MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
AleX skrev:
Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Edit: jag mena med detta inlägg att om det händer något så skulle din självrisk kosta.... jag vill däremot inte ha en lag på det---

Vad som är bäst tror inte att man kan resonera sig fram till. Om det finns statistik från sverigeliknande länder före och efter införning av lag eller självriskhöjning har man ju i princip svart på vitt.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Swedie skrev:
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
  • 90% INGET fel på vägen...
Om ovan statistik är korrekt så gäller följande teoretiska resonemang:

Av 100 förolyckade förare så har:

55 st använt skydd, av dessa körde följaktligen 80% nyktra vilket ger 55*0,8= 44 st.

Av dessa 44 nyktra och påklädda förare så hade 17% inget körkort vilket innbär att (1-0,17)*44 = 36 var berättigade till att framföra motorcykeln.

Av dessa 36 (35,52) så hade 20% fått sitt körkort vilket innebär att endast 29 st av dessa hade utbildat sig för MC och avlagt förarprov för detta.

Av de resterande 29 skyddsutrustade, nyktra och utbildade MC förarna så var 50% "gröna" dvs hade inte haft körkort längre än 1 år.

Återstår då följaktligen 15 (14,6) förare som kunde antas vara bra erfarena MC förare. I 90% av fallen var det inget fel på vägen vilket således innebär att 10% då förmodligen inte rådde för det som hände.

Återstår då 13 förare av ursprungliga 100 förare. Nu var det ju inte 100 förare utan 59 vilket följaktligen innebär att 8 st (0,13*59) i år har gått ett öde tillmötes som den som identifierar sig som en bra och erfaren MC förare bör fundera över. Vad som därtill är skrämmande är att 87% av de som förolyckades troligen gjorde det av jäkligt onödiga och dumma anledningar.

Räknar man därtill bort de som inte kör sporthoj (3/10) och således försöker fokusera på de som ofta kör mycket fort så försvinner ju ytterligare några procent. Kvar är då 5%.

Jag kör sporthoj, jag kör nykert, jag använder skyddsutrustning, jag har körkort som jag inte fått och jag har låtit erfarenheten växa med åren. I princip alla som jag kör med uppfyller dessa kriterier och i denna kategori omkom teoretiskt sätt 3 st MC förare som själva kunda antas ha vållat olyckan. Beaktat hur många som kör anser jag att det är en ganska blygsam siffra.

/Olzki
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Swedie skrev:
...
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
55% ägde hojen
50% av omkomna har haft körkort i <1 år.

...

Vänligen
Johnny


R1 ÄR en bra nybörjarhoj, man behöver bara köra med insidan av huvudet så går det bra....

Utbildning, utbildning, utbildning. På bana, på körskolan, gärna med kopplingar till premier vid avrostningar o dyl.


Och till er som härjar om mitträckena; det finns en finfin bit väg nånstans på väg upp mot Gävle. Där strök det med folk i parti och minut i mötesolyckor. För några år sedan satte de upp mitträcken, och efter det har 0 personer omkommit i sådana olyckor. Nu tror jag iofs siffran är nästan 2 år gammal, men den är svår att argumentera emot.
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Olzki skrev:
Om ovan statistik är korrekt så gäller följande teoretiska resonemang:

Av 100 förolyckade förare så har:

55 st använt skydd, av dessa körde följaktligen 80% nyktra vilket ger 55*0,8= 44 st. <snip>

Känns inte helt troligt att utfallet verkligen såg ut så. Du har väl troligtvis kombinationer av olika faktorer. De som är fulla är säkert överrepresenterade i gruppen "ej skyddsklädsel" / hjälm etc. Dvs det är liksom inte generellt X% i resp. grupp så som du bryter ned det.

Akta sig lite för att använda statistik oaktsamt. Vi vet ju inte hur de olika grupperna är fördelade mot varandra.

/J
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Swedie skrev:
Hej alla!

Den 17e Januari var jag på möte med Vägverket som organiserat en konferans angående en så kallad MC-Ola. Detta är ett försök från Vägverkets sida att få en säkrare motorcykeltrafik. Förra året dog 59 personer och de vill till år 2007 sänka denna siffran markant. På mötet togs det upp ideer, samt kommentarer från diverse organisationer som sysslar just med målgruppen på Sporthoj.com, förare av Supersport-hojar (Sporthojar), som står för 7 av 10 dödsolyckor. På plats fanns allt från Försäkringsbolag till Polismyndigheten till en kirurg från Karolinska sjukhuset som sett skador och eftereffekter på MC-offer.

Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
  • 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
  • 99% män
  • Mest Singelolyckor
  • Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
  • 55% ägde hojen
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
  • Dör flest på 70-vägar
  • 90% INGET fel på vägen...
  • Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar


Det är ett bra och viktigt initiativ att försöka göra nåt åt mc-olyckorna.

Däremot tycker jag inte det är rätt att presentera statistik på det här viset i procent när det inte ens var 100 personer som utgör underlag för statistiken.
Då kan man väl lika gärna visa det rätta antalet?
Dessutom kan man från dessa siffror inte se eller ens gissa hur många olyckor det verkligen var. Det var väl ett par av olyckorna där både förare och passagerare dog??
Hur många unga män var det som lånat kompisens hoj på lördagskvällen för att testa lite trots att det var fest och att han varken hade körkort, hjälm eller skinnställ??
En sån olycka passar visst på nästan alla raderna i statistiken..

Dessutom tycker jag det är fel att bara prata om dödade och detta för att dels är de så få att det inte ger tillförlitlig statistik dels det är alldeles för mycket slumpen som avgör om det är en dödsolycka eller bara en olycka.

Jag skulle vilja se statistik på alla olyckor med alla uppgifter för varje olycka så jag kunde bilda mig en egen uppfattning.
Jag är skeptisk till all statistik som jag vet har sammanställts i nåt visst syfte.

Vad skall man göra för att minska olyckorna då?

Kör försiktigare, ta hänsyn och var nyktra.

Tro för f-n inte att skyddskläder gör er odödliga som en del tycks tro när de kallar folk för idioter när de ser nån i stan komma lite försiktigt utan. 10 minuter senare tycker samma person att GR är skit-tuff :kocko

Hoppas det blir varmt snart
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
attitydsförändring, helt klart.
skrämselpropaganda, javisst, upp med blod och mos bilder här på SH varje gång nånn dött.
mer avancerad körning på bana, kanon.
bojkotta sånna som lever på att sälja filmer med vansinneskörningar..
Klä in vajerräcken, jovisst, men hur många har dött i dom, kontra kostnaden för det som kunde läggas på annat...

Avskaffa momsen på hjälmar och ryggskydd, varför betala mervärdesskatt på nått som drar ner kostnader för samhället?
övriga skydd hjälper föga när vi snackar dödsolyckor.
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
R1 Uffe skrev:
X Inte för att vara grym nu, men varför bry sig om dödsolyckor för supersporthojjar (Dom som ej följer trafiklagen alltså) Låt dom skylla sig själv dom som kör i 190km/h, för det är långt över vad man får köra.
Ta tex. du färdas ca: 3m per 10 km/h du kör, du kör i 110 km/h alltså färdas du 33 m/sec, du har en reaktionstid på ca:1.5 sec säger vi, så innan du har börjat bromsa så har du färdats i runda slängar 48m. Då finns det en chans ibland om man har blicken långt fram och tänker vad andra i trafiken kan göra att hinna bromsa i tid, för tänk ut ungefär hur långt fram DU har sett situationer som KAN ha resulterat i en olycka

Räkna ut då hur långt du hinner rulla innan du börjar bromsa när du kör 190 km/h och har en reaktionstid på 1.5 sec (1.5 sec har dom som är rutinerade i trafiken och planerar sin körning och har blicken långt fram och "misstänker" situationer, och har bromberedskap) alltså inte dom som har haft KK i nått år bara, dom kan ha en reaktionstid på 3 sec ungefär.



Nog för att du är trafiklärare och troligtvis har mer koll på det hela än mig, men är inte 3 sek i rekationstid lite väl lång tid när jag tog kk pratade man om 1 sek. Ifrån det att man upptäcker faran och börjar bromsa.... 3 sekunder är väldigt läng tid. Eller har man kommit fram till nya siffror)
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
RG500-Johannes skrev:
Känns inte helt troligt att utfallet verkligen såg ut så. Du har väl troligtvis kombinationer av olika faktorer. De som är fulla är säkert överrepresenterade i gruppen "ej skyddsklädsel" / hjälm etc. Dvs det är liksom inte generellt X% i resp. grupp så som du bryter ned det.

Akta sig lite för att använda statistik oaktsamt. Vi vet ju inte hur de olika grupperna är fördelade mot varandra.

/J

Jag skrev uttryckligen att resonemanget var teoretiskt baserat på den statistik som fanns att tillgå och förväntar mig nog att folk inser innebörden av detta. Det är inget i resonemanget som inte går att följa. Du får gärna ge exempel på något som Du anser beskriver verkligheten bättre utifrån den informationen.

/Olzki
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Sluta skivas. Det är statistik. Nummer kan vridas hursomhelst. Grund och botten är att det är alarmerande många som dör i trafiken. Vi behöver få en säkrare MC-miljö!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Swedie skrev:
Sluta skivas. Det är statistik. Nummer kan vridas hursomhelst. Grund och botten är att det är alarmerande många som dör i trafiken. Vi behöver få en säkrare MC-miljö!


Det är nog mentaliteten hos oss förare som ska ändras.Med sunt förnuft och trafikvett klarar man sig länge tror jag.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
jagg tror på bandagar, där man får lära sig körteknik, tex under körkortsutbildningen.

Tyvärr finns det för dåligt med banor.

Men som tex för bil där finns det halkbanor, det är obligatoriskt.
Borde finnas en eller två bandagar för när man tar MC körkort

Sen kanske det är vettigt att vara tvungen att ha haft en hoj säg i två år innan man sätter sig på en klass 7 hoj, som tidigare har påpekats.

Åtminstonde var det rätt för mig.

Tolf
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Jag tror för övrigt att en dag på bana skulle vara väldigt nyttigt. Man har ju obligatorisk halkkörning för bil, så varför skulle man inte kunna ha en obligatorisk dag på en bana under kk utbilningen?
 

Jöns

Guest
Vajrar

Jag tycker att det borde vara fler vajrar på vajerräckena. Nu är det ett par högst upp så att det går bra att bli skivad under dem. Om man åtminstone hade vajrar hela vägen ner på räckena med ett ganska litet mellanrum så borde det vara lite mindre risk för halshuggning.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
crazy88 skrev:
Kanske fler banor för dom som nu vill köra fort

Instämmer helt, enda sättet att få bot med "raceande" på allmänna vägar är fler lätttillgängliga racebanor och dragstrippar. Spenderar själv mycket hellre en dag pisskanders runt en bana än en dag med tokkörning på småvägar. När man som jag har varigt med om ett par allvarliga mcolycker så börjar man inse att man inte är odödlig och sätter lite större värde på sin hälsa. Tycker att det är skamligt att Stockholm saknar en räserbana utan man ska va tvungen att åka 20-25 mil för Sviestad eller Gelleråsen, när det finns en golfbana runt varje krök! :mad:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Oj, nu har jag skrivit i en timmes tid, men det blev för mycket. Nedkortat resultat:

-Attityd

Toppen av Swedie att starta denna tråd, bra exempel på "opinionsbildare" som folk lyssnar på. Icketöntiga "förebilder" som kan föregå med gott exempel, visa att det går att köra fort och ha kul, bara man väljer tillfälle.

-Erfarenhet
Tid, näraklotningar eller klotningar med lycklig utgång, lyssna och lära, skicklighet.

Tid, tja, trist att höra, men jag tror jag är mycket bättre lämpad att köra 160+ HK maskin nu än när jag var 22. Det behöver inte vara trist att köra effektsvagare maskiner, men man lär ha betydligt lägre medelhastighet. (Och jo, man kan köra ihjäl sig på en DT125 också, fast man får anstränga sig lite mer)

Näraklotningar, kan man inte tvinga på någon, men det är något som hjälper... Man lär av misstag!

Lyssna och lära; tror exempelvis att SH bidrar till att en del tänker efter något mer. MCklubbar gör säkert en del, passar inte alla, men det viktiga är nog att ha tillfällen att lära känna andra hojåkare, som har en annan världsbild än den egna kretsen (exempelvis bandagar).

Skicklighet, bandagar och bromskurser ökar säkert skickligheten, även om de flesta säkert då och då utnyttjar denna till att öka hastigheten även på allmän väg. Det är nog trots allt övervägande positivt, då den ökade skickligheten kan utnyttjas när man kör "normalt".


Sen är idén om att det ska kosta om man klotar på hoj som man inte äger rätt bra, även om det i statistiken säkerligen är många skenförsäkrare, stölder etc. Dels tänker utlånaren kanske efter lite mer (och får ett bra argument att inte låna ut), och dels så kanske skenförsäkrandet minskar!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...har sett statistik som visar att körskicklighet = ökad olycksbenägenhet (lite förenklat: kan man inte köra så kör man försiktigt).
Det skulle betyda att bromskurser, halkkörningar od har motsatt verkan (vilket man &så hävdade i den undersökningen).

Näe, ...jag tror buskörningen är boven i dramat. Mao behövs det "lekplatser" !
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ligger nog mycket sanning i det. Det finns massa statistik på flyg och i privatflyget är man en säker pilot precis när man fått certet och 50-60 timmar i ryggen. Vid 500 timmar blir man däremot extremt farlig. Man är rätt duktig i det läget och har för bra självförtroende. Sedan vänder det igen. Kanske stämmer väl in på på hojkörning också?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
#Olsson# skrev:
Ligger nog mycket sanning i det. Det finns massa statistik på flyg och i privatflyget är man en säker pilot precis när man fått certet och 50-60 timmar i ryggen. Vid 500 timmar blir man däremot extremt farlig. Man är rätt duktig i det läget och har för bra självförtroende. Sedan vänder det igen. Kanske stämmer väl in på på hojkörning också?

Tror inte det jag körde som en riktig idiot när jag precis tagit lappen, ingen teknik, ingen koll bara full gas(inte för att jag kör så mycket bättre nu enligt Roller :crash ) Det tog mig 3 veckor med körkort innan jag gjord skrot av min dåvarande gsx1100r på Södertäljevägen, då jag fått för mig att jag skulle hänga av en polare på en zx6r som dessutom är mycket bättre än mig på att köra :huvet och det hela slutade med en hög skrot ett brutet nyckelben och några tasiga ryggkotor. Ny har jag i alla fall kommit till insikt om mina begränsningar och tar det lugnt på gatan. Jag tror att bandagar med mera bara bidrar till insikit om att det är på banan man ska gasa och inte på gatan, jag säger inte att man måste hålla glidartempo men man bör inte ligga på gränsen och pressa. Och destå bätte förare man är detså större chans har man att reda ut en potentiell olycka.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Angående drogtest... Jag är långt ifrån expert i området men om de hade pådyvlat mig ett drogtest hade det kanske vissat spår av cannabis INNAN NI DRAR FÖRHASTADE SLUTSATSER!

Jag var på skitfyllan och blev bjuden på vad jag trodde var en hemma rullad cig... kan tala om att 15 minuter senare somnade jag och sov i 10 timmar... dagen efter fick jag reda på vad som hade hänt och blev heligt förbannad... jaja, det var mitt scenario... sen har vi det här:

Mia 19 år är på krogen ca 3 veckor före sin uppkörning.. Föga anade hon att Pelle 27 skulle hälla amfetamin i hennes drink... osv osv osv tänk själv.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Ja... jag fattar jag också att inget av ovanstående direkt kan kallas vanligt... eller jag vet inte hur det är för 19 åriga tjejer på krogen, Men om det skulle hända? Möjligheterna till att ett helt liv blir förstört finns...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top