MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
nike83 skrev:
håller med dig!! 2 år på begränsad hoj oavsett ålder!.
tanken är god men hade inte fungerat. då hade det stått en gammal sunkig hoj i garaget som jag köpt när jag tog kortet. Nu när jag har råd att köpa den hoj jag vill ha så hade jag redan haft en "begränsad" hoj i 7 år (mitt fall).
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
varför heter det Mc-Ola??? :va

Annars kan lagtvång om ställ kanske vara en bra idé.
 

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Det här med utbildning:
Om man får utbildning på bana så kanske det får en del att köra fortare?:
Hur många % av olyckorna berodde på att föraren pressade sig över sin egen förmåga? Ingen av dem %en kommer ju att räddas med utbildning.
I många fall skulle det nog få en possitiv effekt dock, men hur ser man till att majoriteten av alla hojåkare får genomgå en sån kurs? Kan tänka mig att många vill men det blir nog svårt att hitta tider som alla kan, och det blir långt att åka till banor för många osv osv.



ABSbromsar är nog en bra ide, när det är blött ute är det klurigt värre att veta hur hårt man törs bromsa. Garanterat gör abs-bromsar ett bättre jobb än normalföraren i blött/oväntat halt väglag. Risken blir väl dock att sånna system kanske kopplas ur då dem skulle omöjliggöra stopies...


Antispin kanske också skulle vara en ide, så att man inte gasar så att bakhjulet släpper i någon otrevlig kurva. Risken blir väl dock att sånna system kanske kopplas ur då dem skulle omöjliggöra wheelies...


Så tyvär blir nog de här systemen värdelösa bland de som bäst behöver dem?
Man skulle ju möjligen ha en av/på-knapp på styret för dessa system men det skulle det nog slarvas friskte med, vara häftig att modda bort whatever...


Swedie jag hoppas att du är lite :mad: och tar bort alla ot- och halvot-inlägg så att det blir lite klass på den här tråden. Det börjar behövas sånna åtgärder på det här forumet.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Självklart borde vajerräckena vara kvar, men det som diskuterades var hur man skulle kunna förbättra dom, fanns förslag på hur man hade kunnat göra dom istället, även hur man ska förbättra kurvor, ex avåkningszoner,
även att när det byggs vägar ska man tänka på motorcyklister också och inte bara säkerheten för bilister
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Fler banor och sen skulle det inte vara möjligt att registrera sporthojjar, det är min åsikt. Som det är nu här där jag bor får man åka 40 mil för att komma till en bana, inte konstigt att folk hittar banor på vägen istället. *Edit, med sporthojar menar jag de motorcyklar som e bygda för att tävlas på. Vilket innebär motardhojjar också.

En annan lösning skulle kanske vara bankurs under uppkörningen, som en typ av "halken" för motorcykel. Jag gissar att det är rätt många nyblivna förare som går åt...
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
bankörning.. lite som halkkörning för bilen, fast med inriktning på hantering av hojen i lite högre hastigheter...


TA BORT VAJERRÄCKENA som sitter på de idiotiska 3-fältsvägarna
skulle inte vilja komma för nära ett sånt iaf
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
DJM skrev:
Jag tycker att oavsett ålder när man tar körkort så måste man köra begränsad i 2 år för att lära sig med mindre effekt.. Då får dom mer erfarenhet.........

Det tycker jag låter som en bra ide, mognad/säker körning i trafiken kommer efter vana och rutin.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
heimdal skrev:
TA BORT VAJERRÄCKENA som sitter på de idiotiska 3-fältsvägarna skulle inte vilja komma för nära ett sånt iaf

Inte ta bort helt, dock ersättas i kurvor med annan lösning. Olika förslag presenterades med runda plasttubar som ska flexa vid kollision och på så sätt minska kroppsskador.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Chefen Alabama skrev:
Hur många mc-förare är egentligen kvinnor?

Kvinnor med klass 7 hojar är nog inte så många. Jämfört med övriga klasser alltså och i jämförelse med män med klass 7.

Vet inte exakt hur många vi är här på SH, men ganska så lätträknade. Och det lär väl vara lika utanför SH. Därav det höga %talet med män representerade.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Väjningsövningar i högre hastigheter eller något liknande halkkörningen till bil tror jag inte är genomförbart eftersom det kan sluta i allvarliga olyckor då alla som tar nytt kort inte har den vana som krävs. Alla vill ju inte åka runt på sporthoj heller utan kanska puttra runt på en gammal skrammelhög.

Sätter mina dineros på begränsad effekt oavsett av ålder under viss tid.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Swedie skrev:
Hej alla!

Från insamlad statistik kan jag nu berätta lite saker om dödsorsaker.
  • 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
  • 55% använt helställ
  • Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
  • 17% inget körkort
  • 20-29 åringar mest involverade (Ökande enligt statistik)
  • 20% har fått sitt A-kort (statistik visar nedåtgående olyckstrend bland gratis A-kortsförare)
  • 41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
  • 55% ägde hojen
  • 50% av omkomna har haft körkort i <1 år.
Klart är väl i alla fall att en liten kategori av alla förare står för en majoritet av dödsfallen..
Bättre utbildning kanske?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Swedie skrev:
Inte ta bort helt, dock ersättas i kurvor med annan lösning. Olika förslag presenterades med runda plasttubar som ska flexa vid kollision och på så sätt minska kroppsskador.
Det låter som ett mycket bra alternativ!!..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ludde78 skrev:
Klart är väl i alla fall att en liten kategori av alla förare står för en majoritet av dödsfallen..
Bättre utbildning kanske?
Tycker VV ska avvakta lite och se om deras nya uppkörning ger några resultat på olyckstatestiken.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
DJM skrev:
Jag tycker att oavsett ålder när man tar körkort så måste man köra begränsad i 2 år för att lära sig med mindre effekt.. Då får dom mer erfarenhet.
Vi har redan nu problem med begränsade hojjar... Hur många äre som kör begränsat egentligen?

Förövrigt gjorde min R6a nästan 200km/h med begränsningar.
 

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Najde skrev:
Det här med utbildning:
Om man får utbildning på bana så kanske det får en del att köra fortare?:
Hur många % av olyckorna berodde på att föraren pressade sig över sin egen förmåga? Ingen av dem %en kommer ju att räddas med utbildning.
I många fall skulle det nog få en possitiv effekt dock, men hur ser man till att majoriteten av alla hojåkare får genomgå en sån kurs? Kan tänka mig att många vill men det blir nog svårt att hitta tider som alla kan, och det blir långt att åka till banor för många osv osv.

.

Utbildning=kunskap=attityd

Jag antar att du har åkt en hel del bana....för visst är det själklart att man börjar köra fortare för att man börjar kunna behärska hojen och det med instruktörers hjälp bl.a . Min åsikt är att dom flesta som kört bana ändrar attityd och åsikt ang banåkning kontra gatåkning. Olyckorna kommer va svårt att "utbilda" bort men det är väl dom allvarliga/dödsolyckorna med klass7 hojar (inte majoriteten)som är problemet....LR?
Att det skulle va för långt till en bana ......nää inte för många.


/N
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
*Fler steg i utbildningen:
Första året max 25kw
Andra året(eller senare) max 50kw
Tredje året (eller senare) max 75kw
Fjärde året, obegränsat.
Alla stegen med ett obligatoriskt förarprov av ökande svårighetsgrad och med en tid som räknas på den tid man ägt hoj själv, inte hur länge man haft behörigheten.

*Obligatoriskt med fullständig skyddsutrustning inklusive ryggskydd.

*Förändrade försäkringsvillkor som möjliggör för alla att delta i bandagar och bankurser samt försvårar skenförsäkringar (vilket ändå skulle minska i betydelse enligt punkt ett).

*Attitydförändringar, gärna genom mer makabra bilder vid körskoleteorin både för bil och mc.

*Dags för vägverket att bli lite självkritiska i sin syn på det egna arbetet.

*En bana i närheten av Stockholm. (Vet inte hur stor del av olyckorna bland kl7 åkarna som sker där, men kan tänka mig att det är en betydande del?!)

*Om vi själva kunde tänka lite längre och inte låna ut våra älsklingar till folk som inte har behörighet och inte är nyktra/har skyddsutrustning.

Edit: Dessutom ta bort tillåtning av begränsade hojar... inte en jävel behåller strypningen iallafall och det vet vi allihop oavsett vad 18 åringarna vill påskina
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Tror ärligt att VV inte är intresserade av att dra ner statistiken. Om de hadde varit, så hadde de satt igång för länge sedan. Arbetet är relativt enkelt. Nu väger de fortfarande "garagevändningar" mot "hinderbanor". Presenterar irrelevant statistik som inte gör den enskilde föraren någon nytta. (Möjligen att man bör bära hjälm, vara nykter och undvika bergväggar)

Förmodligen är det pengar det handlar om. De får naturligtvis in ton-vis med flis på detta. Och det är ju inte helt oviktigt för ett stort verk. Grattis! :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Förbjud avbetalningsköp för folk som inte haft lappen i 5 år?? Det kanske hade gjort skillnad?
/Chrille

Sen borde man efter vurpa få dyrare försäkring/själrisk.

Eftersom ingen kör en hoj strypt så kanske kubikbegränsning vore något att införa?
 
Last edited:

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Nysse skrev:
Utbildning=kunskap=attityd

Jag antar att du har åkt en hel del bana....för visst är det själklart att man börjar köra fortare för att man börjar kunna behärska hojen och det med instruktörers hjälp bl.a . Min åsikt är att dom flesta som kört bana ändrar attityd och åsikt ang banåkning kontra gatåkning. Olyckorna kommer va svårt att "utbilda" bort men det är väl dom allvarliga/dödsolyckorna med klass7 hojar (inte majoriteten)som är problemet....LR?
Att det skulle va för långt till en bana ......nää inte för många.


/N

Vad jag menar är att jag tror att många dödsolyckor sker pga testosteron, aka manligt könshormon. Alltså att olyckor sker pga att män tar risker när dem kör. Jag tror att den typen av olyckor har en stor % bland dödsolyckorna och att det blir svårt att komma till rätta med det problemet så länge som det finns motorcyklar.
För de flästa så tror jag att utbildning på bana är en bra sak.
Nej, jag har inte åkt bana.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top