Zee
MotoGP URT 3 seed: 5
Kevorkian skrev:Jodå, jag förstod din tanke. Inte min mening att vara dryg
Ok. Men du har nog rätt i att den kanske behöver omformuleras. Men jag kom inte på ngt bättre i skrivande stund...
Kevorkian skrev:Jodå, jag förstod din tanke. Inte min mening att vara dryg
69:an skrev:STRUTSEN
En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) som de facto inte har något styrkt samband med dödsolyckor.
..............
Jupp, håller med. Bankörning kanske faktiskt har större effekt på icke sporthojsåkare, jag misstänker de flesta av oss är relativt sett skapliga på att bromsa och svänga redan? Däremot tror jag det är ett utmärkt tillfälle att samla ihop hojåkare, förbättra gemenskap, höra historier från mer erfarna, chans att informera/utbilda och ffa att få rusa av sig. Själv tänkte jag till när jag på en bankörning hörde att RRrävarna säga att de faktiskt inte kör på gatan själva. Det går säkert att hitta på en massa bra övningar som väcker tankeverksamheten...69:an skrev:STRUTSEN
En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) ...
HansJ skrev:Jupp, håller med. Bankörning kanske faktiskt har större effekt på icke sporthojsåkare, jag misstänker de flesta av oss är relativt sett skapliga på att bromsa och svänga redan? Däremot tror jag det är ett utmärkt tillfälle att samla ihop hojåkare, förbättra gemenskap, höra historier från mer erfarna, chans att informera/utbilda och ffa att få rusa av sig. Själv tänkte jag till när jag på en bankörning hörde att RRrävarna säga att de faktiskt inte kör på gatan själva. Det går säkert att hitta på en massa bra övningar som väcker tankeverksamheten...
Struts mentaliteten håller jag också med om, det skylls alltid på idiotbilister, idiotVV osv. Ärligt, hur många av de olyckorna där annan trafikant eller vägunderlaget påverkat, hade kunnat undvikas om man faktiskt hållit lagstadgad hastighet? Bilister ska inte behöva räkna med att andra trafikanter kommer i dubbla tillåtna hastigheten, VV ska inte behöva hålla vägarna i skick för knäskrap (står det 70 däremot så ska man kunna köra 70, det kan vi och ska vi begära). Känner man för att köra lite inspirerat på favoritvägen så kan man ju faktiskt ta en lugn repa för att kolla läget, innan man ger på lite mer på tillbakavägen. Och vajerräcken som sagt, någon skrev tidigare om att själva tanken på att rassla in i dem gör att man kryper ut ur sitt eget skinn. Visst skulle det vara otrevligt, men om inte vajerräcket stått där så hade man ju faktiskt dansat över på andra sidan vägbanan. Jag kryper ur mitt skinn när jag tänker på det också... Visst kan man tänka över konstruktionen, men kritiken är oproprtionerligt stor. Många av olyckorna hade säkert kunnat undvikas genom egna handlingar i stället.
69:an skrev:STRUTSEN
En stor del av inläggen hittills handlar om två gamla favoritämnen (vajerräcken och bankörning) som de facto inte har något styrkt samband med dödsolyckor.
Bonnie skrev:Är det inte så att de som dyker upp på exempelvis SMCs avrostningskurs egentligen är en lågriskgrupp eftersom de är intresserade av att lära sig bromsa och annat?
Har svårt att tro att de som kör ihjäl sig skulle gå på liknande kurser, anses nog som töntigt.
69:an skrev:Det är exakt min uppfattning också. Förmodligen gäller det SMC:s kurser i högre grad än exempelvis B-E och CSS, eftersom SMC hos många sporthojåkare förknippas med överhet, storebror, fackförbund och touringhojar - ingetdera står särskilt högt i kurs hos högriskgruppen.
Nej, menade inte så, står det en skylt om skarp kurva, vägarbete eller liknande så ska man självklart anpassa hastigheten, likväl som när vädret påverkar. Däremot tycker jag exempelvis att de ska vara bättre på att varna om det finns tillfälliga lagningar etc. Jag tror vi förstår varann!Zee skrev:Jag håller med, men man kan väl inte begära att man alltid ska kunna hålla 70 på 70-väg. Det är ju maxfarten ju. Om en kurva är lite skarpare så varnas det för det, även på 70-vägar, men inte kan man förvänta sig att man ska kunna hålla 70 bara för det..? Men det kanske inte var så du menade.. Jaja, det är kanske oviktigt i sammanhanget. Sorry isf.
KawaChris skrev:Var det inte SMC som ville ha en 'motståndsrörelse' mot sporthojar?
...när RD350 YPVS kom var dom (SMC) inne på förbud mot den o liknande iaf.69:an skrev:Nej, det var det inte.
Däremot har det diskuterats/uppmanats till ställningstagande mot idiotkörning i trafik, på sporthojar.
Burre skrev:Angående drogtest... Jag är långt ifrån expert i området men om de hade pådyvlat mig ett drogtest hade det kanske vissat spår av cannabis INNAN NI DRAR FÖRHASTADE SLUTSATSER!
Jag var på skitfyllan och blev bjuden på vad jag trodde var en hemma rullad cig... kan tala om att 15 minuter senare somnade jag och sov i 10 timmar... dagen efter fick jag reda på vad som hade hänt och blev heligt förbannad... jaja, det var mitt scenario... sen har vi det här:
Mia 19 år är på krogen ca 3 veckor före sin uppkörning.. Föga anade hon att Pelle 27 skulle hälla amfetamin i hennes drink... osv osv osv tänk själv.
Intressant...Burre skrev:Ja... jag fattar jag också att inget av ovanstående direkt kan kallas vanligt... eller jag vet inte hur det är för 19 åriga tjejer på krogen, Men om det skulle hända? Möjligheterna till att ett helt liv blir förstört finns...
The Editor skrev:Tycker gott man kan sänka gränsen för att få övningsköra mc. lite skumt att man har 2 år på sig med bilen men bara ett halv år med mc. man behöver väll tränna lika mycket innan man ska ut själv eller.?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |