MC-branschen konstig?

sandstream

Guest
Det här är första sommaren på 10 år som jag kör hoj igen och genom egna erfarenheter och det som ni andra skriver här på SH så undrar jag hur det är ställt med MC-branschen och dess öppettider.

Sommaren är den tid då flest åker hoj och därmed är det också högsäsong för MC-butiker/verkstäder. I de flesta andra branscher innebär det längre öppettider och flera öppetdagar men inte i den här branschen. Texter i stil med "Nu vill vi också njuta av solen så vi har lördagsstängt hela juli" har väl de flesta sett. Nyss läste jag en tråd om en kille som lagt sin hoj och verkstaden kunde titta på den först om 4:a veckor.

Tänk tanken att du på sportlovet i Sälen kommer in till skiduthyrningen och att det sitter en lapp på dörren där det står "Vi har stängt på helgerna för att kunna åka skidor". När du kommer till liftarna är bara 1 igång och 2 står still för att det är så många som har semester.

Överdriver jag eller håller ni med om att MC-branschen verkar ha missuppfattat när de behövs som mest?

ddevil

Ny medlem
Gick med
3 May 2004
Hoj
KTM LC4 640 SM
sandstream skrev:
Överdriver jag eller håller ni med om att MC-branschen verkar ha missuppfattat när de behövs som mest?

Enligt min korta erfarenhet så är MC branchen lika smutsig som annan maffiaverksamhet. Fast med sämre service ( LELLES e undantaget jag vet om)

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Håller fullständigt med dig. En mc-butik jag kom till stod det på dörren:
Vi håller semesterstängt i två veckor.
I vissa branscher är det ju så att man måste jobba när andra är lediga...
Så är det bara. Om man vill tjäna pengar vill säga.
Man kunde kanske anställa någon tillfälligt så att ordinarie personalstyrka
kunde halveras? Allt är ju bättre än att stänga igen hela affären mitt under
högsäsong! :kocko

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Håller fullständigt med. Men tyvärr så är det nog så att folk som har mc-butiker tjänar för mycket pengar. Hade konkurrensen varit stenhård så skulle aldrig sånt här hända. Nån som är sugen på att öppna en mc-butik. Jag hjälper gärna till!!! :Bugar

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Problemet är nog det att vi är Svenskar och aldrig klagar! (Åtminstånde inte så att det gör någon betydelse) Vi bara köper (dyrt) och håller tyst. Vi accepterar att priserna är skyhöga att firmorna till 90% beter sig som skitskallar! Dom vet att vi bara är tysta och köper ändå :kocko

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
Tyvärr är det rent usel service i MC-branschen.
När jag fick fel på min bil (BMW) i början av veckan så fixade verkstaden självklart detta. Samma dag försökte jag lägga om bakdäcket på en av hojarna och fick svaret att det inte går att fixa förrän vecka 32... :kocko
Nu fixar jag ju däcket ändå på egen hand men fy F-N vilken usel service MC-branschen uppvisar..

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Åk till Bike i Trollhättan de stackarna där jobbar ta mig f** jämt.
Alla torsdagar har de även öppet till kl 20.00

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Honda CBR954RR-03
Jag har öppet 06,00 till 21,00...Mån-fre. 10,00-1600 lördag...

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Nyss var jag jag glad att jag har hoj men det ska man visst inte va :)

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
sandstream skrev:
Det här är första sommaren på 10 år som jag kör hoj igen och genom egna erfarenheter och det som ni andra skriver här på SH så undrar jag hur det är ställt med MC-branschen och dess öppettider.

Sommaren är den tid då flest åker hoj och därmed är det också högsäsong för MC-butiker/verkstäder. I de flesta andra branscher innebär det längre öppettider och flera öppetdagar men inte i den här branschen. Texter i stil med "Nu vill vi också njuta av solen så vi har lördagsstängt hela juli" har väl de flesta sett. Nyss läste jag en tråd om en kille som lagt sin hoj och verkstaden kunde titta på den först om 4:a veckor.

Tänk tanken att du på sportlovet i Sälen kommer in till skiduthyrningen och att det sitter en lapp på dörren där det står "Vi har stängt på helgerna för att kunna åka skidor". När du kommer till liftarna är bara 1 igång och 2 står still för att det är så många som har semester.

Mjo... Jag förstår vad du menar, jag blir lika förbannad själv!! :gnissla

Men å andra sidan är det jäkla klurigt på sommaren. Jag har lite av samma problem när jag skall planera in semester för folket på vår verkstad (inte MC relaterat). ALLA vill ju ha semester på sommaren, det kan man ju iof oxo förstå! Och då blir de dessa glapp under sommaren, MC handlare inkluderat.

Så är det med allt... Kolla bankerna, de har ju för fan öppet måndagar med fullmåne mellan 10-14 med lunch 12-13. Ska du köpa en ny bil? Välkommen in måndag till fredag mellan 10-18 -> då du jobbar.

Det är piss men jag vet av egen erfarenhet att det är jäkla svårt att få bra folk som är villiga att jobba 15 Juli - 15 Aug... Eller folk över huvudtaget!

Thats why!

Just my 5 cents!

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
bebbe skrev:
Problemet är nog det att vi är Svenskar och aldrig klagar! (Åtminstånde inte så att det gör någon betydelse) Vi bara köper (dyrt) och håller tyst. Vi accepterar att priserna är skyhöga att firmorna till 90% beter sig som skitskallar! Dom vet att vi bara är tysta och köper ändå :kocko

stämmer ganska bra det där!!

kanske man skulle haft lite "nysvenskt" tänkande/handlande???

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
BalkanBoy skrev:
BIKE i trollhättan är bäst!service/reservdelar ,ja name it!!

Tyckte dom var välldigt bra till jag skulle byta in min hoj mot en ny och fick ett skit dåligt pris :mad: Det som gör allt rejält skruvat är att samma dag åkte jag till Zäta motor (Göteborg) och fick 15 tusen mer. Gissa vart det blev affär :rolleyes:

sandstream

Guest
När man talar om trollen: Var på MC-varuhuset och köpte nya handskar idag. Gissa vad det satt för lapp på dörren till deras verkstad? Just det: Semesterstängt :död

Jag har full förståelse för att folk vill ha ledigt på sommaren men då tycker jag personligen inte att man ska välja en bransch som har säsong på sommaren. På mitt företag har vår ende anställde (förutom jag och min kompanjon) fått välja semester först och sedan anpassar vi våra efter hans.

Som tur är har vi lågsäsong på sommaren i vanliga fall men det "fina" vädret gör att folk hellre sitter hemma och kollar film :lol

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
Gildemeister skrev:
Nyss var jag jag glad att jag har hoj men det ska man visst inte va :)

Jodå det ska man allt vara! Shoppa prylar online, öppet dygnet runt året runt -dessutom oftast till HALVA priset eller rejält mkt billigare. Därefter så kan de svenska handlarna ta en evig semester alternativt fälla ner pungen och landa i verkligheten beträffande service och prissättning.
:fyllisar

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Det här låter som ett helt olösligt problem - NOT!

Det är inte svårare än att formulera anställningskontraktet så det passar verksamheten, basta! MC-mek / säljare : Ingen semester mellan 1/5 och 30/9. Istället får man 7 veckors semester istället för 5, man får max ta ut 4 åt gången.

Nu kanske ni tycker jag tar i så det knakar - men näe, jag skulle LÄTT ställa upp på dom vilkoren (för att ha ett jobb som mc-mek, men det kan ju bero på att det är en utopisk dröm som jag dessutom inte heller jagar målmedvetet)

Vi är alldeles för djävligt bortskämda i det här landet.... hur fungerar det 200 mil söderöver? Man jobbar när det behövs... Hur fungerar det i fjällen, som nån sa tidigare? Campingbranschen?

Varför ska MC-firmorna ha det annorlunda?

(hör av er om ni behöver folk som ställer upp på slavkontrakt :tungan )

Gabor

Guest
Om Jag Skulle Ha Mc Verkstad..

..då skulle jag ha öppet från 1600 tills folk åkte hem.
Helg öppet alla dagar, året runt.( utom när det är semester i dec-jan)
Semester stängt 2 veckor i dec och hela januari, folk har ändå inte tid eller några pengar att ödsla på hoj bestyr då.

Någon som är intresserad att dra i gång detta på dessa arbetstider.
Märk väl, det går inte att ha anställda på dessa tider då ob ersättningen uppgår till mer än vad som tjänas in om man inte tar 1285:- / arbetstimme... :lol

ZejtaN

Fucked for life ^^
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
CBR 1000 RR
SHIT ! va har hänt ? tre (3) snubbar på mindre än ett helt land som har sagt nånting "bra" om bike trollhättan i en och samma tråd, på ett och samma internet, i ett å samma solsystem ! undrar nästan lite vem ni har haft er kundkontakt med i den firman ? Själv har jag haft bra bemötande av EN (1) styck person där, och i och för sig, så jobbar hon ( ja, hon, en hona, som i kvinna, tjej, flicka, dam, brud !) bara extra där under bikedagarna i ett tält för en firma som ställer ut/exponerar sig där.
Annars har jag faktiskt ingenting gott att säga om bike T-hättan, hadde faktiskt gärna velat kunnat talla mig varm om dom istället för att tyvärr utrycka mig på detta sätt, men min sanning kommer fram nu istället iallafall, dom gånger jag har haft kontakt med dom så har dom inte visat sin mest "kundbemötande/affärsvilliga" sida av sin firma. Det tråkiga är även, att jag hör dessa från fasen i mig alla som jag pratat med. Därav lite förvånad av att det helt plötsligt dyker upp 3 pers här som talade lite varmnt om dom (ja, 2 iallafall). Har dock en annan liten firma i huvet som ligger på defenetivt första plats när det gäller "kasst bemötande med usel kundhantering". Ett ställe belägrat i "Olofström"... Orkar fan inte ens dra den historian....

// Zejt - inte så glad i Bike trollhättan...

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Faktum är att det är fler branscher än mc-branschen som agerar såhär, det är fredagsstängt kl 14 osv osv. Undrar var de riktigta pålitliga knegarna finns någonstans?

Generellt så tycker jag att förutom dåliga öppettider så är det en jävla översittarstil på mc-butiker, bara för att man lyckligtvis ser ung ut :hihi så behöver inte det innebära att man är dum i huvudet. Nä, redig service skall det vara. Jag skulle gärna vilja bli stamkund på en mc-verkstad men det är ju för fan inte någon som ger ordentlig service. När servicen väl uppenbarar sig så låser dom iaf mitt visakort bakom bardisken i minst 5 år, för vem orka klabba runt med en massa olika butiker som man måste göra idag. Eller sitta och surfa timmavis för att plocka ihop det man behöver.... Nä, mc-branschen, skärpning! :fatta!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln