det går att se på kameraskåpet om det är en kamera i eller inte. kolla om det är någon lins i hålet eller inte
De gamla skåpen - de som med rätta kunde kallas fågelholkar, dom var manuellt betjänade med lös kamera och ett jädra massa handpåläggning och kringarbete;
Polisen var tvungen och köra ut till stolpen, resa stege och ta ut kamera med bildmagasin, köra in till stationen och skicka iväg materialet för vidare bearbetning någon annanstans. Kommer inte ihåg om det var minneskort eller rent av fotofilm i de första utgåvorna - men tungjobbat var det.
Gissningsvis fanns det en kamera till tjugo stolpar, och tanken var att kamerorna skulle vara i konstant drift, och skåpen skulle vara ständigt avskräckande.
Well, så blev det nu inte. Entusiasmen sjönk i takt med att allt det arbete man lade ner inte gav så mycket resultat - de tidiga bilderna höll allt för sällan som underlag, och man var duktigt less på de glåpord man utsattes för och diskussioner man hamnade i när man var ute för att vittja fällorna.
Dessa stolpar, skåp och kameror är borta sedan länge. Nu är det en kamera per skåp som gäller, och bilderna skickas via mobilnätet direkt till ATK-kommandot som utreder dessa avskyvärda brott.
Skulle det idag saknas kameror i de nya, sleeka blå boxarna så handlar det nog bara om att någon enstaka är på service. Däremot är dom mycket sällan aktiverade, som så många redan påpekat i tråden.
Hur sällan?
Tja, jag hör till de privilegierade som är immun mot svenska fartkameror: förmånsbil, sund antiangivarpolicy hos företaget bilen är reggad på och dessutom är jag väldigt känslig för solsken... Fri lejd förbi kameraskåpen alltså, så länge dom inte backas upp av en verklig polispatrull som är ute för att sätta dit just svin som mig.
Jämför jag med tyska, franska, schweiziska, österrikiska och tjeckiska fartkameror så är det en himmelsvid skillnad. Ett svenskt skåp går av någon gång om året, men när jag kör utomlands är det som att sitta i ett kombinerat jubileumsfyrverkeri och galet ravestroboskop. Det blixtrar och blinkar jädrar i det! Tänk Kubricks tolkning av Clarkes "Stargate" och dra av lite från det så har ni bilden klar.
Visst, i Sverige vet jag var dom står och känner igen dem, men ändå - körstil och hastighet är den samma där som här, och utomlands hugger kamerorna direCkt!
Kanske är jag mer noga att släppa av med MC i Sverige än utomlands, det är enda skillnaden.
Jag tror alltså inte att man skulle "ställt ner" känsligheten på de svenska skåpen - dom är helt enkelt inte inkopplade mer än några minuter varje vecka.
Kanske, kanske är det så att dom varit avställda mer än vanligt det senaste. Polisen är nämligen återigen missnöjd med bildkvaliteten och har fått okay på att byta ut hela bunten fram till 2016 eller så.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1815894-700-fartkameror-byts-ut
Bilförare som blir blixtrade men aldrig kan lagföras är ingen bra grej, så kanske låter man bli att låta kamerorna vara igång när det är blött/dimmigt/snöigt/whatever utan satsar på att sätta dit folk när förhållandena är perfekta istället. Foto- och körmässigt...