Mc-mässan flyttar till Jönköping 2026

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad är skillnaden på Start2Ride och Motorcykelns dag förutom namnet?
Det är flera motorcyklar som jag bestämt mig för att inte köpa efter att ha provat på Start2Ride.
Jag tolkar det som att man ersätter det tidigare upplägget på en gemensam plats med att man istället bestämmer en gemensam dag då handlarna har "öppet hus", så man får åka till de olika handlarna och provköra. Man kan ju iofs fråga sig vad det ger för större mervärde till kunderna jämfört med att åka dit någon annan dag och slippa trängas.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
som presumtiv Jag tolkar det som att man ersätter det tidigare upplägget på en gemensam plats med att man istället bestämmer en gemensam dag då handlarna har "öppet hus", så man får åka till de olika handlarna och provköra. Man kan ju iofs fråga sig vad det ger för större mervärde till kunderna jämfört med att åka dit någon annan dag och slippa trängas.
Sjuka i sammanhanget är väl att du presumtiv kund ska pynta??
:3freak

(om jag nu inte är fel informerad)

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Mycket gubbgnäll.. :krama
Har man ändå inte tänkt åka på mässa oavsett vart den är så spelar det väl absolut ingen roll vart den är?

Bättre med Jönköping än inget alls, jag är mycket positiv till att dom fått till ett samarbete med Elmia som förhoppningsvis blir så bra för alla parter att det kan fortsätta och leva vidare flera år till.
Men för många kanske det är krångligare att inte åka till Jönköping jämfört med att inte åka till Stockholm eller Göteborg:fakta

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Sjuka i sammanhanget är väl att du presumtiv kund ska pynta??
:3freak

(om jag nu inte är fel inf
Det vore ju närmast skamligt om man skulle ta betalt för provkörning/inträde om det är vid den egna butiken. Det tidigare upplägget kan man ju förstå då det är förknippat med betydligt högre kostnader.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kommer att besöka mässan i Jönköping om inget annat inträffar som ställer till det.
Nu är jag inte på jakt efter ny hoj men kommer att i vanlig ordning vilja köpa prylar.
Att betala för att provköra en hoj är uteslutet.
Vill handlaren sälja en ny hoj till mig så får han ställa ut den tankad o klar och vara glad om jag är tillbaka före stängning.
Nu köper jag ju aldrig nya hojar så det är inte ett bekymmer, bara en åsikt.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Det vore ju närmast skamligt om man skulle ta betalt för provkörning/inträde om det är vid den egna butiken. Det tidigare upplägget kan man ju förstå då det är förknippat med betydligt högre kostnader.
Jag kan tycka att inga upplägg rättfärdigar där du (viktiga i sammanhanget är just presumtiv kund) ska pynta för att du en provkörning som kan resultera i en affär!
@gundj - helt enig!
:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mycket gubbgnäll.. :krama
Har man ändå inte tänkt åka på mässa oavsett vart den är så spelar det väl absolut ingen roll vart den är?

Jag tycker att det är bra att dom flyttar mässan, jag spar ju mer på att inte åka till Jönköping än på att inte åka till Stockholm.

Men I år åker jag inte till LasVegas och Tokyo också och spar då en jäkla massa pengar som jag skulle kunna handla för.

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Kommer ni ihåg var ni läste det först...?

Nej, men man kan spekulera.

Friends arena blir nog svårt. Inte för att stället är så kasst egentligen, men mer för att årets arrangemang ådrog sig så mycket negativ press. Det skall fan locka både utställare och besökare i den motvinden.

Göteborg 2020 är spikat, men jag har ännu inget hört om 2021.
En fågel viskade direkt i Februari ,menade att det hade skurit sig så illa att det är större chans att det blir Elmia 2021 än någonsin Stockholmsmässan igen. :brinnerup

Det låter underligt. Skulle det bli så, då hotas det utgamla upplägget med alternerande mässa mellan två städer: knappast någon ide att låta mässan flytta 15 mil i sidled fram och tillbaka över ett 200 mil långt land...

Den som lever får se.

Sommaren 2019, inför mässan 2021 - den som (heller) inte blev av.
Det hände en grej där någonstans...

Älvsjömässan är borta. Svenska Mässan är egentligen den perfekta mässlokalen - mitt i stan och alltid god stämning.

Det viktiga är att det blir en mässa. Om Elmia är svaret so be it.
Se till att komma, alla ni som vet att det är bra besökare som skapar bra mässor. Jönköping är bra, för det innebär att alla måste resa dit.
Demograf-kratiskt, helt enkelt.

Var där, eller var en fyrkant.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kommer ni ihåg var ni läste det först...?

Sommaren 2019, inför mässan 2021 - den som (heller) inte blev av.
Det hände en grej där någonstans...

Älvsjömässan är borta. Svenska Mässan är egentligen den perfekta mässlokalen - mitt i stan och alltid god stämning.

Det viktiga är att det blir en mässa. Om Elmia är svaret so be it.
Se till att komma, alla ni som vet att det är bra besökare som skapar bra mässor. Jönköping är bra, för det innebär att alla måste resa dit.
Demograf-kratiskt, helt enkelt.

Var där, eller var en fyrkant.
Mitt i stan är väl ändå att ta i för Svenska Mässan (framförallt med tanke på vad någon infödd skulle säga att vederbörande bor om de bor där i krokarna, typ Örgryte eller nått). Visst det är 2km från centralstation som inte är skitlångt att gå (jag provade 2020 :) )
Nu var jag inte på mässan i Friends eller den senaste i Älvsjö så jag kan inte uttala mig om dem heller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du får flytta. Är väl ändå en rimlig uppoffring för att bidra till att det blir fortsatta MC-mässor?

Dom får flytta mässan hit, eller lika långt norr om mig som Jönsköping är söder om mig så kanske jag kommer... men då blir det nog bara jag där....

notrightrider

Happiness in the homeland.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Dom får flytta mässan hit, eller lika långt norr om mig som Jönsköping är söder om mig så kanske jag kommer... men då blir det nog bara jag där....

Du får boka Nolia själv och ordna egen MC-mässa: jag kommer gärna!

Vanliga allmän-Nolia drar väl 50 - 60.000 besökare när den arrangeras?

Det finns marknad i Norrland! Släpp in 4-hjulingar som utställare och alla deras tillbehör så blir det välbesökt.

Gå för det!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att betala för att provköra en hoj är uteslutet.
Det är inget jag gillar själv heller, men jag kan förstå handlarna. Det dyker alltid upp stolpskott som har noll koll och kraschar bort hojar, vilket gör att vi som kommer efter inte får provköra och handlarna missar exponering. Ni vet dom där som ser det som en gratis nöjespark, glider in i träskor och bermudashorts, tror att dom är gudar på hojar, och mular den innan dom har fått i tvåan, rakt fram. Kostar det pengar så ökar chansen att det klientelet inte betalar och kör sönder något.

Och betalar man så kan man ju som köpare också ställa högre krav, tex bokade slotar, vem orkar stå och vänta okänd tid på en hoj, och mer struktur på arrangemanget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inget jag gillar själv heller, men jag kan förstå handlarna. Det dyker alltid upp stolpskott som har noll koll och kraschar bort hojar, vilket gör att vi som kommer efter inte får provköra och handlarna missar exponering. Ni vet dom där som ser det som en gratis nöjespark, glider in i träskor och bermudashorts, tror att dom är gudar på hojar, och mular den innan dom har fått i tvåan, rakt fram. Kostar det pengar så ökar chansen att det klientelet inte betalar och kör sönder något.

Och betalar man så kan man ju som köpare också ställa högre krav, tex bokade slotar, vem orkar stå och vänta okänd tid på en hoj, och mer struktur på arrangemanget.

Oavsett om man pröjsar en tjuga för provkörningen eller inte så pröjsar man väl för hojen om man lägger den?

Jag tror inte att det är avgörande för om dom kommer dit eller inte.

Dessutom kan man väl ändå provköra gratis både före och efter eventet.
Med skillnaden att man då kan få ta en längre sväng då det inte är stenhårt tids-slotat

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81

Den som sumpar hojen får ju betala en rejäl självrisk, 15 000 har jag hört. Och då får ju handlaren antingen betalt eller ersättning för reparation.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy