klart man hellre tar med en fällbar såg än en fällbar stol.. Hela naturen är full av stolar i lagom sitthöjd om man nu prompt måste fortsätta sitta efter en dag i sadeln.
(trodde det var allmänt vedertaget här på SH att det man så mycket man bara kan är att LIGGA..inte sitta
) Naturstolarna kallas oftast för sten men kan även gå under benämningen stubbe eller stock. Det fina med sågen är dessutom att man kan tillverka ett ex av de två sistnämnda om man har haft oturen att stanna där det saknas. Krävs träd. Välj ett med lagom diameter. Lagom efter eget välbefinnande modulerat på rövslappheten..
Håller som bäst att packa och planera för en veckotur i sörlandet, telemark och vestlandet. Minimalisttur med presenning istället för tält. Frun vill ha -17-sovsäck (stoor packvolym) men jag har satt ner foten - "-5-säcken, eller så stannar du hemma så får säcken åka på pallen istället." Tunneltältet på 3 kg ströks från packlistan i första vändan. Istället hyr vi en hytte om det skulle bli eländigt blåsigt och ösregnigt. Ser fram emot att kunna stanna på sköna platser ute i naturen istället för i bebyggda trakter.
Vatten räknar jag med att ta ur vattendrag om vi inte är i jordbruksområden eller nedströms städer. Gaskök, torrmat, tubost och så köper vi bröd och grönsaker samt ev juice/frukt etc. Ett och annat restaurangbesök (asiatiskt finns överallt) blir det nog, men vägkrogar skyr vi. De är dyra. Roade mig förra året att köpa en hamburgare för sista norska kontanterna. 175 NOK på en bensinmack! (men då ingick 4 dl läsk)
Två pass om dagen, ett tidigt (upp i gryningen!) och ett sent. Långlunch och tupplur på maten samt ev vandrande turistbesök mitt på dagen. Maximera nyttan av dagsljus och minsta möjlig övrig trafik.
Mjuka sidväskor och tankväska från Silver - expanderbara vid behov (nöd). Givi-toppväska. Silverväskorna ser misstänkt lika biltemas nya kollektion.. Bra skit.
Lysebotn upp och ner med nedlägg och en massa andra sköna (små)vägar - det rycker i åktarmen! Och då menar jag inte färja!