Oj, nu har jag skrivit i en timmes tid, men det blev för mycket. Nedkortat resultat:
-Attityd
Toppen av Swedie att starta denna tråd, bra exempel på "opinionsbildare" som folk lyssnar på. Icketöntiga "förebilder" som kan föregå med gott exempel, visa att det går att köra fort och ha kul, bara man väljer tillfälle.
-Erfarenhet
Tid, näraklotningar eller klotningar med lycklig utgång, lyssna och lära, skicklighet.
Tid, tja, trist att höra, men jag tror jag är mycket bättre lämpad att köra 160+ HK maskin nu än när jag var 22. Det behöver inte vara trist att köra effektsvagare maskiner, men man lär ha betydligt lägre medelhastighet. (Och jo, man kan köra ihjäl sig på en DT125 också, fast man får anstränga sig lite mer)
Näraklotningar, kan man inte tvinga på någon, men det är något som hjälper... Man lär av misstag!
Lyssna och lära; tror exempelvis att SH bidrar till att en del tänker efter något mer. MCklubbar gör säkert en del, passar inte alla, men det viktiga är nog att ha tillfällen att lära känna andra hojåkare, som har en annan världsbild än den egna kretsen (exempelvis bandagar).
Skicklighet, bandagar och bromskurser ökar säkert skickligheten, även om de flesta säkert då och då utnyttjar denna till att öka hastigheten även på allmän väg. Det är nog trots allt övervägande positivt, då den ökade skickligheten kan utnyttjas när man kör "normalt".
Sen är idén om att det ska kosta om man klotar på hoj som man inte äger rätt bra, även om det i statistiken säkerligen är många skenförsäkrare, stölder etc. Dels tänker utlånaren kanske efter lite mer (och får ett bra argument att inte låna ut), och dels så kanske skenförsäkrandet minskar!