tja, om man får pröjsa 1200 per 70 min körning, och sedan lägger man på en sådär 4-5000 i risketta/tvåa så blir det jävligt fort pengar. Så hade du tagit idag hade det nog gått på 12000 ungefär. Vilket är att anse som billigt nu.
20 000 är inte alls svårt att nå upp till om man behöver lite fler körlektioner.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Det kan kosta 20 000 eller en bra bit mer, och det kan kosta 6 000 eller litet mindre. Alla har olika förutsättningar. Sett i sitt sammanhang kan jag inte hålla med om att 20 000 för ett körkort är svindlande - det är ju för fasen vad många lägger på ett års (eller gudbevars ett halvårs) försäkring, eller ett paket cigarretter om dagen...

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Alla prioriterar olika! Punkt! ;)

Jag köpte min först R6a på fredagen, körde upp på måndagen efter. Är jag oxå snål då? Eller korkad för att jag valde min drömhoj som första hoj? Smaken är som baken, delad, som tur är! ;)

och en del gillar det i mitten

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i

Har man bilkort sen innan så får man nog ta i för att komma upp till 20k, men jag vet en tjej i stan som hade kört 200 lektioner och ni kan ju själva räkna ut vad det blir...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att min första hoj betalade sig bara genom insparade körlektioner.
Om man skall lära sig köra enbart på körskola, så blir det dyrt.

d-g83

Syrianska FC
Gick med
17 Oct 2009
Hoj
Kawasaki er-6n
Alla gör på det sättet som känns mest bekvämt :).
Så här gjorde jag:
1.Teori
2.Köp av hjälm, skor, handskar och ryggplatta. (Åkte från VV till Mc-butiken)
3.Trafikskola.
Jag - Hej, jag vill ta Mc-kort och teorin e klar :)
Trafikläraren - Ok, välkommen. Har du kört mc/moppe innan?
Jag - Tack! Nej, aldrig.
Trafikläraren - Ok, hmm har du cycklat då?
Jag - ja, men det va väl ca 10 år sen.
Trafikläraren - Ok, då kommer det gå hur bra som helst :)
4. När jag kände mig säkrare så blev det ett skinställ.
5. Körkort
6. Hoj

Personligen har jag aldrig hört nån säga att hojåkning är billigt, det e dyrt att ta kortet, dyrt att köpa hoj och dyrt att försäkra dock är skatten billig :)

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag ställer upp som handledare åt en god vän. Hon hade sin första "lektion" i veckan, gick bra trots att hon aldrig suttit på en hoj förut. Ett steg i taget, helt enkelt.
Kul för mig med, jag får träna min pedagogiska sida. När hon väl vågar sig ut i trafiken kör jag ju med egen hoj, det blir ju riktigt najs! :)

Säger bara lycka till, att köra hoj är det bästa jag vet!
Med tanke på priser hos körskolor och obligatoriska riskutbildnignar m.m. är det lysande att folk ställer upp som handledare, till priset av en god fika. :tummenupp

Shido

SebbeAnthonHamster
Gick med
18 Mar 2011
Hoj
2005,Honda,CBR1000RR
Jösses har suttit och läst den här tråden och vilken urspårning det blev ganska snabbt...:D Alla tänker olika och har andra värderingar i sitt liv,men det behöver inte betyda att det är dom rätta eller fel tänkande.:tummenupp
Så den som vill gnälla gå och gör det till klagomuren eller nåt liknande sen kan man hålla trådarna till det dom är till för.:smasha

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Håller precis på själv, gått intensiv på City trafikskola ,de kör på Bromma, har sänkta cyklar (Suzuki Gladius 600). Kan rekommendera dem. Skriver teorin på onsdag, sedan uppkörning ASAP.
Vad gäller uppkörning Barkarby så är det fel. Enl. City har Stockholm bestämt att alla MC-uppkörningar ska ske på Gillinge fr.o.m. 2012. Där är det inte färdigt än så man får söka sig utanför länet för uppkörning innan maj...
Lycka till!
(Och jag köpte hoj i höstas (FZR600-92), gått igenom och servat den och lackat kåpor mm under vintern och det har exakt ingenting med pengar att göra...)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning