MC-polis blir påkörd stillastående

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
För att vare lite seriösare:
Först skrev någon
"räkna ut hur fort du åker per sekund i 110"

Svaret är 33 m/s

Sen skrev någon annan
"22-27 sekunder: föraren av den gula bilen har fri sikt framåt, men byter cd/skriver sms.
Detta ger oss totalt 5 sekunder
33*5= 165
Personen hade 165m på sig att reagera + påbörja bromsning/undanmanöver

(Detta är en teori och inte en guide för hur det gick till)

Följande scenario är något jag själv kunnat gjort:

*165m, 5sek*

1. Personen ser att lastbilenen byter körfält, följer den med direkseendet och ser sedan i perfori seendet polis MCn. 2 - 3 sekunder?
3*33 = 99
165 - 99 = 66m, 5 - 3 = 2sek

*66m, 2sek*

2. Reaktionsträckan blir Ca 16 - 33m (0.5 - 1 sek)
66-30= 36m 2-ca 1 = Ca 1sek

*36m, 1sek*

Personen i bilen har alltså 1 sekund på sig med mindre än 40m kvar till MCn att få sitt fordon i 110km/h att inte träffa polisen, alternativt stanna helt.

3.
Man ser faktiskt att den sista 0.5 - 1 sekunden bilföraren har kvar på sig (fortfarande i 110 Km/h eftersom ingen fartsänkande åtgärd har gjorts enligt beräkningen)
Så väjer bilföraren höger, precis innan han träffar MC:n

Vad jag vill komma fram till är nog att detta skulle kunna hända vem som helst. Och jag tror att det aldrig hade hänt ifall personen i den gula bilen hade hållt större avstånd.

Just my 2 cents....
NU får ni fritt såga mig för att jag är ung och dum i huvudet och inte har en aning om vad jag pratar om

Hur du än räknar skulle du i din vildaste fantasi som polis försöka blockera en körfält på detta sätt.:)
Det skulle inte jag göra om jag inte var självmordsbenägen :banana:banana

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Bedrövligt men tror mc polisen att han är odödlig.Ser konstigt ut att ställa sig så där på denna typ av väg, i stan hade det väl varit mer effekt .nu utsätter han sig för onödiga risker det borde väl mc polisen ha lärt sig på skolbänken..

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Hur du än räknar skulle du i din vildaste fantasi som polis försöka blockera en körfält på detta sätt.:)
Det skulle inte jag göra om jag inte var självmordsbenägen :banana:banana

Förstod inte om det var en fråga, men uträkningen visade att personen i personbilen agerade precis som en normal person och inte alls är "en kass bilförare".
Så nej jag skulle inte göra det, med tanke på att det där kan hända precis vem som helst.

Peace

KJECOP

Guest
KJECOP:
Kan tyvärr inte citera inlägg av någon orsak!
Om det är gott eller inte... tja, med all respekt men vi bör nog hålla oss på våra olika sidor ;) Nä, men jag har hört mycke gott om dig från mina vänner, systrar och brödrar och dom täcker allt från nynäs till arlanda! Tro mig, om du inte ställer några frågor så slipper du garanterat prata jobb! :) The beer is on i så fall! CIVILT, men bjuder jag räknas det nog som mutor så du får allt betala själv hihi!!!!
Ha ha ha... Ja håller vi oss på olika sidor så kan vi inte krocka heller :D

Nä jag brukar inte ställa några frågor, förutom "Går du ofta hit?", "Är du singel?", "Ska vi gå hem till dig eller mig?"... Och du slipper de frågorna också ;)

Jag tackar... Alltid kul att höra att det talas gott om en :) Fast det är det inte alla som gör det vet jag också, men det är väl en del av jobbet.

Jag har egna pengar så du behöver inte fundera på den saken. Och jag bricker bara bärs när jag är civil och ledig :fyllisar

Sedan så måste jag säga att när jag har varit på pubkvällar och annat så brukar det inte pratas jobb med mig. I början trodde jag att det skulle bli rena frågestunden, men inte då... Ungefär 99% procent av hojåkarna respekterar att jag är ledig och tar några bärs så det blir bara vanligt snack och jag slipper jobbet. Skönt! Nu kör jag ju hoj privat också och är ju lite partisk i följande påstående, men hojfolk är säkert det trevligaste folkslag som finns :tummenupp

Öh.. Nu när jag läste igenom vad jag skrivit... Det är visst en aaaaaaning Off Topic... :felämne

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Efter att ha sett videon ett par ggr. så kan man ju bara inse att MC-Polisens agerande var vansinnigt.

En kraftig övertro på sin egen synlighet kombinerad med högt tempo och tät biltrafik så var ju detta resultat ofrånkomligt. Hade det inte varit den bilen hade det varit en av de 3 bakom.

Som sagts innan så skulle MC´n hållt sig kvar på spärromådet, vinklat upp hojen så att blåljusen synts bättre för trafiken, klivit av och "dirigerat" trafiken alternativt suttit kvar och hållt ut handen för att visa trafikanterna ett filbyte.
EDIT: Om man nu inte kunnat tima det enligt modellen som Kjecop pratar om vill säga.

Helt idiotiskt agerande som han gör i filmen är det ju iallasfall...

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är full trafik på vägen och bilkö! Bilen framför krockbilen byter till vänsterfilen strax innan smällen och det lämnar inte mycket tid över för krockbilen att hinna göra nåt. Det räcker att han tittade ner på stereon en halvsekund.

Polismannen borde fatta att sån kan hända och inte parkerat så där.

Vad gäller ambulansen så hade den ju bråttom till någon annan och ska väl vad jag vet prioritera sin första körorder oavsett vad dom ser på vägen.

Menar du att man inte bör hålla sådant avstånd till framförvarande att man hinner stanna eller väja om det händer något oförutsett?
Kör man på ett stillastående föremål har man inte kört med tillräcklig uppmärksamhet eller kört med alldeles för små marginaler.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Kör man på ett stillastående föremål har man inte kört med tillräcklig uppmärksamhet eller kört med alldeles för små marginaler.

Åh, tack. Började bli rädd att alla tappat förnuftet.

Polisens beteende var ändå märkligt. Hade han haft rörelse framåt med bromsljusen + blåljusen + tuta hade han garderat sig mot de sovandes.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Menar du att man inte bör hålla sådant avstånd till framförvarande att man hinner stanna eller väja om det händer något oförutsett?

Nej det menar jag naturligtvis inte.
Visst har du rätt i sak men polismannen måste ju utgå efter hur människor verkligen beter sig i trafiken och inte hur dom borde göra. Det hjälper ju inte att man hade rätt när man ligger på kyrkogården.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Åh, tack. Började bli rädd att alla tappat förnuftet.

Polisens beteende var ändå märkligt. Hade han haft rörelse framåt med bromsljusen + blåljusen + tuta hade han garderat sig mot de sovandes.

Jo. Visst är det väl en lite tveksam placering av polisen men samtidigt är det ju så att som trafikant oavsett fordonsslag så måste man anpassa sitt körsätt efter omständigheterna. Dvs om det istället hänt en olycka där och det ligger skadade så ska man klara av att bromsa eller väja undan så att man inte själv också deltar i olyckan. Det handlar dels om hänsyn och omdöme men också till viss del om självbevarelsedrift.
Eftersom han inte såg polisen med påslagna blåljus är jag tveksam till om han hade sett en bil med motorstopp om det stått en där och det hade varit ännu tråkigare.

Bilisten har i det här fallet brustit ganska grovt i uppmärksamhet är min tolkning av det hela för det fanns gott om tid för denne att upptäcka situationen och göra något åt det. 22-27 sekunder är ju 5 sekunder under vilka han hade fri sikt fram till polisen.

Nej det menar jag naturligtvis inte.
Visst har du rätt i sak men polismannen måste ju utgå efter hur människor verkligen beter sig i trafiken och inte hur dom borde göra. Det hjälper ju inte att man hade rätt när man ligger på kyrkogården.

Nej. Det har du rätt i men samtidigt är det ju så att den där bilisten troligtvis inte hade upptäckt det om det stått en bil med motorstopp i körfältet heller och då hade han fått betydligt mer ont. Eller för den delen om det varit ett vägarbete och någon grävt ett hål i vägbanan. Då hade han verkligen fått skylla sig själv.
Att sedan polisen kanske ställde sig lite knepigt kan jag väl hålla med om men teoretiskt sett ska dom ju kunna stoppa bilar varsomhelst då dom ju måste kunna göra det om det händer en olycka och dom händer ju tyvärr inte alltid på dom ställen där det är som mest lämpligt att stanna.

Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Jag vet inte riktigt varför polisen stälde sej på det viset, och jag kan hålla med om att det såg lifsfarligt ut.När jag först såg videon trodde jag att det var för att ge ambulansen fri väg på motorvägspåfarten, men en påfart brukar ju inte vara nån större match ens för en civilist och borde ju vara ännu änklare för ett blåljusfordon....

Hur som hälst är jag ibland tvungen att jobba på motorvägen (och 2+1 väg:() och jag kan säga att det inte alltid är så roligt!Folk ser ju INGENTING!Kan stå en tungbärgare och blinka och blixtra som ett jävla disko, en långtradare med varningsblinkers, min jourbuss med ljusramp och varningsblinkers+polisbil med blåljus och en massa folk som skenar omkring med reflexkläder, och ändå passerar en majoritet av bilarna i 100blås eller mer!Käns som att 30 skulle vara rimligare!

Yrkeschauförerna är inte ett dugg bättre än andra kan jag säga!Kan lova att om man sitter ihopkrupen i ett hjulhus på en lastbil som står på en domkraft, och en långtradare passerar i 80 blås en 1,5 meter bakom ryggen på en så gungar det ordentligt...

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Oavsett vad ni diskuterar bla bla bla!
Så är det polisens fel. Man ställer väl sig inte mitt ivägen?
= Dum i huvudet eller?

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Oavsett vad ni diskuterar bla bla bla!
Så är det polisens fel. Man ställer väl sig inte mitt ivägen?
= Dum i huvudet eller?

Må hända att det är dumt att ställa sej mitt i vägen, men endå dummare att köra på någon som står mitt i vägen, särskilt om han har blåljus!Ser man inte det ser man inget!Om det vore en ambulans som stog där för att sopa upp resterna av en MC åkande kompis som vurpat då tex?Eller bara en bil med hjullagerhaveri.Folk borde öppna ögonen mera i trafiken.Vet att det kan vara svårt, men man kan ju försöka!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Tycker nog att det borde finnas en liten hint om att det kommer att stå en polismc på vägen typ 50 meter innan eller så, vid en trafikolycka står det polisbilar eller flera ambulanser på större vägar. Och en Ambulans missar man inte ( betydligt Större) med ljus som syns ordenligt från sidan. Om det hade varit i ett samhälle där farten är max 50kmh kanske jag kunde hållit med dig!

Må hända att det är dumt att ställa sej mitt i vägen, men endå dummare att köra på någon som står mitt i vägen, särskilt om han har blåljus!Ser man inte det ser man inget!Om det vore en ambulans som stog där för att sopa upp resterna av en MC åkande kompis som vurpat då tex?Eller bara en bil med hjullagerhaveri.Folk borde öppna ögonen mera i trafiken.Vet att det kan vara svårt, men man kan ju försöka!

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Och nu när jag tittar en andra gång borde han ställt hojen på uppmålade utfarten och pekat med skyltar att bilarna skulle köra över i andra körfältet och då kunnat se att det kommer en som inte ser honom, och flyttat sig!

Tycker nog att det borde finnas en liten hint om att det kommer att stå en polismc på vägen typ 50 meter innan eller så, vid en trafikolycka står det polisbilar eller flera ambulanser på större vägar. Och en Ambulans missar man inte ( betydligt Större) med ljus som syns ordenligt från sidan. Om det hade varit i ett samhälle där farten är max 50kmh kanske jag kunde hållit med dig!

Däckis

Bumsenörd! Rejsa mot mig så är du körd
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
2007.BMW.R1200GSA Evo 1 by BIKE Trollhättan.nr1
Hoppas vid någon gud därute att INGEN utav er puckon :arsele som tycker att det var rätt åt honom att bli påkörd, hamnar vid sidan av vägen med mc-haveri och detta spelas in av någon och visas här för med er logik ska ni rulla ner hojen i ett dike eller liknande annars får man faan skylla sig själv!!! Och sedan skulle andra puckon skriva om er som ni skriver om Polisen på filmen. Ska en tjänsteutövande bärgare behöva ha en starkhorntuta och en riktad blixtlampa igång för att kunna arbeta med havererade fordon vid vägkanten eller??? Uppmärksamhet och anpassning till rådande väderlek i trafiken är det ENDA som räddar liv eller har jag fel :va:va:confused::confused:???

Smagatusk

Guest
1....... Jo så här det lille vän, (eller om du är stor vän) i en lastbil sitter man minst 1 meter högre en i en personbil,,, alltså bättre sikt.

2....... Sen vet vi hojåkare hur korkade bilister det finns på våra vägar (eller hur) och borde polisen tänkt på också innan han parkerar på motorvägen.

3....... Sen kan du väl räkna på hur långt man kommer per sekund om man åker 110 km/h,,,,,,,,, då kan man ju räkna in att bilisten pratar mobil, kollar hastighetsmätaren eller tittar ifrån vägen för ett ögonblick helt enkelt.

Vad tror om det.:krama

Hur som helst djävla tragiskt att det händer.

STP är Kawa-åkare och brynäsare. Precis som jag. Imorgon byter jag hoj och kommer att hålla på ett annat hockey-lag.

Fy fan så trög han är.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Igentligen skiter jag fullständigt i vad du tycker, men parkera så då f i h. om du tycker han parkerar rätt.
Hoppas du överlever:)
Lägger inte ner mer energi på detta PUNKT!
Hoppas vid någon gud därute att INGEN utav er puckon :arsele som tycker att det var rätt åt honom att bli påkörd, hamnar vid sidan av vägen med mc-haveri och detta spelas in av någon och visas här för med er logik ska ni rulla ner hojen i ett dike eller liknande annars får man faan skylla sig själv!!! Och sedan skulle andra puckon skriva om er som ni skriver om Polisen på filmen. Ska en tjänsteutövande bärgare behöva ha en starkhorntuta och en riktad blixtlampa igång för att kunna arbeta med havererade fordon vid vägkanten eller??? Uppmärksamhet och anpassning till rådande väderlek i trafiken är det ENDA som räddar liv eller har jag fel :va:va:confused::confused:???

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det är ändå stor skillnad på att ställa sig på vägrenen eller på den målade ytan där bilisterna hade sett honom precis lika bra... än att ställa sig på det viset på en motorväg... Det är dessutom exakt där som folk börjar gasa på, byta filer och bli allmänt ouppmärksamma på vägen..eftersom det kommer svänga ut bilar ca 150meter fram på vägen....(där vägrenen utfartsfältt går ihop med vägen)

En sak som ingen kan säga emot iallafall är ju att det var den mest korkade jävla stället att ställa sig på...
Hade det vart en vanlig Mcåkare som gjort sådär så hade alla tagit det för ett vanligt självmordsförsök...

Även om det är synd om killen så är det aldrig bra att agera utan hjärnan påslagen...blåljusen ger bara mer intryck att ta in och kaos i skallen på den sekunden bilisten har på sig att uppfatta honom mitt i vägen och väja för honom...

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Det är ändå stor skillnad på att ställa sig på vägrenen eller på den målade ytan där bilisterna hade sett honom precis lika bra... än att ställa sig på det viset på en motorväg... Det är dessutom exakt där som folk börjar gasa på, byta filer och bli allmänt ouppmärksamma på vägen..eftersom det kommer svänga ut bilar ca 150meter fram på vägen....(där vägrenen utfartsfältt går ihop med vägen)

En sak som ingen kan säga emot iallafall är ju att det var den mest korkade jävla stället att ställa sig på...
Hade det vart en vanlig Mcåkare som gjort sådär så hade alla tagit det för ett vanligt självmordsförsök...

Även om det är synd om killen så är det aldrig bra att agera utan hjärnan påslagen...blåljusen ger bara mer intryck att ta in och kaos i skallen på den sekunden bilisten har på sig att uppfatta honom mitt i vägen och väja för honom...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
STP är Kawa-åkare och brynäsare. Precis som jag. Imorgon byter jag hoj och kommer att hålla på ett annat hockey-lag.

Fy fan så trög han är.

Ja det kunde man ge sig fan på, :arsele ,,,,,,,,,,

Man ska åka Fireblade och hålla på Björklöven:fakta

Jag kan kolla om du får skriva på för Björklöven.:hihi:hihi

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand