MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kevorkian skrev:
Jodå, jag förstod din tanke. Inte min mening att vara dryg :pannkyss


Ok. :) Men du har nog rätt i att den kanske behöver omformuleras. Men jag kom inte på ngt bättre i skrivande stund...
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
När jag hade haft min lapp i 3 veckor så var jag förste man på en mc olycka
och det var något som sitter på näthinnan. Inte för att det e bra med olyckor
men man fick en J**la tankeställare som grönis(kör kawa). Det gick betydligt lugnare efter det kan jag säga, så olyckan gjorde mig gott. Så att se effekten av att ett puckat handlande vet jag har effekt.
Sen till förarutbildningen.
Under förarutbildningen åker man max 110km/h, sen när man fått lappen så vet alla att man inte alltid håller 110 som max hastighet. Det e lite naivt att tro att alla nyblivna mc förare kommer att hålla max 110. Så att på något sätt
(fråga inte mig hur) lägga in en höghastighets övning eller liknande tror jag skulle vara nyttigt. Inte för att uppmuntra eleven att köra för fort men för att ge lite bredare kunskap.

Krama varandra i trafiken/joacim :yoparty
 

Kneedrag

Guest
Vägverket, polisen och ni berörda måste lyssna på oss MC åkare om vad som behöves

1.Vägverket, polisen och ni berörda måste lyssna på oss MC åkare om vad vi tycker kan minska olyckorna .Och sen ta det till det på ett bra sätt. (inte alltid titta för mycket på kostander .


2.Tycker det här med bandagar är ett mycket bra förslag. Man lär sig hantera hojen på ett hyffsat säkert sätt .

Till försäkrings bolagen vill jag säga att en bruten arm på bandagen ( sånt händer oftast inte men men) är bättre en att träffa en stolpe på allmän väg och bli förlamad resten av livet.
Krashkåpor till hojen och skydd osv borde säljas till mycket rabatterade priser. Krashkåpor tar smällen om man gör ett lätt nerlägg på bana och oftast klarar hela hojen sig utan ett märke eller nått som någon måste ersätta. Med de här enkla medlerna så behöver ni försäkringsbolag inte ersätta hojen med något alls.


3.Om det är omkörningsolyckor avåkningar från vägen som dödar flest MC förare borde det vid varje bandag vara obligatoriskt att fräsha upp just dom grejerna tex. Teorilektion ,teoritest hur man underviker farliga omkörningar ,vad man ska tänka på ,bromstest och konkörnings test. När man klarat testen och osv får man ett tillstånd att köra bana. Det här testen ska görsas varje år samtidigt med bandagarna.



tack för ordet
Martina ( Blue Queen )

Snälla Swedie ta med mitt inlägg
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
STRUTSEN

En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) som de facto inte har något styrkt samband med dödsolyckor. En stor del av övriga inlägg indikerar att dödsolyckor - och i synnerhet sådana som föregåtts av bristande omdöme i någon form - är något som bara händer andra.

Pratet om för många vajerräcken och för få motorbanor, kompletterat med för dåliga och osopade vägar, handlar om att hitta problemorsaker som inte har med den egna körningen och attityden att göra.

För det är attityd och framför allt riskmedvetande som allt handlar om. Att framför allt killar mellan 20-30 ofta inte har något konkret begrepp om den egna dödligheten, eller vilken påverkan den skulle ha på anhöringa m.fl. - är inget nytt. Det nya är att odödliga adrenalinknarkare har JAS-39 Gripen som leksak idag och inte Cessna 172, för att dra ytterligare en parallell till flyget.
Min uppfattning är att många unga manliga sporthojsförare som kör gata på gränsen av sin förmåga lockas av just sporthojens prestanda som adrenalingenerator, och inte av andra faktorer som traditionellt brukar förknippas med motorcykelliv (gemenskap med andra hojåkare, friheten på två hjul, närheten till omgivningen, mekaniskt intresse etc). Man kör sporthoj men skulle i princip lika gärna kunna hålla på med vilken annan högrisksport som helst, man väljer sporthoj för att tillgängligheten är förhållandevis god.

