MC lackbox i husvagn - vad behövs?

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Behövde lacka mina kåpor och sökte därför efter olika alternativ.

Nu har jag lämnat in grejerna på lack hos lackerare då jag inte hittade bra alternativ för att hyra lackbox eller vettigt utrymme att utföra lackeringen i själv.

Så kom jag på en ide nyss!

Vad tror ni om att bygga MC lackbox av en husvagn?

Kanske nåt för Pucken att tänka på :)

Vad behövs?

- Husvagn...check
- Lysrör......check
- Kompressor....check
- Spruta......check
- Nån typ av ventilation, insug + utsug (där tar mina kunskaper slut)

Kom gärna med tips och idéer.

Man kan bygga en för uthyrning, så kan den som vill låna bara hämta den och lämna den :) hade jag haft plats att parkera husvagnen hade jag lätt byggt en för lacka mina grejer + hyra ut till behövande.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Man får vara noga när man väljer fläktar då de ska vara gnistfria.
Använder man Silicon som tätning så kan man avbryta projektet redan då.

Annars är det en bra idé.

Polaren byggde en lackbox av en standard båt/lasbils conatiner.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utrymme. Det är väl det som blir svårt med en husvagn.
Delar till bil eller mc funkar väl, man man rullar ju inte direkt in något större i den för lackering.
Dessutom skall man ju helst kunna röra sig runt objektet som skall lackeras och är det thight så riskerar man att kladda till nylagd färg.

Dessutom så skall man ju helst ha lite värme när man torkar färgen sen.

Men som hobby-ful-lackbox som står på bakgården...Tja, varför inte.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ja tanken är ju att det ska vara för mc delar.

Vad skulle silikon vara dåligt för?

En värmefläkt får dras självklart.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Hur kraftfulla fläktar behövs för nåt sådant, och förstår att det ej går att ställa in en kupevärmare för att få upp värmen, men vad ska man ha?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag har otaligt med köksluckor och innerdörrar att lackera. Min tanke är att resa ett stort partytält i dubbelgaraget och använda det som lackeringsbox. Gillar idéen med husvagn, men har ingen att tillgå tyvärr.

Kommer lackera vattenbaserat kanske jag ska nämna.

//KaliZ

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Att använda det för eget bruk tror jag är en lysande idé. Att använde det mer kommersiellt, hyra ut mm, blir nog svårare. Framförallt eftersom en lackbox klassas som en Ex zon. (Explosionsfarlig zon). Ska det göras "by the book" så måste all utrustning vara Ex klassad enligt en zonindelning (zon 0,1, 2) och det blir dyrt. Väldigt dyrt.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ja tanken är ju att det ska vara för mc delar.

Vad skulle silikon vara dåligt för?

En värmefläkt får dras självklart.

Silikon är skit för färgen reser sig, ska du täta husvagnen så skaffa karosserikitt, garanterat silikonfritt och går att måla över med lack om man vill. :tungan

Iofs använder vi en massa silikonspray inne på plåten på jobbet, och målarna har inte haft nåt problem av det än sålänge vad jag vet, men man sprutar ju inte ner bilarna/stötfångarna med det innan man drar ner den till lack heller så.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hur kraftfulla fläktar behövs för nåt sådant, och förstår att det ej går att ställa in en kupevärmare för att få upp värmen, men vad ska man ha?

Skaffa en IR-lampa, det använder lackfirman vi har, antagligen rätt dyrt om du ska ha en lite större modell, man vill inte hålla på och flytta runt den hela tiden för att få värme över hela delen man har målat.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Att använda det för eget bruk tror jag är en lysande idé. Att använde det mer kommersiellt, hyra ut mm, blir nog svårare. Framförallt eftersom en lackbox klassas som en Ex zon. (Explosionsfarlig zon). Ska det göras "by the book" så måste all utrustning vara Ex klassad enligt en zonindelning (zon 0,1, 2) och det blir dyrt. Väldigt dyrt.

Ok rätt logiskt :) med hyra menar jag inte annonsera ut eller skaffa en vinstdrivande företag utan mer till folk man känner bland hojbekanta.

Jag tycker också det är lysande. Finns många husvagnar för en billigpeng, och för det ändamålet uppfyller de de krav som ställs för hobby nivå.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Dom flesta ventilationsfläktar (och typ alla andra nätspänniongsdrivna motorer) idag är väl asynkronmotorer=inga gnistor.
Värre med belysningsknappar o dyligt... (kan man ju iofs ha en ip65 på utsidan...)
Kan det bli dammexplosioner i utsugsluften från målning med vattenbaserad färg btw?

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ok rätt logiskt :) med hyra menar jag inte annonsera ut eller skaffa en vinstdrivande företag utan mer till folk man känner bland hojbekanta.

Jag tycker också det är lysande. Finns många husvagnar för en billigpeng, och för det ändamålet uppfyller de de krav som ställs för hobby nivå.

Du lär skaffa polermaskiner också för du kommer alltid få pattar i lacken (dammkorn) som du måste ta bort om det ska bli bra, målarna har små stift som är som en 10 öring ungefär för att ta bort dem med, sen polerar man efter man tagit bort patten.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Silikon är skit för färgen reser sig, ska du täta husvagnen så skaffa karosserikitt, garanterat silikonfritt och går att måla över med lack om man vill. :tungan

Iofs använder vi en massa silikonspray inne på plåten på jobbet, och målarna har inte haft nåt problem av det än sålänge vad jag vet, men man sprutar ju inte ner bilarna/stötfångarna med det innan man drar ner den till lack heller så.
Du måste ju jobba på nå Kalle bakom hörnet verksta låter det som, bara. Du kan ju inte vara allvarlig om du menar att ni använder det på jobbet, skulle bli halshuggen om jag använde d . Vi byggde precis sthlms modernaste bilplåt/lackering å kan väl säga tom ingen silikon fick förekomma när dom byggde kåken. Får du det i ventilationen då har du riktiga problem.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Mindre bra ide tror jag Eftersom isoleringen i husvagnar består utav frigolit

Tror man kan få kraftiga strukturella problem med husvagnskarossen ( frigolit + lösningsmedel = kaputt )

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Mindre bra ide tror jag Eftersom isoleringen i husvagnar består utav frigolit

Tror man kan få kraftiga strukturella problem med husvagnskarossen ( frigolit + lösningsmedel = kaputt )

Ah bara slänga upp 4 mm mdf skivor, spackla och avsluta med att måla allt vitt. Sen den dagen vagnen faller ihop pågrund av ångorna av lösningsmedlet är det bara tacka för den tiden som varit och bygga upp en riktig låda på bottenplattan.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Man lär sig nått nytt varje dag:tummenupp

trodde inte härdad silikon kunde vara ett problem.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du måste ju jobba på nå Kalle bakom hörnet verksta låter det som, bara. Du kan ju inte vara allvarlig om du menar att ni använder det på jobbet, skulle bli halshuggen om jag använde d . Vi byggde precis sthlms modernaste bilplåt/lackering å kan väl säga tom ingen silikon fick förekomma när dom byggde kåken. Får du det i ventilationen då har du riktiga problem.

Som sagt så har inte lackeraren haft problem, får de problem så byter vi ut silikonet mot nåt annat direkt, säger ju sig själv...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som sagt så har inte lackeraren haft problem, får de problem så byter vi ut silikonet mot nåt annat direkt, säger ju sig själv...

Det där är lustigt. 15-20år sedan var det ett stort problem.

Nu hör man inget om det längre, antar att lackerna har ändrats till det bättre.

BjRR

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
För många
Det där är lustigt. 15-20år sedan var det ett stort problem.

Nu hör man inget om det längre, antar att lackerna har ändrats till det bättre.

Även de moderna vattenbaserade färgerna flyr ifrån silikon, och ja , det är extremt känsligt.

Att bygga lackbox i husvagn känns för mig som väldigt mycket jobb för lite nytta. Visst kan man ha en liten lackbox och lackera smådelar. Men varför ha kvar husvagnen? Allt behöver ju byggas om såpass mycket att det känns enklade att bygga den bara på chassit eller liknande.
Ventilationsanläggningar kommer bygga så mycket utanpå vagnen så den kommer se ut som någon form av norsk rymdraket?

Det jag skulle säga att du behöver är, möjlighet att kunna fukta golvet, utsug vid golvet längs långsidor, ungefär 2/3 av taket behöver vara luftinblåsning med kolfilter, gärna centralt placerat.
Man bör även kunna bestämma temperaturen på luften som trycks in, annars kan du bara lacka vid ett kort spektra av ute temperatur. Jag har löst detta genom en webasto diesel värmare med egenbyggd vätskesystem. Räcker för att ligga ungefär 20 grader över ute temp. Sommartid behöver du också kunna blåsa in lägre temp än vad som är ute i solen för att kunna lacka. Hos mig löser sig detta av sig självt då jag utnytttjar luften från en vind ovanför boxen som hålls kall, är det dock soligt ett par dagar i rad stiger tempen och jag kan inte lacka heller.

Tänk på att du måste ha större mängd luft som trycks in än vad som sugs ut, en lackbox måste ha övertryck. Samtidigt får det inte blåsa från taket, därav måste det vara kraftfulla fläktar jämnt fördelade över en stor yta.

Utsuget är inte riktigt lika noga så länge man har koll på kapaciteten. Jag har lagt spirorör med uppkapade/uppfläkta intagskanaler utmed hela långsidorna i boxen.

Har du bra värmesystem till intagsluften behöver du ingen IR värmare, modern vattenbase är dammtorr på 15minuter, klarlack ca 30-40. Efter det är det bara vrida upp och hålla dig över 25 grader i 24 timmar så är det heltorrt. IR är för dom med ont om tid, dvs inte nödvändigt.

Tänk på att du behöver en riktigt stabil tryck klocka för luften till sprutan, trycket är A och O för rätt yta.

En fråga bara? Kan du lackera eller tror du att det är en så kallad "materialsport"? dvs rätt utrustning så kan alla? I sådant fall rekomenderar jag dig att tänka om :rolleyes:

Hoppas du fick något matnyttigt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...