MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
heggeli skrev:
Siffran 55% ägde hojen, vad står den siffran för ? Betyder den att 45% av alla dödsolyckor skedde på en lånad eller stulen hoj? Eller är det skenförsäkringar som gör att siffrorna blir konstiga.
55% ägde hojen japp. Sen var det 35% lånad kanske, 7% stulen, okänt osv. Men det mest intressanta var väl just 55% ägde hojen...
 

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Med mer krav på föraren om det gäller vid att ta körkortet och sätta gränsen för tung vid 27. Tror jag att mer folk kommer köra utan kort. iaf tills dom är 27
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Jag tycker att oavsett ålder när man tar körkort så måste man köra begränsad i 2 år för att lära sig med mindre effekt.. Då får dom mer erfarenhet.

Sjävla körkortsprovet är inte så mycket lärning igentligen, det är sen i trafiken man lär sig allt. Då får man göra det på en mindre hoj!
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Ang 27-årsgräns tror jag att det är ett riktigt DÅLIGT förslag, därför att man lär sig långsammare ju äldre man blir, samt att den kategorin åkare som ska ha de värsta direkt och sedan köra som fan, kommer att köpa värsta hojen ändå och köra som faaaann.. när de blivit 27. Det kan komma att drabba de som har stort intresse och lär sig köra i ung ålder.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Vajerräcken är avskräckande. Man borde satsa på något där man inte får in armar och ben.

Obligatoriska med CE godkända skydd!!

Att man får köra hoj redan vid 16 års ålder är lite dumt må jag säga. Men självklart vill vi inte avskaffa det. Men är det rätt att behålla det egentligen?.

Kraven för A med begränsning borde kanske sjutas upp och likaså för obegränsad effekt. Men inte 6år!!.. kanske 1 eller 2 år vore vättigt.

Ang att man måste köra upp för A begränsad även fast man haft A1 i två år tycker jag är extremt onödigt. Istället så borde dom gå på hur länge man ägt en 125cc eller en 25kw. Låtsäga att du ägt en hoj i 2 år så är det dags för ditt kort att gå till nästa steg.. Låter detta rimligt?.
Det innebär att man inte kan skriva hojen på sin farmor om man vill ha högre behörigheter i framtiden och det kanske är en fördel, dock inte ur ekonomisk synpunkt , försäkringspremier. Men då får försäkringsbolagen ta tag i det också och sänka premierna. Dom VET att det är många som försäkrar på en annan person så om lagen ändrades så...

Man kanske skulle kunna göra så att för att få nästa behörighet så måste man ha åkt ett visst antal mil med sin hoj. Detta för att uppnå en viss vana osv. Men jag tror inte det är så lätt att räkna på det, kan tänka mig en del fiffel i ett sådant system.

för varje skadefritt år så borde försäkringspremien sänkas betydligt!. Detta skulle nog uppmuntra folk till att köra bättre.

Iden med avskräckningskampanjer kanske inte funkar på alla men jag tycker att det borde genomföras. Trots allt så är inte många medvetna om riskerna.

Måste även tillägga att jag inte heller visste vad motstyrning var när jag gått färdigt trafikskolan. :kocko


EDIT: domflästa här kör inte som änglar och har förmodligen svårt för att kritisera dagens situation men vad är viktigare en ens eget liv!.
Kan inte påstå att jag kör med huvet och det finns inget som säger att man gör det mer med åren heller.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Swedie skrev:
Hej alla!


Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars. Då tänkte jag skriva ut de åsikter ni medlemmar som kör just Sporthojar (Supersport) och vad ni tror kan vara något som bidrar till säkrare motorcykeltrafik. Detta kan vara allt från ändringar på vägkvalite, vägmarkeringar/vägskyltningar, räcken, ABS bromsar på framtida MC, klädsel osv. Allt är av intresse att framföra till de organisationer som finns på plats.


Vänligen
Johnny


Mycket intressant läsning,äntligen lite fakta i fallet.

Dock ingen överaskning att det var så många MC(förare) som var skyldiga till olyckorna.

Debatten har väl rasat i olika former på olika ställen,tex här på forumet för varje nybliven körkortsägare som har fått på tafsen när han skall köpa R1 som första hoj.(halvt ironi,halvt allvar) med det är bra att få sig en tankeställare angånde hoj val.

Sedan är ju den stora frågan vad göra åt föraren det är ju ändå han som drar på rullen,det kan ju gå illa oavsett hoj.Dock kan man ju önska sig bättre vägar om man skall beröra någon av dom föreslagna punkterna.

Enl min mening handlar det om mognad,självkännedom och hänsyn mot andra människor.Utan det kan man aldrig förutse eller förstå samspelet i trafiken eller lära sig att behärska sig på en MC.

I gruppen 20-29 år som har dom mesta olyckorna kan man väl också urskönja det sk Tarzanålders-syndromen.Detta betyder att man känner sig vuxen(läs gammal) och tycker sig ha svaret på många frågor,fast man kanske inte har erfarenheten.


Farbron aka Claes Andersson
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kiosken skrev:
Ang 27-årsgräns tror jag att det är ett riktigt DÅLIGT förslag, därför att man lär sig långsammare ju äldre man blir, samt att den kategorin åkare som ska ha de värsta direkt och sedan köra som fan, kommer att köpa värsta hojen ändå och köra som faaaann.. när de blivit 27. Det kan komma att drabba de som har stort intresse och lär sig köra i ung ålder.
Tror också att då fler skulle framföra fordon utan rätt behörigheter eller utan behörighet över huvudtaget.!
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Vad skulle hända om vagnskadeförsäkringen försvann...skulle dödsolyckorna minska då? Då menar jag att trafikförsäkring gäller även på bana och var å en fick betala sina egna "misstag" gällande hojen.
Skulle va intressant att veta hur många av olyckorna som bara hadde trafik eller halvförsäkring(stulna borträknade).
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kevorkian skrev:
Möjligt att någon form av instegsmodell är en bra lösning. Att man börjar effektsnålt och sen får "förtjäna" effekt allt eftersom man skaffar sig erfarenhet.
Det skulle innebära många reggbesiktningar. Men om det skulle gå att lösa på ett smidigt sätt tycker jag det låter som ett JÄTTEBRA förslag.. :tummenupp
 

nike83

snart NYdöd sporthojare
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Märsta (norra sthlm)
Hoj
ZXR750
DJM skrev:
Jag tycker att oavsett ålder när man tar körkort så måste man köra begränsad i 2 år för att lära sig med mindre effekt.. Då får dom mer erfarenhet.

Sjävla körkortsprovet är inte så mycket lärning igentligen, det är sen i trafiken man lär sig allt. Då får man göra det på en mindre hoj!

håller med dig!! 2 år på begränsad hoj oavsett ålder!.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Goodstuff skrev:
Skrämselpropaganda? Kanske funkar men inte på alla.

Det kunde vara en kampanj varje vår, liknande den dom hade om att använda bilbälte. Bilder på hur folk kunde se ut om dom krockat i 50 km i timmen. Hemska bilder och det fick mig att tänka till. Använder bilbälte sen dess.

En sådan kampanj riktad mot MC-förare, med bilder, alltså av det hemskare slaget...sanningen ska lixom fram.

Så att man med egna ögon får se vad som kan hända med en. Sen kan det stå lämplig text intill. Dessa planscher (hur det nu stavas) ska sitta sådär överallt som HM:s underklädesreklam sitter.

Att se över förarutbildningen är nog oxå sin plast. En dag på bana skulle ingå. För att få fler sporthojsåkare att "se ljuset" med att köra på bana. Och kanske upptäcka att det är just där man ska köra skiten ur hojen. Inte på allmän väg med stora tallen och rullgrus som kan sätta käppar i hjulet för en.

Det har ju visat sig att när man väl börjat köra på bana så känns gatkörningen inte lika lockande. Men det tar ibland för lång tid innan folk med sporthoj lixom hamnar på en bana.

Så, det är vad jag tror skulle kunna leda till lite färre döda.

//Madelene
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Dom flesta som kör MC, tänker offtast inte så när adrenalinet är igång. Då är man dumdristig och tror att man är odödlig och klarar allt.

En sak som jag personligen tycker är dåligt, eller rent skrämmande är dessa vajerräcken som flera andra redan tagit upp! träffar man ett sådant så är man nästan i princip död redan innan man träffat det ju...

Att folk lär sig köra sin hoj efter sina egna begrännsningar är väl också ett tips. men offtast så vet man väl om vad man klarar och inte

Miss_Orchidee -kanske inte helt klanderfri på körning
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Madhonda skrev:
Det har ju visat sig att när man väl börjat köra på bana så känns gatkörningen inte lika lockande. Men det tar ibland för lång tid innan folk med sporthoj lixom hamnar på en bana.

Så, det är vad jag tror skulle kunna leda till lite färre döda.

//Madelene
Det kan mycket väl stämma. Men det kostar ju också att åka på bana och det är nog en anledning till att man inte provar på det.
Skulle själv aldrig tänka mig sätta min hoj på en bana men om jag erbjöds det gratis.. :hihi Då som du säger kanske man ser ljuset med det och föredrar att köra där i fortsättningen när man kör fort.

En annan åsikt jag har är mot dom som kör berusade. Det ska vara mycket hårdare straff!!! av med kortet och feta böter oavsätt om dom är inblandade i en olycka. Bara dom fångas berusade på en vanlig kontroll!!. Alkohol är inget man vill ha på vägarna!! :4skrika
 

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Götene
Hoj
Yamaha FZR 1000
Det viktigaste handlar väl om att på något sätt väcka moralkärringen inom sig...

Inser man inte själv sina begränsningar så hjälper det inte hur mycket någon annan tjatar på en.
Frågan är ju dock hur man väcker denna moralkärring?
-Snävare regler?
-Högre krav?

Jag vet inte men det känns som att förbud och regler är fel saker, utan istället vända på steken och få det att vara okay och köra lagligt, fast man har en supersport-hoj. Attitydförändring i trafiken alltså.

Hur kommer man då dit?

Vad man kan göra så länge innan man kommit fram till attityd-förändringarna är ju och ändra förutsättningarna för att en olycka ska få dödlig utgång, exempelvis krav på skyddsutrustning (inte bara hjälm), bättre underhållna vägar osv.
Större koll på och mer info ut till MC-klubbarna är också en tanke, och gärna sponsra dem med att få låna en bana en dag under sommaren för att köra av sig... Gärna en kortare utbildning också om hur man kör säkert, och vad man gör om man kommer först fram till en olycka.

Detta var lite spontana ideér från mig...
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Swedie skrev:
50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
Att 50% dör av skallskador förvånar föga, men att 2/10 av dessa saknarde hjälm förvånar iallafall mig. Idioter gör idiotiska saker, kan vara svårt att komma ifrån men kanske kan skrämselpropaganda hjälpa lite i detta fall.
Swedie skrev:
Hur många mc-förare är egentligen kvinnor?
Swedie skrev:
Mest Singelolyckor
Här skulle det kanske hjälpa med bättre förarutbildning. Broms- och kurvteknik, någon bandag, mm.
Men även VV och polisen ett litet ansvar. Vad berodde egentligen olyckan på, att ta reda på exakt vad som hände och inte bara avskriva allt med att det gick för fort (Vilket görs i många fall idag.). Rullgrus, tjälskott, avsaknande av varningsskyltar, mm.
Swedie skrev:
Helgen (nöjeskörningar) står ut som tid med flest olyckor
Mc är väl sällan ett "nyttofordon" så jag ser inget konstigt med att det används mest på helger då de flesta är lediga.
Swedie skrev:
55% använt helställ
Lag på godkänt ställ, handskar, stövlar och hjälm (kanske också ryggskydd.).
Swedie skrev:
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
Idioter gör återigen idiotiska saker. Vid första fyllekörningen, beslagta samtliga fordon i personens ägo samt lite skrämselpropaganda.
Swedie skrev:
17% inget körkort
Krav på att ägaren av kl-7-hoj ska ha körkortbehörighet för tung mc.
Övningsköra är ändå ej lämpligt på kl-7-hoj.
Swedie skrev:
20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
Kanske krav på 2 års mc-kort innan man för framföra kl-7-hoj.
Swedie skrev:
20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
Klart att trenden är nedåtgående. Det finns väl inga som får sitt A-kort gratis numer. Och de som klarat sig har förmodligen många hållt igång med mc-åkandet.
Swedie skrev:
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
Strypningar, mm tror jag kanppast kommer att fungera. Attitydförändring behövs, kanske hjälper skrämselpropaganda.
Swedie skrev:
55% ägde hojen
Lag som säger att endast ägaren får bruka hojen.
Swedie skrev:
50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
Kanske krav på 2 års mc-kort innan man för framföra kl-7-hoj.
Swedie skrev:
Dör flest på 70-vägar
70-vägar är de roligaste vägarna, att sänka till 50 gör förmodligen ingenting. Att rensa upp i dikena kanske kan vara ett sätt.
Swedie skrev:
90% INGET fel på vägen...
10% fel på vägen. Tycker det var en väldigt hög siffra.
Swedie skrev:
Träd, bergväggar och sidoräcken är vad som står ut som föremål som dödar
Måste gå att rensa upp de allra farligaste hindren. Ett tfnnummer till vv där man anmäler farliga hinder (kanske redan finns.).



SMC har försökt rykt upp sig och blivit bättre anpassade mot sporthojar men de har långt kvar enligt mina erfarenheter.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Miss_Orchidee skrev:
En sak som jag personligen tycker är dåligt, eller rent skrämmande är dessa vajerräcken som flera andra redan tagit upp! träffar man ett sådant så är man nästan i princip död redan innan man träffat det ju...

Det där har ju redan diskuterats och tydligen är det så att det räddar flera liv än det orsakar dödsfall. Om det är så är det en självklarhet att dom ska finnas kvar och byggas ut där det är lämpligt.

Edit: Sen angående de personer som kör på fyllan, utan hjälm och utan KK. Det är troligtvis samma person i alla de fallen.
De kommer alltid att finnas puckon och dom tycker jag inte är högprioriterat att göra nått åt.
Värre är det med "vanliga" killar som druttar av vägen in i en tall eller vad det nu är, det är det riktiga problemet.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jaha, där ser man. Om man läser GP idag så står det att olyckorna och dödsfallen för de som har fått sitt A kort ökar :va

Bra info annars :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top