MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
aci skrev:
Gå efter orginaleffekt?
Det vore åtminstonde en bättre lösning än vad vi har idag. Men man vet ju på ett ungefär vad en 125a kan ge och vad en 600 osv 1000cc kan ge för effekt. Så att begränsa en viss behörighet till ett visst kubiktal vore väl något :va
 

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Swedie skrev:
Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars.

Orkade inte läsa alla inlägg, men jag har följande seriösa förslag.

*Klä in alla vägräcken (stålvajrar, mm) med plast, typ innebandy-rink. Om man kör omkull i en kurva och träffar (med liten vinkel) en jämn yta att glida utmed borde man klara sig ganska bra.
Som det är idag så är det i princip lika med döden att köra omkull på t.ex. E4'an (lätt hänt i regn / vid punktering) där det finns pommesfrites-räcken.

Dessa plast-räcken borde vara billiga att göra och underhålla, och inte försämra säkerheten för bilar/lastbilar.

Hoppas du förstår hur jag menar /Rickard
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Om nu 45% av de som omkommer saknar helställ så borde ju det vara första åtgärden. *Krav på hjälm, godkända kläder med godkända skydd och godkänt ryggskydd.

Det hade nog räddat många.
Och eftersom det är så många som dör när de kör någon annans mc så borde ENDAST ägaren få framföra fordonet.

Om nu alla är så övertygade om att klass 7 hojar är livsfarliga så bör det vara krav på minst 2 års motorcykelkörkort och kanske t om en uppkörning på bana för att få köra klass 7.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
50% nästan på lånade hojar (givetvis till största delen skenade) och nästan 40% utan kort (räknar då de som fått kortet med).
Rätt många ovana förare mao.

Jag har dessutom svårt för när de tror att de kan bestämma hur många som dör, det går inte.

Tjafset med bana i stockholm är värdelös eftersom olyckstalen är liknade även i områden med banor.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
philsson skrev:
Det vore åtminstonde en bättre lösning än vad vi har idag. Men man vet ju på ett ungefär vad en 125a kan ge och vad en 600 osv 1000cc kan ge för effekt. Så att begränsa en viss behörighet till ett visst kubiktal vore väl något :va
Orginaleffekt är bra, fast då har vi ju problemet med att en del stryper ner hojjarna på fabriken... (tex Husaberg 650 på 9kw...) Men visst vore det betydligt bättre! Tipsa vägverket :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
yonsson skrev:
Och eftersom det är så många som dör när de kör någon annans mc så borde ENDAST ägaren få framföra fordonet.
Då hade försäljning blitt ett stort problem.

OlleR skrev:
Orginaleffekt är bra, fast då har vi ju problemet med att en del stryper ner hojjarna på fabriken... (tex Husaberg 650 på 9kw...) Men visst vore det betydligt bättre! Tipsa vägverket :tummenupp

Det skulle i för sig innebära att dom med A1 behörigheter låser sig till 4taktare..
:hihi .
Du har nog rätt i det du säger. många sporthojar som är fabrikreggade på en strypt effekt. Men detta borde gå att kolla upp. DVS man borde ta reda på vilken fulleffekt det fordonet har och klassa det därefter. :)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Madhonda skrev:
Därav det höga %talet med män representerade.

Som iof inte riktigt stämmer; om 1 av de 59 var kvinnor så är det 98% och inte 99% killar. Skitdetalj, men jag gillar verkligen, verkligen inte att se något fel på statistik hur små de än må vara -det ger ett riktigt dassigt intryck.

Men bortsett från det så håller jag med mycket som sagts i tråden, även om jag har en känsla av att oron över vajerräckena mer är ett resultat av hur vi fantiserar över hur vidrigt det skulle vara att åka in i ett än faktisk risk. Hur många är det egentligen som åkt in i ett vajerräcke? Borde ju vara så att det skulle komma fram hätska debatter från SMC om det fanns konkreta exempel, men har själv inte sett ngt. Någon annan?

Tror också på en bana i Sthlmsområdet, men det kanske man kan se sig efter i stjärnorna...

/J
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
philsson skrev:
Då hade försäljning blitt ett stort problem.
Jag visste att nån visserbesser skulle säga det. Självklart undantag vid försäljning. Hur man bevisar detta i efterhand är dock oklart. Nån smart får komma på lösningen. jag står bara för ideerna
:tungan
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
RG500-Johannes skrev:
Hur många är det egentligen som åkt in i ett vajerräcke? /J
Det tror fan att man inte kör in i såna grejer. Sätt upp taggtråd vid vägarna så kommer inte nån köra in i dom heller. MEN OM någon kör in i taggtråden så går det säkerligen åt :arsele
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
crazy88 skrev:
Kanske fler banor för dom som nu vill köra fort


Jag håller med!! flera ställen där man kan "leka" av sig behöver inte vara banor utan stängda områden där man ställer krav på skydd och körkort. Detta kan minimera

50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
55% använt helställ
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
17% inget körkort
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
Samt mindre singelolyckor iform av dikekörning etc.
Tex runt om i gbg finns det många ställen som idag används av trafikskolor för övningskörning. Dessa ställen kunde bli mera anmälla så att alla fick tillgång till de.

Sedan är själva attityden hos oss förare oxå väldigt viktigt och VI som sporthoj åkare måste börja använda vår huvud lite mera.

Det nämndes även att helgåkningen är överrepresenterade i den här statestiken. Om flera olika klubbmedlem ordna flera säkra turer med en ledare som har genomgått en kurs i säkerhet (som norge har startat).

Har massa andra ideer som jag kan ta upp senare!! För nu är arbetsdan slut.. :)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
yonsson skrev:
Det tror fan att man inte kör in i såna grejer.

Klart att man inte ska öka skadorna om en olycka väl inträffar genom att skapa en farlig miljö, men det är svårt att argumentera för vajerräckenas avskaffning när det inte händer några MC-olycker vid dem. Det är ju snarare ett argument för att införa fler då MC-förare håller sig på mattan runt dem, eller hur?

Jag är, precis som alla andra, totalt livrädd för att damma in i stålvajrar med hojen. Men det ämnet har fått alldeles för stor fokus i relation till de andra problemen vi har IMHO. Och det fokuset tror jag enbart beror på vår ångest över att åka in i dem.

/J
 

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Majorna / Göteborg
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Jag tror även att det är alldeles för lätt å ta sitt körkort...
Talar lite om mig själv när jag skriver. När jag tog mitt körkort så lånade jag bara en hoj inprincip åkte dit körde upp å så var det färdigt... övningskörde alltså ingenting...
Ioch för sig så har jag kört cross en hel del, mc ordonanns i lumpen, men ändå, hojen man hade i lumpan är ju från -70 talet å kan räknas med trimmad moppe...
Så jag skulle nog säga att förarprovet är för lätt eller helt enkelt bara för att man kan köra mellan nåra konor så behöver det absolut inte betyda att man är färdig förare i trafiken... Eller har jag fel, eller? :va
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
det där med att ha helställ mm för att ta en runda med hojen är ju makabert. stället räddar inte många liv det minskar dock smärtan om du kanat lite på asvalten.

fler banor, tror ni på det själv.

skulle däremot vilja ha fler rakor utan trafik och stolpar, så att man kan träna balansövningar :tummenupp

fulla alla diken med sand :banana

vad som behövs är utbildning och mognad, finns många fårskallar på rettor med för stora kulor.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Kanske någon som nämnt det tidigare i tråden, men vad som inte tas upp i statistiken är att rehabiliteringstiden för customåkare är bra mycket längre. De flesta "hårdingar" verkar ju köra med öppen kruka och en skinnväst.
Det spelar iofs mindre roll om man bryter ryggen på en custom eller sporthoj!
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
OMSORG OCH OMTANKE!
Vid körning i grupp, stor som liten, har jag många gånger reagerat på att tempot dras upp till en nivå som inte alla i gruppen behärskar. Detta syns tydligt vid t.ex. omkörningar där mindre rutinerade åkare automatiskt hänger på trots kurvor och möten med otäcka tillbud som följd.
Ofta går det för fort in i kurvor med resultat att man kommer ut ur kurvan i mötande körfält alt. genar för tight. Resultat: frontalkrock eller avåkning.

Naturligtvis är det den enskildes ansvar hur han kör men jag anser att den som leder gruppen också ska ta större ansvar för sina medåkande vänner.
Efter att ha bevittnat en incident är det var och ens plikt att vid nästa fika-stopp tala med de inblandade. OMSORG OCH OMTANKE!

Vi seriösa och hederliga sporthojsåkare med både hjälm och skinnställ är nämligen också representerade i olycks-statistiken.
 

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Lag på ryggskydd till att börja med! :fakta

Sen är det en attitydförändring som måste till.
Allmänna vägar är ingens privata lekstuga där obegränsad fart och stuntning är tillåten.

Att mc-åkare gör missbedömningar vid omkörningar m.m. och krockar kommer vi troligtvis aldrig slippa ifrån hur många bandagar vi än åker på. Vi är ju trots allt människor och vi gör fel. Det gäller ju alla trafikgrupper. Även racing-åkare!
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
ZERO-Fighter skrev:
OMSORG OCH OMTANKE!
Vid körning i grupp, stor som liten, har jag många gånger reagerat på att tempot dras upp till en nivå som inte alla i gruppen behärskar. Detta syns tydligt vid t.ex. omkörningar där mindre rutinerade åkare automatiskt hänger på trots kurvor och möten med otäcka tillbud som följd.
Ofta går det för fort in i kurvor med resultat att man kommer ut ur kurvan i mötande körfält alt. genar för tight. Resultat: frontalkrock eller avåkning.

Naturligtvis är det den enskildes ansvar hur han kör men jag anser att den som leder gruppen också ska ta större ansvar för sina medåkande vänner.
Efter att ha bevittnat en incident är det var och ens plikt att vid nästa fika-stopp tala med de inblandade. OMSORG OCH OMTANKE!

Vi seriösa och hederliga sporthojsåkare med både hjälm och skinnställ är nämligen också representerade i olycks-statistiken.

Håller med till 200%! Jag har kanske deltagit i max 10 gruppkörningar med folk så gamla som 60bast! Vad jag märkt är att det går oerhört fort alltid! Ute på vägarna kan det ibland gå i 100 på 70 väg och alla tycker det är fullt normalt! :3freak Visst jag kör inte lagligt när jag kör själv, men jag trodde att det var desto viktigare i kortegekörning....
Iden med 2års begränsatåkande är fullt rimlig, jag skulle gärna se den införas och se följderna. Tack för mig.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
EZrideR skrev:
Jag håller med!! flera ställen där man kan "leka" av sig behöver inte vara banor utan stängda områden där man ställer krav på skydd och körkort. Detta kan minimera

50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
55% använt helställ
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
17% inget körkort
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
Samt mindre singelolyckor iform av dikekörning etc.
Tex runt om i gbg finns det många ställen som idag används av trafikskolor för övningskörning. Dessa ställen kunde bli mera anmälla så att alla fick tillgång till de.


Tror du verkligen det? Om nån tjomme ska ta hojen hem från krogen (Vilket fö nån här på forumet gjorde häromåret, han dog mot en husvägg), tror du att han struntar i det och tänker att:
-"Nä, jag skiter i det här och kör bana imorgon istället"
Nä, vi måste sluta skylla på att det är de drogpåverkade och idioter utan hjälm som kör ihjäl sig. Vi borde focusera på de vanliga förarna som dör av sina egna misstag.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Rickard skrev:
Orkade inte läsa alla inlägg, men jag har följande seriösa förslag.

*Klä in alla vägräcken (stålvajrar, mm) med plast, typ innebandy-rink. Om man kör omkull i en kurva och träffar (med liten vinkel) en jämn yta att glida utmed borde man klara sig ganska bra.
Som det är idag så är det i princip lika med döden att köra omkull på t.ex. E4'an (lätt hänt i regn / vid punktering) där det finns pommesfrites-räcken.

Dessa plast-räcken borde vara billiga att göra och underhålla, och inte försämra säkerheten för bilar/lastbilar.

Hoppas du förstår hur jag menar /Rickard

de har ju vart tjafs med vajerräcken förr.
men de verka som allt bli för dyrt om man ska fixa dom säkra för motorcyklister men de dom inte fattar e att de räddar liv...man får betala för att de ska ge utslag i dödsstatistiken :3freak


hu funkar de med såna däa stora sugor som dom har övverallt i stockholm o i Amerika?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top