MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
JONQAS skrev:
Så jag skulle nog säga att förarprovet är för lätt eller helt enkelt bara för att man kan köra mellan nåra konor så behöver det absolut inte betyda att man är färdig förare i trafiken... Eller har jag fel, eller? :va

På A har du fel. På B har du rätt.

Det finns ingen koppling mellan lätt/svårt prov och goda/dåliga färdigheter. Ju lättare prov - desto bättre. Ofta är de svåra proven de sämsta. Provkonstruktören vet inte vilka färdigheter som bör efterfrågas. Då gör man det svårt istället för att det skall ge sken av att vara bra. Detta oavsett om det är till nytta eller ej. Provet skall vara lätt och mäta det som avses mätas. I detta fall, är väl kanske problemet att manTM inte har en aning om vad målet är och då inte vet vad som bör mätas.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
De flesta som kör hoj vet nog att man kan dö.
Några av dem gillar att köra fort och är förhoppningsvis extra medvetna om riskerna.
Enligt informationen från Swedie är singelolyckor allra vanligast, vilket väl innebär att andra "oskyldiga" bilister inte inblandas. Vidare ska olyckor på 70-vägar vara vanligast och där tror jag wireräcken är jävligt ovanliga.

Vad ska vi göra då? Kör förståndigt och använd skyddskläder så minskas kanske dödsolyckorna. Men "att köra förståndigt" är lättare sagt än gjort. Det innebär för en del att det blir tråkigt att köra.

Visst går det att minska de "onödiga" dödsolyckorna där det inte används hjälm, men att sänka det talet kraftigt är nog inte möjligt.
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Här i stockholm finns det flera platser att leka av sig om ngn tog sig i kragen! Öppna upp barkarby flygfält som står å ruttnar i onödan tex.Varför skulle ngn tycka att det var kul å köra som en dåre vid tex skogskyrkogården el sveav om det nu fanns ett helt flygfält å leka på!. På andra sidan stan finns ju tullinge fp och det är väl bara att öppna upp den också!
Varför inte göra ngt roligt av det,måste allt vara så jävla förbjudet?
På de här platserna och det finns säkert motsv på andra platser i sverige skulle vi kunna leka av oss,träffa nytt folk och varför inte dra dit ett fik el ngt liknade så att vi höll oss där,Bilfolket skulle säkert också hitta dit!
Man skulle kunna ha utbildning med smc och ex sjukvård,olika typer av tema kvällar tex Längst på slangen dagen,Weelie dagen ,köra fort som fan dagen,Posör dagen osv..Bara det är något som är konturnuerlig tex en gång i veckan!
Blir ju säkert roligare och billigare för farbror blå och ambulansen om dom kunde ha en patrull på plats som höll koll på idioter som körde på fyllan,folk som rasar osv!
Här skulle polisen tom kunna släppa masken och bli omtyckta för en gångs skull!
Varför inte dra dit olika mc-firmor som kunde marknadsföra sina produkter,sälja tillbehör osv.
Jag skulle tycka det vore jävligt kul om ngn kunde fixa till nåt som det här,det är ju ändå ett intresse/hobby vi har och att förbjuda leder bara till att folk kör ännu mer som svin! Hur kul kändes det tex när snuten började ha sina rassior vid Brostugan,förbjuda hojjar att parkera längst vägen osv HUR kan det hjälpa? folket flyttar ju sig bara till andra ställen och kör ännu värre bara för att man blir så less! Aja detta är iaf ngt som jag tror skulle ge effekt! :)
 
Last edited:

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Gustav1 skrev:
Visst går det att minska de "onödiga" dödsolyckorna där det inte används hjälm, men att sänka det talet kraftigt är nog inte möjligt.

Varför?


Texas Ranger skrev:
Här i stockholm finns det flera platser att leka av sig om ngn tog sig i kragen! Öppna upp barkarby flygfält som står å ruttnar i onödan tex.Varför skulle ngn tycka att det var kul å köra som en dåre vid tex skogskyrkogården el sveav om det nu fanns ett helt flygfält å leka på!. På andra sidan stan finns ju tullinge fp och det är väl bara att öppna upp den också!
Varför inte göra ngt roligt av det,måste allt vara så jävla förbjudet?
På de här platserna och det finns säkert motsv på andra platser i sverige skulle vi kunna leka av oss,träffa nytt folk och varför inte dra dit ett fik el ngt liknade så att vi höll oss där,Bilfolket skulle säkert också hitta dit!
Man skulle kunna ha utbildning med smc och ex sjukvård,olika typer av tema kvällar tex Längst på slangen dagen,Weelie dagen ,köra fort som fan dagen,Posör dagen osv..Bara det är något som är konturnuerlig tex en gång i veckan!

En bra tanke :tummenupp Känner du för att vara ngn som tar sig i kragen så får du hejja rop i från mig!

/
 

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1190R
Har inte läst hela tråden men:

Kommer ju alltid vara mycket dödsolyckor inblandade när det gäller mcåkning.. och det är ju inte speciellt konstigt, man har ingen skyddande kaross runt sig och det går ofta väldigt fort (kanske inte när det gäller glidarhojer men då är väl hjärtattack lika vanligt :brinnerup ).

Går man till botten med varför många olyckor händer handlar det om (o)mognad.. för fort, för stor risk, impa, kicksökande osv.. Sånt är det väldigt svårt att göra något åt eftersom vi alla är olika. Jag vet att jag ialf tänker lite längre ju äldre jag blivit.. men trots det åker hornen ut när man sitter på hojen.

Trots lagar om hastighet är det inte många sporthojsåkare som bryr sig om dom, varför har man då en sån hoj? Och att alla ska leka av sig på bana är stort önsketänkande.

Det man skulle kunna göra för att rädda några av liven är kanske:

Lag om bra godkänd skyddsutrustning (en o annan bryr sig ju faktiskt om lagar).

Att man inte får köra de vassaste hojarna på en gång oavsett ålder.

Obligatorisk närvaro på någon träff/föreläsning (inte bara en utan kanske varje eller varannat år) om vad som händer när man går av vägen. Foton, film verkligen visa utgången av en krasch.


Vajerräckena tycker jag är helt ok, då vet man ju att man inte får något annat mot sig. Oavsett om du kör in framhjulet i ett vajerräcke eller går av vägen ner i ett dike i 200+ blir nog utgången den samma, man dör.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag kom på en sak som jag tror skulle rädda några i alla fall.
Sopa upp gatorna till första April.
Rullgrus kan vara livsfarligt.
Det blrjar ju knappast snöa i april ändå så bort med skiten. varför vänta 1½ månad till innan det görs?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
En hel del upprepningar ser jag nu men ändå:

...utan hjälm & körkort, med alkohol är ju svårt att komma åt (alla vet men det händer ändå)

Med tanke på antal omkomna på utlånade mc kan ju ett alternativ till tung-mcgräns vid 27 år, vara att endast få framföra EGEN tung (alt sportklassad) mc upp till 27år (man kommer då åt ovana + skenförsäkringar, ..på gott & ont tycker väl en del).

Farliga hinder har ju knappast minskat, ...wireräckena sparar en massa liv men troligen på bekostnad av mc-liv *köttfärs*. Släta avskiljningar hade varit bättre för oss, men för dyrt + att man hindrar/isolerar djurlivet på ett oönskat sätt (tror det är huvudorsaken till wireräckenas utseende).

Vad gäller fortkörning är problemet att det är för kul att köra fort, ...man glömmer/förtränger alltså farligheten. Ett sätt att göra det mindre kul är att på olika vis öka tillgången/uppmuntra till banåkning (min erfarenhet är iaf att det roliga i att testa gränser od på allmän väg minskar då eftersom detta görs så mycket bättre & roligare på avskiljd plats). Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag och kan inte lastas för att dom vill gå runt & lite till. Och varför ska någon annan ("normala" gatåkare) betala för att "jag" vill leka & testa gränser ??? Vi som redan är banåkare ser det som självklart att vi själv får betala reparationerna på hojen när vi lekt över gränsen. Dags för gatåkarna att inse detta & tjacka kraschkåpor om dom vill busa !!! ...det tjänas SNABBT in med en halvförsäkring dessutom.

Staten/kommunerna är väl inte intresserade av att finansiera nya banor men borde hjälpa till att ta reda på & erbjuda "bullermark" så är det upp till oss utövare att ordna finansiärer.

Personligen vill jag inte ha lag på skinnställ (vill kunna rulla till glasskiosken utan !). Påverkar dessutom inte dödstalen å mycket ...men gör att man ser lite snyggare ut efteråt.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
yonsson skrev:
Jag kom på en sak som jag tror skulle rädda några i alla fall.
Sopa upp gatorna till första April.
Rullgrus kan vara livsfarligt.
Det blrjar ju knappast snöa i april ändå så bort med skiten. varför vänta 1½ månad till innan det görs?


Om jag inte missminner mig så var det i 90% av fallen inget fel på vägen.

Dessutom tar det ett tag att sopa gatorna.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fel och fel. Det är väl inte fel på vägen för att det ligger lite grus på den. Det är en deffinitionsfråga. Och det tar väl inte 1.5 månader att sopa upp några gator?
Men vill du köra på grus de två första månaderna varje år så förstår jag att du tycker mitt förslag var konstigt.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Texas Ranger skrev:
Äh jag är bara en liten plutt men skulle gärna vara med och organisera om ngt sånt hände ngn gång!

Det är väl en del av problemet är att många vill glida på en räkmacka. Man kräver att det fixas och de ska inte kosta nått. Att själv försöka hjälpa till eller göra nått verkar inte lika kul. Att tycka och tro har alla rätt till även om man inte kanske har alla fakta. Det enda sättet är väl att organisera sig i nån klubb eller smc för att kunna påverka. LR?
/
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
yonsson skrev:
Fel och fel. Det är väl inte fel på vägen för att det ligger lite grus på den. Det är en deffinitionsfråga. Och det tar väl inte 1.5 månader att sopa upp några gator?
Men vill du köra på grus de två första månaderna varje år så förstår jag att du tycker mitt förslag var konstigt.


Nej, lösgrus ses kanske inte som fel på vägen.

Men jo, jag skulle nog tro att det kan ta minst 1,5 månader att sopa upp några(?) gator.
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Nysse skrev:
Det är väl en del av problemet är att många vill glida på en räkmacka. Man kräver att det fixas och de ska inte kosta nått. Att själv försöka hjälpa till eller göra nått verkar inte lika kul. Att tycka och tro har alla rätt till även om man inte kanske har alla fakta. Det enda sättet är väl att organisera sig i nån klubb eller smc för att kunna påverka. LR?
/
Jo visst är det så! Tyvärr så blir det ju då ganska mycket att hålla koll på och engagera sig i,själv vore jag skitnöjd om polisen tog bort betongsuggorna på brostugan och slutade trakassera oss på onsdagarna! :)
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
En sak för att få förare av en klass 7 hoj att gå en /flera kurser i motstyrning , kurvtagning, bromsnings teknik(på bana) skulle vara om försäkrings bolagen går in och hjälper till, godkänd kurs billigare premie detta tror jag skulle kunna hjälpa mycket .. många klagar ju på att försäkringar e så dyra + att de lär sig mera om att hantera en hoj ... bara en tanke
(tror detta görs i USA)
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Swedie skrev:
Hej alla!

Den 17e Januari var jag på möte med Vägverket som organiserat en konferans angående en så kallad MC-Ola. Detta är ett försök från Vägverkets sida att få en säkrare motorcykeltrafik. Förra året dog 59 personer och de vill till år 2007 sänka denna siffran markant. På mötet togs det upp ideer, samt kommentarer från diverse organisationer som sysslar just med målgruppen på Sporthoj.com, förare av Supersport-hojar (Sporthojar), som står för 7 av 10 dödsolyckor. På plats fanns allt från Försäkringsbolag till Polismyndigheten till en kirurg från Karolinska sjukhuset som sett skador och eftereffekter på MC-offer.

Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
  • 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
  • 99% män
  • Mest Singelolyckor
  • Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
  • 55% ägde hojen
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
  • Dör flest på 70-vägar
  • 90% INGET fel på vägen...
  • Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar

Enligt statistik där undersökningar gjorda på plats och inspektioner gjorda på hojar, miljön m.m visar att det är MC-föraren som är orsaken till 90% av dödsfallen. Ett exempel är där föraren av MCn gör omkörningar och möter bil.
Detta bekräftar även en fransman vid namn Jaques Compagne som framförde vad MAIDS, en djupanalys av mc-olyckor över europa. På över 300.000 fall stod det klart att i 88% av dessa var det MCn som gjorde det huvudsakliga misstaget.

Norsk infallsvinkel
Det kom på besök en från Norge med statistik för huruvida man lär sig efter att man varit inblandad i olycka. Det intressanta är hur dumdristiga många är. Efter olycka erbjöds upplärning för att hindra olycka igen. Vet ej perioden, men bland de som deltog med vilja minskade olyckor mer ca10%, men däremot bland de som frivilligt (fick studera på egen hand) ökade olyckstalet med ca 30%. Så vad som framkom var att många har svårt att lära sig av egna misstag. Egot går före vad som är viktigare, sitt eget liv. Vill man inte bli bättre som förare?


Åtgärder i framtiden?
Eftersom antalet döda ökar och alla vill behålla sin hobby, har endel markabra ideer föreslagits. T.ex ökas ålder för körkortstagande för tung till 27 år, samt större krav på föraren. Detta ska tas i diskussion under 2005 och möjligt beslutstagande oxå. Det som är Tur för många idag är att processen kan bli Lång, dock en verklighet inom några år. Är detta vad vi vill?

Som ett sätt att få ut säkrare förare har Vägverkets förarprov ändrats för att inte längre bara handla om "Klarar jag garagevändningen så är det ju fixat". Nu ska beslut grundas på hur väl en hinderbana genomförs. Dock ej längre på tidtagning, det är ju inte tid det handlar om utan att man gör det med säkerhet.

SMC med flera har ideer där det innebär att starta kurser för att lära känna sin hoj bättre och bli en säkrare förare. Ni kommer höra mer från SMC under året här på Sporthoj.com.

Polisen, har länge haft problem med Supersport-förare och visade videosekvens från en grupp i Stockholm som känner sig stå över lagen. Även bild på hur man kan se ut efter man träffat på en stolpe i högfart. Det behövs mer att folk ser konsekvenserna av sitt handlande, är det värt det?

Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars. Då tänkte jag skriva ut de åsikter ni medlemmar som kör just Sporthojar (Supersport) och vad ni tror kan vara något som bidrar till säkrare motorcykeltrafik. Detta kan vara allt från ändringar på vägkvalite, vägmarkeringar/vägskyltningar, räcken, ABS bromsar på framtida MC, klädsel osv. Allt är av intresse att framföra till de organisationer som finns på plats.

Tacksam för seriös diskussion, då organisationerna som var på plats troligen kommer läsa allt ni säger.

Vänligen
Johnny

Av statistiken kan man utläsa att 45% inte ägde motorcykeln och att hälften hade haft körkort mindre än 1 år.

Den statistiken är mycket beskrivande! Man har i princip svaret på frågan hur de allvarligaste olyckorna ska minska.

- Låt inte din kompis provköra din hoj om du är tveksam (att han/hon klarar av att köra den)!

- Parkera och lås din MC så att den inte kan stjälas!

- Tillåt föräldrar och kompisar påverka valet av 1a hoj! För att få perspektiv skulle man kunna jämföra våra sportmaskiner med fullblodshingstar. Vem skulle sätta sig på en fullblodshingst utan att kunna rida?

Hälsningar!
Wille
 

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
okej, mer fortbildning och möjlighet att leka av sig, försvaret avvecklas = massa tomma flygfält som står och möglar... den "lokala" militär-flyg-basen var på väg att köpas av den "lokala" motorföreningen, men nån snubbe bjöd över och har så vitt jag vet inte gjort nåt vettigt alls av det, STATEN borde väl iaf se till folkets bästa ochi nte till att tjäna så mycket pengar som möjligt? Sen är vägarna åtmindstone här uppe fruktsanssvärt tråkiga, om man gjorde vägarna lite mer underhållande och välplanerade(inte skog och sånt som skymmer kurvor t.ex.) skulle man kunna ha minst lika kul med lägre hastighet...
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Lite dubbelmoral vad det gäller det nya förarprovet. Vad jag har förstått så ska det bli lättare att ta kortet, dessutom har inbromsning med undanmanöver tagits bort.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top