Svårt att överhuvudtaget hitta en "vettig" placering på en trafikerad väg. Vart man än står så är det ju egentligen illa...
Jag blev stoppad av en polis som kom gående mot mig på en 70-väg. Det var mörkt och poliserna hade stannat sin bil med helljuset på samtidigt som de klev ur och med uppsträckta händer visade att den mötande trafiken skulle stanna. Problemet var bara att polisens helljus gjorde att de försvann i mörkret och jag körde nästan på en av dom innan jag fick syn på henne.
Då jag hade stannat bilen och polisen kommit fram till mig så uplyste jag henne om att det inte var speciellt smart att komma gående framför sin bil med helljuset på och att säkerligen halvljus också hade synts i mörkret, och att framförallt hon hade synts bättre men det fick jag ingen respons på alls...
Så som sagt, oavsett varför eller hur så är det väl aldrig vettigt att stanna "rakt upp å ned" på en trafikerad väg ...
Nja aldrig vettigt vet jag inte, ibland måste någon ju stanna och arbeta med det ena eller andra på vägen, tyvär även motorväg.Hur svårt det än värkar vara för dom flästa att förstå så kan man inte alltid köra MINST 110 på 110 väg...Står det ett hinder i vägen (oftast i form av en havererad bil eller trafikolycka) och mekaniker, bärgare, polis, brandkår och/eller ambulanspersonal befinner sej på vägbanan vore det ju trevligt om folk faktiskt saktade ner ORDENTLIGT, och inte gör som dom flästa gör, bara lättar lite på gasen och byter fil....
I just det här fallet var det ju så att MC-polisen stog rätt dumt+att han inte hade särskilt mycket blinkljus och saftblandare jämfört med dom fordon som brukar användas när man är tvungen att jobba på vägen.Skulle jag ha varit tvungen att mecka på ett liknande ställe som han stog hade jag nog desutom ställt ut lite konor med blinkljus på...Men han hade ju lixom inte tid med sånt.
MC-polisen hade allderles säkert kunnat agerat smartare.Tex. parkerat hojen lite anorlunda och klivit av hojjen när han försökte mota över bilarna i andra körfältet.Då hade han förhoppningsvis hunnit springa undan när han såg bilen som var påväg rakt emot honnom.
Oavsett vilket, kör man på nått stillastående föremål så har man gjort nått väldigt fel!Det hjälps inte att det är motorväg.Bilar kan gå sönder, och olyckor inträffar.Om det stillastående dessutom blinkar blått så blir det ju knappast mindre allvarligt...
Fan vad präktig jag låter, det gillar jag inte.Jag kör väldigt ofta för fort (försöker desperat hålla ner tempot lite, är så jobbigt att vara utan körkort har jag märkt...) och gör mej nog skyldig till många andra trafikbrott också, men avståndet försöker jag allt hålla!Och sakta ner ordentligt när jag kör förbi folk som jobbar på vägen gör jag också, men det är väll för att jag vet hur det käns att stå där själv antar jag.