MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
The Editor skrev:
Tycker gott man kan sänka gränsen för att få övningsköra mc. lite skumt att man har 2 år på sig med bilen men bara ett halv år med mc. man behöver väll tränna lika mycket innan man ska ut själv eller.? :va
Man får övningsköra bil när man är 16 och du får ta körkort för 125:a när man är 16 och jag tror inte det är aktuellt att tillåta övningskörning på 125:a från 14.


Å inte är man snabbast å svara heller :huvet
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
AleX skrev:
var har du fått ett halvår ifrån? du får lov o ta mckort när du e 16= ingen tid för övningskörning...

Okej.. 125 då.. men du får inte övningsköra tung begrännsad från du e 17 och 1/2
 

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Jag röstar för följande:

Ta körkort och fordon vid första fyllekörningen. Många kommer att fortsätta köra om "bara" körkortet tas men det börjar bli lite dyrt när andra hojen tas.

Ta körkort och fordon vid olovlig körning (tung hoj och begränsning på körkortet, ej besiktigad hoj, utlåna av hoj till person utan körkort etc).

Obligatorisk skyddsutrustning.

Olika mer eller mindre frivilliga utbildningar: broms o kurv, grusväg, turledare etc.

Underlätta att hyra flygvapnets gamla och oanvända baser.

Att vi själva mobbar ut de som försöker skryta om sina bravader a la GB. Swedie här kan du göra en insats och lyfta bort inlägg mycket snabbare.

Begränsad behörighet de första åren oavsett ålder.

KjellF
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
*Tror inte att åldern spelar så stor roll när man är uppe i 20+ utan då handlar det nog mer om personligheter och erfarenheter. Det låter ju bra att tvingas köra begränsat en tid oavsett ålder. T ex de första två åren.

*Jag som inte har så stor erfarenhet av större hojar kanske gör ett dumt uttalande nu, men jag tycker att det verkar vara lite väl stora begränsningar på tung-begränsad. Jag menar att hoppa på en 125:a är ju inga större problem för en oerfaren förare, man lär sig ganska fort. Att sedan gå till en 25 kw är inte heller sån jätte skillnad men sedan. Att gå från 25kw (34hk) till ex 140hk. Det måste kräva mycket träning. Det tar ju säkert ett par år innan man verkligen vet var man har hojen.

*Jag tycker då att man ska höja max tillåtna effekt på tung-begränsad till ? 50-60hk? för att minska det steget lite.

*Swedie, hur är statestiken på 125 resp. 25kw-åkare?? mycket olyckor?

*Man bör absolut vara tvungen att ha ce-godkända skydd!

*Fler banor och avskillda ställen liknande flygfält mm där det är ok att leka av sig.

*Bättre utbildning med utökade manövrerings övningar/test

Rätta mig om jag har fel.
Mvh Andreas
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Larco skrev:
*Man bör absolut vara tvungen att ha ce-godkända skydd!
Om du tittar på statistiken (aaa...siffror :rolleyes: ) ska du se att de flesta som kör ihjäl sig på egen hoj, åtminstone när det gäller s.k. sporthojar, har ungefär den bästa utrustning som går att få. De övriga gör bara sig väldigt illa och kostar ännu mer pengar :(

De som inte åker egen hoj kommer man ju inte åt med krav på skyddsutrustning. Det är ju inte ens deras hoj... :3freak
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jåke skrev:
Om du tittar på statistiken (aaa...siffror :rolleyes: ) ska du se att de flesta som kör ihjäl sig på egen hoj, åtminstone när det gäller s.k. sporthojar, har ungefär den bästa utrustning som går att få. De övriga gör bara sig väldigt illa och kostar ännu mer pengar :(

De som inte åker egen hoj kommer man ju inte åt med krav på skyddsutrustning. Det är ju inte ens deras hoj... :3freak
Frågan om inte orsaken till att antalet "lånade" hojar i statestiken är att många "lånar" hoj av pappa som har en fördelaktigare försäkring.
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
(orkade inte läsa precis allas inlägg ledsen om jag upprepar tidigare förslag)
Man får dela upp problemet i olika delar:

1. Förarens personlighet.
2. Förarens kunskap om hur man framför fordonet.
3. Externa faktorer (vägar, övriga trafikanter mm).


Utefter de grupperna får man leta efter lösningar, information.

"Enl min mening handlar det om mognad,självkännedom och hänsyn mot andra människor.Utan det kan man aldrig förutse eller förstå samspelet i trafiken eller lära sig att behärska sig på en MC."

Där har ni nog grundstenen till egentligen hela samhället. Personer som klarar av de där punkterna lär vara lågriskmänniskor även om de kör aktivare än gemene Svensson.

"Alla borde köra med a-begr 2år oavsett ålder"

Kanon idé! Precis som någon skrev, man lär sig inte snabbare när man är äldre...

Sen är det överförmynderi på många lösningar, bli äldre vänta längre sänk hastigheterna öka straffen bla bla bla. Väldigt sällan har jag varit positiv till den typen av tänkande.

Utbilda och utveckla.

//Fredda
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Motorcyklister kommer att köra ihjäl sig oavsett hur mycket skattepengar som läggs ner på *skriv valfri åtgärd här*

Jag tycker siffran 59 omkomna är ganska låg om man ser till antalet utövare.
Supersportåkarna som har skitbråttom till ingenstans och måste ligga i 300 blås kommer man ju inte åt oavsett vad vi lagstiftar om.

Gör ingenting är mitt förslag.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Besserwisser skrev:
Frågan om inte orsaken till att antalet "lånade" hojar i statestiken är att många "lånar" hoj av pappa som har en fördelaktigare försäkring.
Jo, men frågan är om det är så stor del som man tror...nu ska jag iaf säja emot mig själv: de ingår nog oftast, inte alltid, i gruppen "välklädda". Det med tanke på att det är nåt som händer regelbundet, de är oftast vad FB kallar "huvudsaklig brukare".


:va


Jag tror fortfarande inte det sitter i en lagstiftning om utrustning. Hur många customåkare med fransjeans utan skydd ser du i statistiken över döda?
 
Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Kanske lag på godkänd skyddsutrustning (CE) vore en bra idé?
Sen måste försäkringsbolaget gå ut med mer info om skenförsäkring...
(kanske en "reklam" film på tv?)
Tror inte många fattar vad som kan hända & vilka konsekvenser (stavnnning) som det kan bli av det!
Det är nog många som har fått kortet & köper en värsting hoj som dom sätter på sin pappa/mamma m,m & sen ut och kör som fan & sen är olyckan framme!
Bara några tankar från mig!
//Gumpa
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tysken skrev:
.....Gör ingenting är mitt förslag....
Är beredd att hålla med dej, iaf nästan.

Av de jag känner så är övervägande del äldre än 29 och den enda skillnad jag kan se är att vi äldre väljer platser att "busa" på med lite större omsorg. Men faktum är att vi vill göra samma saker som 20 åringarna.

Jag vet att *Valmers* med fler kommer att hugga igen men jag vidhåller med en dåres envishet att plats att busa på är åtminstone en åtgärd som skulle underlätta.
Vi har ju så i Stockholm redan idag, (Bulten, Jordbro, McD Tyresö, Skogskyrkogården mfl) skillnaden är bara att det inte är tillåtet där samt att en klotning kan medföra lite problem då omgivningen inte är optimal......

IMHO
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Swedie skrev:
Enligt statistik där undersökningar gjorda på plats och inspektioner gjorda på hojar, miljön m.m visar att det är MC-föraren som är orsaken till 90% av dödsfallen.


För att snabbast nå resultat och få ner antalet MC olyckor är det alltså just med MC-förarna arbetet ska börja. Lättast är väl att börja med information, kurser och utbildning.

Ett minimumkrav är att alla MC förare, när som helst, ska klara av trafikskolans manöverprov. Jag har faktiskt träffat flera hojåkare (känner tom. en) som säger att, –jag behöver inte öva för jag har ju redan körkort! Det påståendet är ju hur dumt som helst, men det fattar dom inte själva. Oavsett hur försiktigt man kör så hoppar det förr eller senare upp ett djur eller annat hinder. Alltså måste man kunna bromsa! Nästa viktiga moment är att kunna svänga ordentligt. Motstyrning måste behärskas till 100% för att klara snabba undanmanövrar. När man behärskar hojen till 100% är det dags att ge sig ut i trafiken.

Nu börjar det svåra i utbildningsfasen. Nyckelordet är erfarenhet och till det finns det ingen snabbutbilning. Efter 10 - 20 år eller 10000 – 20000 mils trafikvana (även bil) har man kanske upptäckt 75% av trafikfarorna. Det är här problemet med unga förare ligger. Det spelar ingen roll om det är 25 eller 200 HK i fordonet, tricket är att veta när man kan gasa säkert. Alla gånger är det inte så att medtrafikanterna är fega och kör onödigt sakta. Dom sitter kanske lugnt och avvaktar en kommande händelse, när Pelle 20 bast, kör om och brakar rätt i hindret. :näsblod

Debatten från VV och myndigheter handlar oftast bara om hastigheten, men det är inte så enkelt. Svaret är hastighetsanpassning. Det är ju mycket farligare än att köra 70km/tim på en isig motorväg, än 180km/tim en fin sommardag med gles trafik.

Det finns två grupper hojåkare som skulle ha mycket att lära varandra. Den ena gruppen är återfallare, typ gamla gubbar på custom och den andra gruppen är 16 -25 åringar utan lång trafikvana. Oftast är ungdomsgruppen väldigt duktiga på just hanteringen av hojar, medan gruppen gubbar, inte ens kan bromsa. Gubbarna däremot har oftast lång erfarenhet av trafik, en del har IAF kört bil tiotusentals mil och vet säkert var minsta lilla gruskorn kan ligga och lura.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
mudder skrev:
Motstyrning måste behärskas till 100% för att klara snabba undanmanövrar. När man behärskar hojen till 100% är det dags att ge sig ut i trafiken.

Då skulle i så fall det vara lika motiverat att kunna vänsterbromsa med bilen, eftersom man kan åka så grymt mycket fortare med bilen på halka om man kan det...
Man kan göra f-n så mycket säkrare undanmanövrar om man först vänsterbromsar upp ett fett förställ för att sen kliva på fullt när bilen pekar åt rätt håll

Eller så känner man sina begränsningar och kör efter det?

Jag såg i någon poll att jag hör till minoriteten som inte har klotat än, många av dom som har klotat kan säkert det där med motstyrning, men klotar ändå.
Många touring/customnissar med gratiskort har aldrig klotat trots flera tusen mil bakom styret och brist på den livsviktiga motstyrningskunskapen...
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
det går säkerligen att bättra på mångas moral och kunskap när det gäller att köra mc! fler frivilliga utbildningar åt folket!
men hur löser man problemet med externa faktorer?
* bilister som inte ser motorcyklar och orsakar olyckor?
* stora, fina hål i våra svenska vägar som en bils stötdämpare knappt märker i 70-90kmh. medans en hojåkare flyger all världens väg...
* och problemet med att vissa "äldre" och "civiliserade" människor ser ner på oss hojåkare som ligister och annat pack, och skyller alla möjliga brott o förseelser på oss.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tysken skrev:
Motorcyklister kommer att köra ihjäl sig oavsett hur mycket skattepengar som läggs ner på *skriv valfri åtgärd här*

Jag tycker siffran 59 omkomna är ganska låg om man ser till antalet utövare.
Supersportåkarna som har skitbråttom till ingenstans och måste ligga i 300 blås kommer man ju inte åt oavsett vad vi lagstiftar om.

Gör ingenting är mitt förslag.

Nej, nu är du ute och cyklar (utan motor). :)
Visst kommer en och annan motorcyklist att omkomma i trafiken i princip oavsett åtgärder, men att använda det som argument för att köra huvudet ner till grundvattnet i sanden och förtränga hela problematiken är inte någon bra idé.

Om siffran 59 omkomna är låg eller hög kan naturligtvis diskuteras, men vi kan nog lugnt utgå från att a) de 59, b) deras sammanlagt några hundra anhöriga, c) deras kanske tusental vänner och bekanta, d) deras försäkringsbolag etc. tycker att det är 59 för många.
Dessutom är det en ökning med i storleksklassen 80% (reservation för procentsatsen) från de senaste årens ganska jämna nivå runt 30-35. Det går att rycka på axlarna och skylla ökningen på solfläckarna/DowJones/whatever, eller så kan man fundera på om det finns någon annan orsak.

Med endast lagstiftning kommer man inte åt supersportåkarna som måste ligga i 300 blås, det håller jag med om. Men hela den här tråden handlar om att hitta andra förslag till lösningar än lagstiftning!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
69:an skrev:
Dessutom är det en ökning med i storleksklassen 80% (reservation för procentsatsen) från de senaste årens ganska jämna nivå runt 30-35.
Som klassens Besserwisser kan jag tala om att ökningen döda mc:ister är från ca 46 till 59, alltså ungefär 26 % om man jämför 2003 med 2004.

Vilket på sätt och vis inte alls har med tråden att göra...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jåke skrev:
Som klassens Besserwisser kan jag tala om att ökningen döda mc:ister är från ca 46 till 59, alltså ungefär 26 % om man jämför 2003 med 2004.

Vilket på sätt och vis inte alls har med tråden att göra...

Jämför med detta dessa två bilder då, nedan, då kanske utvecklingen inte är så förskräcklig trots allt.

Men det klart - har man en nollvision, och alltid jämför antal dödade mot siffran noll, utan att ta hänsyn till varken körda mil eller antal förare i drift, så kan man ju måla upp vilken bild man vill.

Föressten kommer bilderna från det här inlägget : http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=664077&postcount=33
 

Bifogat

  • stat1[1].jpg
    stat1[1].jpg
    39 KB · Visningar: 78
  • stat3[1].jpg
    stat3[1].jpg
    55.2 KB · Visningar: 77
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Pejo skrev:
Jämför med detta dessa två bilder då, nedan, då kanske utvecklingen inte är så förskräcklig trots allt.
Aaaa...äntligen. Siffror. Med såna kan man säga allt. Och dessutom som man vill :tomten

Men naturligtvis har du rätt, om man jämför fordon i trafik med antalet döda är motorcyklister bäst i Sverige. Det är inga obekanta diagram du visar. Det tillför däremot inget konstruktivt till tråden, liksom inte heller detta svar. (tjatar jag med en dåres envishet...)

Personligen anser jag dock inte att grundfrågan kan få så mycket verkligt revolutionerande svar på ett forum. För det krävs avskildhet och en verkligt seriös Brainstorming.
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Jämför med detta dessa två bilder då, nedan, då kanske utvecklingen inte är så förskräcklig trots allt.
Men det klart - har man en nollvision, och alltid jämför antal dödade mot siffran noll, utan att ta hänsyn till varken körda mil eller antal förare i drift, så kan man ju måla upp vilken bild man vill.
När jag ser de siffrorna blir jag nästan ännu mer övertygad om att det är saker som vi inte kan påverka som avgör hur många som dör varje säsong.

Med tanke på att det i början/mitten av 80-talet fanns hälften så många hojar i trafik men att det dog mellan 60-80 st per säsong så verkar 59 st som en låg siffra.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har för mej att i Australien har dom lag på att första året med tungt kort får köra max 250 cc (4-takt). Tycker det verkar vettigt att man måste börja med en kubikbegränsad mc. De 250 som finns på marknaden har ju inte så vansinnigt mycket effekt heller så den behöver inte begränsas.
Däremot är det vettlöst att begränsa en MCs vikt/effekt-förhållande. Detta motverkar ju lätta hojar och låg vikt innebär väl snarast en förbättring av hojens allmänna vägegenskaper.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top