MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag skulle egentligen vilja se att det är större kvar från försäkringsbolaget att använda skyddsutrustning..
Idag om man ringer till försäkringsbolaget så förutsätter de att man använder skyddsutrustning(men definitionen på det är inte glasklar)
tex lånar du ut mcn och det händer något så blir självrisken dyrare.. samma om man inte har hjälm(glasfiber<bättre), handskar avsedda för Mckörning, skinnställ/gortexställ(hela kroppen dvs inte bara jacka) skor av model mckörning (gympadojor=NEJ), ryggskydd, styrdämpare?
Saknas något av detta så är det högre självrisk.


Dessutom skulle det vara trevligt om man blir belönad om man kör bana:
Har man haft körkort i 1 år och varit på smcbankörning så blir premien lite bättre.. Pga man förhoppningsvis har lite bättre koll på hojen..

JAg skulle desutom vilja att VV tar in detta som en del i utbildningen
exempel: vad är motstyrning?
Vobbel vad är det/hur man klarar sig ur(försöker)
och gärna som avslutning en dag på banan där man för känna lite mer på hojen...
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Om det redan skrivits (sorry:=)

Vad sa försäkringsbolagen om försäkringar (Prismotivation) och skenförsäkrare? Det måste väl kommit upp i diskussionerna om ersättning och förluster.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
twinner skrev:
Om det redan skrivits (sorry:=)

Vad sa försäkringsbolagen om försäkringar (Prismotivation) och skenförsäkrare? Det måste väl kommit upp i diskussionerna om ersättning och förluster.

Det handlade om att sänka antalet döda i trafiken och öka trafiksäkerheten. Inte premiesänkning.

//Edit: Snarare en höjning inom kort pga försäkringsbolagen får in ny statistik för 99-03. De får detta den 15e februari. Skaffa försäkring innan dess rekommenderar jag.
 
Last edited:

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
En lite mysko tanke å inget jag kan stå för! :va
Om dödsolyckorna minskade drastiskt skulle då inte det slå tillbaks genom att "folk" tappar respekten och oron för att själv bli en i statistiken.
Missförstå mig inte,det är alltid tragiskt att ngn dör el skadas svårt men är det eg inte bra att en del dör och avskräcker den större skalan för att bli alldeles för våghalsiga och slutar på samma sätt! Kommer det inte alltid vara så att en del alltid kommer att ligga på "gränsen" oavsett hur högt el lågt den ligger?
 
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
P@trik skrev:
Ser full skyddsutrustning som en självklarhet när man är ute och åker men vill definitivt inte att det ska va lag på det..

Instammer! Lag på hjalm ok, men at allt ska beskrivas i lagar gjør bara varlden till et polis helvete..jag bor 500m från shell macken och om jag gillar at kjøra dit i 60km/t for at kjøpa glass, i jeans och jacka ska jag få gjøra det utan at bøta...
:kocko
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Satt precis o tänkte på en sak..
När jag skulle jobba fick jag göra drogtest...
När jag kördeupp för hoj och bil och hoj igen(mellan) så va där ingen som kollade om jag druckit och inte om jag "tagit" något..
Eftersom det nu verkar vara en del som är "påverkade av något och det mesta händer inom 1 år från det att man tagit kortet så kanske införa drog test'???
Endel företag kräver det ... så varför inte..?
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
AleX skrev:
Satt precis o tänkte på en sak..
När jag skulle jobba fick jag göra drogtest...
När jag kördeupp för hoj och bil och hoj igen(mellan) så va där ingen som kollade om jag druckit och inte om jag "tagit" något..
Eftersom det nu verkar vara en del som är "påverkade av något och det mesta händer inom 1 år från det att man tagit kortet så kanske införa drog test'???
Endel företag kräver det ... så varför inte..?
Ska man inte förutsätta att "folk" inte knarkar,själv skulle jag känna mig ganska kränkt om jag hade varit tvungen att drogtesta mig när jag tog lappen! Dessutom så säger ett drogtest inte att du ev kommer att knarka om tex fem år!
 

GiXxaH

The Flying Finn
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Hemma
Hoj
Gsxr 1000 koppar
KawaChris skrev:
Alla som åker mc vet redan att det är farligt. Om jag dör så lovar jag att inte skylla på vägverket.

Förslag: en bana i Stockholmstrakten

Håller med kawaChris att en bana i sthlm trakten där man kan leka av sig skulle nog vara bra. Finns ju ingen i närheten som man kan åka till för lite körnings skull :tummenupp

(Ps. Ska inte heller skylla på vägverket eller nån annan organisation)
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Arctic#1 skrev:
Instammer! Lag på hjalm ok, men at allt ska beskrivas i lagar gjør bara varlden till et polis helvete..jag bor 500m från shell macken och om jag gillar at kjøra dit i 60km/t for at kjøpa glass, i jeans och jacka ska jag få gjøra det utan at bøta...
:kocko
Det är ju lag på att ha bälte i bilen! Varför skulle det inte vara lag på att skydda sig till 100% om man sätter sig på hojjen!
 

Mr Hyde

Guest
Det här med säkerhet..

Jag blir direkt väldigt anti så fort det börjas pratas om LAGAR som ska skydda mc-föraren från sig själv. Så höjd kk-ålder etc går verkligen bort.

Men en sak som helt klart är nyttig är bankörning. Det borde göras enklare:
1) Man bör vara personförsäkrad genom sin vanliga försäkring.
2) Kravet att köra med org.ljuddämpare är så onödigt att man inte alltid orkar åka på en ban/trafikdag. Det är ju rätt meningslöst att skruva dit orginal burkarna när det ändå sveper stridsflygplan 500 meter ovanför banan som får marken att skaka.

Att 10% av dödsolyckorna beror på felaktigheter i vägen anser jag som högt! Skulle vara intressant att veta mer exakt vad som var fel.
Håller med yonsson om att VV är vädigt sena med att sopa upp gatorna. När dom väl satt igång tar det dock inte många dagar innan stan är grusfri.
På länsvägarna är det lösgrus från stödkanterna som är den största faran enligt mig. Man borde verkligen försöka hitta en lösning på detta. Det är aldrig bra att behöva åka med blicken riktad ner i asfalten på jakt efter lösgrus.

Attityder kan knappast VV ändra, inte min iaf.
Det är egna erfarenheter jag tar mest lärdom av.

Vajervägar ska hållas nere till ett minimum och bara sättas upp på snuttar som är frontalkrockszoner. Nu sätts dom upp på alla riksvägar som är 13m breda. :4skrika

Som slutkläm vill jag säga att jag inte ser någon vits med att förbjuda folk från att ha roligt på mc med motiveringen att dom kan dö av det. Informera, utbilda & se till att vägarna är i bästa möjliga skick, mer ska inte VV göra.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Texas Ranger skrev:
Det är ju lag på att ha bälte i bilen! Varför skulle det inte vara lag på att skydda sig till 100% om man sätter sig på hojjen!

det är ju en viss praktisk skillnad, är nog bättre med mer insikt om vad som kan hända
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Texas Ranger skrev:
Det är ju lag på att ha bälte i bilen! Varför skulle det inte vara lag på att skydda sig till 100% om man sätter sig på hojjen!


Varför skulle det vara det ? Om jag åker för att tvätta hojen en sträcka på ett par hundra meter är aldrig över 50km/H varför ska jag då behöva ett skinnställ..

Kul att få böter bara för att flytta hojen från ett garage till ett annat..

Då kan vi lika gärna lagstadga om knäskydd till när man är ute och går.
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
aci skrev:
det är ju en viss praktisk skillnad, är nog bättre med mer insikt om vad som kan hända
Faktum är ju att du är bättre skyddad med en skyddsutrustning än utan!
Faktum är att du är bättre skyddad med bälte än utan!
Ngt som jag märkt är att en del nyblivna hojägare skippar att köpa hela kittet och ist prioretera en dyrare hoj! Hur många nyblivna hojägare druttar inte omkull första året?
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
P@trik skrev:
Varför skulle det vara det ? Om jag åker för att tvätta hojen en sträcka på ett par hundra meter är aldrig över 50km/H varför ska jag då behöva ett skinnställ..

Kul att få böter bara för att flytta hojen från ett garage till ett annat..

Då kan vi lika gärna lagstadga om knäskydd till när man är ute och går.
Vurpar du ngn gång så kommer du förstå att 50km/h utan ställ är jävligt fort
Kändes iaf ordentligt på mig!
 

Jooohan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Aprilia RS`98
KawaChris skrev:
Alla som åker mc vet redan att det är farligt. Om jag dör så lovar jag att inte skylla på vägverket.

Förslag: en bana i Stockholmstrakten

Nej såklart inte, men du kanske kör på en annan bil och då dödar föraren?
Ska dem få sota för din dumdristighet?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top