MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
sandstream skrev:
Det där håller jag med om till 100% men tyvärr så finns det massor av folk (som troligtvis aldrig kört på bana själva) som tror att det är tvärtom.
De menar att när man lär sig köra fort på bana så gör man det i trafiken också.

Tror varken VV, polisen eller några andra organisation vågar ta tag i skapandet av en bana i Stockholmsområdet.

@CHROLO: Skulle inte ni bumsar vara glada om ni fick en bana i Stockholm att träna på? :D


Bumsar? :mad:

Självklart behövs det en bana! Hur gör vi?

Namnlista till ansvariga politiker kanske? Bikerbitch var är du? Jag lovar att ragga underskrifter på jobbet.
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
OM det fanns en bana i Sthlm-området så skulle jag definitivt vara där så ofta det bara gick för att utveckla min egen körning.
Bara vetskapen om att det inte finns en massa träd, lyktstolpar, träd, vägräcken och en massa andra livsfarliga saker längs banan är toppen.
Jag håller med föregående talare, att jag skulle förmodligen oxå köra enbart bana om det fanns en i området.
Dessutom så skulle det va lättare att få med sig polare dit så att dom fick prova på oxå :tummenupp Nu är det inte lika lätt att få med sig nån till dom banor som finns runt omkring i Sverige.

Men sen tror jag oxå att det är väldigt viktigt att få med sig människor på diverse utbildningar som exempel SMC:s utbildningar med broms och kruvkurs där man helt enkelt får lära sig att bli ett med sin hoj...vilket dom flesta säkert redan tycker att dom är och väldigt mångar är dessutom.
Jag tycker personligen att det är en viktig del att hela tiden vara öppen för att lära sig nåt nytt och nya saker om hojens beteende.
Jag har som det är just nu 4 körningar inbokade som är i SMC:s regi och jag ser fram emot dom F** just nu pga. att jag lär mig att hantera min hoj mer och mer och det resulterar förhoppningsvis i att jag blir en säkrare förare.

Det va bara lite personliga tankar...

//TwinSucker
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ska väl inte blanda in politik, men nyligen satsades 900 miljoner på att få utlänningar att gå till tingsrätter istället för migrationsverket. Det är en fatalt hög summa för att göra vad jag anser ingenting. Så varför inte om man nu kan lägga så mycket pengar på sånt, lägga en tiondel av dessa skattepengar på att bygga en fräsch bana i stockholms skogiga närhet (för att klara bullarkrav).
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sen missade jag tyvärr att gå på mötet som var igår. Hoppas dock på att få en uppdatering om läget och kunna skriva något om det.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu gott folk bär det av till Stockholm för en ny träff med vägverket. Kommer samla på mig lite information från mötet och skriva lite om det här när jag kommer tillbaka.

Har tagit med mig några punkter som jag kommer nämna när jag ska stå och tala för Sporthoj.com.

• Alla håller med om att MC-olyckorna är för höga
• Håller med om attitydförändring
• Viss skrämselpropaganda kan användas för att påvisa konsekvenserna
• En sorts kampanj varje år där det påminns om att hålla ner hastigheterna och visa vad som kan hända med dig, din familj och andra i relation till den omkomna individen.
• Medlemmar vill ha en riktig bana att köra på nära Stockholm, men förstår att kostnaden kan vara för höga.
• Ett område där man kan leka av sig. T.ex tullinge i Stockholm eller annan asfalterad plats där allmänheten inte störs. T.ex nedlagda flygfält.
• En mer avancerad körning av sin MC på bana. Speciellt som en extrautbildning åt nybörjare som precis tagit sitt körkort då statistiken visar att iaf 50% av dödsolyckorna orsakades av förare som haft körkort i mindre än ett år.
• Körkurser erbjuds via VV för allmänheten som organiseras av kända organisationer. T.ex SMC, banägare (Linköping) m.fl
• Hellre krascha på bana än på allmän väg. På bana finns inte många av de hinder och objekt som skapar de svåraste skadorna.
• Obligatorisk skyddsutrustning?
• Ökad gräns på ålder för att få köra tungt.
• Vajerräcken är inte uppskattade och rent av livsfarliga tycks det.
• Bli svårare att skenförsäkra. Där unga personer sätter sin supersport-hoj på en äldre för att själv kunna ha råd att köra en hoj som de annars inte har råd att köra / äga.
• Vid sin första nära-döden upplevelse på MC så saktar man ner. Låt denna upplevelse bli på bana istället där Om det blir en krasch så finns iaf stor möjlighet att komma undan med endast skador på hojen.
• Sen är det vissa som inte vill göra någonting…
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
uppmuntran !

Kanon punkter !

Härligt att nån (du Swedie) orkar jobba för oss andra
hojåkare. :Rockbanan
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Jag vill börja med att tacka för att du engagerar dig, det har alla - såväl i mc-kollektivet som övriga i samhället - stor nytta av. Det är många välgrundade argument som förts fram i denna tråd och det är bra att vi som hojåkare representeras på "gräsrotsnivå" i dessa sammanhang.

Håller i huvudsak med om det mesta, men jag tror inte på höjd åldersgräns. Förhoppningsvis blir man klokare med åren men jag tror inte det är där problemet ligger. I värsta fall flyttar man olycksstatistiken uppåt i åldrarna.

Sedan blir det också en diskussion om vilka gränser som är rimliga både vad gäller ålder och hojar. När har man en värstinghoj som inte får framföras av en 20-åring? Ska man räkna på cylindervolym? vikt? effekt? toppfart? Om körställningen är med röven i vädret? Det är inte så svårt att bli allvarligt skadad eller förolyckad på EU-moppe heller - kolla den statistiken...

Det som behövs är en attitydförändring bland hojåkare i trafiken. Trafik är farligt - bland det farligaste vi har omkring oss idag. Våra vägar är inga lekplatser, därför behöver det bli lättare att åka på bana eller leka av sig under ordnade former på gamla flygfält eller industriområden. Gärna under erfaren ledning.

Jag tror på ökade informations- och utbildningsinsatser kanske kompletterat med någon form av erfarenhetskrav, jämför "risksporter" som dykning eller skärmflygning där krav ställs på både kurser och loggad erfarenhet.

Sammanfattningsvis: inte fler förbud - men bättre utbildning. Det är lättast ändra oss själva - de andra eller omgivningen är inte mycket att göra åt.
 
Last edited:

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Jag är också tveksam till högre åldersgränsargumentet.
Visst. yngre förare är mer olycksbenägna men jag TROR att det beror på att de har mindre erfarenhet. Inte på att de är yngre i sig. En höjning av åldersgränsen skulle helt enkelt flytta fram den här olycksbenägenheten ett antal år.
Bara en teori dock. :)
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
En sak som jag har tänkt på som jag tycker att VV definitivt borde införa.
Det är att det borde ingå bankörning i körkortsutbildningen...när man tar bil kort så är ju halkbanan obligatorisk det tycker jag att bankörning borde va när man tar MC-kortet.
Jag är väl medveten om att det säkert är jättesvårt att lösa rent ekonomiskt och praktiskt men problem är till för att lösas...

Jag tänker på hur det va för mig första gången jag kom för fort in i en kurva precis efter att jag hade tagit mitt kort...det va minst sagt en Ah ha-upplevelse. Hade jag vetat om hur mycket det krävdes för att ta en kurva i den hastigheten så hade jag sluppit att köra i fel körfält samt att jag förmodligen inte hade försökt ta den så fort...ung och naiv, jag vet :kocko
Alla har ju tyvärr inte möjligheten att börja köra med lätt MC utan hoppar direkt på tyngre maskiner och det kan bli en dödlig kombination...för mycket pulver och för lite erfarenhet= Inte bra!

I övrigt så tycker jag helt klart att det är bra punkter på listan!

Bra jobbat alla som lämnar synpunkter :tummenupp

Eloge till Swedie som engagerar sig i det här projektet och dom här frågorna!
Säg bara till om du behöver hjälp med nåt...jag tror nog att det finns ett antal i vårt land som är villiga att hjälpa till.

//TwinSucker
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ist för åldersgräns på tungt kanske man skulle ha "antal år efter man fått A-kortet".

Dvs, man får köpa tunga MC t.ex. 2 år efter uppkörningsdagen?

En tanke bara..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Swedie skrev:
Nu ska beslut grundas på hur väl en hinderbana genomförs. Dock ej längre på tidtagning, det är ju inte tid det handlar om utan att man gör det med säkerhet.


Vänligen
Johnny

Tiden var ju moroten när man övningskörde :confused:

Jag har inget emot körkunskapsutbildning på mc, bara det inte handlar om att åka sicksack mellan koner och plocka tännisbollar som man så fördomsfullt tror att det ska vara när Sossarna arrangerar något, Mc-ola... bara en så´n sak... El-berra..

En bra utbildning i hur man hanterar sin hoj, kanske på bana av duktiga instruktörer och Jag är helt på!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har skummat tråden, dock läst vissa inlägg med stor nyfikenhet!

Inom flyget måste man ha visst antal flygtimmar för att ens få påbörja en utbildning till en högre behörighet! Sen måste man flyga ett visst antal timmar varje år, och göra en kontroll med lärare enligt ett regelsystem. Mycket smidigt, och bidrar till hög grad till att folk blir säkrare och felaktigt beteende (ovanor, okunnande och felaktig attityd) stoppas oftast i god tid. Dessutom brukar man säga åt varandra om någon gör fel eller flyger osäkert.
Dessutom måste man flyga in sig med lärare på varje ny flygplanstyp man vill flyga! Det inkluderarar några starter, en viss flygtid och ett teoretiskt prov.
Jag skulle vilja säga att flyget är väldigt förskonat från olyckor, i synnerhet dödsolyckor.

Fritt översatt till mc-åkning borde det innebära obligatorisk SMC-avrostning eller motsvarande för att få köra mc den säsongen, samt en extra-utbildning för att få köra klass 7-hojar. A1, A begränsad, A och AR kanske?

Självklart även krav på åtminstone ryggskydd. Och inför stränga böter på skenförsäkring!

Bra kämpat Swedie! :tummenupp
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Swedie skrev:
Nu gott folk bär det av till Stockholm för en ny träff med vägverket. Kommer samla på mig lite information från mötet och skriva lite om det här när jag kommer tillbaka.

Har tagit med mig några punkter som jag kommer nämna när jag ska stå och tala för Sporthoj.com.


Låter bra, förutom obligatorisk skyddsutrustning.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top