MC försäkring och rökare...

kjuze

Guest
xfader skrev:
är det inte så att rökarna de facto betalar mer i skatt då detta är påslag på priset för cigaretter? och på så sätt faktiskt betalar sin egen sjukvårdskostnad?

Nope. Om vi jämför med sprit så om spriten skulle betala för sig själv(dvs vi som inte dricker skulle behöva betala för er som dricker) så skulle en sjuttis kosta lite drygt 300 spänn. Jag tycker siffran låter lite LÅGT men detta är vad jag fått höra av en samhällsvetare.

Många tänker inte på vad som ingår, förutom sjukhus och behandling för alkoholism så har du ju sjukskrivningar, splittrade familjer, våldtagna kvinnor, misshandel, skadegöreslse, narkotika(många skulle aldrig testat narkotika för första gången om dem inte varit just onyktra) så det är enorma pengar det handlar om. Och mindre kommer det inte direkt att bli efter dem slopat införselkvoterna och snart kanske sänker priserna på systemet.

I Finland när dem säkte priset på alkohol höjdes antalet anmälda misshandlar med 100% över en väldigt kort period(halvår).

Undrar vem som kommer få betala för detta när vi svenskar börjar dricka mer och mer? När skadorna börjar komma fram om 10-20-30 år...

Skoj skoj!

Snake skrev:
Då kan väl idrottare, och alla andra som utsätter sig för risker att skada sig betala för sina skador som garanterat kostar samhället summor jämförbara med rökare? Eller är det "finare" att bli invalidiserad för att man hoppar åt helvete med ett par skidor fastspända på kroppen? Kolla gärna på hur mycket alkoholrelaterade olyckor/skador/bråk kostar samhället. Då skulle en öl kosta en hundring på systemet om alla som tar sig en öl då och då ska betala för allt som är alkoholrelaterat. ( Ja, jag gillar att ta en öl eller fem i gott sällskap)

Att säga att idrottsskador skulle i pris skulle vara jämförbara med alkohol och rökskador är bara dumt. Visst boxning kan jag väl tänka mig inte ska tillåtas just för att det bara går ut på att få in en sån bra smäll som möjligt. Men om man tar tex en hockeyspelare som skadar sig mycket så sköter ganska ofta lagets läkare det och han har ju betalt av klubben. Dem syr ihop och sånt där.
Det är ju inte så himla ofta en hockeyspelare bryter benet etc, kanske någon gång per kariär.

Desutom så är det ju så at idrottsmän är friskare än vanliga degsvensson så där kan man redan ha tjänat in dem pengarna på ett brutet ben. Chansen att en stark frisk vältränad människa ska bryta benet är desutom bra mycket mindre.

Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
xfader skrev:
är det inte så att rökarna de facto betalar mer i skatt då detta är påslag på priset för cigaretter? och på så sätt faktiskt betalar sin egen sjukvårdskostnad?

Troligen inte tillräckligt.... men eftersom dom inte lever lika länge som andra så kostar dom mindre i pension :hihi de e la bra :rofl

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
SuperSport skrev:
Troligen inte tillräckligt.... men eftersom dom inte lever lika länge som andra så kostar dom mindre i pension :hihi de e la bra :rofl

Förvisso inte. Men det är under slutskedet i livet de belastar samhället hårdast. Långvård de sista åren, den är ju helt gratis för samhället, INTE!

Historien upprepar sig. När samhället supit sig tillräckligt långt under bordet kommer tillräckligt många människor inse allvaret och sluta knyta näven i byxfickan och istället göra något konkret. Det finns faktiskt en anledning till att alla dessa IOGT-NTO loger finns lite var stans i landet. Det är för att vi har hade en härligt flod av brännvin här i Sverige, under slutet av 1800-talet.

När folk börjar räkna om sin lön i liter brännvin då är det inte bra.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det var ett j-a moraliserande! Rökning, sprit och motorcyklar är farligt, liksom mycket annat men det är ändå förbannat kul (förutom rökning då). Oavsett vilket som skadar dig eller mig så kommer vi få sjukvård genom den allmänna sjukvårdsförsäkringen som är finansierad genom våra skattepengar. Om vi vill ha "extra" betalt för våra skador så får vi komplettera med egna försäkringar, dvs. mc-försäkring, olycksfallsförsäkring, livförsäkring o.s.v.

Försäkringsbolagen är företag med vinstsyfte och självklart tar dom så mycket som möjligt i premie. Det handlar precis som alla branscher om tillgång och efterfrågan. Visst tycker jag att det är alldeles för dyrt att försäkra en R-hoj men i slutändan så är det ändå upp till mig att välja.

Och det är väl det det handlar om? Valmöjligheten? Möjligheten att själv få bestämma om man vill riskera liv och hälsa genom att åka motorcykel, genom att röka, genom att bestiga berg...

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
sandstream skrev:
Tror du på :tomten också? ;)

Antar att du aldrig har rökt men de som gjort det vet att det är f*n så mycket lättare att börja än att sluta.

