MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Efter att läst statistiken känner jag mig lite kluven inför problemets storlek. :3freak

Känns som att de flesta aldrig kan nås via åtgärder från de inblandade i en kommande kampanj eftersom de på ett eller flera sätt inte har behörighet för att framföra fordonet (stulen hoj, onykter, inget körkort osv).
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
RG500-Johannes skrev:
Klart att man inte ska öka skadorna om en olycka väl inträffar genom att skapa en farlig miljö, men det är svårt att argumentera för vajerräckenas avskaffning när det inte händer några MC-olycker vid dem. Det är ju snarare ett argument för att införa fler då MC-förare håller sig på mattan runt dem, eller hur?

Jag är, precis som alla andra, totalt livrädd för att damma in i stålvajrar med hojen. Men det ämnet har fått alldeles för stor fokus i relation till de andra problemen vi har IMHO. Och det fokuset tror jag enbart beror på vår ångest över att åka in i dem.

/J



Jag kan informera att dessa stålvajeräcken kommer att försvinna så smånningom. Projektet har så sent som igår startat. Nu minns jag inte exakt var nånstans men vv kommer att ersätta vajen med ett ovalt sålrör längstupp istället för 3 vajer. Det kommer att kosta mera men de kommer att vara säkrare för MC-förare och ha samma uppfångning som vajer tekninken för bilarna.
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Victor skrev:
Tror du verkligen det? Om nån tjomme ska ta hojen hem från krogen (Vilket fö nån här på forumet gjorde häromåret, han dog mot en husvägg), tror du att han struntar i det och tänker att:
-"Nä, jag skiter i det här och kör bana imorgon istället"
Nä, vi måste sluta skylla på att det är de drogpåverkade och idioter utan hjälm som kör ihjäl sig. Vi borde focusera på de vanliga förarna som dör av sina egna misstag.


Undrar om du läste texten ordentligt. Dessa saker minskas med tanke på att man kommer inte kunna vara onykter på "banorna" eller köra utan skydd. Men sen om en person är så intressant DUM som tar hojen efter att han/hon har druckit är juh helt annan sak (superman känslan) och det är något som VV inte kan göra nånting åt. Enbart polisen och Vi, kompisar kan öka vår ansvar och polisen med tätare kontroller och hårdare straffer!!



Jag har via fb för några år sedan genomgått en kurs som heter "självrisk eller nåt" på storaholm (halkbanan i gbg). Det var ett projekt i samarbete med fb vv och räddningstjänsten! Där fick vi genom gå vissa teoriska delar så som förstahjälpen etc. och därefter fick vi köra på halkbanan med en instruktör som gick genom olika moment så som vad som händer när man tappar kontrollen i höga fart eller vad som händer om något kommer framför en vi höga OCH låga hastighet (tex vid 30 och 110). Efter den kursen har min körning blivit mkt säkrare... jag är mer medveten om vad som kan hända och jag har mycket större respekt för farten. Efter kursen fick vi 500 rabatt från fb som vi kunde räkna in i premien!
Jag kan tilläga att senast imorse blev jag påkörd av en billist när jag gick på en övergångställe..
 
Last edited:

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
nu har jag inte hunnit läsa precis allt (pga jobb) så det här kanske är sagt..

men gör en poll där man ser hur många som röstar på vad, t.ex. bygga bana eller vad det nu kan vara så att Swedie har som underlag tills nästa möte...kan ju tänka mig att nästan alla vill ha flera banor ( Stockholm :D )och flera ban dagar osv...

Det är väl inte så dumt... :confused:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
#Olsson# skrev:
Ligger nog mycket sanning i det. Det finns massa statistik på flyg och i privatflyget är man en säker pilot precis när man fått certet och 50-60 timmar i ryggen. Vid 500 timmar blir man däremot extremt farlig. Man är rätt duktig i det läget och har för bra självförtroende. Sedan vänder det igen. Kanske stämmer väl in på på hojkörning också?
Det tror jag säkert, just när man börjar känna att : "F-n, det här är lugnt, det fixar jag lätt", det är nog en otroligt vanlig orsak till många misstag, inte bara vid MC-körning. Har hört otaliga stories om folk som tokkört, sen slagit av och fisit fram, och självklart klotat... Likadant med alltför raka och monotona motorvägar, man bygger visst medvetet in onödiga kurvor för att aktivera förarna lite mer. Har för mig jag läste något liknande om soldaters överlevnad i krig? Däremot tror jag inte det är direkt kopplat till graden av skicklighet, utan den känslan är nog mera beroende av tiden, dvs hur lång tid har jag klarat mig utan problem (alternativt haft problem men rett ut dem)? Jag tror trots allt att ökad körskicklighet innebär större möjlighet att reda ut otrevliga situationer. Sen gäller det att få med det svåraste, attityd, man måste inte kräma på jämnt, försöka hänga av polaren osv och det är nog det svåraste, för lite av tjusningen ligger ju i friheten, möjligheterna, adrenalinkickarna...
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Najde skrev:
Det här med utbildning:
Om man får utbildning på bana så kanske det får en del att köra fortare?:
Hur många % av olyckorna berodde på att föraren pressade sig över sin egen förmåga? Ingen av dem %en kommer ju att räddas med utbildning.
I många fall skulle det nog få en possitiv effekt dock, men hur ser man till att majoriteten av alla hojåkare får genomgå en sån kurs? Kan tänka mig att många vill men det blir nog svårt att hitta tider som alla kan, och det blir långt att åka till banor för många osv osv.


Bandagar, tycker jag verkar vara en väldigt god idé. Väldigt många oerfarna förare skulle nog lära sig en hel del av det, jag skulle själv rösta för något dylikt.
Jag tror att bandagarna skulle kunna bli ungefär som halkkörningen för B-kort, det finns många datum att välja mellan och eftersom det är obligatoriskt så har ju inte folk något val. Trafikskolan fixar ju dessutom transporten till och från halkan, så jag antar att det skulle kunna fungera även med bankörningen.
Problemet blir ju här istället bullerrestriktioner, med mera. Med de regler som finns nu får man ju inte köra på banorna hela tiden, enär det stör omkringboende, bland annat. Så en ändring skulle behövas även där, isåfall.

Enligt min åsikt skulle någon slags trafiksäkerhetsgenomgång, kanske med provkörning på bana, vara en god idé. Även en genomgång av vad man ska göra om man kommer till en olycka, osv. Det finns inte ens när man tar B-kort, i mina ögon ganska konstigt. Det står bara lite i körkortsboken om det. Något som borde vara obligatoriskt för alla, det kan rädda liv!

Å andra sidan kan man väl inte ha alltför mycket obligatoriskt heller, det skulle folk protestera emot.

ABS-/Antispin-/antisladdsystem tycker jag är helt okej, det finns ju sånt på bilar och jag, som tjej och som sådan inte har för vana att sladda omkring i bilen för nöjes skull (så ofta ;)), skulle inte tycka det vore en nackdel att ha på motorcyklar, oftast går det ju att koppla ur dessutom. Ett problem kanske skulle vara att installera det på hojar, vad vet jag, jag är inte så tekniskt lagd. ABS finns ju redan iallafall... :)

Även obligatorisk, godkänd skyddsutrustning borde vara ett krav. OAVSETT ÅRSTID! Även om det är sommar, och man bara ska ner till kiosken för att köpa en glass. Är man för lat för att ta på sig stället kanske man inte borde köra hoj utan ha bil? Då finns det inga krav på förarens klädsel.


Till sist; någon nämnde något om ett sätt att kontakta VV om faror på vägen. Helt klart en god idé, och de ska skylta med det! Det kanske finns nu, men isåfall är det väl dolt! De kanske också skulle kunna ta sitt ansvar också, och märka ut rullgruslagningar mm på tillbörligt sätt! Som det är nu är det under all kritik!

Det var allt jag hade för ögonblicket... Återkommer om jag kommer på mera! :)
//Syss, håller på att ta A-kort
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Syss skrev:
Bandagar, tycker jag verkar vara en väldigt god idé. Väldigt många oerfarna förare skulle nog lära sig en hel del av det, jag skulle själv rösta för något dylikt.
.....
.....

Det var allt jag hade för ögonblicket... Återkommer om jag kommer på mera! :)
//Syss, håller på att ta A-kort

Det verkar (tack o lov) att majoriteten av inlägg har samma typ av förslag...Entligen börjar folk att komma överens... :fyllisar

(Ps: lycka till med kortet)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
DreeTman skrev:
Edit: Dessutom ta bort tillåtning av begränsade hojar... inte en jävel behåller strypningen iallafall och det vet vi allihop oavsett vad 18 åringarna vill påskina


Ang. strypningen skulle jag vilja hävda att man borde kunna försäkra efter effekt, om vederbörande försäkringstagare försöker få ut på sin försäkring efter en olycka, kolla så strypningarna är kvar, annars ingen ersättning. Svårt? Det borde ju ligga även i försäkringsbolagens intresse att det här efterföljs.
Jag känner inte en enda tjej som kör ostrypt (fast hon inte får), men däremot ett helt gäng med killar som gör det/har gjort det/inte köpt hoj förrän de får köra obegränsat.

Synd att hojar ska ha ett sådant "värstingrykte", det lockar till sig en himla massa vildhjärnor. Frågan är, tyvärr, om de kommer att bry sig om det de får veta under utbildningen... Och om de kommer att följa reglerna om det kommer nya, strängare dylika. Jag tvivlar, tyvärr.

Men en bandag med säkerhetsutbildning kanske kan hjälpa oss "vanliga dödliga" iallafall....
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har jag inte läst hela tråden, så detta kanske har varit uppe innan, men here goes..

Man kanske kan ha obligatoriska semenarier för MC-eleverna, där semenariet hålls av en/flera värsting-MC-förare som kraschat och överlevet. Kanske med lite skador. Med bilder från olyckan. Med attityden "jag trodde också jag kunde o att jag var bäst men jag var oförsiktig".

Jag har t.o.m. kommit på en slogan/ ett kampanjnamn:
DU ÄGER INTE DITT LIV.
..det gör dina anhöriga.

Kör försiktigt!


Vad tycks? Lite cheesy, men rätt ok imho.

Jag tror på utbildning, medvetenhet och riskbedöming. Ju tidigare MC-elever lär sig detta, ju fler liv sparas.
:tummenupp
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
sandstream skrev:
Känns som att de flesta aldrig kan nås via åtgärder från de inblandade i en kommande kampanj eftersom de på ett eller flera sätt inte har behörighet för att framföra fordonet (stulen hoj, onykter, inget körkort osv).

Tänkte samma tanke när jag läste statistiken.

Minns när jag övningskörde mellan Rosenhill och Skanssundet och blev omkörd av några tröjor som lekte på bakhjulet. Inte roligt och rätt irriterande när man är nybörjare och får slicka vägrenen när det är smalt kurvigt och grus på vägen. Har svårt att tro att de bryr sig om några nya regler eller förordningar.

Eftersom jag själv kört med raka rör i tre år utan att någonsin blivit stoppad känns det inte som om det finns någon direkt övervakning. Sedan hörde jag att polisen ändå inte kunde mäta bullret. Efter som jag är rätt feg skulle det räcka att de körde en regelbunden koll på bulten eller Rosenhill för att jag skulle stoppa lite ull i pipan.

De jag pratat med som kör lite mer extremt verkar inte alls uppleva att det finns någon koll och därför påverkas de inte.

Om jag hade varit yngre hade jag antagligen också vridit på mer på slingerbulten, det som hindrar mig nu är att jag blivit rätt försiktig med åren. Även som en ganska seg förare har jag nog tappat lite respekt för regler och kör på spärrområden, kryssar mellan bilar, behöver inte bry mig om fartkameror, bullrar, kan dra på ibland. Hade jag varit yngre och med en snabb hoj hade det kunna bli betydligt farligare.

Men visst är det ibland svårt att skälla på yngre sporthojförare som skiter i regler när pensionärer kör med fransjacka, jeans, öppen hjälm ,raka rör och leker king of the road i ytterfilen körandes 80 på 90 väg. Visserligen blir konsekvenserna ofta allvarligare för SH föraren om något händer, men attityden att skita i regler är gemensam.

Hade jag varit polis hade jag punktmarkerat bulten, Bogesund och Rosenhill. De som inte buskör hade nog åkt dit på bullret och kanske saker och ting kan förändras.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Bonnie skrev:
Hade jag varit polis hade jag punktmarkerat bulten, Bogesund och Rosenhill. De som inte buskör hade nog åkt dit på bullret och kanske saker och ting kan förändras.

Va lugn, dom lär finnas där i sommar enl, planerna.

/
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Vi måste få ett vuxet tänkande och en dialog som "väcker" de som tror att de äger vägen.

Sunt förnuft måste vi tyvärr hjälpa varandra med ibland.

Två saker som kommit upp några gånger är vajerräcke och skitiga vägar. Angående räcken tycker jag att det känns skönt att veta att ingen ansvarslös människa kommer mot mej på min sida av vägen, vissa tycks ju ha lite bekymmer att se oss hojåkre.
Om vv ska sopa vägar måste ju tid tas från annat arbete. Skiten kommer oftast av nån "rallykalle" som inte vet hur bred bil han har.... Ska vi då be alla bilister sluta pressa på småvägarna?


Tummen upp för sunt förnuft!!!!!
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
P@trik skrev:
Varför skulle det vara det ? Om jag åker för att tvätta hojen en sträcka på ett par hundra meter är aldrig över 50km/H varför ska jag då behöva ett skinnställ..

Kanske för att olyckor kan hända på vägen? En kompis - som har kört sporthoj i åtminstone 20 år - körde omkull i 50 km/h pga ev oljefläck på gatan. Just på stadsgator är ju skitskoj att köra omkull också, det finns nämligen ganska mycket bilar där, och att få en sån på sig gör ont....

Det handlar om att skydda sig själv, samt att bete sig på ett vettigt sätt i trafiken. Det kanske bara är jag, men jag tycker inte att det är bra att hojåkande framstår - för Svensson? - som någonting bara självmordsbenägna idioter som anser sig stå över lagen gör. Om de inte behövde se motorcyklister som inte kan uppföra sig kanske inte debatten om att "förbjuda sporthojar" mm skulle vara lika stor.
Och kanske, kanske skulle inte andra bli påverkade på så sätt att de också vill göra så... Ett fåfängt hopp, men ändock. :rolleyes:
 

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Jag tror det skulle hjälpe att införa kurser i förstehjälp när man tar körkort, och visa gott om bilder från olyckesfall.

Även krav på att ta förstehjälpskurser vart annat år var en bra idé.

Som många andra har sagt, det är föraren som drar på rullen, det är här nånting måste göras.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hmmm...mycket "lätta" lösningar här, Swedie. Ungefär som när jag ställde frågan sist....

Ett förslag (som varit uppe tidigare) är att börja med att utbilda samtliga trafikanter redan från skolnivå. Vägverket påstår att så kan man inte göra, men det är en ursäkt för att inte ta tag i problemet utan skjuta över det på en liten grupp å låta dem lösa det åt sig.

Eller åxå "skjuter" gruppen sig i foten så att säga å då försvinner problemet...

På den direkta frågan om det inte är bättre att utbilda alla har Vägverket nämligen ganska ordagrannt svarat att det går inte. Man kan inte utbilda 4 miljoner bilister. Det kan jag ju hålla med om kanske, men varför inte börja med dem som ännu inte har körkort. Tittar man längre än näsan räcker inser man då att så småningom kommer alla att vara bättre trafikanter.

Men det är ju förståss ingen enkel "quick-fix"... :rolleyes:
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jåke skrev:
Hmmm...mycket "lätta" lösningar här, Swedie. Ungefär som när jag ställde frågan sist....

Ett förslag (som varit uppe tidigare) är att börja med att utbilda samtliga trafikanter redan från skolnivå. Vägverket påstår att så kan man inte göra, men det är en ursäkt för att inte ta tag i problemet utan skjuta över det på en liten grupp å låta dem lösa det åt sig.

Eller åxå "skjuter" gruppen sig i foten så att säga å då försvinner problemet...

På den direkta frågan om det inte är bättre att utbilda alla har Vägverket nämligen ganska ordagrannt svarat att det går inte. Man kan inte utbilda 4 miljoner bilister. Det kan jag ju hålla med om kanske, men varför inte börja med dem som ännu inte har körkort. Tittar man längre än näsan räcker inser man då att så småningom kommer alla att vara bättre trafikanter.

Men det är ju förståss ingen enkel "quick-fix"... :rolleyes:


Jag tror helt klart på tanken att utbilda alla trafikanter. Jag minns när jag var liten, en eller ett par gånger kom det poliser till skolan och pratade om reflexer och sådant... Det var väldigt informativt och som liten fick man något att tänka på. Det kanske skulle vara en tanke med något liknande, ett besök av Polisen varje år i skolan? Då kanske man får lite mera respekt för Polisen också, som det är nu är det en ganska icke-omtyckt yrkeskår. :rolleyes: Jag kanske är ensam om det, men information om vad de arbetar med och för är alltid uppskattat. Likaså att få veta att de faktiskt är människor... :rolleyes:

Fördelen med att utbilda alla redan från unga år är ju att ALLA vistas i trafiken på ett eller annat sätt. Fotgängare, cyklister, bilister, ryttare, inlinesåkare, motorcyklister.... Hänsyn i trafiken är jätteviktigt!
En tanke, bara... :tummenupp
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Zee skrev:
DU ÄGER INTE DITT LIV.
..det gör dina anhöriga.


Din tanke är god men din slogan kanske behöver en omformulering. Inte är det mina anhöriga som äger mitt liv. Jag är, mig veterligen, inte livegen.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kevorkian skrev:
Din tanke är god men din slogan kanske behöver en omformulering. Inte är det mina anhöriga som äger mitt liv. Jag är, mig veterligen, inte livegen.


Nej. Men man ska ju inte tolka det bokstavligt. Jag tycker du gör dig lite väl uppenbart dum nu..:7peta

Jag menar ju givetvis att man inte får ta sitt eget liv genom oförsiktighet o köra som en tok. Våra familjer äger våra liv på det sättet att de älskar oss och vi tillhör varandra och man skulle såra dem oerhört genom att göra bort sig på en hoj. Av respekt för deras kärlek så äger man inte sitt liv. Lite svårt o formulera, men jag tror du förstår vad jag menar. Eller?

:)
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Zee skrev:
Nej. Men man ska ju inte tolka det bokstavligt. Jag tycker du gör dig lite väl uppenbart dum nu..:7peta

Jag menar ju givetvis att man inte får ta sitt eget liv genom oförsiktighet o köra som en tok. Våra familjer äger våra liv på det sättet att de älskar oss och vi tillhör varandra och man skulle såra dem oerhört genom att göra bort sig på en hoj. Av respekt för deras kärlek så äger man inte sitt liv. Lite svårt o formulera, men jag tror du förstår vad jag menar. Eller?

:)


Jodå, jag förstod din tanke. Inte min mening att vara dryg :pannkyss
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top