MC försäkring och rökare...

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Snake skrev:
Faan, jag som kör sporthoj OCH röker! Fucked for life eller.... *ironi*

Allvarligt, jag håller med. Försäkringsbolagens snack om att dom förlorar på sporthojjarna är inget annat än bullshit. Allt beror på hur man räknar. Dom kanske inte tjänar lika mycket på oss som förut men gå back, ett försäkringsbolag!!! Snickesnack!!! Kanske är dags att betala tillbaka till oss konsumenter som betalat sina premier i årtionden.... Min klotning har jag betalat tiofalt tillbaka genom åren...

Jo ett exempel från mig: Hade en Impreza GT som kostade över 20.000:-/år i försäkring förra året. Den körde jag åretrunt i lite över ett år utan att orsaka några olyckor. = betalade över 20.000:- som troligen gick åt att betala stenskott på en 50årings V70 som han betalat 4000:- /år i försäkring på. Likaså en legacy turbo jag hade ett tag betalade jag 855:-/mån i bara halvförsäkring! och bilen var värd 20.000:-. Orsakade inga olyckor och hade den ca: 5mån. Tl1000r. 47.000:-/år (visserligen hade jag den mest avstäld) men ändå 660:-/mån i garagepremie så den har jag la betalt ca: 13.000.- och kört rätt lite med , alldrig orsaka några olyckor. Har haft en hel del mer sporthojar och sportbilar så säkert betalat in över 30-40.000:- på bara några år nu. Köpte en 300zx TT nyss. Billigaste bilen jag haft försäkringsmessig men ändå 14.000:-/år helförsäkrad. Så just nu har jag en pott på 30-40k som jag alldrig rört. 2-3år till så har jag själv betalt en helt ny båge eller billigare bil. :huvet

HanneZ

Guest
Jo de e ju sant, men hur ska man kontrollera vilka som röker och inte röker? Då kostar det mindre att hjälpa alla!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
demo1 skrev:
Jo ett exempel från mig: Hade en Impreza GT som kostade över 20.000:-/år i försäkring förra året. Den körde jag åretrunt i lite över ett år utan att orsaka några olyckor. = betalade över 20.000:- som troligen gick åt att betala stenskott på en 50årings V70 som han betalat 4000:- /år i försäkring på. Likaså en legacy turbo jag hade ett tag betalade jag 855:-/mån i bara halvförsäkring! och bilen var värd 20.000:-. Orsakade inga olyckor och hade den ca: 5mån. Tl1000r. 47.000:-/år (visserligen hade jag den mest avstäld) men ändå 660:-/mån i garagepremie så den har jag la betalt ca: 13.000.- och kört rätt lite med , alldrig orsaka några olyckor. Har haft en hel del mer sporthojar och sportbilar så säkert betalat in över 30-40.000:- på bara några år nu. Köpte en 300zx TT nyss. Billigaste bilen jag haft försäkringsmessig men ändå 14.000:-/år helförsäkrad. Så just nu har jag en pott på 30-40k som jag alldrig rört. 2-3år till så har jag själv betalt en helt ny båge eller billigare bil. :huvet

Om det är på det viset så kanske du inte skulle haft helförsäkring ?
Förstår din poäng dock... men man betalar för det man vill betala för.

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Pejo skrev:
Frågan var väl om rökarna ska betala skatt/sjukförsäkringsavgift i förhållande till sin kostnad.

Då kan väl idrottare, och alla andra som utsätter sig för risker att skada sig betala för sina skador som garanterat kostar samhället summor jämförbara med rökare? Eller är det "finare" att bli invalidiserad för att man hoppar åt helvete med ett par skidor fastspända på kroppen? Kolla gärna på hur mycket alkoholrelaterade olyckor/skador/bråk kostar samhället. Då skulle en öl kosta en hundring på systemet om alla som tar sig en öl då och då ska betala för allt som är alkoholrelaterat. ( Ja, jag gillar att ta en öl eller fem i gott sällskap)

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Snake skrev:
Då kan väl idrottare, och alla andra som utsätter sig för risker att skada sig betala för sina skador som garanterat kostar samhället summor jämförbara med rökare? Eller är det "finare" att bli invalidiserad för att man hoppar åt helvete med ett par skidor fastspända på kroppen? Kolla gärna på hur mycket alkoholrelaterade olyckor/skador/bråk kostar samhället. Då skulle en öl kosta en hundring på systemet om alla som tar sig en öl då och då ska betala för allt som är alkoholrelaterat. ( Ja, jag gillar att ta en öl eller fem i gott sällskap)

Nu kan man ju då inte välja vilka delar av vårt samhälles försäkringar man vill vara med i. Dock håller jag med dig - alla dessa knän som går åt helvete när folk ska lira boll - vill jag vara med o pröjsa för dom ? Näe. Jag lirar ju inte boll själv... Ska fyllon få betala för sina skador? Ja - om dom kunde. etc....

Samhället är uppbyggt så att alla pröjsar...

IRMC 2.

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Snake skrev:

:pannkyss

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Pejo skrev:
Nu kan man ju då inte välja vilka delar av vårt samhälles försäkringar man vill vara med i. Dock håller jag med dig - alla dessa knän som går åt helvete när folk ska lira boll - vill jag vara med o pröjsa för dom ? Näe. Jag lirar ju inte boll själv... Ska fyllon få betala för sina skador? Ja - om dom kunde. etc....

Samhället är uppbyggt så att alla pröjsar...

IRMC 2.

Det var det jag menade, man kan inte peka ut en grupp för det funkar inte i längden. Hoppas dom kommer till samma slutsats när det gäller oss sporthojare bara.. :D

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
FACT!

Rökare kostar sina medmänniskor 1 miljon mer än de som inte röker!

Sedan har vi spriten som de flesta vurmar så för. Sänk skatten på bolaget säger de flesta. Men ingen som tänker på vad alkoholkonsumtionen kostar, och hur mycket pengar alkoholproducenterna lägger i lobbying i eu-parlamentet varje år...
Hur många anser att den mängd alkohol man får ta med sig motsvarar "privat förbrukning". Nu får jag hela SH.com mot mig, men jag står för vad jag säger.

Dessutom åker jag kollektivt så jag får rökningen gratis, för de som röker är så frusna så de måste stå inne i busskuren och bolma. Vi som har normal blodcirkulation får stå utanför. Det är så nonchalant att röka i väntan på bussen. Ska man röka får man röra lite på påkarna.

Väldigt va synd det är om mig ;)

mr sleepy

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
rosa plastmissil
:felämne

fan vad jag hatar folk som röker på allmänna platser. jag hatar verkligen röklukt. ska bli så jävla skönt med det nya rökförbudet på krogar som träder i kraft nästa sommar (1 juni va???). fan vad jag ska njuta av att gå ut och ta en öl och sedan slippa massa äcklig röklukt!

:felämne

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZR 1000
En rökare skadar sig själv medvetet... :brinnerup
En alkoholist skadar också sig själv medvetet... :fyllisar
En plastraket skadar plånboken medvetet... :va

Som sagt, att skaffa sig en sporthoj är högst frivilligt, och tyvärr är de höga premierna något som man får på köpet. Jag kan hålla med om att de är fruktansvärda rent ut sagt. Men istället för att gnälla i ett forum och vinkla en ilska som inte leder någonstans så gör något vettigt.

Gå och köp er en gammal touring eller något, så slipper ni betala skyhöga premier.

Så istället för att skylla på att rökare, alkoholister, idrottare, flygpiloter, kockar, städare, sömngångare... också borde bli extra uppskattade så se till er själva, vad kan ni göra för att få ett rättvisare Sverige?

Oj, det där blev djupt. Får skylla på att det är sent på natten när jag skrev detta. Är så trött på folk som bara klagar hela tiden, kan inte hjälpa det... :bladder

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Pejo skrev:
Nej, dom kostar bra mycket mer än dom betalar, precis som alkoholisterna.
Precis så är det. Problemet är att vi inte kan höja upp skatten så att den motsvarar skadorna, för då ökar privatimporten och smugglingen. Det krävs internationella avtal för att komma till rätta med det här tror jag.

Iofs, norge är ett exempel på ett land som kör en hårdare linje när det gäller tobaken. En snusdosa går på 70 spänn har jag för mig och då är norska kronan starkare än svenska.

Red: citerade fel

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
egentligen borde man inte få vård ifall man får lungcancer av att röka, samma sak som att man inte borde få en lever ifall man super sönder sin egen, kanske ifall man betalar operationen helt själv och levern skulle ruttnat annars men fan inte annars

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
honkiie skrev:
egentligen borde man inte få vård ifall man får lungcancer av att röka, samma sak som att man inte borde få en lever ifall man super sönder sin egen, kanske ifall man betalar operationen helt själv och levern skulle ruttnat annars men fan inte annars
Hmm, förlorar livet sitt värde för att någon röker? Nej, i så fall skulle skiten förbjudas helt. Vore tufft om sverige blev världens första tobaksfria land. Låt oss säga att alla tobaksbrukare får ett år på sig att skaffa läkarintyg på att de är beroende. Sen får de hämta ut sin tobak på apoteket i fortsättningen. Nästa generation blir helt nikofri.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Det var en konstig tråd må jag säga.Jag som inte kör bil får ju måste ändå betala skatt för vägar som har blivit förstörda bilar,det är inte rättvist.Jag som rökare får betala en hutlös summa pengar i cigarettskatt.Folk födda år 1960=gratis KK?..

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Snake skrev:
Faan, jag som kör sporthoj OCH röker! Fucked for life eller.... *ironi*

Allvarligt, jag håller med. Försäkringsbolagens snack om att dom förlorar på sporthojjarna är inget annat än bullshit. Allt beror på hur man räknar. Dom kanske inte tjänar lika mycket på oss som förut men gå back, ett försäkringsbolag!!! Snickesnack!!! Kanske är dags att betala tillbaka till oss konsumenter som betalat sina premier i årtionden.... Min klotning har jag betalat tiofalt tillbaka genom åren...
Om du tror att man kan tjäna pengar på att försäkra sporthojar så tycker jag att du kan starta ett försäkringsbolag enbart för sporthojar. Du skulle få en massa kunder här på sporthoj, alla vill ha en låg premie. Ta vad du tycker är en skälig premie och se sedan ditt företag gå i konkurs.

Ärligt talat, har du läst någon av alla R.I.P-trådar? Inte reagerat över hur många som faktiskt skrotat sin hoj i sommar? Försäkringsbolag är inte Röda Korset, dom har ägare som kräver avkastning på sina satsade pengar. Får dom ingen vinst höjer dom[tm] premierna för dom(oss) som orsakar skadorna.

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
å ena sidan kan man se förstående på de höga premierna.. men när lönen kommer och man ser hur hälften av pengarna försvinner i statens osmidiga byråkrati och resterande i bensin och försäkringspremier börjar man undra.. vart fan e mina pengar.. Sverige har världens högsta skattetryck men ligger fan inte förräns på 17:e plats i välståndsligan.. :va
Premierna kan man förståeligen inte sänka då försäkringsbolag endast månar om maximal vinst..

Byt regering.. inte nog med skatten.. när ska vi inse att vi sitter med ett gäng faschister i riksdagen som tror sig vara mer medvetna om vad som är bra för dig.. om inte annat tror inte din regering att du kan sköta om dig själv och ansvara för dig själv - två ex. att ens föreslå en lag om att tvinga cyklister att ha hjälm måtte fan ta mig det löjligaste.. det handlar för fan om eget ansvar.. inte fan ska det stå inpräntat i lagboken.. :fatta! - precis såsom inom kommunismen där man inte tror att den enskilda individen kan ansvara för sig själv och andra (vilket vi iof inte kan) --> är vår socialdemokrati ett mildare alternativ.. de ger oss skenet om att vi är fria att göra vad vi vill --> men först drar man 1/3 av dina pengar i skatt, sedan lägger de till ytterligare 25% i skatt på allt man köper.. (ge oss åtminstone valuta för pengarna).. och till sist extrabeskattar allt som vi små tragiska arbetsmyror tröstar oss med när vi insett hurpass tomma våra plånböcker är..
SLOPA SKATTEN PÅ CIGG, ALKOHOL OCH RESTEN AV SKITEN..
:fyllisar ---> :död så ser de hur olyckliga vi är!
så kanske ni inser att det dags att reformera dagens samhälle.. hm.. vafan handlade tråden om..?

dags att gå och sova..

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
En liten not bara: I år pröjsade jag ungefär 1,5 ggr så mycket på bensin som på min försäkring. Då har vi inte heller tagit med kostnader för service, fika på åkturer etc. Det är intressant att jämföra olika delar av kostnaden med att åka R-hoj.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha