MC-polis blir påkörd stillastående

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Till och med lastbilschauffören hinner se att han står där, eller hur???
Så att komme med din undanförklaring håller inte:D

1....... Jo så här det lille vän, (eller om du är stor vän) i en lastbil sitter man minst 1 meter högre en i en personbil,,, alltså bättre sikt.

2....... Sen vet vi hojåkare hur korkade bilister det finns på våra vägar (eller hur) och borde polisen tänkt på också innan han parkerar på motorvägen.

3....... Sen kan du väl räkna på hur långt man kommer per sekund om man åker 110 km/h,,,,,,,,, då kan man ju räkna in att bilisten pratar mobil, kollar hastighetsmätaren eller tittar ifrån vägen för ett ögonblick helt enkelt.

Vad tror om det.:krama

Hur som helst djävla tragiskt att det händer.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Vad fan? SOVER DU ELLER??????????
Bilisten lär väl för fan se att det finns ett hinder i vägen.
Öppna ögonen för fan, en vacker dag är det du som ber om det. Pucko:arsele

Du kan ju läsa svaret på nästa inlägg du med:arsele

Vad är det för ton? En vacker dag är det du som sitter där i bilen och ändrar radiokanal eller kollar på hastighetsmätaren. Har du någon aning om hur fort det händer? Jag har varit nära att köra in i en bil framför som skulle svänga vänster och det gick i hela 50 km/h. Bilisten framför blinkade och placerade sig enligt konstens alla regler, och ändå lyckas jag missa det. Kan vara att jag är trög och dum i huvudet, eller bara mänsklig.
Hur som helst så kan du ju tänka dig hur fort det går i motorvägsfart.
Men om vi ska reda ut det hela så tror du att bilisten antingen är blind, sover eller kör på polisen med flit?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det kanske bara är jag.. men är inte detta ytterligare ett gyllene exempel på varför man måste vara uppmärksam och visa hänsyn i trafiken?
Gäller givetvis både hojar och bilister.

Jag håller med om att han kunde ställt sig på ett bättre ställe, och det är inte alls omöjligt att bilisten höll på med radion/mobilen/sminkade sig..

Men rent teoretiskt så kunde ju någon t ex fått ett tekniskt fel på sin hoj/bil och stått på exakt samma ställe och råkat ut för detta utan att vara en "idiot"..

Känns som att de 2 största farorna är när man tar för givet att man syns... alternativt att man tar för givet att inget oförutsett kommer att dyka upp på vägen.. det man egentligen gör då är att köra på ren tur.

Det var dessutom någon som beklagade sig över vilka idioter "bilister" är..
Blir du oxå en idiot när du kör bil?

Människor gör felbedömningar och begår misstag. Svårare än så är det inte.

KJECOP

Guest
Vad hade dom flesta sagt om det var "kjellecop"? Jag har aldrig träffat karln, jag hatar hans yrkesval men jag respekterar honom som person då jag bara hört gott om honom! Han skulle dock förmodligen inte gilla mig som hojåkare och jag skulle garanterat inte gilla honom som yrkesperson, men privat tar jag gärna en öl med personen!
Hmm... Undrar om det här är bra eller dåligt??? Kanske både ock...

Ja men då tar vi en öl någon dag. Bara jag slipper prata jobb, det får jag nog av på jobbet. När jag är ledig vill jag vara ledig... ;)

På tal om filmen så har vi en annan taktik i Stockholm när vi ska ut på motorvägen. Vi ställer oss inte mitt i körfältet och stoppar trafiken. Vi ger tecken med armar och händer att trafiken ska sänka hastigheten och gärna byta körfält och sedan kör vi ut och sänker hastigheten långsamt i samband med att den vi eskorterar kommer så att allt tajmar utan att det blir något stopp.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Problemet här är 3 saker..först en lastbil som skymmer sikten för övriga bilar, nr 2de övriga bilarna ligger ju rätt tätt bakom lastbilen, räcker med att föraren tittade ut genom sidofönstret en liten liten stund,det 3:e och största problemet är en polis UTAN självbevarelsedrift..man sitter inte kvar på en polismc oavsett om man har 100blålampor..hoppas det gick bra trots den fruktansvärda smällen. En sak om han parkat hojen och sprungit ut på vägrenen, han ville så väl men det blev bara pannkaka..

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Som jag skrev tidigare så var det väl inte så smart att sitta kvar på hojen där, även om han borde ha kunnat gjort det, och jag tror inte att han hann med att tänka igenom situationen innan det var för sent. Vem är man att döma då, och vem har inte haft en dålig dag själv? Skillnaden för mig är att en dålig dag på jobbet inte innebär att riskera livet...

Hittade inga kommentarer runt klippet, men hoppas att han klarade sig även om det såg illa ut.

På tal om filmen så har vi en annan taktik i Stockholm när vi ska ut på motorvägen. Vi ställer oss inte mitt i körfältet och stoppar trafiken. Vi ger tecken med armar och händer att trafiken ska hastigheten och sedan kör vi ut och sänker hastigheten långsamt i samband med att den vi eskorterar kommer så att allt tajmar utan att det blir något stopp.
Låter som en betydligt smartare approach om man vill lösa liknande problem.

Ja men då tar vi en öl någon dag. Bara jag slipper prata jobb, det får jag nog av på jobbet. När jag är ledig vill jag vara ledig... ;)
Kjecop ja...
Hmm, utan att ha träffat honom så är jag ganska säker på att det är en hyvens kille. Respekterar både yrkesval och är full av vördnad över att några fortfarande törs sticka ut hakan för att vi alla förhoppningsvis ska få leva i en lite bättre värld.

Att det sedan inte räcker till och att det finns poliser som har valt fel yrke är en helt annan diskussion.

Bjuder gärna karln på en öl jag med om vi träffas irl nån gång. Gäller självklart vare sig han är i tjänst eller ej, fast de sistnämnda blir nog svårare att lyckas med :)

jetson

Guest
17-22 sekunder: lastbilen samt bilen bakom byter till vänster körfält
22-27 sekunder: föraren av den gula bilen har fri sikt framåt, men byter cd/skriver sms.
Svårt att se men polisen verkar inte ha nån större koll på den gula bilen, kan vara så att polisen rapporterar till ambulansen att han spärrat av höger fil.

28 sek .. polisen får smaka motorhuv, bilen bakom den gula smakar lite på motorcykeln vilket han förtjänar eftersom han sniffar den gula i röven.

Noteringar till bilisterna:
Håll avståndet, försök att inte somna.

Notering till polisen:
Tro inte att alla bilister ser dig bara för att dom två första byter fil.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det var mig en dum jävel utan överlevnadsinstinkt! Har han för lite timmar bakom styret för att fatta att än är den sista idioten med ett körkort inte född eftersom hans ställer sig så dumt?

Jag var nära att plocka en polis som STOD i vänster körbana på motorvägen utanför örebro och viftade med nån halvdålig fackla, problemet var bara att det var snöstorm och när jag väl såg att bilkön stod still så fanns det inte en chans att bromsa innan det skulle ha tagit stopp i arslet på bilen framför. Lyckades i sista stund kasta ut bilen på väggrenen istället för vänsterfilen, såg bara en polis som stirrade med stora ögon från några meters håll när jag körde om hela karavanen på insidan.
Längre fram låg det ett lastbilssläp över vänsterfilen, men det är ingen ursäkt för att placera sig som en jävla idiot och han hade ju inte bara förstört för sig själv om jag hade kört på honom :(

tommi

Guest
fan vilken jävla idiot o tro att man kan stå där?? ber ju om att bli påkörd :rolleyes:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag har aldrig träffat karln, jag hatar hans yrkesval men jag respekterar honom som person då jag bara hört gott om honom!

Då borde du ju gilla hans yrkesval ännu mer, vore ju inte så bra ifall bara personer man hör dåligt om blir poliser eller? :näsblod

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Let me explain:
"- Nu ska vi se, jag ska bara ut här en liten snabbis för fri väg åt ambulansen"
*hummar lite*
"- Nämen titta, där kommer det en lastbil i 110 knyck :)"
*polisen pustar ut*
"- Haha fan va gött, det funka! Han bytta körfält *stolt*"
*Upptäcker bilen bakom*
"- Vänta nu, Stanna... STANNA"
"- Oh shi........"
The end

De flesta MC liven slutar nog med just
"- Oh shi....."
:tummenupp

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Han ber ju om att bli påkörd när han står mitt i vägen sådär..
Men i vilket fall som helst hur kan han som kör bilen missa att det är ett hinder i vägen...?

Kan ju vara så att han såg hindret men aldeles för sent pga att det var skymt av lastbilen först och sen när han väl såg det uppfattade han inte att det faktiskt stog stilla förens det varför sent....
Men tycker att man borde vara mer uppmärksam än så i trafiken men alla är ju inte det tyvär!

Riders

Guest
KJECOP:
Kan tyvärr inte citera inlägg av någon orsak!
Om det är gott eller inte... tja, med all respekt men vi bör nog hålla oss på våra olika sidor ;) Nä, men jag har hört mycke gott om dig från mina vänner, systrar och brödrar och dom täcker allt från nynäs till arlanda! Tro mig, om du inte ställer några frågor så slipper du garanterat prata jobb! :) The beer is on i så fall! CIVILT, men bjuder jag räknas det nog som mutor så du får allt betala själv hihi!!!!

BTW...
Man ber inte om att bli påkörd, jag är så jävla trött på den kommentaren! Det är lika jävla idiotikt som alla puckon som säger "köper jag en sport hoj kommer jag köra ihjäl mig" ja men för i helvete, köp en moppe dårå!

Last edited:

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
För att vare lite seriösare:
Först skrev någon
"räkna ut hur fort du åker per sekund i 110"

Svaret är 33 m/s

Sen skrev någon annan
"22-27 sekunder: föraren av den gula bilen har fri sikt framåt, men byter cd/skriver sms.
Detta ger oss totalt 5 sekunder
33*5= 165
Personen hade 165m på sig att reagera + påbörja bromsning/undanmanöver

(Detta är en teori och inte en guide för hur det gick till)

Följande scenario är något jag själv kunnat gjort:

*165m, 5sek*

1. Personen ser att lastbilenen byter körfält, följer den med direkseendet och ser sedan i perfori seendet polis MCn. 2 - 3 sekunder?
3*33 = 99
165 - 99 = 66m, 5 - 3 = 2sek

*66m, 2sek*

2. Reaktionsträckan blir Ca 16 - 33m (0.5 - 1 sek)
66-30= 36m 2-ca 1 = Ca 1sek

*36m, 1sek*

Personen i bilen har alltså 1 sekund på sig med mindre än 40m kvar till MCn att få sitt fordon i 110km/h att inte träffa polisen, alternativt stanna helt.

3.
Man ser faktiskt att den sista 0.5 - 1 sekunden bilföraren har kvar på sig (fortfarande i 110 Km/h eftersom ingen fartsänkande åtgärd har gjorts enligt beräkningen)
Så väjer bilföraren höger, precis innan han träffar MC:n

Vad jag vill komma fram till är nog att detta skulle kunna hända vem som helst. Och jag tror att det aldrig hade hänt ifall personen i den gula bilen hade hållt större avstånd.

Just my 2 cents....
NU får ni fritt såga mig för att jag är ung och dum i huvudet och inte har en aning om vad jag pratar om

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
ZX7R -96
Fattar inte hur man kan tycka att ngn förtjänar att bli påkörd!!? Har ni problem eller?

Visst håller jag med om att det där var lite konstigt gjort, men lastbilen hann ju byta fil, och det går fortare och lättare att byta fil med en personbil. Tyvärr är de flesta bilister upptagna med annat än att just köra bil...

Det är väl rätt åt mig också att jag fått en backspegel i :arsele av en passerande bil?! Gissa storleken på blåmärket och ni kan vinna en provdag som bärgare...

Hoppas han klarade sig med livet i behåll iaf.

//Anders

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...