MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Eftersom många skriker på utbildning i tidig ålder, med all rätt, kan jag meddela att det faktiskt finns bra och billiga utbildningar för oss som redan kör.

Varje måndag hela sommaren anordnar SMC i Uppsala körningar på Rörken (gokartbana) med instruktörer.
De flesta i Stockholmsområdet känner till detta sedan tidigare men en del verkar tycka att det är lite töntigt att åka runt på en så pass liten bana.
Ack så fel de har!

Jag körde en hel del där förra sommaren och när jag körde på stor bana för första gången märkte jag direkt vilken nytta körningarna på Rörken gett.

Personligen tycker jag att de som dragit igång arbetet, som är grunden till denna tråd, ska försöka få SMC att anordna liknande körningar på gokartbanor runt om i landet.
Den typen av banor är mycket billigare och enklare att få tillgång till än de stora banorna.

Jag har också för mig att SMC i Uppsala har listor på vilka som har kört (man måste uppge namn, regnummer, personummer) genom åren och att ingen av dessa hittills har omkommit i hojrelaterade olyckor. :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Wunder skrev:
Har för mej att i Australien har dom lag på att första året med tungt kort får köra max 250 cc (4-takt). Tycker det verkar vettigt att man måste börja med en kubikbegränsad mc. De 250 som finns på marknaden har ju inte så vansinnigt mycket effekt heller så den behöver inte begränsas.
Däremot är det vettlöst att begränsa en MCs vikt/effekt-förhållande. Detta motverkar ju lätta hojar och låg vikt innebär väl snarast en förbättring av hojens allmänna vägegenskaper.

Men hur många hojar med 250cc 4-takt finns det egentligen på marknaden? Honda CB250...? Ska man då sitta och vänta på sin tur att få köra hoj lr måste man punga ut för en ny när man skaffat kort? :va

Utbilning och bättre vägar säger jag, sedan även att bygga motorbanor som folk faktiskt har en vettig chans att ta sig till. Som det är nu så kan man inte bo i en storstad (Stockholm, Göteborg, Malmö... där majoriteten av människorna i det här landet faktiskt bor) och åka en kväll och köra lite bana utan att uppoffra en halv dag.
Om man ska få bort olyckorna från dom allmänna vägarna måste man hitta ett alternativ till just dom allmänna vägarna. Man kan inte förbjuda ett fritidsintresse så utspritt som motorcykelåkning. Heller inte restriktera det så att ingen vill köra.

Just my 5 cent...
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
69:an skrev:
Nej, nu är du ute och cyklar (utan motor). :)
Visst kommer en och annan motorcyklist att omkomma i trafiken i princip oavsett åtgärder, men att använda det som argument för att köra huvudet ner till grundvattnet i sanden och förtränga hela problematiken är inte någon bra idé.

Om siffran 59 omkomna är låg eller hög kan naturligtvis diskuteras, men vi kan nog lugnt utgå från att a) de 59, b) deras sammanlagt några hundra anhöriga, c) deras kanske tusental vänner och bekanta, d) deras försäkringsbolag etc. tycker att det är 59 för många.
Dessutom är det en ökning med i storleksklassen 80% (reservation för procentsatsen) från de senaste årens ganska jämna nivå runt 30-35. Det går att rycka på axlarna och skylla ökningen på solfläckarna/DowJones/whatever, eller så kan man fundera på om det finns någon annan orsak.

Det är alltid eftersträvansvärt att försöka förbättra trafiksäkerheten men frågan handlar ju egentligen om det är ett alarmerande antal döda 2004 och därmed något som alla MC förare bör ta åt sig av. Jag uppfattar det faktiskt inte så. I synnerhet inte efter den statistik som återfinns i denna tråd där en majoritet av de omkomna inte ens tycks ha uppvisat ett miniumum av förnuft bakom styret.


De fyra punkter du tar upp ovan som motiv för att 59 är för många förolyckade tycker jag egentligen inte är några legitima argument.

a) ?? Den som drabbas svårt av en självförvållad olycka kan ångra sig, det kan inte den som omkommer.

b) och c) Som anhörig/bekant blir man självfallet lidande men här handlar det ju dels om ett individansvar, om vad man själv som MC förare är beredd att utsätta sina anhöriga för, men också en förståelse från anhörigas sida för att de måste accepetera att man gör något man älskar att göra, riskerna till trots.

d) En förolyckad trafikant orsakar normlat inga större kostnader för försäkringsbolagen såtillvida personen ifråga inte uppburit någon separat livförsäkring. Men du har rätt i att de ändå självfallet gärna ser färre olyckor (om de kan bibehålla premienivåerna) då kostnaderna för de som nätt och jämnt överlever kan vara desto större.

Den statistik som jag tolkat tidigare i tråden gäller antalet omkomna. Det vore förstås också intressant att även inkludera svårt skadade MC förare då riskbilden, även för den som kör med insidan av huvudet, kanske skulle komma att försämras något.

/Olzki
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
sandstream skrev:
Jag körde en hel del där förra sommaren och när jag körde på stor bana för första gången märkte jag direkt vilken nytta körningarna på Rörken gett.

Visst ger bankörning, under kontrollerade former, ökad teknisk körskicklighet. Det är bara det att kopplingen mellan den ökade tekniska körskickligheten - hur hårt/sent kan jag bromsa, hur nära apex är lagom att gå, hur mycket kan jag lägga ner - och olycksrisken i trafikmiljö inte är uppenbar.

Vad som behövs för att överleva på hoj i trafiken är, hur paradoxalt det än låter, inte i första hand en excellent teknisk körskicklighet - även om det naturligtvis är positivt och något att eftersträva.

Vad som behövs är förmågan att låta bli att köra om en traktor som kanske svänger vänster om två sekunder, att inte skära skymda kurvor, att misstänka att personbilen som står på den anslutande vägen inte har sett dig utan kommer att svänga ut framför dig, att inte utgå från att nästa kurva är dammsugen utan att där kan finnas grus... helt enkelt tillräcklig fantasi och inlevelseförmåga för att på ett bra sätt avgöra när det är läge att stå på och när det är läge att softa. Det är nyckeln till allt vi pratar om, och den insikten/erfarenheten kommer varken på Gelleråsen, Knutstorp eller Rörken.

Hojåkare dör i första hand för att de försätter sig i situationer som ovan, och först i andra hand för att de saknar förmåga att ta sig ur dem.

Det handlar inte så mycket om det körtekniska samspelet mellan föraren och hojen som många väldigt gärna vill tro. Det handlar betydligt mer om samspelet mellan föraren och trafikmiljön, och mellan föraren och alla förare av andra fordon i trafiken.
 
Last edited:

sandstream

Guest
69:an skrev:
Visst ger bankörning, under kontrollerade former, ökad teknisk körskicklighet.....
Jag håller med om att det allmänna medvetandet om farorna man måste se upp med måste ökas.

Men om man kollar första inlägget så står det att de flesta dödsolyckorna är singelolyckor, dvs bara hojåkaren inblandad.
Jag tror att det är folk som överskattar sin egen förmåga, går rakt ut i skogen och dör.
Efter ett antal körningar på Rörken kände jag mig mycket säkrare eftersom jag hade fått gasa så mycket jag vågade och sedan fått bromsa så mycket jag orkar.
Det ger en viss känsla för vart gränserna går, och jag tror att sånna övningar kan minska just singelolyckorna.

Såg en bra reklamfilm från Australien för ett tag sedan där man fick följa med en förare på en tur och se alla faror som han undvek genom att tänka sig för.
Något sånt från Vägverket skulle säkert kunna få en och annan att haja till.
Om det dessutom avslutas med att någon kändis (Cralle, Peter Lindén, etc...) säger ett par väl valda ord om farorna så kan det nog ge bättre effekt på de yngre.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
69:an skrev:
Visst ger bankörning, under kontrollerade former, ökad teknisk körskicklighet. Det är bara det att kopplingen mellan den ökade tekniska körskickligheten - hur hårt/sent kan jag bromsa, hur nära apex är lagom att gå, hur mycket kan jag lägga ner - och olycksrisken i trafikmiljö inte är uppenbar.

Vad som behövs för att överleva på hoj i trafiken är, hur paradoxalt det än låter, inte i första hand en excellent teknisk körskicklighet - även om det naturligtvis är positivt och något att eftersträva.

Vad som behövs är förmågan att låta bli att köra om en traktor som kanske svänger vänster om två sekunder, att inte skära skymda kurvor, att misstänka att personbilen som står på den anslutande vägen inte har sett dig utan kommer att svänga ut framför dig, att inte utgå från att nästa kurva är dammsugen utan att där kan finnas grus... helt enkelt tillräcklig fantasi och inlevelseförmåga för att på ett bra sätt avgöra när det är läge att stå på och när det är läge att softa. Det är nyckeln till allt vi pratar om, och den insikten/erfarenheten kommer varken på Gelleråsen, Knutstorp eller Rörken.

Hojåkare dör i första hand för att de försätter sig i situationer som ovan, och först i andra hand för att de saknar förmåga att ta sig ur dem.

Det handlar inte så mycket om det körtekniska samspelet mellan föraren och hojen som många väldigt gärna vill tro. Det handlar betydligt mer om samspelet mellan föraren och trafikmiljön, och mellan föraren och alla förare av andra fordon i trafiken.


Well said! :tummenupp

Jag tror också det skulle hjälpa om VV gick ut med en kampanj med liknande reklam som den dära australiska MC-film som Sandstream nämner ovan..
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Swedie skrev:
Hej alla!

Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
  • 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
  • 99% män
  • Mest Singelolyckor
  • Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
  • 55% ägde hojen
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
  • Dör flest på 70-vägar
  • 90% INGET fel på vägen...
  • Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar
Johnny

Det som vi inte kommer åt är: Folk utan hjälm, alkohol och droger, inget körkort. Hur många av dessa är "mc-åkare"? Dessa personer har sannolikt strulat på olika vis tidigare och är mer ett samhällsproblem än ett specifikt mc problem.

Det vi ska inrikta oss på tycker jag är
1. 50% av omkomna har haft körkort i <1 år. Kanske en kubik gräns istället för strypning första åren efter körkortet.
2. 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet. Säkert det som retar polisen mest... Om inte information, utbildning bandagar hjälper så ser jag ingen lösning på problemet.

Pejos diagram var intressanta, ger lite bättre överblick. Kanske antalet döda 2005 blir hälften (59/2) så många utan att något har gjorts och ingen vet varför? Svårt att ge sig på ett enskilt år och komma med tvärsäkra lösningar. Nollvisionen är just bara en vision även i detta fallet. Jag tror det behöver utredas en hel del vad som ligger bakom statistiken. Tex Hur många var kriminella och eller missbrukare? Vad är ett "rimligt" antal döda/1000 mc åkare. Hur ser siffrorna ut i övriga Europa eller USA? Australien nämdes, kolla vad andra länder gjort med eller utan framgång.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
.....Varje måndag hela sommaren anordnar SMC i Uppsala körningar på Rörken (gokartbana) med instruktörer.
De flesta i Stockholmsområdet känner till detta.....
Inte jag.
Var är det?
Vad kostar det?
Vilka krav på Mc och säkerhetsutrustning är det?
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Bättre och mer krävande utbildning på trafikskolorna. Sporthojar på trafikskolan kanske? Tog mitt kort på en CB750, köpte SP1 direkt efteråt. Viss skillnad... :rolleyes:
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
sandstream skrev:
Jag håller med om att det allmänna medvetandet om farorna man måste se upp med måste ökas.

Men om man kollar första inlägget så står det att de flesta dödsolyckorna är singelolyckor, dvs bara hojåkaren inblandad.
Jag tror att det är folk som överskattar sin egen förmåga, går rakt ut i skogen och dör.
Efter ett antal körningar på Rörken kände jag mig mycket säkrare eftersom jag hade fått gasa så mycket jag vågade och sedan fått bromsa så mycket jag orkar.
Det ger en viss känsla för vart gränserna går, och jag tror att sånna övningar kan minska just singelolyckorna.

Såg en bra reklamfilm från Australien för ett tag sedan där man fick följa med en förare på en tur och se alla faror som han undvek genom att tänka sig för.
Något sånt från Vägverket skulle säkert kunna få en och annan att haja till.
Om det dessutom avslutas med att någon kändis (Cralle, Peter Lindén, etc...) säger ett par väl valda ord om farorna så kan det nog ge bättre effekt på de yngre.

Var det den här du menade? (Dock ej från australien tror jag.)
http://coronado.myvnc.com/perfectday.mpg
 

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Näset
Hoj
Bianchi 928 Carbon
Många goda tankar och idéer. Givetvis är utökad utbildning önskvärt, liksom fler avlysta och anpassade platser för bus och fortåka. Tror ändå det viktigaste i debaten om lösning är det som några varit inne på, nämligen att förändra attityder och beteenden. Frågan är dock hur detta skall göras? Att använda skrämselpropaganda är inte helt oävet, men en än större påverkansfaktor bidrar vi alla med genom hur vi kör, diskuterar, skriver eller på andra sätt förmedlar oss med varandra. Detta forum är ett lysande exempel. Tänk på alla trådar om hur man gör stopies, wheelies, hur fort har ni kört, kör ifrån snuten eller inte. I dessa trådar finns oftast några som försöker tona ner det "häftiga" i det aktuella ämnet, och direkt anklagas dessa för att vara "moralkärringar" eller "låtsaspoliser". Jag menar att det är just dessa diskussioner som behöver en "enad" front om att det inte är ok att bete sig så på allmän väg. För att en attitydförändring skal komma till stånd är det sannolikt så att majoriteten måste vara överens. Vi äldre mc-förare har givetvis ett ansvar att ta hand om de yngre, och om många av oss försöker, genom handling och ord, påverka dem att ta det lite lugnare så når vi troligen ett antal men givetvis inte alla.

Som någon påpekade är det lätt att lägga ansvaret på vv, polisen och alla de som kör mc utan kk och/eller onyktra. Vill vi att mc-döden skall minska har vi alla ett ansvar. :tummenupp :tummenupp
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Ja, det är nog bara att kallt inse att som utvecklingen har sett ut de senaste åren med allt mer effekt i supersportarna så har man nog börjat närma sig gränsen för vad som kan kallas rimligt effekt/vikt förhållande.
Till det kommer att det har blivit alltmer "inne" att köra hoj och då kommer det in allt fler personer som har dåliga grundförutsättningar för att bli en bra/säkerhetsmedveten hojåkare.
En person som börjar köra hoj mycket beroende på ballfaktorn har helt fel förutsättningar eftersom det från grunden är en person som har svagt utvecklat självförtroende och som därmed är beredd att utsätta sig för större risker för att vara cool.
Att sedan dessa killar ofta väljer att köpa hoj med minst 150HK som första hoj
är förstås det som till sist kanske också blir deras död.
Tyvärr så kan jag förstå varför man vill höja åldersgränsen till 27.
Det är ju faktiskt så att dom FLESTA mognar i sitt riskbeteende med ökad ålder men det är samtidigt väldigt synd om dom som faktiskt är mogna redan vid 21. Jag tycker kanske att det borde gå att testa folks riskmedvetenhet genom enkla psykologiska tester i samband med körkortstagandet men då kommer genast frågan upp om det kan anses vara kränkande behandling att behöva göra något dylikt. Jag tror dock bestämt att som dagens trend har utvecklats så borde man inte få framföra en effektstark hoj om man inte har flera års körvana (7år?) från antingen hoj eller bil.
Först när man har hunnit uppleva några "farliga" situationer så kan man relatera till hur otroligt mycket farligare det är att köra hoj än det är att köra bil och därmed har man fått en riskmedvetenhet som överensstämmer
med de krav som finns på en hojåkare. Sporthojsåkare är nog i de flesta fall ganska "lekfulla" och det kräver stor respekt för det "vapen" som man grenslar när man sätter sig och ger sig ut i trafiken.
Banåka i all ära men det finns inga rullgruslagningar och mötande trafik där, så att på något sätt kunna hävda att det gör oss till säkrare medtrafikanter ser jag personligen som ett dagisskämt.
Visst är det trevligt att lära sig var gränserna går men jag skulle tro att man snarast kör ännu vildare i trafiken och därmed utgör en större fara om man saknar erfarenhet/trafikvana.
Innan man har beträtt en bana så tror man inte att det går att göra så feta nedlägg eller bromsa så sent, så jag hävdar bestämt att man "vågar" mer efter några bankörningar.


Summering: Att köra sporthoj är priviligerium som endast borde medges den skara människor som har tillräcklig riskmedvetenhet, grundad på mångårig trafikvana. Det är ytterst viktigt att man sorterar ut omogna och felmotiverade personer ur alla körkortskategorier, inte minst A-behörigheten.
 

sandstream

Guest
[PlastRaket] skrev:
Banåka i all ära men det finns inga rullgruslagningar och mötande trafik där, så att på något sätt kunna hävda att det gör oss till säkrare medtrafikanter ser jag personligen som ett dagisskämt.
Visst är det trevligt att lära sig var gränserna går men jag skulle tro att man snarast kör ännu vildare i trafiken och därmed utgör en större fara om man saknar erfarenhet/trafikvana.
Innan man har beträtt en bana så tror man inte att det går att göra så feta nedlägg eller bromsa så sent, så jag hävdar bestämt att man "vågar" mer efter några bankörningar.
Jag tycker att du har helt fel och det baserar jag på mina egna erfarenheter.
Jag kör inte fortare nu än innan jag körde på bana, snarare tvärtom.
Behovet av att "smiska" ur hojen på allmänväg känns inte lika lockand när man kört på bana, där man verkligen kan "smiska".

Jag tror att alla typer av bankörningar är bättre än ingenting och ger oss bättre förare!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag tror garanterat på att man bör sätta en max hk-gräns de första 3 åren man har mckort, kanske 90hk eller nåt, oavsett ålder.
Det är ju ganska sjukt egentligen att man kan gå och köpa sig en hoj som är snabbare än en lamborghini dagen efter man tagit mckort (förutsatt att man har pengar då såklart). Det är väl ingen här inne som tror att man på fullt allvar bemästrar en lamborghini de första tre åren man har bilkörkort? Visst, vissa som är uppväxta på bana kanske gör det, men det är nog ytterst få personer.
 

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
Har inte läst alla svar, men jag utgår ifrån att alla fattar att man inte överlever om man brakar in i ett räcke i 200 km/h?

Kör med vett...!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En dags fri bankörning gör nog ingen skillnad, det gör det däremot om bandagen inleds med teori och sedan får grupperna köra ut med instruktörer och lära sig att bromsa och att hantera hojen bättre.

Jag har kört hoj i 20 år och tävlar en del i RR, detta hindrar inte att jag åker på SMC:s avrostningar, alltid lär man sig något och sen får man ju träffa polare och ha kul.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
crash test doll skrev:
Har inte läst alla svar, men jag utgår ifrån att alla fattar att man inte överlever om man brakar in i ett räcke i 200 km/h?

Kör med vett...!

Tror jag att alla fattar!
Men..
Vissa kan inte äns behärska hojen i gällande hastighet på en kurvig väg. Vad händer om man kör lite över sitt kunnande och blir "överaskad" i en kurva. Risken är att en otränad börjar bromsa...och i kurvan får man möte(bil/lastbil/genande motorcykel mm.) och det är tät skog vi sidan av vägen...

Inse att man inte "bara" behöver köra 200 för att riskera livet.

/
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top