MC-program för telefonen

Äger du en iPhone eller annan "smartphone" och kan tänka dig att köpa MC-mjukvara?

• Antal röstningar
    0

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
En liten undersökning vad du har för telefon och om du är intresserad av ett MC-relaterat program till den. Önskemål på funktioner är varmt välkommet.

- Kartor med markerade MC-vägar
- Definiera egna rutter
- Laptimer
- Tidtagning A -> B med checkpoints
- Webpublicering av kartor, rekordtider etc
- Facebookpublicering av "prestationer"

Inkomna önskemål:

Pawel: Doodle-Cop funktion där man kan få poäng för smitningar för att sedan posta på FB

Marsupilami: Decibelmätare vore också trevligt.

Maffe: Bra vägar, fina ställen och cafeer utmärkta, man kunde göra
egna märken och dela med "vänner" osv osv

Road-Ragge: Möjlighet till Betygssättning av körda vägar kan ju vara trevligt.

Pönan: Kommer det bara vara asfalterade vägar eller grus också? Om det blir båda så är de bra om man kan se vilken väg som är vilken så man inte hamnar på en grussmiskarväg med sporthojen.

iPaul: lista närmaste MC-parkeringarna i ett område dit man ska/närmaste parkeringarna där man är.

ladelai: Hastighetskameror osv går att lägga in som POIs på tex
speedcam.tk finns de flesta till de olika tillverkarna.

Sb: Nåt som vore coolt är om du kan använda gyrot till att beräkna lutningsvinkel.

Dunhill: Se i sin egen telefon var kompisen befinner sig.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Finns mycket såna appar till Ipåne men då är det
löpning/cyling m.m..

En sån app hade vart grym ;)

Jag har provat flera av dem, men som du säger, de är anpassade för cykling/löpning och fungerar inget vidare i vårt sammanhang.

Gör denna undersökning för att kolla om det över huvud taget finns intresse. Om det finns har jag att göra i vinter ...

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Ang vad man är beredd att betala är ju rätt oväsentligt förräns man testat programmet och om det visar sig vara oumbärligt. Jag själv tex skulle med lätthet punga ut 500:- för bejeweled till iphone då det är som ett knark ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den inbyggda GPS i Iphone är helt värdelös utan en extern GPS förstärkare från t ex TomTom om man vill använda telefonen som en riktig GPS. Jag skulle inte lita på att telefonen matar in rätt information i programvaran.

IPhone har ingen bra fuktspärr så jag skulle inte använda den på en motorcykel. Ser många begränsningar med telefonen på en motorcykel ärligt talat för att jag skulle köpa en programvara med de funktioner som föreslås. Inte ens om det vore gratis skulle jag lockas att använda telefonen på en motorcykel.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Den inbyggda GPS i Iphone är helt värdelös utan en extern GPS förstärkare från t ex TomTom om man vill använda telefonen som en riktig GPS. Jag skulle inte lita på att telefonen matar in rätt information i programvaran.

Det är sådana här problem som gör att tex RunKeeper funkar dåligt för hojåkning. Jobbar på algoritmer för att lösa detta problem, och i min värld är inget omöjligt.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Tycker du ska satsa på det. Blir det ett vettigt resultat så är en sån app värd 22kr i Appstore. Inte 7 eller 50. Ta bort de alternativen ;)

Såklart ska du göra den på Engelska dessutom med någon Doodle-Cop funktion där man kan få poäng för smitningar för att sedan posta på FB :D

Du är då miljonär inom 6månader :tummenupp

Last edited:

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Ducati HM 821 -13
Intressant att 3 pers röstade att dom vill ha den, men inte betala 7kr för den:D haha! Snåljåpar:va

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vilken är målgruppen?
Laptimer OCH kartor? Är det en race- eller touringapp?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Funderar på en htc-desire och om man kan få laptimer är det suveränt! Skulle lätt betala 50kr för detta förutsatt att funktionen är bra!

Tid mellan A-B kan bli farligt...risk för att många vill kolla sin tid på favvovägen! Går iof redan med ett stoppur tejpat på tanken!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Decibelmätare vore också trevligt.
Troligtvis svårt att få exakta värden, men kan man kalibrera den till att bli någorlunda korrekt hade jag haft nytta av den i alla fall.

Använder Windowsmobil.

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
På Ringen i våras pratade och körde jag med en norrman som hade ett program i sin telefon med banor inlagda. Han startade bara det programmet och hade med telefonen i fickan och kollade varvtider sen (BTG) som programmet lagrade automatiskt med hjälp av gps-funktionen. Verkade helsmidigt tyckte jag men jag minns inte vad det hette :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Laptimer i mobilen känns riskabelt, en riktig laptimer kostar från tusingen å uppåt, och dom tål att kastas i backen, tål regn mm, det känns trist att mosa en mobil för 4-8 papp också när man vurpar. Dessutom är laptimers gjorda för att sättas fast på hojen, det är inte mobiler, det är nog få som vill silvertejpa fast sin iphone eller htc på styrkronan :rolleyes:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Skulle betala mer än 50kr.. om man fick typ mckartan som en app. Med bra vägar, fina ställen och cafeer utmärkta, man kunde göra egna märken och dela med "vänner" osv osv...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är sådana här problem som gör att tex RunKeeper funkar dåligt för hojåkning. Jobbar på algoritmer för att lösa detta problem, och i min värld är inget omöjligt.

Vill inte låta negativ - ett av skälen till att jag köpte en IPhone från början var att det var ett redskap med stora möjligheter, men den har också en del brister.

Hur ska du lösa problemen med att IPhonen tål fukt dåligt och är sjukt ömtålig i övrigt? Det är inget litet hinder. Ett annat problem är att man inte kan manövrera den med handskar på. Rätt väsentligt om man ska använda den på en motorcykel eller i bil om man kör bana aktivt.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
alla funktioner/finesser du nämner är de man suttit och öänksat att man hade lätt tillgängligt t-ex i ifånen. Så jag är positiv till en sån App...

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
På Ringen i våras pratade och körde jag med en norrman som hade ett program i sin telefon med banor inlagda. Han startade bara det programmet och hade med telefonen i fickan och kollade varvtider sen (BTG) som programmet lagrade automatiskt med hjälp av gps-funktionen. Verkade helsmidigt tyckte jag men jag minns inte vad det hette :)

Körde med Racechrono och en nokia N97 nu senast, dock med bil. Tappade signal av och till, värst var det vid Gantry vilket gjorde att den inte loggade tiderna. Har dock loggat med Racechrono, liten laptop och gps puck och det fungerar riktigt bra :)

Appsen och mobilerna funkar bra men som föregående talar säger, använd gps puck till telefonen annars är det stor risk att du står där efter 4-5varv och inte ens har en enda tid :brinnerup

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år