MC-polis blir påkörd stillastående

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ska man stänga ner en fil så gör man det inte med motorcykel, då använder man en TMAbil och en massa koner.
Mc-polisen körde säkert eskort åt ambulansen och ville jobba fort, fort men fel.

Rätt sätt hade varit att parkera mcn en bit innan påfarten med fullt blink och sen precis vid avfarten och manuellt dirigera trafiken till ytterfilen!

Smagatusk

Guest
Hoppas vid någon gud därute att INGEN utav er puckon :arsele som tycker att det var rätt åt honom att bli påkörd, hamnar vid sidan av vägen med mc-haveri och detta spelas in av någon och visas här för med er logik ska ni rulla ner hojen i ett dike eller liknande annars får man faan skylla sig själv!!! Och sedan skulle andra puckon skriva om er som ni skriver om Polisen på filmen. Ska en tjänsteutövande bärgare behöva ha en starkhorntuta och en riktad blixtlampa igång för att kunna arbeta med havererade fordon vid vägkanten eller??? Uppmärksamhet och anpassning till rådande väderlek i trafiken är det ENDA som räddar liv eller har jag fel :va:va:confused::confused:???
Svarar dig och dina anhängare... Som trafikpolis måste man ju begrunda den mänskliga faktorn. Vi gör fel emellanåt.

Det gjorde ju uppenbarligen även han.

Vi bär ju för fan hjälm och skinnställ för att ibland går det inte som man tänkt sig.

Däckis

Bumsenörd! Rejsa mot mig så är du körd
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
2007.BMW.R1200GSA Evo 1 by BIKE Trollhättan.nr1
Igentligen skiter jag fullständigt i vad du tycker, men parkera så då f i h. om du tycker han parkerar rätt.
Hoppas du överlever:)
Lägger inte ner mer energi på detta PUNKT!

Som sagt PUCKON finns det gott om :arsele. varför skulle jag parkera där?? Har han parkerat där???
Skulle du som en tidigare insändare skrev, att med ert resonemang tycka att man får skylla sig själv om man blir skadad när man försöker hjälpa andra ?????

Bilisten gjorde fel och den som tycker annat får börja titta i backspeglarna då man tycker att det är helt rätt att i bilar får man sitta och sms´a eller sminka sig i 110km/h, men det gör ni väl redan och det är därför ni tycker att det är rätt åt personen att bli påkörd då han stod ivägen??? :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hoppas vid någon gud därute att INGEN utav er puckon :arsele som tycker att det var rätt åt honom att bli påkörd, hamnar vid sidan av vägen med mc-haveri och detta spelas in av någon och visas här för med er logik ska ni rulla ner hojen i ett dike eller liknande annars får man faan skylla sig själv!!! Och sedan skulle andra puckon skriva om er som ni skriver om Polisen på filmen. Ska en tjänsteutövande bärgare behöva ha en starkhorntuta och en riktad blixtlampa igång för att kunna arbeta med havererade fordon vid vägkanten eller??? Uppmärksamhet och anpassning till rådande väderlek i trafiken är det ENDA som räddar liv eller har jag fel :va:va:confused::confused:???

Ibland skulle det behövas ja. Så sent som för två år sedan blev en gubbe nästan delad på mitten när han krängde däck på en alstbil längs motorvägen mellan köping/arboga. Trots arbetsbil med lampor så körde en lastbil in i dem.
Man får ha med i beräkningarna att folk inte ser dig, precis som när du kör hoj och du ser en bil som står och ska passera ditt körfält, då räknar man med att han inte ser dig. Gör du inte det så blir du inte långlivad.
Självklart är det väl ingen som tycker att det är rätt åt polisen ifråga men han är bra jävla dum som räknar kallt med att synas. Ingen överlevnadsinstinkt som sagt.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Pucko till polis!
Dumt val att ställa sig mitt i körfältet.
Bilisten var kanske distraherad av lastbilen som gjorde filbyte osv och missade uppmärksamheten framför sig även om det egentligen inte är förlåtande.
Hade väl räckt att polisen stod på den vita markeringen kanske.

Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Tycker att det är intressant dubbelmoral här på SH.
Ena stunden så läggs det upp diverse "grin" trådar om hur dåliga bilister är när det händer en olycka där en hoj är inblandad, för i nästa stund nästan hurra för att en mc-polis bli påkörd av en bil..
Är inte det lite märkligt???
Är det inte lika illa när en hoj blir på körd av en bil oavsett om det är en polis eller inte?

Det var iaf min åsikt..

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Förstår inte heller hur ni tänker.... Fan, ser man INTE en polis med blåljus som står mitt på vägen, så ska man fan inte vara i trafiken....Man måste väl för fan ha lite koll på vad som händer lite längre fram i trafiken o INTE bara titta på bakljusen på bilen framför...Tycker det är skrämmande att läsa vad som skrivs här......Ni sitter ju o tänker precis likadant som dom ni klagar på, när ni själva håller i styret..:huvet:huvet

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Förstår inte heller hur ni tänker.... Fan, ser man INTE en polis med blåljus som står mitt på vägen, så ska man fan inte vara i trafiken....Man måste väl för fan ha lite koll på vad som händer lite längre fram i trafiken o INTE bara titta på bakljusen på bilen framför...Tycker det är skrämmande att läsa vad som skrivs här......Ni sitter ju o tänker precis likadant som dom ni klagar på, när ni själva håller i styret..:huvet:huvet

Jaja ta de lite lungt nu! avståndet kan se långt ut men bilföraren ska hinna reagera samt bromsa och det gör man inte på en femöring. Sen som hoj-polis med deras utbildningar i säkerhetstänkande, åker man inte och ställer sig mitt i filen på en motorväg då ber man om en olycka - så är det bara!

Sen om man nu inte tycker om poliser eller inte - så är det nog inte nån som önskar andra hojägare en sådan olycka.

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Jaja ta de lite lungt nu! avståndet kan se långt ut men bilföraren ska hinna reagera samt bromsa och det gör man inte på en femöring. Sen som hoj-polis med deras utbildningar i säkerhetstänkande, åker man inte och ställer sig mitt i filen på en motorväg då ber man om en olycka - så är det bara!

Sen om man nu inte tycker om poliser eller inte - så är det nog inte nån som önskar andra hojägare en sådan olycka.

Om man ligger bakom en bil (eller lastbil) som byter fil pga. ett hinder i vägen, oavset om det är ett havererat fordon, vägarbete av nått slag eller rent av en MC-polis som av någon outgrundlig anledning ställt sej mitt i körbanan, och man inte hinner varesej vejja eller bromsa för hindret, så har man antingen varit oupmärksam eller hållit för kort avstånd!

Som sagt, ett väldigt osmart agerande av polisen, men resultatet hade blivit det samma om det istället för en MC-polis varit en övergiven pundarbil som stog där....

Däckis

Bumsenörd! Rejsa mot mig så är du körd
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
2007.BMW.R1200GSA Evo 1 by BIKE Trollhättan.nr1
Svarar dig och dina anhängare... Som trafikpolis måste man ju begrunda den mänskliga faktorn. Vi gör fel emellanåt.

Det gjorde ju uppenbarligen även han.

Vi bär ju för fan hjälm och skinnställ för att ibland går det inte som man tänkt sig.

Jag och mina anhängare??? Menar du tänkande människor :confused:
"mänskliga faktorn" gäller den bara när Polisen skadas eller???

Åhhhhhh Hjälm OCH Skinnställ !!!!!
Vad hjälper det mot 1500kg stål i 110km/h när föraren inte är uppmärksam??? Kör du hoj ouppmärksamt?? Varför ska bilister få gjöra det???

Tänk dig in i tidigare skrivet inlägg:
-om det vore en polare till dig som låg på vägen efter en klotning och du ställer dig "i vägen för trafiken" Tycker du då att du får skylla dig själv om en bilist rammar dig, din hoj och din polare????....

Polisens agerande är ju förtusan att försöka hjälpa Ambulansen att på ett säkert sätt köra ut i filen UTAN att krocka och då blir Polisen rammad istället. Vem gör fel enligt dig ?? Polisen eller bilisten ????

Kollar man på filmen noga så svänger en bil ut i ytterfilen precis bakom lastbilen trots att han rimligen inte såg varför lastbilen vejade, medans Idioten i gula bilen rammade Polisen, varför då tror du ??? (tips UPPMÄRKSAMHET)

Nästa gång kanske det är du eller någon du gillar som måste komma fram snabbt som faan med Poliseskort till sjukhus skulle du vilja ha en rammad polis bredvid dig i Ambulansen pga liknande händelse ??? Med ditt synsätt behöver inte bilisten ändra sitt beteende utan bara Polisen och alla MC åkare ?

Polisen bedömmer situationen som sådan att han med risk för eget liv ställer sig på motorvägen för att underlätta transport av en medmäniska till Sjukhus. Har han gjort fel ???

Enligt ALLA som skriver att han får skylla sig själv som gjorde ditt eller datt så får ALLA skylla sig själva om dom står ivägen, vid vägen eller i närheten av vägen om det händer något ???? Att vi som MC-åkare skadas i trafiken är intet nytt men att ni sitter och försvarar bilisten enkom för att det var en MC Polis som blev rammad är skrämmande då OM det skulle hända er/era polare något liknande skulle banna bilisten i all evighet. Att sedan skylla på "att han med den utbildningen jadderjadder blablabla mmmm" skulle veta bättre... Kör ni allihopa utan utbildning eller (retorisk fråga behöver EJ besvaras:))???? VÄX UPP FÖR TUSAN !!!

Fyfaan vilket långt inlägg och ja jag ÄR en grinpelle jag vet men att behöva försvara sunt förnuft ska man INTE behöva göra. Som tidigare nämnt nästa gång en bilist rammar en MotorCyklist är det troligen någon som känner denna person och då hoppas jag att den personen blir eskorterad och kommer fram itid utan att behöva ta med sig ytterligare en skadad....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att bilisten som tillslut rammar polisen gör tokfel är nog alla överens om.

Frågan är ju snarare om det är vettigt att ställa sig som polisen, även om han "får rätt" om han blir överkörd, det är en liten tröst för dom anhöriga på bårhuset. Jag skulle aldrig ha ställt mig som honom, just för jag misstror alla drönare ute i trafiken. Det betyder inte att han FÖRTJÄNADE att bli påkörd, men jag hoppas att hans metod inte är den som dom lär ut på polishögskolan.

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50

Frågan är ju snarare om det är vettigt att ställa sig som polisen, även om han "får rätt" om han blir överkörd, det är en liten tröst för dom anhöriga på bårhuset. Jag skulle aldrig ha ställt mig som honom, just för jag misstror alla drönare ute i trafiken. Det betyder inte att han FÖRTJÄNADE att bli påkörd, men jag hoppas att hans metod inte är den som dom lär ut på polishögskolan.

Håller med.Problemet är att alla inte värkar vara överens om det...

Öhlin

Solen lyser alltid bakom molnen!
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
GSXR 600
Ajjj vilken otäck olycka.

Men jag hade då inte valt att ställa mig mitt på motorvägen med endast en mc (blåljus eller inte) då det finns så många idioter till bilförare.:gnissla

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Reagerar på ett par saker på filmen UTOM det uppebara självklart som smällen. Farten verkar vara ca 70km/h och 2 filigt, alla håller konstant fart vilket tyder på att det inte är en 110 väg.
LB och bil bakom LB bromsar inte det minsta eller släpper av på farten utan bara byter fil, detta kan tolkas som en vanlig omkörning av den gula som är ouppmärksam framåt och inte har en önskan att göra en omkörning.
Bilisten. Vid 21 sekunder har han fri sikt framåt. Farten är rätt låg. 26 sekunder in i filmen väjer han. 27 sekunder smäller det.
Han ser alltså på minst 5 sekunder inte att fordonet framför står helt stilla och blinkar med blåa lampor, även om det är en MC så är det väldigt lång tid att inte alls titta framåt. Nu kanske det var Agda 95 med grå starr och ändå ansetts av läkare som körduglig.....

Bilisten är en idiot och ska inte ha körkort, samma gäller oxå de 2 bakom som inte håller avstånd vilket gör att den direkt bakom oxå smäller med hojen.
MC polisen är rent korkad. Även om farten inte är hög så borde han insett att det var en värdelös ide hur brått än ambulansen har.

Smagatusk

Guest
Jag och mina anhängare??? Menar du tänkande människor :confused:
"mänskliga faktorn" gäller den bara när Polisen skadas eller???

Åhhhhhh Hjälm OCH Skinnställ !!!!!
Vad hjälper det mot 1500kg stål i 110km/h när föraren inte är uppmärksam??? Kör du hoj ouppmärksamt?? Varför ska bilister få gjöra det???

Tänk dig in i tidigare skrivet inlägg:
-om det vore en polare till dig som låg på vägen efter en klotning och du ställer dig "i vägen för trafiken" Tycker du då att du får skylla dig själv om en bilist rammar dig, din hoj och din polare????....

Polisens agerande är ju förtusan att försöka hjälpa Ambulansen att på ett säkert sätt köra ut i filen UTAN att krocka och då blir Polisen rammad istället. Vem gör fel enligt dig ?? Polisen eller bilisten ????

Kollar man på filmen noga så svänger en bil ut i ytterfilen precis bakom lastbilen trots att han rimligen inte såg varför lastbilen vejade, medans Idioten i gula bilen rammade Polisen, varför då tror du ??? (tips UPPMÄRKSAMHET)

Nästa gång kanske det är du eller någon du gillar som måste komma fram snabbt som faan med Poliseskort till sjukhus skulle du vilja ha en rammad polis bredvid dig i Ambulansen pga liknande händelse ??? Med ditt synsätt behöver inte bilisten ändra sitt beteende utan bara Polisen och alla MC åkare ?

Polisen bedömmer situationen som sådan att han med risk för eget liv ställer sig på motorvägen för att underlätta transport av en medmäniska till Sjukhus. Har han gjort fel ???

Enligt ALLA som skriver att han får skylla sig själv som gjorde ditt eller datt så får ALLA skylla sig själva om dom står ivägen, vid vägen eller i närheten av vägen om det händer något ???? Att vi som MC-åkare skadas i trafiken är intet nytt men att ni sitter och försvarar bilisten enkom för att det var en MC Polis som blev rammad är skrämmande då OM det skulle hända er/era polare något liknande skulle banna bilisten i all evighet. Att sedan skylla på "att han med den utbildningen jadderjadder blablabla mmmm" skulle veta bättre... Kör ni allihopa utan utbildning eller (retorisk fråga behöver EJ besvaras:))???? VÄX UPP FÖR TUSAN !!!

Fyfaan vilket långt inlägg och ja jag ÄR en grinpelle jag vet men att behöva försvara sunt förnuft ska man INTE behöva göra. Som tidigare nämnt nästa gång en bilist rammar en MotorCyklist är det troligen någon som känner denna person och då hoppas jag att den personen blir eskorterad och kommer fram itid utan att behöva ta med sig ytterligare en skadad....

Jag skriver extra sakta så att du förstår.

Ingen här tycker det är rätt åt honom, en del menar bara att han får skylla sig själv. Jag håller delvis med för att genom att ställa sig mitt i vägen, utan att gå av hojen, då är risken jävligt stor att det händer en olycka.
En trafikpolis borde veta att uppmärksamheten inte är på topp alltid hos förare. Därför var det jävligt dumt att göra på det sättet han gjorde. Det finns bättre sätt.

Med "dina anhängare" menar jag de andra som kallar oss för puckon för att vi inser att olyckor händer.

Min jämförelse med att vi kör med hjälm och skinnställ har inget med denna händelsen att göra, jag bara menar att vi kan aldrig förutse en olycka, därför kör vi med extra säkerhet. Polisen filmen borde också se till sin egen säkerhet och placerat sig bättre, eller åtminstone gå av cykeln och gå åt sidan.

Du behöver inte svara på detta, jag kommer ändå inte att läsa det. Jag stör mig som fan på ditt skrivsätt. Prenumererar du på frågetecken och uttropstecken?

Bilisten är en idiot och ska inte ha körkort, samma gäller oxå de 2 bakom som inte håller avstånd vilket gör att den direkt bakom oxå smäller med hojen.
MC polisen är rent korkad. Även om farten inte är hög så borde han insett att det var en värdelös ide hur brått än ambulansen har.

Bra sammanfattat.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nej. I just det här fallet så kanske han placerade sig lite sämre än optimalt.

Å andra sidan. Om det hade skett en trafikolycka just där och det låg en båge med tillhörande förare på precis det stället. Borde han då:
1. Skita i att försöka stoppa trafiken då han inte vill riskera sitt liv och istället låta motorcyklisten bli överkörd av 2 långtradare och 3 bilar.
2. Ställa sig just där olyckan skett och stoppa trafiken för att skydda den som kört omkull??

Jag röstar för alternativ 2.

Det är ju dessutom så att ingen av oss här vet något om förutsättningarna. Det avslöjas ju exempelvis inte något i filmklippet om hur bråttom ambulansen har. Det händer att dom har riktigt kritiska fall där det är väldigt bråttom och varje sekund som förloras innebär risk att patienten dör då resurserna i en ambulans är ganska knappa jämfört med en välutrustad intensivavdelning.

Det kan ju hända att dom hade en patient i ambulansen där en kille satt bak och kämpade förtvivlat för att hålla honom vid liv medan den andra körde och i det fallet anser jag att polisen bör kunna gå upp och blockera trafik så att det kanske sparar några sekunder för ambulansen.

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Svårt att överhuvudtaget hitta en "vettig" placering på en trafikerad väg. Vart man än står så är det ju egentligen illa...

Jag blev stoppad av en polis som kom gående mot mig på en 70-väg. Det var mörkt och poliserna hade stannat sin bil med helljuset på samtidigt som de klev ur och med uppsträckta händer visade att den mötande trafiken skulle stanna. Problemet var bara att polisens helljus gjorde att de försvann i mörkret och jag körde nästan på en av dom innan jag fick syn på henne.

Då jag hade stannat bilen och polisen kommit fram till mig så uplyste jag henne om att det inte var speciellt smart att komma gående framför sin bil med helljuset på och att säkerligen halvljus också hade synts i mörkret, och att framförallt hon hade synts bättre men det fick jag ingen respons på alls...

Så som sagt, oavsett varför eller hur så är det väl aldrig vettigt att stanna "rakt upp å ned" på en trafikerad väg ...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...