MC-Ola - En säkrare motorcykeltrafik (Vägverksprojekt)

Status
Ej öppen för fler svar.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
EBS skrev:
Men hur många hojar med 250cc 4-takt finns det egentligen på marknaden? Honda CB250...? Ska man då sitta och vänta på sin tur att få köra hoj lr måste man punga ut för en ny när man skaffat kort? :va
Bara för att dom är ovanliga i sverige betyder det inte att dom inte tillverkas. Tvärtom så har de flesta japstillverkare 250-modeller på marknaden. Det nuvarande systemet gynnar ju stora hojar, så nästan bara sådana tas in. En ändring av reglerna skulle öka efterfrågan på små hojar.
För de som inte vill/kan köpa nytt så finns fler 250 i andra länder och privatimporten lär täcka begagnatbehovet relativt omgående.
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Jidetoft skrev:
Det var intressant. Läser man den här artikeln får man en annan uppfattning.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=180532

Den är visserligen 4 månader gammal och behandlar bara statistik fram till augusti 2003, men ändå...
Här är fackta från 2003 (källa http://www.sika-institute.se )
Dödade mc-förare efter ålder
10–12 = 1
13–14 = 0
15 = 0
16–17 = 1
18–19 = 2
20–24 = 10
25–34 = 13
35–44 = 11
45–54 = 4
55–64 = 3
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Besserwisser skrev:
Här är fackta från 2003 (källa http://www.sika-institute.se )
Dödade mc-förare efter ålder
10–12 = 1
13–14 = 0
15 = 0
16–17 = 1
18–19 = 2
20–24 = 10
25–34 = 13
35–44 = 11
45–54 = 4
55–64 = 3

Statistik kan som bekant säga precis vad avsändaren vill, beroende på hur data presenteras. I det här fallet får man vid en snabb titt intrycket av att åldrarna mellan 30-40 är ungefär lika utsatta som 20-åringarna, eftersom åldersintervallen i presentationen är olika. Ett ganska slarvigt sätt av SIKA att presentera informationen IMHO. Tittar vi närmare på vad det egentligen står så ser bilden litet annorlunda ut. Man kan dessutom givetvis anta att fördelningen inom varje redovisad grupp inte är helt jämn; till exempel är antalet i gruppen 25-34 sannolikt förskjutet åt 25 snarare än 35.
 

Bifogat

  • Dödade per ålder.JPG
    Dödade per ålder.JPG
    31.9 KB · Visningar: 75
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
http://www.smc-uppsala.org/rorken/index.html

100:- per kväll om man inte är medlem i SMC.
Innan första körningen måste man ta en teorikurs på 15 minuter.
Tackar. Det där låter nästan för bra för att vara sant. Om de accepterar säkerhetsställ kommer jag vara där 1:a dagen de öppnar :)
Perfekt avrostning....
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
69:an skrev:
Statistik kan som bekant säga precis vad avsändaren vill.....
...25-34 sannolikt förskjutet åt 25 snarare än 35.
Finns bara ett sätt och det är att presentera varje ålder årsvis för sej fördelat på antalet totalt inom densamma som kör Mc. Då kommer vi lite närmare verkligheten.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
R1 wannabe skrev:
Finns bara ett sätt och det är att presentera varje ålder årsvis för sej fördelat på antalet totalt inom densamma som kör Mc. Då kommer vi lite närmare verkligheten.

Ja, den kurvan vore intressant. Tyvarr ar det svart att fa fram data om alder pa aktiva motorcyklister. KK-innehav gar naturligtvis inte, inte heller att vara registrerad agare av en mc. Mojligen skulle aldersfordelningen bland SMC:s medlemmar kunna fungera, dar ar nog fa som inte ar aktiva, men nagot sager mig att sporthojar ar en aning underrepresenterade.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Säger som många andra; fler banor. Hade det funnits en bana i stockholmstrakten hade jag hållit fortkörningen till banan och sen bara vart en poser på gatan.. Obligatoriska skyddskläder är väl en bra idé med..
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
BillS skrev:
Säger som många andra; fler banor. Hade det funnits en bana i stockholmstrakten hade jag hållit fortkörningen till banan och sen bara vart en poser på gatan..

Synd att inte fler ar som du. En motorbana i 08-trakten hade visserligen varit trevligt pa manga vis, men jag ar inte overtygad om att det skulle paverka olycksstatistiken ett enda dugg. Har i vastsverige ar det forhallandevis gott om motorbanor, men folk gasar ihjal sig pa vagarna trots det.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Tycker man ska göra förarprovet svårare, rent tekniskt.
Finns alldeles för många oerfarna förare på vägarna. Tycker också de som har fått Mc-kortet "på köpet" ska göra något slags förarprov vid köp av en motorcykel.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
69:an skrev:
Synd att inte fler ar som du. En motorbana i 08-trakten hade visserligen varit trevligt pa manga vis, men jag ar inte overtygad om att det skulle paverka olycksstatistiken ett enda dugg. Har i vastsverige ar det forhallandevis gott om motorbanor, men folk gasar ihjal sig pa vagarna trots det.
Jag tror det finns en hel del som är/tänker som "Bills". Att folk kör ihjäl sig söderut trots att de har banor där är ju inget belägg för att det inte skulle minska olycksantalet med en bana i sthlm.
Jag tror att utav dom som åker på rumpan i trafik är det inte många som har kört eller iaf regelbundet kör på bana.
Började själv köra roadracing förra säsongen och man blir helt klart en annan förare i trafiken. Finns ingen anledning att gasa på extra eller försöka köra med knäskrap i trafiken då du inte ens är i närheten av så fort som det går på bana.....
Hade vi bana i sthlm skulle jag nog sluta åka gata helt.... :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sunkan skrev:
Tycker man ska göra förarprovet svårare, rent tekniskt.
Finns alldeles för många oerfarna förare på vägarna. Tycker också de som har fått Mc-kortet "på köpet" ska göra något slags förarprov vid köp av en motorcykel.
Konstigt nog :va är väl dessa förare så underrepresenterade i olycksstatistiken (de sista som fick "på köpet" är väl i 50 årsåldern).......Undra vad det betyder :va :tungan
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Många bilister ursäktar sig med att de trott att det var en moppe eller inte sett MC:n de klippt.

Förslag:
Tillåt motorcyklister att alltid köra med helljus.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Von Gordis skrev:
Många bilister ursäktar sig med att de trott att det var en moppe eller inte sett MC:n de klippt.

Förslag:
Tillåt motorcyklister att alltid köra med helljus.
Det är väl bara till att köra med helljus.. Varför fråga först..
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
yonsson skrev:
Fan va bra den var!
Men jag tvivlar att nån på VV har humor så det är nog kört. Dom kommer garanterat visa skrämselbilder längs vägarna istället.

Det var vägverket som betalade montern på mc mässan i Älvsjö, bjöd in Peter Lindén dit och var den part som skötte samverkan mellan medverkande myndigheter. De är precis som många inom polisen beredda att ta nya grepp för att minska olyckstalen - är du?
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Swedie skrev:
Hej alla!

Polisen, har länge haft problem med Supersport-förare och visade videosekvens från en grupp i Stockholm som känner sig stå över lagen. Även bild på hur man kan se ut efter man träffat på en stolpe i högfart. Det behövs mer att folk ser konsekvenserna av sitt handlande, är det värt det?

Tacksam för seriös diskussion, då organisationerna som var på plats troligen kommer läsa allt ni säger.

Vänligen
Johnny

För att jag kör för fort känner jag inte att jag står över lagen. Vore tacksam om jag fick berätta hur jag känner.

Känner dock att förbud inte är rätt väg att gå vad gäller dessa frågor. Snarare mer utbildning och som man tjatat om i 20 år, en bana i storsthlm. Fick man köra av sig på bana skulle iaf inte jag pressa på samma sätt på gatan.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Von Gordis skrev:
Många bilister ursäktar sig med att de trott att det var en moppe eller inte sett MC:n de klippt.

Förslag:
Tillåt motorcyklister att alltid köra med helljus.
Man kan väl få böter för det men det kan det vara värt om det innebär att man syns bättre.

Tycker det är en bra idé! :tummenupp

På 80-talet var det många som hade självlysande tejp på tex backspeglarna.
Har nog räddat många liv men nu för tiden verkar det räknas som touring att ha sånt skit på hojen.
Man kanske skulle gå mot strömmen och testa det på nya hojen :)
"Hellre ful och levande, än snygg och död"
 

sandstream

Guest
Tjoffe skrev:
Fick man köra av sig på bana skulle iaf inte jag pressa på samma sätt på gatan.
Det där håller jag med om till 100% men tyvärr så finns det massor av folk (som troligtvis aldrig kört på bana själva) som tror att det är tvärtom.
De menar att när man lär sig köra fort på bana så gör man det i trafiken också.

Tror varken VV, polisen eller några andra organisation vågar ta tag i skapandet av en bana i Stockholmsområdet.

@CHROLO: Skulle inte ni bumsar vara glada om ni fick en bana i Stockholm att träna på? :D
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
sandstream skrev:
Man kan väl få böter för det men det kan det vara värt om det innebär att man syns bättre.

Tycker det är en bra idé! :tummenupp

På 80-talet var det många som hade självlysande tejp på tex backspeglarna.
Har nog räddat många liv men nu för tiden verkar det räknas som touring att ha sånt skit på hojen.
Man kanske skulle gå mot strömmen och testa det på nya hojen :)
"Hellre ful och levande, än snygg och död"


Det behöver nog inte vara helt fel. Väldigt många anser att ställ, hoj, hjälm, allt ska vara svart, men ärligt talat, hur bra syns en svart fläck? :va

I körkortsboken (för MC) rekommenderas det ju att sätta flourescerande tejp på hoj och ställ och välja hjäm med starka färger och ha mycket färger på sig.
Tyvärr är det nog mest folk som skrattar åt det pga illustrationerna från 80-talet..... :näsblod
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top