MC-förare körde på fotgängare - smet.

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, klart jag är allvarlig, ens heder är väl det viktigaste man innehar.:fakta

Utan den finns man inte, personer utan är bara ett svagt brus som fyller upp, knappt märkbart.

Skulle du anse att om t.ex din granne körde på en 8-åring och mosade denne under sin bil, bara för att i "chock" smita från platsen, vore värdig att betraktas som någon med heder?

Det beror på om grannen genom ett aktivt val försatt sig i ett tillstånd där denne är olämplig som förare. I hederlig anda får man väl som förälder rannsaka sig om huruvida man brustit i föräldraansvar och försatt barnet i en potentiellt riskfylld situation. Den händelsen du beskriver kan absolut vara en sån som är helt och fullständigt omöjlig att ta in då det inträffar.

Hedersfrågan blir alltså vad grannen gör när det inträffade har sjunkit in? Tror inte heller att jag i nämnda scenario skulle vara kapabel att göra en adekvat analys av grannens eventuella heder. Det ligger också i vår natur att hitta en skyldig till det inträffade för att kunna gå på, för att rentav kunna överleva. Detta speciellt för att undfly det egna ansvaret som kan bli för tungt.

"En elefant intages lämpligen små bitar i taget".

Edit;

Nu skrev jag som att jag vore föräldern. Inte för att det blir särskilt mycket enklare att döma/bedöma en granne som vållat en sån tragedi.

Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
I detta fallet, när det verkar som personen har ett upprepat, brottsligt förflutet, så hade det väl varit lämpligt att skicka personen direkt till fängelse, utan att passera gå...

Förutom att drägg går fria tills dom vunnit laga kraft, så har de dessutom straffimunitet...

De kan mao inte bli dömda för brott med lägre straff, än de precis dömts till. Grattis Sverige! :huvet

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tror faktiskt att medelsvensson just nu ägnar mycket lite tid åt motorcyklister.
Det stående ämnet är brinnande bilar och polisstationer. Och stenkastning mot brandkår och polis.

Och för en och annan funderingar över hur det står till i poliskåren.
Att skjuta en pensionär och sedan inte ordna ambulans och skicka honom till sjukhus utan istället låta honom dö där han blev skjuten ställer för många en del frågor om hur det står still i poliskåren. :va

Och när polisen dessutom plussar på med att meddela pressen att han hämtades av ambulans och dog på sjukhuset.
När han i själva verket hämtades av likbil 6 timmar efter han blev skjuten.
För många är detta (att inte skicka efter ambulans) detsamma som att smita från en påkörd fotgängare.
Skillnaden är att det inte är nån sprit och/eller knarkpåverkad mc-förare på en stulen hoj utan svensk polis.
Källor: Press och webb.

OT men det finns ett antal versioner av vad som hände. Jag utgår ifrån att polisen gör en noggrann utredning och att sanningen ligger någonstans mitt emellan vad Megafon och Aftonbladet anser och polisen själva

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
OT men det finns ett antal versioner av vad som hände. Jag utgår ifrån att polisen gör en noggrann utredning och att sanningen ligger någonstans mitt emellan vad Megafon och Aftonbladet anser och polisen själva

Men sluta!!! gubben mejades ju ner med 15 skott..... enligt HUsbys ungdomar... :fakta

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
En annan sak som jag finner lite skrämmande, är att den första körningen skedde i juli 2011, och snart är det juli 2013, och ännu har han inte satts bakom lås och bom.

För så var ursäkten att anstalterna var fullpackade... men nu ska man riva bla Åby i u-sala , Håga i S-tälje etc.

Om jag inte minns fel så skyllde väl alla i bilen på varann... därav att det tog lite tid med FUP:en...

Sen prioriteras ju grövre brott före lindrigare samt så har ju häktade förtur...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Oj. Är det alltså så att du är allvarlig?

Nej, jag tror inte att en människa kommer att självdestruera för ett påkört fä, även om det känns, tynger samvetet och lämnar ett obehag för lång tid framöver, kanske t. o. m. för alltid. När det gäller människor funkar ju skyddsmekanismen förnekelse så att individen klarar inte ta in det skedda. Det är inget val utan en instinktiv handling, som jag förstår det. Frågan är vad individen gör när det inträffade så småningom landar i medvetandet. Först där kommer frågan om heder eller hederlighet in och då så mycket jobbigare eftersom man förflyttats både vad gäller tid och plats från tillfället.

Återigen inget som bekymrar individen i händelsen vi diskuterar då han lämnat alla såna jobbigheter bakom sig i jakt på kickar för det egna egot. Då är inte något pris för högt för omgivningen att betala.

Jag känner en vars bror körde ihjäl en äldre dam. Det här hände kanske för 20- 30 år sedan. Efter den händelsen var personen sig aldrig lik. Hamnade på psyket och började senare använda allt tyngre droger som förstört hans liv. Damen i fråga hade gått rakt ut i gatan vid ett trafikljus där hon hade rött. Fanns inget personen i fråga kunde ha gjort för att förhindra skeendet. Jag träffade aldrig brodern. Han flyttade till annan ort där fördärvet fortsatte. Om han är i livet idag eller inte vet jag inte. Det är i alla fall en väldigt tragisk händelse som satt djupa spår hos många människor. Både anhöriga till offret och anhöriga till gärningsmannen.

Alla individer är olika och hanterar trauman olika. Man vet aldrig hur man själv hade hanterat en situation där man själv utsätts för samma trauma med extrem stress. Väldigt ofta tror jag dock att många som väljer att fly fältet i ren instinkt har något de vill dölja. Har man något sådant i bagaget blir nog instinkten ännu starkare att fly än om man är en person som har rent mjöl i påsen.

Är helt övertygad om att vi alla som skrivit i tråden har råkat ut för situationer där det skulle kunnat gå illa där det är mer tur än skicklighet att inget har hänt. Ett tänkbart scenario är när ni varit ute och kört en bäcksvart natt där regnet öser ner. Helt plötsligt utan förvarning dyker det upp en mörkt klädd person från ingenstans. Ni missar personen precis. En olycka händer bevisligen lätt. Det räcker att man tappar fokus för ett ögonblick.

Det rätta är givetvis att bli kvar på scenen av olyckan och försöka hjälpa och stå till svars för det man ställt till med. Jag vill gärna tro att det är så jag hade gjort, men tyvärr vet man inte det förrän man själv befinner sig i situationen. Hoppas jag aldrig behöver få reda på det.

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Triumph Street Triple -08
Håller med dig till viss del, men eftersom det alltid är någon som tar illa vid sig och den till synes (oavsett vad personerna bakom inläggen känner/ har i syfte) ilskna stämningen skrämmer bort besökare och därmed minskar underlaget för annonsörer samt renderar i diverse anmälningar till oss moderatorer så måste vi städa och radera enligt regelverket.

Ok, tack för förklaringen! :glömdet

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag har många störningar, men i just denna tråden diskuterar vi att smita från en olycka.

Mitt problem med att hålla vikten uppe i detta sammanhang är nog lika intressant som på viktväktarnas forum.
vad din vikt hade med saken att göra vet jag inte, men jag misstänker att du är en hederlig människa trots dina störningar, tex att du inte skulle lura på mig en hoj som inte funkar eller dylikt. Det säger dock fortfarande ingen om hur du kommer agera i en krissituation. Förhoppningsvis agerar du som du föreställer dig att du kommer göra, men finns inget som säger att du inte kommer smita du också när du är i shock.

Det är hela anledningen till att vissa samhällsfunktioner såsom militär, polis, sjukvårdare, läkare o dyl hela tiden tränar på akuta händelser och övningar. För att man ska kartlägga, förändra och förankra sina handlingar under sådana förhållanden.

Skriver på en ipad, därför stavningen är som en full anka.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Killen saknar empati och skiter i omvärlden. Frågan är varför rättsystemet också skiter i omvärlden och mer eller mindre säger att det är ok att köra ihjäl en panchis. 1,5 års fängelse efter att ha kört ihjäl någon på det sättet och sedan bjuder de honom på möjligheten att köra ihjäl en till. Helt otroligt, jag saknar ord. Det är så korkat så jag blir inte ens upprörd utan rycker bara på axlarna och känner uppgivenhet. Får hoppas damen blir bra och att förövaren kör ihjäl sig snarast.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
vad din vikt hade med saken att göra vet jag inte, men jag misstänker att du är en hederlig människa trots dina störningar, tex att du inte skulle lura på mig en hoj som inte funkar eller dylikt. Det säger dock fortfarande ingen om hur du kommer agera i en krissituation. Förhoppningsvis agerar du som du föreställer dig att du kommer göra, men finns inget som säger att du inte kommer smita du också när du är i shock.

Det är hela anledningen till att vissa samhällsfunktioner såsom militär, polis, sjukvårdare, läkare o dyl hela tiden tränar på akuta händelser och övningar. För att man ska kartlägga, förändra och förankra sina handlingar under sådana förhållanden.

Skriver på en ipad, därför stavningen är som en full anka.

det där med min vikt var nog mest en syftning på "Eller är alla som tex lider av anorexi ohederliga" vilket kanske blev lite luddigt formulerat.

NU är jag inte anorektiker men född med en ämnesomsättningen som äter dubbelt så många gånger som jag hinner med :(.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tom vi i väst bygger vårt samhälle på heder och rättvisa, att ens blanda in formuleringen hedersrelaterat är infantilt och dumt.

Edit: heder kom nog in i tråden för att jag råkade härleda hederlighet till heder, dumt av mig dom har ju ingenting gemensamt... Eller?

Beror på sammanhanget, använt i som t.ex en gammal hederlig avsugning har det lite med heder att göra.

Men ordet hederlig har nog utarmats genom åren till att även innefatta ynkryggar som endast betalar sina parkeringsböter och fjantar som går till jobbet inom fem minuter efter påbörjat pass.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej på er,
min uppfattning är att tråden spårat ut från att ta upp denna körning och olycka till gälla någon slags samhällsdebatt där vi kommit långt från det motorcykelrelaterade.

Jag stänger därför tråden och rekommenderar att ni fortsätter samhällsdebatten, heder och rättsväsende i annan forumdel.

Mvh Peter

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...