PERSONLIG MOGNAD

Synen på sitt risktagande och den egna sårbarheten brukar ändras av faktorer som stadigt sällskap/äktenskap, egna barn, olyckor bland släktingar eller vänner, och den egna åldern. En nybliven körkortstagare, i den åldern de flesta tar körkort för bil och mc (16-20 år), har åtminstone två saker emot sig. Dels den obefintliga trafikerfarenheten och tekniska körskickligheten, dels den egna åldern/livserfarenheten/omdömet.

ÅTGÄRDER

Min bestämda uppfattning är att någon form av trafikkunskap måste ingå i läroplanen för grundskola och gymnasium. Inte ren målinriktad körkortsutbildning utan allmän trafikkunskap med fokus på faktorer som just riskmedvetande och attityd. Finns dessa begrepp planterade redan innan körkortsutbildningen påbörjas tror jag att mycket är vunnet.

Bankörning kan vara av godo, förutsatt att den är strikt instruktörsledd och kan anpassas till olika nivåer av förkunskap. Det finns tyvärr ingenting konkret som pekar på att bankörning i sin vanligaste, mer eller mindre fria, form har någon positiv inverkan på vare sig attityd eller konkret olycksstatistik. I den mån bankörning skall kunna ha någon stor inverkan på olycksstatistiken på kort sikt måste den vara obligatorisk - antingen som del av körkortsutbildningen eller i form av årlig (eller vartannat år) obligatorisk fortbildning. Dessutom måste den ha omfattande teoretiska delar med avseende på både körteknik och riskmedvetande/-förutseende. Obligatoriet är helt nödvändigt för att nå de förare som är i störst behov av ut-/fortbildningen.

En grupp som är svår att påverka är den andel förolyckade som varit drogpåverkade eller saknat hjälm, min gissning är att förare ofta förekommer i båda kategorierna samtidigt. Här handlar det inte om att nå motorcyklister som drogar sig eller inte vill använda hjälm, det handlar snarare om att försöka se till att drogade personer inte får tillgång till motorcyklar - vilket (återigen gissningsvis) ofta sker genom stöld eller lån.

En grupp förolyckade och olycksdrabbade som (ännu) inte setts urskilda ur totalstatistiken är förare med enbart begränsad A-behörighet. Det är intressant eftersom de dels är unga, dels på goda grunder kan antas köra ostrypta hojar. Om det kan visas på ett övertygande sätt att förare med begränsad behörighet på ostrypta hojar är överrepresenterade jämfört med förare med begränsad behörighet på strypta/lagliga mellanklasshojar, är jag positiv till starka åtgärder. (Ännu) striktare bedömningar från försäkringsbolag; tekniska undersökningar av skadade hojar, inte bara totalskador, ökad återbetalningsskyldighet etc - och polis/rättsväsende. Allt i förebyggande/avskräckande syfte.

Jag inser att VV/Polis/F-bolag m.fl. ser sig om med panik i blicken efter snabba lösningar och åtgärder inför kommande säsong. Rimligen kan vi vänta oss någon form av annons-/informationskampanj under våren, riktad antingen mot de identifierade högriskgrupperna eller mot alla motorcyklister. Utformningen av en sådan kampang är oerhört kritisk eftersom sporthojsåkare som grupp är hyperallergiska mot alla former av myndighetsutövande. Avsändaren behöver ta hjälp och råd från andra länder och organisationer som genomfört liknande kampanjer, av psykologer och beteendevetare, och av en liten referensgrupp motorcyklister. En informationskampanj i syfte att snabbt reducera (döds)olyckor löper stor risk att uppfattas som ett hyttande storebrorsfinger från ovan, snarare än som ett uppmärksammande på angelägna verkliga omständigheter.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
69:an skrev:
STRUTSEN

En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) som de facto inte har något styrkt samband med dödsolyckor.
..............



:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Jag kan inte annat än hålla med om det du skriver, helt och fullt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
69:an skrev:
STRUTSEN

En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) ...
Jupp, håller med. Bankörning kanske faktiskt har större effekt på icke sporthojsåkare, jag misstänker de flesta av oss är relativt sett skapliga på att bromsa och svänga redan? Däremot tror jag det är ett utmärkt tillfälle att samla ihop hojåkare, förbättra gemenskap, höra historier från mer erfarna, chans att informera/utbilda och ffa att få rusa av sig. Själv tänkte jag till när jag på en bankörning hörde att RRrävarna säga att de faktiskt inte kör på gatan själva. Det går säkert att hitta på en massa bra övningar som väcker tankeverksamheten...

Struts mentaliteten håller jag också med om, det skylls alltid på idiotbilister, idiotVV osv. Ärligt, hur många av de olyckorna där annan trafikant eller vägunderlaget påverkat, hade kunnat undvikas om man faktiskt hållit lagstadgad hastighet? Bilister ska inte behöva räkna med att andra trafikanter kommer i dubbla tillåtna hastigheten, VV ska inte behöva hålla vägarna i skick för knäskrap (står det 70 däremot så ska man kunna köra 70, det kan vi och ska vi begära). Känner man för att köra lite inspirerat på favoritvägen så kan man ju faktiskt ta en lugn repa för att kolla läget, innan man ger på lite mer på tillbakavägen. Och vajerräcken som sagt, någon skrev tidigare om att själva tanken på att rassla in i dem gör att man kryper ut ur sitt eget skinn. Visst skulle det vara otrevligt, men om inte vajerräcket stått där så hade man ju faktiskt dansat över på andra sidan vägbanan. Jag kryper ur mitt skinn när jag tänker på det också... Visst kan man tänka över konstruktionen, men kritiken är oproprtionerligt stor. Många av olyckorna hade säkert kunnat undvikas genom egna handlingar i stället.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
HansJ skrev:
Jupp, håller med. Bankörning kanske faktiskt har större effekt på icke sporthojsåkare, jag misstänker de flesta av oss är relativt sett skapliga på att bromsa och svänga redan? Däremot tror jag det är ett utmärkt tillfälle att samla ihop hojåkare, förbättra gemenskap, höra historier från mer erfarna, chans att informera/utbilda och ffa att få rusa av sig. Själv tänkte jag till när jag på en bankörning hörde att RRrävarna säga att de faktiskt inte kör på gatan själva. Det går säkert att hitta på en massa bra övningar som väcker tankeverksamheten...

Struts mentaliteten håller jag också med om, det skylls alltid på idiotbilister, idiotVV osv. Ärligt, hur många av de olyckorna där annan trafikant eller vägunderlaget påverkat, hade kunnat undvikas om man faktiskt hållit lagstadgad hastighet? Bilister ska inte behöva räkna med att andra trafikanter kommer i dubbla tillåtna hastigheten, VV ska inte behöva hålla vägarna i skick för knäskrap (står det 70 däremot så ska man kunna köra 70, det kan vi och ska vi begära). Känner man för att köra lite inspirerat på favoritvägen så kan man ju faktiskt ta en lugn repa för att kolla läget, innan man ger på lite mer på tillbakavägen. Och vajerräcken som sagt, någon skrev tidigare om att själva tanken på att rassla in i dem gör att man kryper ut ur sitt eget skinn. Visst skulle det vara otrevligt, men om inte vajerräcket stått där så hade man ju faktiskt dansat över på andra sidan vägbanan. Jag kryper ur mitt skinn när jag tänker på det också... Visst kan man tänka över konstruktionen, men kritiken är oproprtionerligt stor. Många av olyckorna hade säkert kunnat undvikas genom egna handlingar i stället.


Jag håller med, men man kan väl inte begära att man alltid ska kunna hålla 70 på 70-väg. Det är ju maxfarten ju. Om en kurva är lite skarpare så varnas det för det, även på 70-vägar, men inte kan man förvänta sig att man ska kunna hålla 70 bara för det..? Men det kanske inte var så du menade.. Jaja, det är kanske oviktigt i sammanhanget. Sorry isf.
:)
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
69:an skrev:
STRUTSEN
En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) som de facto inte har något styrkt samband med dödsolyckor.

Brukar tänka att det är skönt att slippa bilister som kör om och ligger i bredd vilket tvingar ut mig i en grusig vägren.

Är det inte så att de som dyker upp på exempelvis SMCs avrostningskurs egentligen är en lågriskgrupp eftersom de är intresserade av att lära sig bromsa och annat?

Har svårt att tro att de som kör ihjäl sig skulle gå på liknande kurser, anses nog som töntigt.

De enda som skulle kunna påverka dessa är väl svansen av inte fullt så galna hojåkare, flickvänner och andra. Problemet är väl att vi andra som inte kör så dödsföraktande ändå accepterar att folk vi kan påverka ligger på marginalen. Själv har jag aldrig sagt ifrån även om en del jag känner klart ligger i riskgruppen. På så sätt är jag en del av en tyst majoritet som ser åt ett annat håll när folk jag känner kör som svin. Det kanske är dags att åtminstone säga vad man tycker i de fall man kan påverka. Har alltid lyckats smita mitt ansvar med ursäkter som , känner honom inte så väl, eget ansvar, det går över mm mm
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Bonnie skrev:
Är det inte så att de som dyker upp på exempelvis SMCs avrostningskurs egentligen är en lågriskgrupp eftersom de är intresserade av att lära sig bromsa och annat?

Har svårt att tro att de som kör ihjäl sig skulle gå på liknande kurser, anses nog som töntigt.

Det är exakt min uppfattning också. Förmodligen gäller det SMC:s kurser i högre grad än exempelvis B-E och CSS, eftersom SMC hos många sporthojåkare förknippas med överhet, storebror, fackförbund och touringhojar - ingetdera står särskilt högt i kurs hos högriskgruppen.
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
69:an skrev:
Det är exakt min uppfattning också. Förmodligen gäller det SMC:s kurser i högre grad än exempelvis B-E och CSS, eftersom SMC hos många sporthojåkare förknippas med överhet, storebror, fackförbund och touringhojar - ingetdera står särskilt högt i kurs hos högriskgruppen.


Var det inte SMC som ville ha en 'motståndsrörelse' mot sporthojar? :hihi
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jag tycker att man skall börja med att försöka få bort dom som inte ska vara på vägarna. Om det va 59 döda och med statistiken enligt första inlägget.
· 50% skallskador varav 2/10 hade ingen hjälm!
6 st. som aldrig skulle åkt iväg utan hjälm
· Var femte är påverkad av något (Alkohol eller Droger)
12 st. puckon som inte skulle ha varit i närheten av ett fordon
· 17% inget körkort
10 st. som skulle hållit sig från cyklar (förutom vid övningskörning)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Zee skrev:
Jag håller med, men man kan väl inte begära att man alltid ska kunna hålla 70 på 70-väg. Det är ju maxfarten ju. Om en kurva är lite skarpare så varnas det för det, även på 70-vägar, men inte kan man förvänta sig att man ska kunna hålla 70 bara för det..? Men det kanske inte var så du menade.. Jaja, det är kanske oviktigt i sammanhanget. Sorry isf.
:)
Nej, menade inte så, står det en skylt om skarp kurva, vägarbete eller liknande så ska man självklart anpassa hastigheten, likväl som när vädret påverkar. Däremot tycker jag exempelvis att de ska vara bättre på att varna om det finns tillfälliga lagningar etc. Jag tror vi förstår varann!
/Hasse
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
KawaChris skrev:
Var det inte SMC som ville ha en 'motståndsrörelse' mot sporthojar? :hihi

Nej, det var det inte.

Däremot har det diskuterats/uppmanats till ställningstagande mot idiotkörning i trafik, på sporthojar.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Försäkringsbolagen kan göra en hel del tror jag, med tanke på att det är någonting som de flesta supersportmotorcykelförare är måna om att få billigare.

- Ökad självrisk i direkt protportion till hur lite utrustning man har på sig vid olyckor.

- För att få bort procentsiffran på onyktra vid dösfall kan billigare försäkring vid installation av alkolås vara nåt, alltså måste man inte, men man subventioneras om man gör det.

Några exempel, finns säkert många bra förebyggande åtgärder försäkringsbolagen kan få motorcyklister att fatta.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
69:an skrev:
Nej, det var det inte.

Däremot har det diskuterats/uppmanats till ställningstagande mot idiotkörning i trafik, på sporthojar.
...när RD350 YPVS kom var dom (SMC) inne på förbud mot den o liknande iaf.
(...ok, kanske historia nu !)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Burre skrev:
Angående drogtest... Jag är långt ifrån expert i området men om de hade pådyvlat mig ett drogtest hade det kanske vissat spår av cannabis INNAN NI DRAR FÖRHASTADE SLUTSATSER!

Jag var på skitfyllan och blev bjuden på vad jag trodde var en hemma rullad cig... kan tala om att 15 minuter senare somnade jag och sov i 10 timmar... dagen efter fick jag reda på vad som hade hänt och blev heligt förbannad... jaja, det var mitt scenario... sen har vi det här:

Mia 19 år är på krogen ca 3 veckor före sin uppkörning.. Föga anade hon att Pelle 27 skulle hälla amfetamin i hennes drink... osv osv osv tänk själv.
Burre skrev:
Ja... jag fattar jag också att inget av ovanstående direkt kan kallas vanligt... eller jag vet inte hur det är för 19 åriga tjejer på krogen, Men om det skulle hända? Möjligheterna till att ett helt liv blir förstört finns...
Intressant...
Jag skulle dricka saft o bulle hos en kompis det jag inte visste var att det var vin jag drack.. så därför hade jag ju ingen aning om att jag hade 1promille i blodet.. så det va inte mitt fel att jag var "berusad"

Vad jag vet så... är det skillnad mot vanlig cigarett och droger. både smak luft mm...(har dock aldrig rörkt något inte ens cigarett)

skulle man bli drogad så e de bara o vänta (tror det är )2 månader så är drogen ute ur kroppen, därefter så tar du ditt kort.

hur förklarar du att du va på fest ena dagen och blev drogad o nästa dag kör du bil.. kör över lilla karin på 5år (olycka) ett drog test görs....

De e inte vårat fel att någon drogat "dig"

polisen kan göra drogtest på vägen så varför i *elvete* ska man inte kunna kolla det innan du har tillåtelse o köra själv?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Tycker gott man kan sänka gränsen för att få övningsköra mc. lite skumt att man har 2 år på sig med bilen men bara ett halv år med mc. man behöver väll tränna lika mycket innan man ska ut själv eller.? :va
 

Texas Ranger

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Slutåkt..
Hur är det med mopeder,Eu moppar,Crosshojjar osv ingår dessa också i statitiken? Vad jag kan komma ihåg så var jag inte alldeles säker i trafiken när jag var 14-15 bast!
Dessutom gör väl Eu mopparna typ 100 blås om man tar bort strypningen :kocko
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
The Editor skrev:
Tycker gott man kan sänka gränsen för att få övningsköra mc. lite skumt att man har 2 år på sig med bilen men bara ett halv år med mc. man behöver väll tränna lika mycket innan man ska ut själv eller.? :va

var har du fått ett halvår ifrån? du får lov o ta mckort när du e 16= ingen tid för övningskörning...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top