Swedie skrev:
50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
Att 50% dör av skallskador förvånar föga, men att 2/10 av dessa saknarde hjälm förvånar iallafall mig. Idioter gör idiotiska saker, kan vara svårt att komma ifrån men kanske kan skrämselpropaganda hjälpa lite i detta fall.
Swedie skrev:
Hur många mc-förare är egentligen kvinnor?
Swedie skrev:
Här skulle det kanske hjälpa med bättre förarutbildning. Broms- och kurvteknik, någon bandag, mm.
Men även VV och polisen ett litet ansvar. Vad berodde egentligen olyckan på, att ta reda på exakt vad som hände och inte bara avskriva allt med att det gick för fort (Vilket görs i många fall idag.). Rullgrus, tjälskott, avsaknande av varningsskyltar, mm.
Swedie skrev:
Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
Mc är väl sällan ett "nyttofordon" så jag ser inget konstigt med att det används mest på helger då de flesta är lediga.
Swedie skrev:
Lag på godkänt ställ, handskar, stövlar och hjälm (kanske också ryggskydd.).
Swedie skrev:
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
Idioter gör återigen idiotiska saker. Vid första fyllekörningen, beslagta samtliga fordon i personens ägo samt lite skrämselpropaganda.
Swedie skrev:
Krav på att ägaren av kl-7-hoj ska ha körkortbehörighet för tung mc.
Övningsköra är ändå ej lämpligt på kl-7-hoj.
Swedie skrev:
20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
Kanske krav på 2 års mc-kort innan man för framföra kl-7-hoj.
Swedie skrev:
20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
Klart att trenden är nedåtgående. Det finns väl inga som får sitt A-kort gratis numer. Och de som klarat sig har förmodligen många hållt igång med mc-åkandet.
Swedie skrev:
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
Strypningar, mm tror jag kanppast kommer att fungera. Attitydförändring behövs, kanske hjälper skrämselpropaganda.
Swedie skrev:
Lag som säger att endast ägaren får bruka hojen.
Swedie skrev:
50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
Kanske krav på 2 års mc-kort innan man för framföra kl-7-hoj.
Swedie skrev:
70-vägar är de roligaste vägarna, att sänka till 50 gör förmodligen ingenting. Att rensa upp i dikena kanske kan vara ett sätt.
Swedie skrev:
90% INGET fel på vägen...
10% fel på vägen. Tycker det var en väldigt hög siffra.
Swedie skrev:
Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar
Måste gå att rensa upp de allra farligaste hindren. Ett tfnnummer till vv där man anmäler farliga hinder (kanske redan finns.).
SMC har försökt rykt upp sig och blivit bättre anpassade mot sporthojar men de har långt kvar enligt mina erfarenheter.