philsson skrev:........ Eftersom ingen kör en hoj strypt så kanske kubikbegränsning vore något att införa?
Gå efter orginaleffekt?
philsson skrev:........ Eftersom ingen kör en hoj strypt så kanske kubikbegränsning vore något att införa?
Det vore åtminstonde en bättre lösning än vad vi har idag. Men man vet ju på ett ungefär vad en 125a kan ge och vad en 600 osv 1000cc kan ge för effekt. Så att begränsa en viss behörighet till ett visst kubiktal vore väl någotaci skrev:Gå efter orginaleffekt?
Swedie skrev:Anledningent till denna tråd är ett försök att samla in seriösa förslag inför nästa möte den 15e Mars.
Orginaleffekt är bra, fast då har vi ju problemet med att en del stryper ner hojjarna på fabriken... (tex Husaberg 650 på 9kw...) Men visst vore det betydligt bättre! Tipsa vägverketphilsson skrev:Det vore åtminstonde en bättre lösning än vad vi har idag. Men man vet ju på ett ungefär vad en 125a kan ge och vad en 600 osv 1000cc kan ge för effekt. Så att begränsa en viss behörighet till ett visst kubiktal vore väl något
Då hade försäljning blitt ett stort problem.yonsson skrev:Och eftersom det är så många som dör när de kör någon annans mc så borde ENDAST ägaren få framföra fordonet.
OlleR skrev:Orginaleffekt är bra, fast då har vi ju problemet med att en del stryper ner hojjarna på fabriken... (tex Husaberg 650 på 9kw...) Men visst vore det betydligt bättre! Tipsa vägverket
Madhonda skrev:Därav det höga %talet med män representerade.
Jag visste att nån visserbesser skulle säga det. Självklart undantag vid försäljning. Hur man bevisar detta i efterhand är dock oklart. Nån smart får komma på lösningen. jag står bara för ideernaphilsson skrev:Då hade försäljning blitt ett stort problem.
Det tror fan att man inte kör in i såna grejer. Sätt upp taggtråd vid vägarna så kommer inte nån köra in i dom heller. MEN OM någon kör in i taggtråden så går det säkerligen åtRG500-Johannes skrev:Hur många är det egentligen som åkt in i ett vajerräcke? /J
crazy88 skrev:Kanske fler banor för dom som nu vill köra fort
yonsson skrev:Det tror fan att man inte kör in i såna grejer.
ZERO-Fighter skrev:OMSORG OCH OMTANKE!
Vid körning i grupp, stor som liten, har jag många gånger reagerat på att tempot dras upp till en nivå som inte alla i gruppen behärskar. Detta syns tydligt vid t.ex. omkörningar där mindre rutinerade åkare automatiskt hänger på trots kurvor och möten med otäcka tillbud som följd.
Ofta går det för fort in i kurvor med resultat att man kommer ut ur kurvan i mötande körfält alt. genar för tight. Resultat: frontalkrock eller avåkning.
Naturligtvis är det den enskildes ansvar hur han kör men jag anser att den som leder gruppen också ska ta större ansvar för sina medåkande vänner.
Efter att ha bevittnat en incident är det var och ens plikt att vid nästa fika-stopp tala med de inblandade. OMSORG OCH OMTANKE!
Vi seriösa och hederliga sporthojsåkare med både hjälm och skinnställ är nämligen också representerade i olycks-statistiken.
EZrideR skrev:Jag håller med!! flera ställen där man kan "leka" av sig behöver inte vara banor utan stängda områden där man ställer krav på skydd och körkort. Detta kan minimera
50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
55% använt helställ
Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
17% inget körkort
41% har kört extremt mycket över laglig hastighet
Samt mindre singelolyckor iform av dikekörning etc.
Tex runt om i gbg finns det många ställen som idag används av trafikskolor för övningskörning. Dessa ställen kunde bli mera anmälla så att alla fick tillgång till de.
Rickard skrev:Orkade inte läsa alla inlägg, men jag har följande seriösa förslag.
*Klä in alla vägräcken (stålvajrar, mm) med plast, typ innebandy-rink. Om man kör omkull i en kurva och träffar (med liten vinkel) en jämn yta att glida utmed borde man klara sig ganska bra.
Som det är idag så är det i princip lika med döden att köra omkull på t.ex. E4'an (lätt hänt i regn / vid punktering) där det finns pommesfrites-räcken.
Dessa plast-räcken borde vara billiga att göra och underhålla, och inte försämra säkerheten för bilar/lastbilar.
Hoppas du förstår hur jag menar /Rickard
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |