Tomma hot säger jag.
Att dom skulle besvära sig med att göra om hela lagstiftningen för att några tusen(?) hojåkare hamnar på bild köper jag inte. Jag förstår helt enkelt inte hur dom ska lösa det på ett vettigt sätt. Förklara gärna.
För den heliga "rättvisans" skull, så klart. Så gott som varje år är det förvirrade tomtar bland politikerna - politiker som någon verkligen röstat fram för att föra vår talan, som motionerar om krav på nummerskylt fram på motorcyklar. Man använder trafiksäkerhet som argument, tillsammans med "rättvisa".
Jag skriver "tomtar" eftersom dessa politiker är inget annat än röstboskap som inte förmår lägga två tankar till varandra och få dem att leda till en slutsats. Man inser inte det totala lappkast i svensk rättspraxis det skulle innebära med ägaransvar, och man tror på allvar att hastighetsefterlevnad har en direkt koppling till överlevnad.
Hos en motorcyklist...
Man utgår nämligen från det man känner till: man lägger den eviga bilmatrisen över oss motorcyklister och trycker till. Presto, problem solved.
På frågan vad som är en säker hastighet för oss motorcyklister blir man svarslös. På frågan om dom kan garantera att jag är säker mellan vajerräckena i lagenliga 100 blås säger dom att det är inte deras sak att bedöma - det är den enskilde trafikantens ansvar.
Och visst är det. Det har vi motorcyklister alltid vetat om. Vi har dessutom ansvaret för alla andra trafikanters framfart också... Dom som inte fattat blir inte långvariga som motorcyklister. Problemet är att dom som så gärna vill bestämma över oss inte fattar. Ett skvatt...
Vilka tror ni kommer att ta upp motioner i frågan härnäst? Sossar, som hittills huvudsakligen varit dem som chikanerat sig själva i frågan? Eller blir det de numera arbetslösa borgarna som tar upp den pinsamma stafettpinnen?
Hur som helst är dom inte ensamma. Varför glömmer vi så enkelt? Varför väljer vi att till exempel glömma NTFs fula påhopp?
NTF skrev:
Antalet motorcyklar har fördubblats de senaste tio åren. På goda grunder kan man misstänka att i flertalet olyckor har hastigheten varit mycket hög. Dessvärre står mc-åkarna nästan helt utan övervakning. Trafiksäkerhetskamerorna kan inte identifiera vare sig förare eller fordon, vilket innebär att de inte kan lagföras den vägen.
http://teknikensvarld.se/ska-motorcyklar-fa-finnas-132255/
Det är inte ens 10 år sedan NTF valde att hugga oss i ryggen för att profilera sig själva som lite extra säkerhetssträvade. ...och vi har glömt. Tra-la-la-la-laaa...
För att det är så väldigt länge sedan? Nej, tvärtom!
Det är 10-årsperspektiv man måste ha för att se vilka krafter och skeenden det är som påverkar de stora besluten. Att motorcyklisterna genom SMC då reagerade så enat och starkt samt kunde möta NTFs kritik med riktiga, äkta och vederhäftiga siffror i motsats till NTFs patetiska lösa antagande baserat på inget annat än: "goda grunder" sände signaler uppåt att det inte riktigt ännu är dags att offra motorcyklarna på det heliga altaret märkt Noll Vision.
Men, det betyder inte att de påverkande och beslutande har ändrat sin uppfattning!
Motorcyklar som vi känner dem nu skall bort ur trafikbilden. Det är bara på vilket sätt man skall kunna få igenom besluten som återstår att trixa fram...
Värt att notera är också att notisen på Teknikens Värld med den provokativa rubriken är författad av någon som får anses stå på vår sida: Johan Ahlberg...
Redan nu är bilisterna om jag får tro dig den stora boven vid kamerorna och här har dom reg.nr men inte hjälper det.
Ser du inte att just detta är ytterligare sten till börda? Myndigheternas oförmåga att lagföra bilister via ATK är ju det som påskyndar införandet av just ägaransvar. Men, man kommer att instigera konflikt mellan trafikantgrupper genom att förklara "att man tyvärr tvingas till denna trista åtgärd som olyckligtvis drabbar alla i samhället just för att på ett kraftfullt sätt kunna stoppa motorcykeldöden". Pressreleasen är redan författad och klar, man väntar bara på rätt tillfälle att sjösätta det hela.
Sen har jag läst flera ggr att det viktiga är att olyckorna minskar på kameraövervakade sträckor, inte att sätta dit folk. Så varför skulle dom hetsa upp sig så länge olyckorna är få?
Det är viktigt att inte tro på allt man läser. Självklart måste det in reda pengar på något konto i systemet - det kostar ju fläsk att sätta upp och underhålla.
Så varför skulle dom hetsa upp sig så länge olyckorna är få?
Nu tänker du logiskt. Det håller inte i diskussioner med fanatiker.
Översteprästen har sagt att antalet dödade och skadade skall vara noll. Då duger inte "få". Inte ens det faktum att de sista 10 liven som eventuellt kan räddas kommer att bromsa ned landet till 1800-talets diligenstrafiktempo - med motsvarande BNP-nivå...
Just nu kan ingenting rubba det mantra som rabblas, och att säga att man är beredd att "tillåta" ett visst antal dödade i trafiken är ett politiskt- och karriärmässigt självmord.
"Vem skall behöva dö?" "Alla dessa oskyldigt drabbade familjer..." samt givetvis "...vi måste tänka på barnen"
Självklart kommer pendeln att svänga - för mycket åt fel håll som vanligt, men det är en annan strid.
Vårt fokus måste vara på att minimera skadeverkningarna av det hastighetstalibanerna ställer till med just nu, innan det vänder igen.
Personligen förespråkar jag förare som kan tänka själva och inte behöver en politiker som bestämmer vilken fart dom ska hålla.
Jag håller med dig, men vi båda är i total disharmoni med den just nu rådande samhällsuppfattningen.
Tittar vi 20 år fram i tiden och ser de minutiösa detaljregleringar som planeras för oss trafikanter i stort och motorcyklister i synnerhet, så kommer vi se tillbaka på vår nuvarande epok i ett rosa skimmer.
Apropå hastighetskameror och bilar...
Har två gånger sett en tjomme i bil vika över i mötande fält för att slippa riskera att bli med på bild förbi fartkameror. En av gångerna var det dessutom väldigt dålig sikt så han visste inte om han hade möte eller väldigt snart när han gjorde det . Och i hastighet runt kanske 140-150 på 80-väg kan man ju överraska sina mottrafikanter rätt mycket då.
Folk ska göra det så krångligt med allt.
Fast antar att hålla upp en hand mellan ansiktet o kameran är krångligare
. Krävs ändå en rätt bra bild för att det ska hålla.
Företagsbil med en bilparksansvarig som antingen tror att han måste ange sina medarbetare, eller tror att han gör världen en tjänst genom att skicka varje bild vidare - mer behövs inte för att skapa irrationella beteenden i trafiken. ATK följer en gammal fin tradition från det gamla DDR-Sverige: det lockar fram och renodlar det sämsta hos individen, och skapar fuskande smitare som tappar förståelse för konsekvenserna av det egna agerandet - samma genuina suboptimering som man kunde se i till exempel den dåtida skattepolitiken.
Det är väldigt vanligt att de bilister som har en annan idealhastighet än det som skylten rekommenderar bromsar in vid kamera och håller ex 70 för att sedan acca upp till bekväm fart och vid nästa kamera bromsa ner till 70 ..........Jävligt ryckigt.
Mja, dom bromsar ner till 70 enligt sina hastighetsmätare, och lägger till lite marginal dessutom - vilket gör att dom hamnar strax över 60 i riktig fart. Andra, ängsliga människor sänker mer ändå och hamnar gott och väl under 60 km/h. Men "jävligt ryckigt" håller jag med om. Lika ryckigt som när samma bilar stormar fram i 120 där det är två körfält för att ingen skall hinna förbi dem, men lusar i 80 mellan vajrarna: trots att det är skyltat 100 hela vägen.
jag hörde polisen säga på radio, att dom inte är ute efter att ge folk böter utan att bara få folk att hålla hastigheten.
Problemet är att vi har ett månghövdat monster här.
Polisen har egentligen inte med fartkamerorna att göra. Dom får resultatet av fartkamerornas insamlade data dumpat i knät och blir satta att utreda vem som skall ha böter, om ens någon.
Fartkamerorna är Trafikverkets baby från början till slut! Dom köper in, sätter upp och sköter driften. Tror fan att man i slutändan, mellan skål och vägg och i samråd med just de politiker som skall betala ut nästa påse pengar måste kunna peka på att kamerorna är lönsamma i reda bötesbelopp. Allt annat är Ebberöds bank.
Frågar du en enskild polisman så är han eller hon inte odelat positiv till fartkamerorna.
Titta på Trafikverkets Orwellska nyspråksnamnbyte till "Trafiksäkerhetskameror".
Så länge en fartkamera inte fångar fyllskallar, dopeheads, stulna bilar, obesiktigade bilar, förare utan bälte, förare utan ljus, förare med aggressivt beteende som försöker trycka andra av vägen med mikroavstånd - inte klarar ett skvatt mer än att registrera hastighet som kommer det aldrig att bli något annat än en fartkamera.
Trafikverkets försök att etablera ersättningsordet "Trafiksäkerhetskamera" är ett hån mot riktig trafiksäkerhet, och ett pinsamt bevis för hur ohyggligt snävt Trafikverket ser på sitt uppdrag och detta med trafiksäkerhet.
Riktiga poliser är hellre ute på vägen, syns och kontrollerar trafiken i stort. Hastighet också. Trafikverket har bestämt att det inte är lönsamt. Fuck Trafikverket!
Så - se till att vi inte kommer på bild...
Precis så enkelt kan man sammanfatta det. Pics or it didn't happen.
Kanske kan vi krama ut några extra år ur motorcykeln genom att tänka oss för hur vi kör och hur vi dör.
Jag tycker att det är värt besväret att släppa av lite inför stolpen, även om jag just nu är straffimmun var sig jag kör MC eller åker bil. Kanske kommer även nästa generation få tillfälle att köra och uppleva en hyfsat oreglerad motorcykel som ställer krav på sin förare. Det unnar jag dem verkligen!