MC-program för telefonen

Äger du en iPhone eller annan "smartphone" och kan tänka dig att köpa MC-mjukvara?

• Antal röstningar
    0

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En liten undersökning vad du har för telefon och om du är intresserad av ett MC-relaterat program till den.

- Webpublicering av kartor, rekordtider etc
- Facebookpublicering av "prestationer"

Övriga önskemål?

Öööhhh.... Kolla, Jag grejade bulten på 4:57 :D:D:brinnerup
Nåja. man kan missbruka allting. Klart att funktionen skall finnas.

Möjlighet till Betygssättning av körda vägar kan ju vara trevligt.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Öööhhh.... Kolla, Jag grejade bulten på 4:57 :D:D:brinnerup
Nåja. man kan missbruka allting. Klart att funktionen skall finnas.

Möjlighet till Betygssättning av körda vägar kan ju vara trevligt.

Bra feedback, ska lägga in betygssättning av vägar i todo :tummenupp

Decibelmätare vore också trevligt.
Troligtvis svårt att få exakta värden, men kan man kalibrera den till att bli någorlunda korrekt hade jag haft nytta av den i alla fall.

Använder Windowsmobil.

Antecknat :tummenupp

Vilken är målgruppen?
Laptimer OCH kartor? Är det en race- eller touringapp?

Bra fråga! Jag tänker på funktionerna utifrån vad jag själv vill ha. Skulle helst vilja täcka in båda segmenten. Någon kanske vill ta en kringelväg till banan också, vem vet? :)

Last edited:

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Kommer det bara vara asfalterade vägar eller grus också? Om det blir båda så är de bra om man kan se vilken väg som är vilken så man inte hamnar på en grussmiskarväg med sporthojen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bra fråga! Jag tänker på funktionerna utifrån vad jag själv vill ha. Skulle helst vilja täcka in båda segmenten. Någon kanske vill ta en kringelväg till banan också, vem vet? :)

Ska du utveckla själv? Känns som att vissa funktioner är rätt enkla, medan andra känns hopplöst svåra att få bra!. "Mina vägar"/vägtips etc kommer nog kräva oändligt mycket tid att lägga in. Snor du dom inte rakt av från tex MC-kartan utan skall reka också så blir det ett hopplöst projekt :)

Hoppas utvecklaren (du) får bra betalt för appen, annars tror jag han/hon (du?) du kommer tröttna rätt snabbt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Pröjsade 99:- för Harrys Laptimer för att testa på Gälleråsen... gick sådär när luren låg i cutsen... tror jag köpte nån annan programvara också för 99:- för att testa den.

Det jag menar är att jag absolut skulle köpa och testa för om den funkar bra så blir den definitivt använd.
Problemet med Harrys som jag ser det för min egen del är att den kan/vill kunna lite för mycket och då blir det rätt komplicerat att komma in i det. Var inte helt enkelt att bara sätta en start/stop-position och sen gassa.

Ska du utveckla själv? Känns som att vissa funktioner är rätt enkla, medan andra känns hopplöst svåra att få bra!. "Mina vägar"/vägtips etc kommer nog kräva oändligt mycket tid att lägga in. Snor du dom inte rakt av från tex MC-kartan utan skall reka också så blir det ett hopplöst projekt :)

Hoppas utvecklaren (du) får bra betalt för appen, annars tror jag han/hon (du?) du kommer tröttna rätt snabbt.

Man måste ju inte lägga in favoritvägarna själv som utvecklare utan kan ju lämna det till användarbasen istället.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag ser just nu bara över intresset än så länge. Om det blir ett positivt gensvar tänkte jag själv göra ett försök att genomföra projektet.
Nej, jag räknar inte med att få bra betalt för appen, men däremot är det något jag själv saknar och vill ha i min lur.

Och nej, jag tänkte inte generera kartorna själv, utan överlåta det på dig som användare :)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag har en gammal HTC som jag silvertejpat/buntbandat fast bilfästet på styrkronan. I den kör jag nån programvara som liknar Racechrono (tror att det var några svenskar som knåpat ihop den), och den funkar bra, även utan GPS-puck. (Förutom att den verkar lägga på en sådär minst 5 sekunder på mina varvtider :gnissla) Det finns lite fodral till smartphones som jag kikat på, som skulle kunna funka. Jag är helt klart för nån ny programvara, då den jag köpte inte verkar uppdateras något mer.

Är det ett bra program så kan jag lätt pynta mer än 50:-. Kan du knåpa ihop något som man kan exportera varvtider till, som man kan analysera på PC:n, så blir det ännu bättre!

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Är det ett bra program så kan jag lätt pynta mer än 50:-. Kan du knåpa ihop något som man kan exportera varvtider till, som man kan analysera på PC:n, så blir det ännu bättre!

Varvtider tex kommer inte kunna konkurrera med proffsutrustning, just eftersom det inte ar proffsutrustning. Det hade varit kul att se exakt hur snabbt man kommer in i en kurva och sedan hur det paverkar utgangshastighet och samla data i ett par varv. Detta kommer inte ga med precisionen i en telefon. Daremot bor man kunna ordna varvtider med nagon sekunds exakthet, sa for en glad amator kan det nog vara kul!

Perfo

SDK Socio #4385
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
2003, Ducati 999s
Jag kör med Racecrono och en 5Hz GPS blåtandspuck. Fungerar kanon. Med den inbyggda GPS som finns i min telefon så fungerade det väldigt dåligt på banor men är ok för touring.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag skulle vilja se något program som kan lista närmaste MC-parkeringarna i ett område dit man ska/närmaste parkeringarna där man är. Till Android ska det vara också! Fast det kanske redan finns ett sånt program?

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Racechrono i Nokia N78 funkar klockrent. Körde 26 varv i sträck på Anderstorp, missade inget. Hade minst 5 satelliter i kontakt. Kunde se spårval!!! Kosta gratis. Kardborre på styrkronan sitter berget!:tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag ser just nu bara över intresset än så länge. Om det blir ett positivt gensvar tänkte jag själv göra ett försök att genomföra projektet.
Nej, jag räknar inte med att få bra betalt för appen, men däremot är det något jag själv saknar och vill ha i min lur.

Och nej, jag tänkte inte generera kartorna själv, utan överlåta det på dig som användare :)

Heja heja! Tycker det är en bra ide. Gör du det som fritidspill till dig så blir det nog bättre. Om du sen kan tjäna en liten slant på det så är det ju en kul bonus.

Jag skulle vilja se något program som kan lista närmaste MC-parkeringarna i ett område dit man ska/närmaste parkeringarna där man är. Till Android ska det vara också! Fast det kanske redan finns ett sånt program?

Bra ide. I de flesta GPSer och i google maps kan man iaf peta in punkter. För Sthlm tex finns alla MC-parkeringar markerade här:

http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/Smart-resande/En-karta/#

Inte jättesvårt att spara ner alla. Ska peta in dom i min gps på studs :)
Å andra sidan behöver man inte åka långt för att hitta en mc-parkering i Sthlm. Om det sen finns plats är ju en annan femma.

TS: Kan du inte fixa en app som visar mig till närmaste lediga p-plats? (både bil och MC)

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Förresten, stort tack till alla som klickat pollen! Och ännu större tack för alla synpunkter och idéer. Jag läser allt och tar till mig, och även om jag inte svarat "personligen" på alla inlägg så uppskattas de mycket!

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Jag tycker verkligen synd om ni äpple nördar som inte fått uppleva gps eran från början tillsammans med tex Nokia. Jag har använt mobilen som gps sedan flera år tillbaka och det har funkat klockrent på både cykel, motorcyklar, bilar och till fots.

Vanliga gps program så som tomtom, garmin, nokias kartor m.m. har parkeringar, rutter, POIs osv. Vad mer behöver man? Dessutom har alla dessa program i sig även specialfunktioner som ska locka till sig kunder. Den ena riktar in sig på en sak och en annan tillverkare en annan. Garmin till exempel har ju mc gpser med starkare bakgrund så att man ser skärmen tydligt i dagsljus. MC parkering? wtf finns det speciella parkeringar för mc? Är det 2-3st i StorStockholm eller?

Hastighetskameror osv går att lägga in som POIs på tex speedcam.tk finns de flesta till de olika tillverkarna.

Det finns redan sånt här om du exkluderar I-landsproblemet med att kunna bli bekräftad dygnet runt genom att lägga upp bilder på dig själv.

Jag kanske låter bitter men "its funny cause its true"

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
<massa text>

Hastighetskameror osv går att lägga in som POIs på tex speedcam.tk finns de flesta till de olika tillverkarna.

Det finns redan sånt här om du exkluderar I-landsproblemet med att kunna bli bekräftad dygnet runt genom att lägga upp bilder på dig själv.

Jag kanske låter bitter men "its funny cause its true"

Ja, nu är du jävligt bitter. Självklart finns allt redan. TS vill ju använda sin TELEFON som laptimer, GPS osv. Han är dessutom beredd att pillra ihop programmet på egen hand. Finns väl ingen anledning i hela världen att INTE uppmuntra en sån sak?

Självklart kan man istället lösa detta med en GPS, en kartbok, en laptimer, ett tidtagarur, en telefon, en dator med facebook och MSN....

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Jag har börjat koda lite på liknande grejor. Ett kul tillbehör för att få till noggranheten på mätningarna är http://www.g-fi.com/ som jag tänkte testa eller en liknande extern GPS.

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Snacket går hela tiden runt iphone känns det som. Är det inte konstigt att utveckla för en föråldrad, låst och utdöende plattform som iphone? Kundbasen är ju förståss stor, just nu iallafall, med i ständigt fall.
Och om inte apple öppnar upp plattan och sänker priserna med 50-60% på både telefoner och applikationer är den innom några år stendöd.

Idén är dock kanon, jag skulle läll köpa en sån app!
Ska bli intressant att följa utvecklingen.

//Icke-iphone-ägare

Det är sådana här problem som gör att tex RunKeeper funkar dåligt för hojåkning. Jobbar på algoritmer för att lösa detta problem, och i min värld är inget omöjligt.

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Ang vad man är beredd att betala är ju rätt oväsentligt förräns man testat programmet och om det visar sig vara oumbärligt. Jag själv tex skulle med lätthet punga ut 500:- för bejeweled till iphone då det är som ett knark ;)

Haha, jag håller med. Jag är avgiftad just nu men jag började spela bejeweled på min gamla Palm för tusen år sedan, sen när jag fick min första iPhone så blev jag fast igen!

Jag skulle lungt kunna betala 50kr för ett laptiming program som har alla funktioner som racechrono (programmet måste dessutom kunna exportera datat till NMEA filer). Har inte testat gps:en på nya luren men den gamla hade på tok för dålig gps, så ett av kraven är att det ska gå att ansluta till min blåtandspuck.

Nästa sommar är väl telefonen så "gammal" att man törs ta med den ut på banan :gnissla

Nåt som vore coolt är om du kan använda gyrot till att beräkna lutningsvinkel. Inser att det då är viktigt hur man monterar telefonen på hojen men det vore en rolig funktion!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år