MC-förare körde på fotgängare - smet.

Status
Ej öppen för fler svar.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Var har jag skrivit att någon "behöver" knäcka mitt påstående?
Verkar ju dumt eftersom jag har rätt :)

Du kanske har rätt, du kanske har fel, det är inte det jag skriver om, utan vem bevisbördan ligger på när någon påstår något.
Ochi detta fall är det inte nån anna. Som ska bevisa att du har fel, utan du som ska bevisa att du har rätt. Att himlen är blå eller att jorden är rund har inget med saken att göra, även om himlen alltid inte är blå och man tidigare trodde att jorden var platt. Den som kom med påståendet var tvungen att bevisa att jorden var rund, inte tvärtom.

:arsele

Och till er andra, drtta är ingen pajkastning, utan det är något högst relevant för ämnet. Det påstods att den som körde saknade körkort och att motorcykeln var stulen. Då ska det bevisas. Att de som inte fattar bättre och kräver motparten att stå för bevisningen är ju bara skrattretande.

Only on SH.

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag är inne på xibalbas spår, troligtvis är det någon utan körkort och samtidigt stulen hoj/cross som gjort detta. Hur stor sannolikhet är det att det faktiskt skulle vara en vanlig motorcyklist?

Smagatusk

Guest
Sluta med meningslös pajkastning och inse att ni är av olika åsikter. Ni har bägge medlidande för den förolyckade. Sen att ni har olika bilder av gärningsmannen kan väl fasen kvitta.

Men hon dog väl inte? Eller? :va

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nej.

Hederligt folk gör inte det.

Så du är en expert vad det gäller hur folk reagerar under panik eller under chock då förmodar jag? Visst. Kör i vind. Vi säger väl då att det aldrig händer att folk helt och hållet förnekar en händelse i chock.....

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
En bekant till mig vet vem killen är och meddelat polisen om detta.
Ja - det är killens egen hoj.
Han servar den på Triumph center Skåne.
Han ligger och gasar järnet på cykelvägarna runt Landskrona!
Körkort vet i fan...
Killen har varit inblandad i olyckor tidigare. Varav en med dödligutgång :(

Knappast alla hästarna i hagen på snubben :(

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Körkort vet i fan...

Om det stämmer så låter det ju som en förvuxen fjortismopedist som försöker spela ball men som är för dum för att förstå vad han håller på med.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Körkort vet i fan...

Verkar följa mallen rätt bra kan man tycka.

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Körkort vet i fan...

Är det idioten med den vit/röda R6an?

Den som snart alla invandrare i Landskrona kört runt med?
Som ligger på tokvarv till varvtalsregulatorn klipper.

Troligtvis den som låg på blocket och försvann hastigt och lustigt när det började ställas frågor om den.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så du är en expert vad det gäller hur folk reagerar under panik eller under chock då förmodar jag? Visst. Kör i vind. Vi säger väl då att det aldrig händer att folk helt och hållet förnekar en händelse i chock.....

Helt sådär skjutet från höften så är du nu den Mest tvehövdade jag stött på...

Hederlig, ett syftande på heder är ju faktiskt det mest odiskutabla som finns näst efter oskuld kanske.

Men jag kan ha fel i min åsikt, vilket jag ibland har men jag törs iaf vara konsekvent i min pissiga känsla för galenheter.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Återigen en tråd där många inlägg baseras på gissningar och sedan utvecklas ifrån dessa gissningar. Dessutom börjar ni sedan hacka på varandra för att ni har olika åsikter om utvecklingen av dessa gissningar. Snälla undvik att hacka på varandra, undvik att svara om ni inte tänker föra diskussionen sakligt framåt.

Edit: Kred till 2wheeldrive som på ett snyggt sätt backade och bad om ursäkt för sitt lite illa valda skämt genom en smiley.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Så, en hederlig människa reagerar i panik med att fly?

Att inte stå för sina gärningar är väl ett skolexempel på ohederlighet.:va

Nej, chock är ingen ursäkt till flykt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Så, en hederlig människa reagerar i panik med att fly?

Att inte stå för sina gärningar är väl ett skolexempel på ohederlighet.:va

Nej, chock är ingen ursäkt till flykt.

Nu verkar det som att snubben i det här fallet är helt körd i roten från början så det gäller bevisligen inte honom. MEN det som kännetecknar trauma, chock, panik är att man faktiskt inte nödvändigtvis har kontroll över sin egen reaktion och dom beslut man tar. Och det är någonting som faktiskt kan drabba alla. Även hederliga, människor som vanligtvis sköter sig. Det här bottnar sig i grunden i instinkter som människan har gemensamma med djur. Instinkter som gör att man flyr om man upplever att man hamnat i fara. Det här är nog den främsta orsaken till att folk som INTE kört för fort, alkohol-/drogpåverkade eller utan körkort drar om dom skulle hamna i en olycka. Vilket faktiskt händer. När chocken/paniken väl släppt är det inte helt ovanligt att dom senare anmäler sig själva hos polisen.

Instinkter. Dom kan kicka in vid olika situationer och då är det inte hjärnan eller intellektet som styr. Ursäkt till flykt? En förklaring varför vissa drar i panik kanske.....? Och då även helt "vanligt" folk som betalar skatt och bor i radhus med två barn och fru. Och har en Volvo.

Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Med medicinsk / psykologisk utbildning i bagaget (ej Hermods ... lol) så är det tyvärr som så att att i de fall där smitaren inte flyr från brottsplatsen, chockad eller ej för att skydda sig själv från andra tidigare begångna brott som t ex , drogpåverkad, körkortslös, stulet fordon, andra tidigare brott mm finns det fall där hederlighet inte har något att göra med flykt.Det är en kemisk reaktion i kroppen vid en enorm stressutlösning där den flyende mentalt inte kan eller orkar ta itu med situationen han/hon ställt till med pga en svår chock där andra kanske kommit till skada pga denna kraftiga händelse och som leder till att den ansvarige för händelseförloppet flyr från platsen.

Som ex, Herr Nilsson är på väg hem från sitt arbete till familjen.Herr Nilsson har aldrig gjort något brottsligt i hela sitt 50 åriga liv utan är tvärtom känd för att vara nästan lite för exemplariskt perfekt av vänner och bekanta.Han har tom startat en välgörenhetsorganisation för folk i samhället som har det lite extra svårt.Nu sitter plötsligt Herr Nilsson i sitt hem och gråter hejdlöst vid köksbordet där polis precis fått tag i Herr Nilssons fru via telefon som säger att de är på väg för att hämta Herr Nilsson till förhör för att han påstås enligt vittnen att med sin bil ha kört på en flicka på cykel som i sin tur blev svårt skadad.

I detta mardrömscenarium där Herr Nilssons tankar far fram och tillbaka över vad som hänt tänker han många gånger vid detta köksbord där resterande familj varken vet ut eller in att varför stannade jag inte kvar på olyckplatsen och såg hur det gick med flickan på cykeln !?.Varför flydde jag !?.Det här är ju inte alls den person som jag känner mig själv !?.Vad är det egentligen som händer !?.

Herr Nilsson drabbades av en chock med en medföljande panik för att han ställt till med en händelse där någon annan individ kom till skada pga hans körning.En tanke som var djupt verklighetsfrämmande och förfärande för Herr Nilsson som istället trampade på gasen och i ren panik flydde undan detta hemska som han aldrig överhuvudtaget kunde inbilla sig skulle drabba just honom.Det var ju sådant som man bara läste i tidningen att väldigt elaka och dumma människor gjorde.

Det här kan drabba precis alla i svåra krissituationer som kanske inte ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig som just en person som kan utsätta någon annan individ för fara samt kroppsskada och sedan fly från platsen.I de fall där den skadeansvarige som tidigare nämnts som sagt var inte flyr pga chock utan pga annan tidigare kriminell handling där vi då som sagt var pratar om något helt annat.

Det kan däremot fortfarande av allmänheten i dessa fall uppfattas som väldigt fegt att fly och är det också men där den flyende just för stunden har dålig kontroll över sitt eget handlande pga denna chock som istället gör allt för att komma undan verkligheten.

Mvh Ankan1 :crash

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Tack för förklaringen, Ankan1. Detta är faktiskt vanligare än man kan tro. Och det kan hända vem som helst.

----------
Tapatalk via mobilen

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Helt sådär skjutet från höften så är du nu den Mest tvehövdade jag stött på...

När argumenten tar slut så tar personangreppen vid.…..

----------
Tapatalk via mobilen

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS