Najde skrev:
Det här med utbildning:
Om man får utbildning på bana så kanske det får en del att köra fortare?:
Hur många % av olyckorna berodde på att föraren pressade sig över sin egen förmåga? Ingen av dem %en kommer ju att räddas med utbildning.
I många fall skulle det nog få en possitiv effekt dock, men hur ser man till att majoriteten av alla hojåkare får genomgå en sån kurs? Kan tänka mig att många vill men det blir nog svårt att hitta tider som alla kan, och det blir långt att åka till banor för många osv osv.
Bandagar, tycker jag verkar vara en väldigt god idé. Väldigt många oerfarna förare skulle nog lära sig en hel del av det, jag skulle själv rösta för något dylikt.
Jag tror att bandagarna skulle kunna bli ungefär som halkkörningen för B-kort, det finns många datum att välja mellan och eftersom det är obligatoriskt så har ju inte folk något val. Trafikskolan fixar ju dessutom transporten till och från halkan, så jag antar att det skulle kunna fungera även med bankörningen.
Problemet blir ju här istället bullerrestriktioner, med mera. Med de regler som finns nu får man ju inte köra på banorna hela tiden, enär det stör omkringboende, bland annat. Så en ändring skulle behövas även där, isåfall.
Enligt min åsikt skulle någon slags trafiksäkerhetsgenomgång, kanske med provkörning på bana, vara en god idé. Även en genomgång av vad man ska göra om man kommer till en olycka, osv. Det finns inte ens när man tar B-kort, i mina ögon ganska konstigt. Det står bara lite i körkortsboken om det. Något som borde vara obligatoriskt för alla, det kan rädda liv!
Å andra sidan kan man väl inte ha alltför mycket obligatoriskt heller, det skulle folk protestera emot.
ABS-/Antispin-/antisladdsystem tycker jag är helt okej, det finns ju sånt på bilar och jag, som tjej och som sådan inte har för vana att sladda omkring i bilen för nöjes skull (så ofta
), skulle inte tycka det vore en nackdel att ha på motorcyklar, oftast går det ju att koppla ur dessutom. Ett problem kanske skulle vara att installera det på hojar, vad vet jag, jag är inte så tekniskt lagd. ABS finns ju redan iallafall...
Även obligatorisk, godkänd skyddsutrustning borde vara ett krav. OAVSETT ÅRSTID! Även om det är sommar, och man bara ska ner till kiosken för att köpa en glass. Är man för lat för att ta på sig stället kanske man inte borde köra hoj utan ha bil? Då finns det inga krav på förarens klädsel.
Till sist; någon nämnde något om ett sätt att kontakta VV om faror på vägen. Helt klart en god idé, och de ska skylta med det! Det kanske finns nu, men isåfall är det väl dolt! De kanske också skulle kunna ta sitt ansvar också, och märka ut rullgruslagningar mm på tillbörligt sätt! Som det är nu är det under all kritik!
Det var allt jag hade för ögonblicket... Återkommer om jag kommer på mera!
//Syss, håller på att ta A-kort