MC-polis blir påkörd stillastående

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Svårt att överhuvudtaget hitta en "vettig" placering på en trafikerad väg. Vart man än står så är det ju egentligen illa...

Jag blev stoppad av en polis som kom gående mot mig på en 70-väg. Det var mörkt och poliserna hade stannat sin bil med helljuset på samtidigt som de klev ur och med uppsträckta händer visade att den mötande trafiken skulle stanna. Problemet var bara att polisens helljus gjorde att de försvann i mörkret och jag körde nästan på en av dom innan jag fick syn på henne.

Då jag hade stannat bilen och polisen kommit fram till mig så uplyste jag henne om att det inte var speciellt smart att komma gående framför sin bil med helljuset på och att säkerligen halvljus också hade synts i mörkret, och att framförallt hon hade synts bättre men det fick jag ingen respons på alls...

Så som sagt, oavsett varför eller hur så är det väl aldrig vettigt att stanna "rakt upp å ned" på en trafikerad väg ...

Nja aldrig vettigt vet jag inte, ibland måste någon ju stanna och arbeta med det ena eller andra på vägen, tyvär även motorväg.Hur svårt det än värkar vara för dom flästa att förstå så kan man inte alltid köra MINST 110 på 110 väg...Står det ett hinder i vägen (oftast i form av en havererad bil eller trafikolycka) och mekaniker, bärgare, polis, brandkår och/eller ambulanspersonal befinner sej på vägbanan vore det ju trevligt om folk faktiskt saktade ner ORDENTLIGT, och inte gör som dom flästa gör, bara lättar lite på gasen och byter fil....

I just det här fallet var det ju så att MC-polisen stog rätt dumt+att han inte hade särskilt mycket blinkljus och saftblandare jämfört med dom fordon som brukar användas när man är tvungen att jobba på vägen.Skulle jag ha varit tvungen att mecka på ett liknande ställe som han stog hade jag nog desutom ställt ut lite konor med blinkljus på...Men han hade ju lixom inte tid med sånt.

MC-polisen hade allderles säkert kunnat agerat smartare.Tex. parkerat hojen lite anorlunda och klivit av hojjen när han försökte mota över bilarna i andra körfältet.Då hade han förhoppningsvis hunnit springa undan när han såg bilen som var påväg rakt emot honnom.

Oavsett vilket, kör man på nått stillastående föremål så har man gjort nått väldigt fel!Det hjälps inte att det är motorväg.Bilar kan gå sönder, och olyckor inträffar.Om det stillastående dessutom blinkar blått så blir det ju knappast mindre allvarligt...

Fan vad präktig jag låter, det gillar jag inte.Jag kör väldigt ofta för fort (försöker desperat hålla ner tempot lite, är så jobbigt att vara utan körkort har jag märkt...) och gör mej nog skyldig till många andra trafikbrott också, men avståndet försöker jag allt hålla!Och sakta ner ordentligt när jag kör förbi folk som jobbar på vägen gör jag också, men det är väll för att jag vet hur det käns att stå där själv antar jag.

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Nja aldrig vettigt vet jag inte, ibland måste någon ju stanna och arbeta med det ena eller andra på vägen, tyvär även motorväg.Hur svårt det än värkar vara för dom flästa att förstå så kan man inte alltid köra MINST 110 på 110 väg...Står det ett hinder i vägen (oftast i form av en havererad bil eller trafikolycka) och mekaniker, bärgare, polis, brandkår och/eller ambulanspersonal befinner sej på vägbanan vore det ju trevligt om folk faktiskt saktade ner ORDENTLIGT, och inte gör som dom flästa gör, bara lättar lite på gasen och byter fil....

I just det här fallet var det ju så att MC-polisen stog rätt dumt+att han inte hade särskilt mycket blinkljus och saftblandare jämfört med dom fordon som brukar användas när man är tvungen att jobba på vägen.Skulle jag ha varit tvungen att mecka på ett liknande ställe som han stog hade jag nog desutom ställt ut lite konor med blinkljus på...Men han hade ju lixom inte tid med sånt.

MC-polisen hade allderles säkert kunnat agerat smartare.Tex. parkerat hojen lite anorlunda och klivit av hojjen när han försökte mota över bilarna i andra körfältet.Då hade han förhoppningsvis hunnit springa undan när han såg bilen som var påväg rakt emot honnom.

Oavsett vilket, kör man på nått stillastående föremål så har man gjort nått väldigt fel!Det hjälps inte att det är motorväg.Bilar kan gå sönder, och olyckor inträffar.Om det stillastående dessutom blinkar blått så blir det ju knappast mindre allvarligt...

Fan vad präktig jag låter, det gillar jag inte.Jag kör väldigt ofta för fort (försöker desperat hålla ner tempot lite, är så jobbigt att vara utan körkort har jag märkt...) och gör mej nog skyldig till många andra trafikbrott också, men avståndet försöker jag allt hålla!Och sakta ner ordentligt när jag kör förbi folk som jobbar på vägen gör jag också, men det är väll för att jag vet hur det käns att stå där själv antar jag.

jag håller med dig..
jag jobbar som vägarbetare och är mycket själv ute på vägarna och fixar mindre saker samt inspekterar vägarna så de håller kraven som myndigheten vägverket ställer, då har jag ju bara min skåpbil med uppfällbar vägarbetstavla och ett antal blixtljus på.. väldigt få saktar in ordentligt..
Snälla. Tänk på hur det skulle kännas för er om ni stod där!

Däckis

Bumsenörd! Rejsa mot mig så är du körd
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
2007.BMW.R1200GSA Evo 1 by BIKE Trollhättan.nr1
Jag skriver extra sakta så att du förstår.

Ingen här tycker det är rätt åt honom, en del menar bara att han får skylla sig själv. QUOTE]

Är inte det samma sak?

Har du inte läst igenom tråden? (försöker hålla nere ?och ! tecknen så du kanske orkar läsa inlägget).

Så om jag sammanfattar dig;
OM DU blir rammad på vägen pga att "rammaren" i detta fall en bilist, lider av ouppmärksamhet, så får DU skylla dig själv men BARA om du är POLIS ?

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
[YOUTUBE-ID]HfTR90n4Hd8[/YOUTUBE-ID]

Hittade en klipp där man får se efterspelet...samt den "ursprungliga" olyckan.

På början av klippet ser man stackarn längst fram på hojen.
Om ni lyssnar noga 00:26 så hör man kraschen!

Nu vet man kanske varför gula bilisten inte såg polisen, han hade väll sin uppmärksamhet riktad mot olyckan på andra sidan motorvägen.

Last edited:

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
vfö skicka en mc som ska "rensa filen" inte bättre att skicka en bil?
sen kan han åtminstonde gå av mcn, ställa sig i vägrenen och vinka att dom ska sakta ner..

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
[YOUTUBE-ID]HfTR90n4Hd8[/YOUTUBE-ID]

Hittade en klipp där man får se efterspelet...samt den "ursprungliga" olyckan.

På början av klippet ser man stackarn längst fram på hojen.
Om ni lyssnar noga 00:26 så hör man kraschen!

Nu vet man kanske varför gula bilisten inte såg polisen, han hade väll sin uppmärksamhet riktad mot olyckan på andra sidan motorvägen.

Intressant, titt-olycka låter ju ganska rimligt o förklarar de mystiska 5 sekunderna. Fortfarande oförlåtligt i mina ögon dock.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...