kjuze
Guest
xfader skrev:är det inte så att rökarna de facto betalar mer i skatt då detta är påslag på priset för cigaretter? och på så sätt faktiskt betalar sin egen sjukvårdskostnad?
Nope. Om vi jämför med sprit så om spriten skulle betala för sig själv(dvs vi som inte dricker skulle behöva betala för er som dricker) så skulle en sjuttis kosta lite drygt 300 spänn. Jag tycker siffran låter lite LÅGT men detta är vad jag fått höra av en samhällsvetare.
Många tänker inte på vad som ingår, förutom sjukhus och behandling för alkoholism så har du ju sjukskrivningar, splittrade familjer, våldtagna kvinnor, misshandel, skadegöreslse, narkotika(många skulle aldrig testat narkotika för första gången om dem inte varit just onyktra) så det är enorma pengar det handlar om. Och mindre kommer det inte direkt att bli efter dem slopat införselkvoterna och snart kanske sänker priserna på systemet.
I Finland när dem säkte priset på alkohol höjdes antalet anmälda misshandlar med 100% över en väldigt kort period(halvår).
Undrar vem som kommer få betala för detta när vi svenskar börjar dricka mer och mer? När skadorna börjar komma fram om 10-20-30 år...
Skoj skoj!
Snake skrev:Då kan väl idrottare, och alla andra som utsätter sig för risker att skada sig betala för sina skador som garanterat kostar samhället summor jämförbara med rökare? Eller är det "finare" att bli invalidiserad för att man hoppar åt helvete med ett par skidor fastspända på kroppen? Kolla gärna på hur mycket alkoholrelaterade olyckor/skador/bråk kostar samhället. Då skulle en öl kosta en hundring på systemet om alla som tar sig en öl då och då ska betala för allt som är alkoholrelaterat. ( Ja, jag gillar att ta en öl eller fem i gott sällskap)
Att säga att idrottsskador skulle i pris skulle vara jämförbara med alkohol och rökskador är bara dumt. Visst boxning kan jag väl tänka mig inte ska tillåtas just för att det bara går ut på att få in en sån bra smäll som möjligt. Men om man tar tex en hockeyspelare som skadar sig mycket så sköter ganska ofta lagets läkare det och han har ju betalt av klubben. Dem syr ihop och sånt där.
Det är ju inte så himla ofta en hockeyspelare bryter benet etc, kanske någon gång per kariär.
Desutom så är det ju så at idrottsmän är friskare än vanliga degsvensson så där kan man redan ha tjänat in dem pengarna på ett brutet ben. Chansen att en stark frisk vältränad människa ska bryta benet är desutom bra mycket mindre.
Last edited: