Hej alla!
Den 17e Januari var jag på möte med Vägverket som organiserat en konferans angående en så kallad MC-Ola. Detta är ett försök från Vägverkets sida att få en säkrare motorcykeltrafik. Förra året dog 59 personer och de vill till år 2007 sänka denna siffran markant. På mötet togs det upp ideer, samt kommentarer från diverse organisationer som sysslar just med målgruppen på Sporthoj.com, förare av Supersport-hojar (Sporthojar), som står för 7 av 10 dödsolyckor. På plats fanns allt från Försäkringsbolag till Polismyndigheten till en kirurg från Karolinska sjukhuset som sett skador och eftereffekter på MC-offer.
Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
- 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
- 99% män
- Mest Singelolyckor
- Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
- 55% använt helställ
- Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
- 17% inget körkort
- 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
- 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
- 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
- 55% ägde hojen
- 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
- Dör flest på 70-vägar
- 90% INGET fel på vägen...
- Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar
Enligt statistik där undersökningar gjorda på plats och inspektioner gjorda på hojar, miljön m.m visar att det är MC-föraren som är orsaken till 90% av dödsfallen. Ett exempel är där föraren av MCn gör omkörningar och möter bil.
Detta bekräftar även en fransman vid namn
Jaques Compagne som framförde vad MAIDS, en djupanalys av mc-olyckor över europa. På över 300.000 fall stod det klart att i 88% av dessa var det MCn som gjorde det huvudsakliga misstaget.
Norsk infallsvinkel
Det kom på besök en från Norge med statistik för huruvida man lär sig efter att man varit inblandad i olycka. Det intressanta är hur dumdristiga många är. Efter olycka erbjöds upplärning för att hindra olycka igen. Vet ej perioden, men bland de som deltog med vilja
minskade olyckor mer ca10%, men däremot bland de som frivilligt (fick studera på egen hand)
ökade olyckstalet med ca 30%. Så vad som framkom var att många har svårt att lära sig av egna misstag. Egot går före vad som är viktigare, sitt eget liv. Vill man inte bli bättre som förare?
Åtgärder i framtiden?
Eftersom antalet döda ökar och alla vill behålla sin hobby, har endel markabra ideer föreslagits. T.ex ökas ålder för körkortstagande för tung till 27 år, samt större krav på föraren. Detta ska tas i diskussion under 2005 och möjligt beslutstagande oxå. Det som är Tur för många idag är att processen kan bli Lång, dock en verklighet inom några år. Är detta vad vi vill?
Som ett sätt att få ut säkrare förare har Vägverkets förarprov ändrats för att inte längre bara handla om "Klarar jag garagevändningen så är det ju fixat". Nu ska beslut grundas på hur väl en hinderbana genomförs. Dock ej längre på tidtagning, det är ju inte tid det handlar om utan att man gör det med säkerhet.
SMC med flera har ideer där det innebär att starta kurser för att lära känna sin hoj bättre och bli en säkrare förare. Ni kommer höra mer från SMC under året här på Sporthoj.com.
Polisen, har länge haft problem med Supersport-förare och visade videosekvens från en grupp i Stockholm som känner sig stå över lagen. Även bild på hur man kan se ut efter man träffat på en stolpe i högfart. Det behövs mer att folk ser konsekvenserna av sitt handlande, är det värt det?
Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars. Då tänkte jag skriva ut de åsikter ni medlemmar som kör just Sporthojar (Supersport) och vad ni tror kan vara något som bidrar till säkrare motorcykeltrafik. Detta kan vara allt från ändringar på vägkvalite, vägmarkeringar/vägskyltningar, räcken, ABS bromsar på framtida MC, klädsel osv. Allt är av intresse att framföra till de organisationer som finns på plats.
Tacksam för seriös diskussion, då organisationerna som var på plats troligen kommer läsa allt ni säger.
Vänligen
Johnny