MC-semester och tält, hur gör man?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Såhär packar jag 1 20l & 1 30l kajaksäck + nån låsbar ombyggd verktygslåda. Har alltid tält & kök & innan vi fick ungar så var vi iväg ca 3-4 veckor på semestern & nån tankväska eller nät på tanken.
Tält ska man ha annars så kan man dra på Kretasemester.
Jag brukar göra fästen i 6mm rundstång kostar ingenting typ så är det bara
att fästa i skjuspinnarna & der fast allt med spännband ( såna click click)

Bifogat

• P1060764.jpg
    P1060764.jpg
    161.3 KB · Visningar: 607
  • DSC00387.jpg
    DSC00387.jpg
    188.8 KB · Visningar: 752

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
Dorsoduro

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ahaa,jula-trodde de va nån extravagansa hyber stol du köpt,sån där
har jag redan.
Kanon på jobb,men tycker den e för klumpig att ha på hojen.
Köket däremot mkt smidigt..:tummenupp

Jobb ?

Haru provat det köket ? Känns lite robustare än det med sprit.

Jo, stolen är nog inte jättesmidig på hojen, men jag har inte hittat nån mindre. Valde ändå den iaf lite mindre som tål bara 90 kg...

Förra året körde jag omkring med en liten brassestol..., funkade egentligen rätt bra...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jobb ?

Jo, stolen är nog inte jättesmidig på hojen, men jag har inte hittat nån mindre. Valde ändå den iaf lite mindre som tål bara 90 kg...

Förra året körde jag omkring med en liten brassestol..., funkade egentligen rätt bra...

Jag har en grymt liten stol från MSR som man pular in sitt liggunderlag (thermarest) i. Tar noll plats, men jag tycker nog att det är lite pensionärsvarning att ta med sig stol när man ska ut och campa (därför har jag aldrig använt den)

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
Dorsoduro
Jobb ?

Jobb,ja..jobbar ute,rätt nice o ha o sitta i solen på frukost/lunch
får sitta i bilen annars sämre dagar..

Har ett liknande kök o gasol vs sprit e ju inte så svårt,bra fart i gasolen trots storleken:tummenupp

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har en grymt liten stol från MSR som man pular in sitt liggunderlag (thermarest) i. Tar noll plats, men jag tycker nog att det är lite pensionärsvarning att ta med sig stol när man ska ut och campa (därför har jag aldrig använt den)

Hö hö, ok, du tar hellre med dig en såg... :D

Mnjamen en stol är väl skön att sitta i när man avnjuter morgonkaffet, eller kvällsölen...

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
klart man hellre tar med en fällbar såg än en fällbar stol.. Hela naturen är full av stolar i lagom sitthöjd om man nu prompt måste fortsätta sitta efter en dag i sadeln. :rolleyes: (trodde det var allmänt vedertaget här på SH att det man så mycket man bara kan är att LIGGA..inte sitta ;)) Naturstolarna kallas oftast för sten men kan även gå under benämningen stubbe eller stock. Det fina med sågen är dessutom att man kan tillverka ett ex av de två sistnämnda om man har haft oturen att stanna där det saknas. Krävs träd. Välj ett med lagom diameter. Lagom efter eget välbefinnande modulerat på rövslappheten..

Håller som bäst att packa och planera för en veckotur i sörlandet, telemark och vestlandet. Minimalisttur med presenning istället för tält. Frun vill ha -17-sovsäck (stoor packvolym) men jag har satt ner foten - "-5-säcken, eller så stannar du hemma så får säcken åka på pallen istället." Tunneltältet på 3 kg ströks från packlistan i första vändan. Istället hyr vi en hytte om det skulle bli eländigt blåsigt och ösregnigt. Ser fram emot att kunna stanna på sköna platser ute i naturen istället för i bebyggda trakter.

Vatten räknar jag med att ta ur vattendrag om vi inte är i jordbruksområden eller nedströms städer. Gaskök, torrmat, tubost och så köper vi bröd och grönsaker samt ev juice/frukt etc. Ett och annat restaurangbesök (asiatiskt finns överallt) blir det nog, men vägkrogar skyr vi. De är dyra. Roade mig förra året att köpa en hamburgare för sista norska kontanterna. 175 NOK på en bensinmack! (men då ingick 4 dl läsk) :D

Två pass om dagen, ett tidigt (upp i gryningen!) och ett sent. Långlunch och tupplur på maten samt ev vandrande turistbesök mitt på dagen. Maximera nyttan av dagsljus och minsta möjlig övrig trafik.

Mjuka sidväskor och tankväska från Silver - expanderbara vid behov (nöd). Givi-toppväska. Silverväskorna ser misstänkt lika biltemas nya kollektion.. Bra skit.

Lysebotn upp och ner med nedlägg och en massa andra sköna (små)vägar - det rycker i åktarmen! Och då menar jag inte färja!

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Låter fint d där eha.

Lysebotn är kanon.

Och Karlskoga är ju granne med min uppväxt... i Björneborg ;)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Att du överlevde! :lol Livsfarlig mc-väg degerförs-björneborg ju.. Hade jag bott där hade jag kört ihjäl mig DiRECkt! ;)

Tacka vetja Skottlande eller iaf Rudskoga-vägen, där kan man ju iaf hålla rimlig fart och ändå trivas, hehe. Då har vi flyttat i motsatta riktningar mao. Min uppväxt är nere i sydöstra Östergötland..

Börjar närma sig påpackning. Minimalistpackningen är skönt liten. Har banne mig servat precis allt, även kopplingskontakten - det verkar vara ett strul med kontakterna om man inte håller efter dem. (Titta i mekforumet..)

Enda orosmolnet är om ett halvslitet drivpaket överlever semestern.. :rolleyes: Blir att undvika att köra på avsläpp/motorbroms i onödan. (jag som påstår till frun att jag har koll på grejerna :gnissla) Med lite känsla i körningen måste drivpaket och alla belägg bytas vid hemkomsten. Bara sådär - helt normalt i frugans ögon.
icon6.gif

Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
...
Håller som bäst att packa och planera för en veckotur i sörlandet, telemark och vestlandet. Minimalisttur med presenning istället för tält. Frun vill ha -17-sovsäck (stoor packvolym) men jag har satt ner foten - "-5-säcken, eller så stannar du hemma så får säcken åka på pallen istället." Tunneltältet på 3 kg ströks från packlistan i första vändan. Istället hyr vi en hytte om det skulle bli eländigt blåsigt och ösregnigt. Ser fram emot att kunna stanna på sköna platser ute i naturen istället för i bebyggda trakter.
...
Mjuka sidväskor och tankväska från Silver - expanderbara vid behov (nöd). Givi-toppväska. Silverväskorna ser misstänkt lika biltemas nya kollektion.. Bra skit.

Lysebotn upp och ner med nedlägg och en massa andra sköna (små)vägar - det rycker i åktarmen! Och då menar jag inte färja!

Håller själv på att räkna på vikt för två personer, fan vad det sticker iväg om man skall sova tält. Sovsäck, liggunderlag, kök, gas, vatten för matlagning etc

Enda sättet o få det helt bra e att hon kört självt...

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Att du överlevde! :lol Livsfarlig mc-väg degerförs-björneborg ju.. Hade jag bott där hade jag kört ihjäl mig DiRECkt! ;)

Tacka vetja Skottlande eller iaf Rudskoga-vägen, där kan man ju iaf hålla rimlig fart och ändå trivas, hehe. Då har vi flyttat i motsatta riktningar mao. Min uppväxt är nere i sydöstra Östergötland..

Börjar närma sig påpackning. Minimalistpackningen är skönt liten. Har banne mig servat precis allt, även kopplingskontakten... ]

:) Skottlanda och Rudskoga e ok, haru kört Åtorp-Finnerödja? En kanonväg :)

Jag har nytt drivpaket, men bakdäcket... ska ju ut å köra imorgon till måndag, får bli ett nytt efter det...

Sydöstra Östergötland..., blir det norr om Västervik nånting...?

Håller själv på att räkna på vikt för två personer, fan vad det sticker iväg om man skall sova tält. Sovsäck, liggunderlag, kök, gas, vatten för matlagning etc

Enda sättet o få det helt bra e att hon kört självt...

Det sticker iväg :)
Tycker det blir fullt och tungt med bara mig på hojen...

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Betalkortet tar väldigt liten plats. Tandborste, kallingar och T-shirt är väl knappast någon som snor. Skinnställ, hjälm m.m lämnar man i garderoben på krogen:D Kan därför vara bra att ha en ihopvikbar bag med sig.

Håller med dig till 100%!!

Man vill väl resan skall vara en njutning, tält är rekryter, fulla festande tonåringar som vill pilla på varandra eller en uteliggares mer permanenta lösning på boende.., nej det är B ´helt klart. Tänk vakna en morgon och det vräker ner och skittältet inte håller tätt i skarvarna eller man slarvade med regnskyddet på kvällen innan..

Ta med betalkortet, kolla ut några alternativa ställen att stanna på för övernattning, med möjligheter att låsa in hojen, du ser bara fördelar och unna dig lite lyx vettja:tummenupp

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man vill väl resan skall vara en njutning, tält är för fulla festande tonåringar som vill pilla på varandra eller uteliggare, nej det är B ´helt klart. Tänk vakna en morgon och det vräker ner och skittältet inte håller tätt i skarvarna eller man slarvade med regnskyddet på kvällen innan..

Ta med betalkortet, kolla ut några alternativa ställen att stanna på för övernattning, med möjligheter att låsa in hojen, du ser bara fördelar och unna dig lite lyx vettja:tummenupp

Tält e bra shit. Då kan man bo var man vill och elda duktigt på kvällen:yoparty

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Så här ser min packning ut. Dock har jag enkel möjlighet att ta med en stol.
I det här "kitet" som e på då var:
Kupoltält 4 manna från stadium http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/talt/014116/everest-travel-4
Luftmadrass virad runt tältet.
Sovsäck bakom tältet.
Kudde
Kapell under sovsäcken
(Nu har jag en packrulle jag kan lägga detta i så det håller sig helt torrt)

I tankväskan:
Sandaler
underkläder
Elektrisk pump.
Bestick
Mobilladdare.
Extra T-shirt.
Badartiklar.

Sen har jag mjuka packväskor att använda med om man e på längre resor o då tar jag med mig:
Kök
Mera kläder
Filt
+ packar om så jag bara har krimskrans i tankväskan och det som var i tankväskan åker i sidoväskorna
Ev mat.

Bifogat

• packning resize.jpg
    packning resize.jpg
    168 KB · Visningar: 376
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Håller med dig till 100%!!

Man vill väl resan skall vara en njutning, tält är rekryter, fulla festande tonåringar som vill pilla på varandra eller en uteliggares mer permanenta lösning på boende.., nej det är B ´helt klart. Tänk vakna en morgon och det vräker ner och skittältet inte håller tätt i skarvarna eller man slarvade med regnskyddet på kvällen innan..

Självklart har man med sig ett litet tält av enklaste modell och ett enkelt liggunderlag så man kan kvarta var som helst om vädret tillåter och man hittar en juste plats. Jag har ett tält jag betalade ca 100:- i slutet av -80talet och ett sånt liggunderlag som "suger upp" sig själv när man tar bort proppen(99,90 på Biltema). Båda blir en rulle på cirkus ø150mm längd 500mm.

När det inte är så charmigt med tält så trycker man på övernattning på GPSen så pekar den var man kan åka.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping