Jag blir skitzofren av vad du skriver faktiskt, om du inte skriver som Jesperhojåkare och inte som SMC?
Om nu SMC stödjer Noll visionen och vill ha bort dessa avvarter för att på nått vis rädda liv så borde SMC faktiskt göra allt för att få till ägaransvar och plåt fram.
I min lilla bubbla så är det ett ickeproblem om så skulle bli faktiskt.
Det enda jag skulle opponera mig emot skulle nog vara det rent estetiska med plåt fram.
men som vanligt tänker jag väl fel.
Det finns ju ett rättssäkerhetsmässigt problem med ägaransvar.
Det som idag hindrar ägaransvar för fortkörning är att fortkörning är en överträdelse av lagen och för att kunna fälla någon för överträdelse så måste man kunna styrka att just den personen har gjort sig skyldig till detta.
En ändring av grundlagen så att man tillåter ägaransvar för fortkörning på MC innebär att man kommer att kunna lagföra MC ägare baserat på att deras fordon varit närvarande vid en fortkörning. Dvs om din hoj blivit stulen och du inte hunnit upptäcka det så innebär det problem då du måste kunna styrka att hojen vid det tillfället faktiskt var stulen och att du inte hunnit anmäla det. Det kommer alltid att finnas en misstanke att du anmäler hojen stulen i efterhand för att kunna komma undan från en överträdelse av hastigheten.
Det innebär också att om du lånar ut din hoj till en kompis så riskerar du böter och indraget körkort om denne inte sköter sig. Eller i förlängningen att om du skall sälja din hoj så kan den som provkör inför detta köra för fort förbi kameran med påföljd att du får böter och indraget körkort.
På samma sätt som med parkeringsavgifter. Om du lånar ut din bil eller hoj och den parkeras fel så får du betala och det är upp till den som lånat fordonet och faktiskt felparkerat att ersätta dig för utgiften.
Skillnaden är att insatsen är större då du även riskerar indraget körkort.
Det kombinerat med att man inte tror att det ger så stora trafiksäkerhetsmässiga förbättringar gör att man inte är odelat positiv till ägaransvar för fortkörning.