1. nej jag tror inte på tomten
2. jag vet väll också att det är svårare att sluta än att börja, men vafan, tänk efter innan ni börjar, varför börja med någonting som man ändå inte ska hålla på med sen???
3. nej jag röker inte själv, har aldrig gjort och kommer ALDRIG att göra
4. jag dricker inte heller, har inte gjort innan, men kommer kanske att göra
5. går inte på dråger, har inte gjort och kommer inte (aldrig någonsin, på några villkor)att göra
6. jodå jag är nog på riktigt
7. jag kör inte förfort medvetet... :rolleyes: (vem det nu var som påstod det... du gör säkert inte heller det medvetet)

nu tror jag att jag har sagt allt för tillfället...........

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Gpx skrev:
Tror du tonåringar tänker så
:va jag gjorde det inte (röker ej längre)

Nej det tror jag inte...dagens ungdomar är så puckade osm ni vet :rolleyes:
vad bra att du slutat förresten, känns skönt va?? :tummenupp Grattis till dig

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
demo1 skrev:
Enligt bolagen, regeringen, polisen osv... så är det tydligen en självklarhet att sporthojar är mördarmaskiner och inte kan resultera i annat än olyckor. (har alldrig orsakat en MC olycka, känner mååånga mc förare och ingen i min närmsta kretts har någonsinn orsakat en olycka) men tydligen är det så att "alla" total klotar och bryter vartända ben i hela kroppen. :kocko

Hur som helst, det är juh argumentet för att fortsätta att bara höjja och höjja försäkringspremiena på sporthojer. Tippar på att det är mycket pengar som går till alla 60 talister med gratis lappar som köper en wildstar 1600 som förstahoj och tappar den i första korsningen vilket dom sedan får lagat på sin helförsäkring som dom betalat 10% av och sporthojs åkarna betalat 90% räknat= Custom försäkring ca: 1900:-/hel/hel sporthoj ca: 15.000:- + hel/hel.
Klart att man fixar minsta lilla repa på försäkringen när självrisken bara e 2000:- på vagnskada. Till skillnad mot spothojarna som förlorar lysen, kåpor osv.. och byggs om till streetfighters för att självrisken ligger högre än repparationskostnaderna! :huvet

Men,men nu till det jag igentligen tänkte skriva. Varför får rökare gratis vård när dom får lungcancer? Utan att dom fått betala mer pengar i skatt eller försäkringar p.g.a detta? Tycker det är en bra gämförelse då alla vet att det är 80% säkert att rökning påverkar hälsan och förkortar livet. Har för mig att man har 40% schans att få lungcancer eller andra farliga sjukdommar om man röker hela livet. Gämför nu inte detta med att -AAA men om man dricker en bira har man oxå påverkat kroppen negativt. För det är knappast samma sak!
Menar med detta att sporthojsåkare blir straffade på förhand med förklaringen -Ja men du kommer hamna på sjukhus och kosta andra massa pengar. Men rökare får en varningstext på paketet, i annat fall fritt fram.. Jag tar gärna en liten varningstext på hojen. "SPORTHOJAR DÖDAR" och slipper senn allt ansvar precis som rökare :tummenupp

När det gäller dig kan jag bara ge dig ett råd: "det är bättre att tiga och verka dum än att tala/skriva och undanröja varje tvivel därom".

60-talister fick inte A-behörighet på köpet.

Sporthojar som grupp är faktiskt mycket dyra att försäkra. Vi (som grupp) kraschar mycket oftare än alla 60-talister på Wildstar 1600 och reparationerna kostar mer.

Du ondgör dig över att rökare får gratis sjukvård. De får gratis sjukvård lika mycket som vi hojåkare får det. Hur skulle det se ut om de som varken äger bil eller motorcykel skulle kräva att vi hojåkare skulle betala för våra lyxrelaterade sjukvårdskostnader? Vi motorcyklister får faktiskt nästan gratis sjukvård. Det vi betalar i försäkringskostnader har faktiskt inget med sjukvårdskostnader att göra.

KjellF

HanneZ

Guest
Miss_Orchidee skrev:
1. nej jag tror inte på tomten
2. jag vet väll också att det är svårare att sluta än att börja, men vafan, tänk efter innan ni börjar, varför börja med någonting som man ändå inte ska hålla på med sen???
3. nej jag röker inte själv, har aldrig gjort och kommer ALDRIG att göra
4. jag dricker inte heller, har inte gjort innan, men kommer kanske att göra
5. går inte på dråger, har inte gjort och kommer inte (aldrig någonsin, på några villkor)att göra
6. jodå jag är nog på riktigt
7. jag kör inte förfort medvetet... :rolleyes: (vem det nu var som påstod det... du gör säkert inte heller det medvetet)

nu tror jag att jag har sagt allt för tillfället...........
Jag tror du vuxit upp i en lite väl skyddad verkstad...

Tonåring som börjar röka tror inte att han/hon ska bli beroende. Den som börjar knarka tror inte att den ska bli beroende. Etc...

Säg till ambulanspersonalen att du "aldrig någonsin, på några villkor" vill ha några droger i kroppen när du ligger där med brutna ben :D

/ Hannes

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Vi betalar ju för oss själva plus eventuell vinst som bolaget vill ha, vad är problemet?

Det vore väl bra mycket värre om vi fick betala för andra, nu har jag ingen dyr försäkring men jag menar att man får hålla sig till det man har råd med och sluta gnälla så förbannat.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha