MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Jooohan skrev:
Nej såklart inte, men du kanske kör på en annan bil och då dödar föraren?
Ska dem få sota för din dumdristighet?

Den statistiken saknades men det skulle ju vara väldigt intressant att veta hur många bilister som blir ihjälkörda av motorcyklister.
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
KawaChris skrev:
Den statistiken saknades men det skulle ju vara väldigt intressant att veta hur många bilister som blir ihjälkörda av motorcyklister.
skulle hellre vilja veta hur många motorcyklister som dödas av bilister
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
Jag tror att det viktigaste för oss förare är kontinuerlig utbildning och träning så man kör lite mer med huvudet.
Givetvis måste även VV göra sitt och inte förvärra situationen med ex. lösgrus.
Att skapa diverse nya lagar hjälper nog inte så mycket för de går och kommer säkerligen att brytas = skyddet är borta.
/Tobbe
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Texas Ranger skrev:
Faktum är ju att du är bättre skyddad med en skyddsutrustning än utan!
Faktum är att du är bättre skyddad med bälte än utan!
Ngt som jag märkt är att en del nyblivna hojägare skippar att köpa hela kittet och ist prioretera en dyrare hoj! Hur många nyblivna hojägare druttar inte omkull första året?
Jag tror att dödsfallen minskar om folk kör utan utrustning, för då kör knappast någon så snabbt att den dör. Och om man kör så fort så skulle man nog dött även med utrustning. (räknar alltså inte in hjälm i utrustning)
 
Last edited:

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ge folk lite ställe att sträcka ut på, det löser inte alla problem men jag är övertygad om att det hjälper med fler banor och också asfaltsplättar (tomma flygfält) där man kan leka utan att bli jagad av polis och tillsyningsmän.

Vajerräckena får mig att undra hur det står till på vägverket, spar säkert liv totalt sett men jag är inte imponerad.

Vad jag inte tror hjälper mot olyckor är krångligare körkort och begränsad effekt. Det är egentligen inte ett skit svårt att köra mc, inte så att man behöver ett speciellt körkort. Det farliga är vi som är lite för glada för att köra "lite" för fort för ofta. Information och bättre utbildning hjälper nog mest på de som redan inser riskerna och kör/kommer köra vettigt.

Det enda som verkligen skulle hjälpa är väl att höja åldern för tung mc, frågan är till hur mycket 25, 35 eller 50 år? :gnissla
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Texas Ranger skrev:
Ska man inte förutsätta att "folk" inte knarkar,själv skulle jag känna mig ganska kränkt om jag hade varit tvungen att drogtesta mig när jag tog lappen! Dessutom så säger ett drogtest inte att du ev kommer att knarka om tex fem år!
Drogtestet säger också att du inte tar droger.... Kränkt blir du inte om alla måste göra det
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
P@trik skrev:
Varför skulle det vara det ? Om jag åker för att tvätta hojen en sträcka på ett par hundra meter är aldrig över 50km/H varför ska jag då behöva ett skinnställ..

Kul att få böter bara för att flytta hojen från ett garage till ett annat..

Då kan vi lika gärna lagstadga om knäskydd till när man är ute och går.

Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Edit: jag mena med detta inlägg att om det händer något så skulle din självrisk kosta.... jag vill däremot inte ha en lag på det---
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Kiosken skrev:
Ang 27-årsgräns tror jag att det är ett riktigt DÅLIGT förslag, därför att man lär sig långsammare ju äldre man blir, samt att den kategorin åkare som ska ha de värsta direkt och sedan köra som fan, kommer att köpa värsta hojen ändå och köra som faaaann.. när de blivit 27. Det kan komma att drabba de som har stort intresse och lär sig köra i ung ålder.
Jo, men 27 är inte gamalt, 27 är en bra gräns, för då har man fått lite vett i huvudet, det är stora skillnader mellan en 21 & 23 års ålder och en som är 27, det kan jag garantera. Vad skulle du göra med 200 000 när du var 21 år, och vad skulle du göra med dom när du var 27 år

Det spelar nog ingen roll om det är en ny uppkörnings prov som kommer, tror EJ att det kommer att bli skillnad

X Bättre dektetivarb. av försäkringsbolagen när dom ska ge ersättning till en skadad hoj. (det är bara att ringa mormor i Pajala och höra hur olyckan gick till, slår vad om att hon inte har många rätt, det kan vara så enkelt som ett telefon samtal

X Ingen ersättning om inte skyddsklädsel används

X Våga Vägra se dom här jävla Get Away Filmerna

X Inte för att vara grym nu, men varför bry sig om dödsolyckor för supersporthojjar (Dom som ej följer trafiklagen alltså) Låt dom skylla sig själv dom som kör i 190km/h, för det är långt över vad man får köra.
Ta tex. du färdas ca: 3m per 10 km/h du kör, du kör i 110 km/h alltså färdas du 33 m/sec, du har en reaktionstid på ca:1.5 sec säger vi, så innan du har börjat bromsa så har du färdats i runda slängar 48m. Då finns det en chans ibland om man har blicken långt fram och tänker vad andra i trafiken kan göra att hinna bromsa i tid, för tänk ut ungefär hur långt fram DU har sett situationer som KAN ha resulterat i en olycka

Räkna ut då hur långt du hinner rulla innan du börjar bromsa när du kör 190 km/h och har en reaktionstid på 1.5 sec (1.5 sec har dom som är halv rutinerade i trafiken och planerar sin körning osv...) En som är oerfaren/haft KK nått år KAN ha en reaktionstid på 1.5 till 3 sek) Vad som räknas till erfaren är dom som "tänker", handlingsberedskap, bromsberedskap, planerar sin körning, är misstänksam, fantiserar om olika situationer som kan dyka upp

Jaja, ta denna punkt med en nypa salt, jag menar inte det egentligen att man får skylla sig själv

X Bilkörkort i 4 år innan man får ta MC

X Billigare försäkring / Svin dyr självrisk (detta sänks år efter år tills det har stannat på dagens ca:5000kr

Plus att det finns så mkt mer att komma med säkert
 
Last edited:

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
AleX skrev:
Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Kommer det en bil i 100km/h så hjälper inte skinnställ och varför måste alla ha skinnställ bara för att du har lätt för att gasa?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
KawaChris skrev:
Kommer det en bil i 100km/h så hjälper inte skinnställ och varför måste alla ha skinnställ bara för att du har lätt för att gasa?

Missförstå mig rätt.... har du full utrustning så har du större chans o klara dig så e de punkt slut

Jag använder alltid skinnställ alltid ryggskydd alltid hjälm.. ni fattar...
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
AleX skrev:
Missförstå mig rätt.... har du full utrustning så har du större chans o klara dig så e de punkt slut

Jag använder alltid skinnställ alltid ryggskydd alltid hjälm.. ni fattar...

Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
KawaChris skrev:
Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.

Sluta göra inlägg om du inte läs ordentligt jag sa INTE LAG men däremot om det händer något så dyr självrisk
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Försäkringarna bör göras om så att man bygger upp personliga bonussystem. Ju fler år du haft en försäkring desto större rabatt. Jag anser att det är direkt osunt att tant Agda 75, kan försäkra en supersporthoj till lägre kostnad än någon i 40 årsåldern med 20 års mckörningserfarenhet.

Vad jag vill ha sagt är att man de första åren inte borde ha mer än tex 50hk i gashandtaget. När man haft begränsad effekt (alltså ägt en egen sådan och själv pyntat försäkringskostnaden) så blir det billigare att teckna försäkring på en effektstarkare hoj. 'Cash is King' och det tycker jag är rätt att utnyttja.

Få bort skenförsäkrandet. Det måste vara lönsamt i längden att ställa sina hojar på sig själv. Har agda inte ägt en massa hojar tidigare så bör en supersporthoj inte bli så billig för henne bara för att hon haft körkort i en herrans massa år. Likaså ska man inte kunna ha en hoj i garaget som bara står och samlar bonus heller för den delen.

Slutligen tror även jag på att köra bana inte är så illa pinkat. Tex har jag kört ca 20 mil /år på sjön. Denna halkträning är ovärderlig, skulle jag inte haft denna träning i ryggmärgen vet jag att jag hade suttit i diket med bilen minst en gång.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Uppmuntra frågeställare här på SH att det är ok att köpa en hoj som
är äldre/mindre effekt.
Som det nu är så är hojar äldre än 00 blysänken, stenålder mm.
Tycker även att MC-pressen har ett stort ansvar i det här.
Många som köper Bike tror jag stirrar sig blinda på alla
stoppisar och andra tokigheter som visas.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
KawaChris skrev:
Sluta be folk växa upp du då :7peta

detta blir mitt sista inlägg
OM jag ber folkväxa upp genom att skydda sig så visst..
det e inte värst för den som skadas utan för dennas anhöriga....

Jag sa att jag inte ville ha en lag om det
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1136547&postcount=127
Och http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1136423&postcount=109

Som sagt jag ville inte ha en lag men händer det något så vill inte jag som bär fullutrustning vara med o betala...

ett ryggskydd kan innebära skillnaden mellan rullstol och kryckor...
som sagt detta va mitt sista inlägg i denna frågan e de nått mer så pma :)
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
AleX skrev:
Drogtestet säger också att du inte tar droger.... Kränkt blir du inte om alla måste göra det
Vid det tillfället och har för mig typ en månad bakåt så ganska orelevant att göra det när man ska ta kk.Däremot så kanske det vore bra för de som blivit staffade för missbruk ,fyllstyrning osv att bli ordentligt kollade vid jämna mellanrum! Polisen bedriver ju så vitt jag övervakning ibland så borde räcka med det!
Inte för att jag skulle tycka att det skulle vara jättehemskt å bli kollad men nog lite värre för agda 67år som någon för övrigt borde kolla ögonen på lite oftare men det är ju en annan femma!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Texas Ranger skrev:
Vid det tillfället och har för mig typ en månad bakåt så ganska orelevant att göra det när man ska ta kk.Däremot så kanske det vore bra för de som blivit staffade för missbruk ,fyllstyrning osv att bli ordentligt kollade vid jämna mellanrum! Polisen bedriver ju så vitt jag övervakning ibland så borde räcka med det!
Inte för att jag skulle tycka att det skulle vara jättehemskt å bli kollad men nog lite värre för agda 67år som någon för övrigt borde kolla ögonen på lite oftare men det är ju en annan femma!
Jo om det bara varit denna grupp som tagit droger så hade det varit hur lugnt som helst...
Problemet är att så är inte fallet..

om det är någon som är drogberoende så "stoppas" de från o köra med körkort...
har man inget o dölja så varför inte???
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
KawaChris skrev:
Okej så det är för alla andras skull som du vill ha lag på skinnställ.. för att folk är dumma? Vilken förmyndarattityd.
Jisses! är du tvungen att komma med personangrepp så fort du ser ngt du inte gillar!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
AleX skrev:
Sorry men VÄX upp den inställningen håller inte om det kommer en bil i 100km/h får dig o flyga i luften...
Sen så vet jag inte hur det e med dig men det är lätta o gasa..........

Edit: jag mena med detta inlägg att om det händer något så skulle din självrisk kosta.... jag vill däremot inte ha en lag på det---

Väx upp ?

Det är väl just det som är själva poängen eget ansvar..

Tycker ditt inlägg är ganska löjligt men jag kanske missförstår ,du vill ju uppenbarligen inte heller ha nån lag som talar om för dig vad du ska ha på dig..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top