Swedie skrev:
Enligt statistik där undersökningar gjorda på plats och inspektioner gjorda på hojar, miljön m.m visar att det är MC-föraren som är orsaken till 90% av dödsfallen.
För att snabbast nå resultat och få ner antalet MC olyckor är det alltså just med MC-förarna arbetet ska börja. Lättast är väl att börja med information, kurser och utbildning.
Ett minimumkrav är att alla MC förare, när som helst, ska klara av trafikskolans manöverprov. Jag har faktiskt träffat flera hojåkare (känner tom. en) som säger att, –jag behöver inte öva för jag har ju redan körkort! Det påståendet är ju hur dumt som helst, men det fattar dom inte själva. Oavsett hur försiktigt man kör så hoppar det förr eller senare upp ett djur eller annat hinder. Alltså måste man kunna bromsa! Nästa viktiga moment är att kunna svänga ordentligt. Motstyrning måste behärskas till 100% för att klara snabba undanmanövrar. När man behärskar hojen till 100% är det dags att ge sig ut i trafiken.
Nu börjar det svåra i utbildningsfasen. Nyckelordet är erfarenhet och till det finns det ingen snabbutbilning. Efter 10 - 20 år eller 10000 – 20000 mils trafikvana (även bil) har man kanske upptäckt 75% av trafikfarorna. Det är här problemet med unga förare ligger. Det spelar ingen roll om det är 25 eller 200 HK i fordonet, tricket är att veta när man kan gasa säkert. Alla gånger är det inte så att medtrafikanterna är fega och kör onödigt sakta. Dom sitter kanske lugnt och avvaktar en kommande händelse, när Pelle 20 bast, kör om och brakar rätt i hindret.
Debatten från VV och myndigheter handlar oftast bara om hastigheten, men det är inte så enkelt. Svaret är hastighetsanpassning. Det är ju mycket farligare än att köra 70km/tim på en isig motorväg, än 180km/tim en fin sommardag med gles trafik.
Det finns två grupper hojåkare som skulle ha mycket att lära varandra. Den ena gruppen är återfallare, typ gamla gubbar på custom och den andra gruppen är 16 -25 åringar utan lång trafikvana. Oftast är ungdomsgruppen väldigt duktiga på just hanteringen av hojar, medan gruppen gubbar, inte ens kan bromsa. Gubbarna däremot har oftast lång erfarenhet av trafik, en del har IAF kört bil tiotusentals mil och vet säkert var minsta lilla gruskorn kan ligga och lura.