MC olycka i Borås

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Klart som fan att man ser skillnad på en R1 och en Suzuki. R1 är ju ett eget fordon nu har jag hört, Suzuki är bara en motorcykel av typen sport

Definiera "man"?

Ja tror inte mer än 1% av sveriges befolkning skulle sett att du hade en R1 i situationen du beskrev tidigare!

Allvarligt: Hur fan kan du bli upprörd över att det nämdes att det var just en R1:a :jisses

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Definiera "man"?

Ja tror inte mer än 1% av sveriges befolkning skulle sett att du hade en R1 i situationen du beskrev tidigare!

Allvarligt: Hur fan kan du bli upprörd över att det nämdes att det var just en R1:a :jisses

För att här snackas det alltid om R1 alla vet vad en R1 är och varför ?
Hur fan kan du orka bry dig att kommentera ens ? måste man ha IRONI för alla inlägg utan de skall tas på blodigt allvar ?
Visst 14 år och moppe så kanske man inte upplevt så mkt i Världen ännu :tuttar

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
För att här snackas det alltid om R1 alla vet vad en R1 är och varför ?
Hur fan kan du orka bry dig att kommentera ens ? måste man ha IRONI för alla inlägg utan de skall tas på blodigt allvar ?
Visst 14 år och moppe så kanske man inte upplevt så mkt i Världen ännu :tuttar

Är du fjorton får du inte köra moppe :mattias

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Synd att det hände och det är en tragiskt olycka ur alla perspektiv.

Synd också att den vanliga sh-mentaliteten direkt slår in, "Om ändå bara bilarna körde vettigt så vi kan köra som idioter" och "Typen av hoj spelar ingen roll, kromslädar brukar också råka dra på gasen vid undanmanöver, ramma en gravid 25-åring och dundra in i en busskurer" står som spön i backen.

Don´t mention the war! :huvet

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
En gubbj-el tycker..

Är du fjorton får du inte köra moppe :mattias

"Moppen" vet inte att du bara är 14 år, den gör bara som den blir tillsagd av en ofullgången hjärna.
14-åringen bryr sig inte heller...
R1:an gör det inte heller. Den gör också som den blir tillsagd - men bara ÄNNU fortare. Ett faktum som är svårt för många i trafiken att ta till sig.
Också bara att acceptera.
Som åldring här (50++) har jag nog inte talan bland alla bilhatare. En del inlägg jag fått tyder på det. Men har jag blivit så gammal trots flitigt hojåkande innebär väl att jag väl gjort något rätt iaf?
Vissa inlägg, ofta i olyckstrådar, är en smula omogna.
ALLA MC-förare måste inse att var och en är en representant för HELA mc-kollektivet, ständigt.
Vad EN gör för idioti drabbar ALLA. Utan undantag.
Vill man sedan glassa lite på t ex Sveavägen har man redan visat sin omognad. (kul är det iofs..)
Svensson, barn, kärringar med barnvagn (vad kör man först ut i gatan på övergångsstället?), gamlingar som borde vara utan styrlapp sen decennier alla har rätt att vara på vägen, tills dess en lagändring sker. Bara att acceptera det.
Många som vistas på vägarna har inte ens körkort - men får vara där ändå!
DE skiter fullständigt i om de blir medmejade av en R1 eller en Honda 500 från -69. -
En mc är för dem alltid en mc och ETT ljus är svårare för ögat/hjärnan att bedöma hastigheten på än två.

Detta var årets 1:a och föhoppningsvis enda inlägg i olyckstrådarna.
Stay alive!:tummenupp
Gäller alla.

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...ETT ljus är svårare för ögat/hjärnan att bedöma hastigheten på än två.

Stay alive!:tummenupp
Gäller alla.

Har tagit set en av den forskning som MC industrin håller på med runt problemet - och den viser ganska tydigt att det du skrivar ovan tydligen är en väldig stor del av problemet.

Vi börjar jobba på att man vetenskapligt ser över just detta problem.
Bra inlägg

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Så du menar att trafikanter alltid ska räkna med att det kommer
andra fordon i dubbla hastigheten i tättbebygt område:va

Det handlar oftast om att någon svängt utan koll och inte att hojen kört fort även om han/hon har det. Det är bara mycket lättare att skylla på snabba hojar, man får gråa allmänheten med sig på en gång.

Och JA man ska ha koll på allt som kan komma farande när man kör bil. (ha fantasi)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Är du dum på riktigt, eller har du bara otur när du tänker?

Pratar vi MC olycka eller en R1 olycka, tycker allt mer handlar om vilken hoj han körde, Om det varit en CBR så hade olcykan aldrig varit framme eller.. detta kunde hänt med en GSX 400 också :mad:

Alltid skall det riktas mot en viss typ och inte bättre att det också går på modellbeteckningen av en hoj, det är inte hojen i sig som är farlig men verkar någon förstå det.. ? Inte efter att Media svartlistar vissa modeller som ngt man skall se upp för ute på stan.

Igår när jag svängde in i mitt bostadsområde i 24 km/h kastar sig en kvinna med sin barnkärra på 100 meters avstånd när hon såg min R1 komma.. undrar vilken tidning hon hade läst på morgonen..
Får väl byta till en Suzuki eller annat som inte är farligt istället, för R1 kan man ju inte visa sig på längre.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Det handlar oftast om att någon svängt utan koll och inte att hojen kört fort även om han/hon har det. Det är bara mycket lättare att skylla på snabba hojar, man får gråa allmänheten med sig på en gång.

Och JA man ska ha koll på allt som kan komma farande när man kör bil. (ha fantasi)
Problemet är att fantasin inte räcker till ibland!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Problemet är att fantasin inte räcker till ibland!

Näpp är olyckan framme så är den. Grejen är den att en del är totalt fanatsilösa och säger saker som: "Vafan, åka runt o vara rädd för att något ska hända så kan man lika gärna låsa in sig i en garderob"

Jag tyckte själv på ett liknande sätt ända tills för något år sen då jag mognade en hel del... Det var inte roligt att behöva identifiera ett lik och säga: Ja det där är min kompis...

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Det jag ville ha sagt kom inte fram tydligen.. utan missuppfattas!
Och om nivån är IQ 0,,,,012 så förstår jag men då är det heller ingen idé att försöka beskriva.

Ta exempel.. en kvinna blev biten av en Schäfer!
En kvinna blev biten av en Hund.

Är inte dessa 2 en hund ? varför särskiljer man Schäfer från Hund. osv!
Varför särskiljer man R1 från vanlig Sporhoj / MC..

Vad i detta är det ngt negativt ????
Fan ta och läs innan ni svarar ... ASHOles

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Postad av: Jonas Fransson 12:16, 28 mars 07]Nu var det ju inte MC-förarens fel att denna olycka skedde, allt enligt Boråspolisen. MC-föraren fick väja för den bil som skulle svänga vänster utan att titta och körde på trottoarkanten, vilket ledde till att han tappade kontrollen och kom åt gasreglaget. Hastigheten innan olyckan var inte över det tillåtna enligt polisen. Men visst körs det ibland onödigt fort med MC, men inte denna gång."

Nån sa att nån hade mött en flygande mc en bit bort. Är det nån som har en aning om hur fort det ska gå om hojen ska träffa en trottoarkant och FLYGA iväg 40 meter?
Det är nog rejält jävla fort. Däremot om föraren drar med sig gashandtaget (gashäng) när han trillar bör nog en R1:a skutta rätt så rejält och kan nog flyga en bit. Då har förmodligen varvtalet skjutit iväg och alla runt omkring som HÖRDE det "såg" i vittnesskildringarna att hojen körde riktigt riktigt fort.

Jag blev själv anklagad för att ha kört i vansinneshastighet genom stan i somras när jag i själva verket inte höll mer än 53 km/h. Jag låg på ettan och varvade rätt friskt och alla antog givetvis att det gick riktigt fort.

Nu vet jag inte hur det hela gick till, jag var inte där MEN jag kan MYCKET väl tänka mig att hojen höll laglig hastighet innan det smällde. Om nån råkat ut för gashäng på t.ex. en cross eller nåt så vet ni vad som händer, om det kommer på fel ställen så har man inte en sportmössa, då ligger man där.
Ta det lugnt i stan och tänk åt alla som kör runt omkring er, för de gör det garanterat inte. Dumt att köra för fort i stan med fotgängare och folk och det är bara mars. Trafikanterna vet knappt att hojåkare finns, de är ett glömskt släkte.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Men det är väl ingen som pekar ut just R1:eek:r här..tagga ner!

Killen körde utan omdömme helt enkelt, spelar ingen roll om han körde R1 eller en jävla Goldwing!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Men det är väl ingen som pekar ut just R1:eek:r här..tagga ner!

Killen körde utan omdömme helt enkelt, spelar ingen roll om han körde R1 eller en jävla Goldwing!

NEJ INGEN HAR SAGT DET HELLER DETTA HANDLAR INTE OM KILLEN I FRÅGA UTAN OM ATT BT TIDNING FÖR BORÅS OCH VAD FOLK I BYN SNACKAR SÅ ÄR DET JÄVLA R1 HELA TIDEN... Det är en allmän uppfattning där man hör R1 som ngn jävla mördarmaskin nämns jämnt här men aldrig CBR, ZXR osv.. så i deras mening finns bara 2 märken Motorcyklar och R1.

Är det fortfarande svårt att hänga med ? Tagga lite och ta inte allt så jävla negativt, det handlar bara om vad folk i byn (Borås) snackar inte vad marianne 32 i umeå tycker. Att killen nu körde en R1 spelar väl ingen roll förutom att det i artikeln just pekas på det som alla snackar om här den farliga R1.. inte att det var en MC olycka med sporthoj.

Eh orkar förklara jag ger mig :trött

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
NEJ INGEN HAR SAGT DET HELLER DETTA HANDLAR INTE OM KILLEN I FRÅGA UTAN OM ATT BT TIDNING FÖR BORÅS OCH VAD FOLK I BYN SNACKAR SÅ ÄR DET JÄVLA R1 HELA TIDEN... Det är en allmän uppfattning där man hör R1 som ngn jävla mördarmaskin nämns jämnt här men aldrig CBR, ZXR osv.. så i deras mening finns bara 2 märken Motorcyklar och R1.

Är det fortfarande svårt att hänga med ? Tagga lite och ta inte allt så jävla negativt, det handlar bara om vad folk i byn (Borås) snackar inte vad marianne 32 i umeå tycker. Att killen nu körde en R1 spelar väl ingen roll förutom att det i artikeln just pekas på det som alla snackar om här den farliga R1.. inte att det var en MC olycka med sporthoj.

Eh orkar förklara jag ger mig :trött

Men herregud, lugna dig lite, när du skriver, så folk förstår vad du försöker skriva, och läs det du skrivit före du trycker på "skicka svar": "Borås tidning (BT) tidning för Borås blablabla"

Otur? :va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...