MC-program för telefonen

Äger du en iPhone eller annan "smartphone" och kan tänka dig att köpa MC-mjukvara?

• Antal röstningar
    0

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Snacket går hela tiden runt iphone känns det som. Är det inte konstigt att utveckla för en föråldrad, låst och utdöende plattform som iphone? Kundbasen är ju förståss stor, just nu iallafall, med i ständigt fall.
Och om inte apple öppnar upp plattan och sänker priserna med 50-60% på både telefoner och applikationer är den innom några år stendöd.

Idén är dock kanon, jag skulle läll köpa en sån app!
Ska bli intressant att följa utvecklingen.

//Icke-iphone-ägare

Jag håller med dig om att iPhone är en väldigt låst plattform och för mig som utvecklare är det ännu mer låst än för gemene användare. Om kundbasen är utdöende vet jag ingenting om.

MEN, som du ser i pollen undrar jag även över andra telefoner. Anledningen till att jag satt upp denna poll är att jag vill ha information om sporthoj-användarbasen. Själv har jag både iPhone och HTC Desire och ser för- och nackdelar med båda. Däremot har jag erfarenhet av "frameworket" man använder för att utveckla till iPhone vilket gör att den plattformen har en liten fördel jämfört med Android etc, men jag har även utvecklat kommersiella applikationer för Windows mobile.

Denna tråd är dock inte rätt diskussionsforum för telefon vs telefon, utan snarare en intresseundersökning och insamling av önskade funktioner. Därmed inte sagt att jag inte tar alla åsikter i beaktning, även den om att iPhone är skit och Nokia är Guds gåva till mänskligheten :fakta

Om jag nu lyckas ro detta projekt i land så kommer jag förmodligen göra ett "öppet" API mot webben, så andra entusiaster kan skriva klienter till valfri plattform och synchronisera mot online-databasen. Hela projektet är dock väldigt tidskrävande så framtiden får utvisa hur långt det hinner komma innan våren.

Nåt som vore coolt är om du kan använda gyrot till att beräkna lutningsvinkel. Inser att det då är viktigt hur man monterar telefonen på hojen men det vore en rolig funktion!

Intressant tanke. Så vitt jag vet är gyrot både snabbt och med bra precision, men frågan är hur det fungerar i höga hastigheter och under våra speciella omständigheter. I teorin skulle det gå att bygga mätning av hastighet, position och lutning genom hela kurvan, men förmodligen är detta en utopi. Men det är definitivt en tråd som ska spinnas vidare på! :tummenupp

Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Bra ide. I de flesta GPSer och i google maps kan man iaf peta in punkter. För Sthlm tex finns alla MC-parkeringar markerade här:

http://www.trafiken.nu/sv/Stockholm/Smart-resande/En-karta/#

Suveränt! Går det att exportera alla punkter separat och importera i Google Maps t.ex.? Eller måste man mata in varje plats manuellt?

MC parkering? wtf finns det speciella parkeringar för mc? Är det 2-3st i StorStockholm eller?

Hastighetskameror osv går att lägga in som POIs på tex speedcam.tk finns de flesta till de olika tillverkarna.

Det finns redan sånt här om du exkluderar I-landsproblemet med att kunna bli bekräftad dygnet runt genom att lägga upp bilder på dig själv.

Jag kanske låter bitter men "its funny cause its true"

Ok nu fattar jag inte riktigt men var det här en pik mot mig eller? Självklart finns det väl redan för GPS:er men man kanske inte alltid har den med sig när den väl behövs och då är telefonen ofta ett smidigt alternativ.

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Tack för länken. Vi kan väl höras om ett eventuellt samarbete eller erfarenhetsutbyte när jag kommit igång mer med projektet?

Jag har skrivit en iphone app nu (finansapplikation på jobbet) samt skaffat en bluetooth gps och en ipad. Jag har inte haft tid att koda en laptiming applikation än och med allt som ska kodas på jobbet hinner jag nog inte än på ett tag. Mitt projekt som jag påbörjade var främst att bearbeta mätdata från en garmin edge 705 som jag kört på hojen i somras för att kunna få ut varvtider och spårval på ett vettigt format.

Har du kommit någon vart?

Xises

Fartgalen stoppkloss
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
En blå lill-retta, Honda CBR 125 R Repsol, Yamaha WR 250 f -08
Det skulle nog vara bra om man skulle kunna använda det som intercom också!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det skulle vara om du spinner vidare på appen EveryTrail.

Just nu känns den "perfekt" för mig när det gäller tracking vid touring.

Jag har börjat lägga upp lite av Skåneturerna jag har under mitt konto p0werglide

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Om det blir en MC-karta och man kan få eller hämta uppdateringar i realtid så är det intressant att veta: var står polisen just nu, var är det grusigt, var snodde nån just en hoj.

En annan sak som kanske låter morbid men kan vara bra: att märka ut olycksplatser. Jag t ex har ganska bra koll på vad man ska passa sig för här hemma i Stockholm, men i Sörmland har jag ingen aning. Kan man då kolla kartan och se att tre avåkningar är markerade på den väg jag tänkt ta är det också en varning om att det kan vara en krävande väg.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
En annan sak som kanske låter morbid men kan vara bra: att märka ut olycksplatser.
SMC har en sådan översikt på sin sajt. Instämmer att det vore bra att ha mobilt tillgänglig också.

'1000 mil MC-väg' är en översikt på alla MC-olyckor mellan 2003 och 2009.
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...