MC-semester och tält, hur gör man?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har ett "cigg-uttag" monterat. Funkar kanon till iPhone, GPS samt Laptop när man är iväg. GPS'en brukar vara inkopplad konstant under körningen och de andra 2 vid behov.

Inte alls avancerat, de har sånna uttag med kabel klara på Kjell för 99kr om jag minns rätt.

Ok, låter skitbra :)

Var på hojen har du monterat kontakten ? Såg på Kjell att det ju finns olika alternativ, infällda, externa med lock etc...

Den drar inte ur batteriet när den inte används hoppas jag ?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Ok, låter skitbra :)

Var på hojen har du monterat kontakten ? Såg på Kjell att det ju finns olika alternativ, infällda, externa med lock etc...

Den drar inte ur batteriet när den inte används hoppas jag ?

Nix, den drar inte någon ström om du inte har något inkopplat i den. Jag har en liten USB-dongel som jag använder för att ladda via USB (GPS'en och iPhonen) När den sitter på plats så drar den ett par mA. Dock minimalt. Hojen startar utan problem efter 1 vecka med den i (har glömt den i).

Nu har ju inte jag "monterat" den speciellt. Drog kabeln direkt från batteriet med en liten säkring emellan. Fast i kablar och ram under tanken och kommer ut under mätarna. Där sitter den endast fast med ett kardborre-straps. Då är den lättåtkomlig och jag ser om dioden slocknar på USB-dongeln.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Låter fint, jag ska skaffa nåt liknande. Ska bara kolla hur det ser ut under tanken, och sedan åka å handla prylarna :)

Ang tält har jag kollat lite på Ö&B samt TeamSportia. Inga popup-tält så långt ögat når. Jag kanske får nöja mig med ett vanligt med bågar å skit...

Tänker att jag nog ska kunna bli en fena på att smälla upp det snabbt iaf...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Låter fint, jag ska skaffa nåt liknande. Ska bara kolla hur det ser ut under tanken, och sedan åka å handla prylarna :)

Ang tält har jag kollat lite på Ö&B samt TeamSportia. Inga popup-tält så långt ögat når. Jag kanske får nöja mig med ett vanligt med bågar å skit...

Tänker att jag nog ska kunna bli en fena på att smälla upp det snabbt iaf...

Billiga kupoltält är inte så jobbiga att sätta upp. Två långa och hopfällbara pinnar som träs i tälduken och fästs i hörnen bara. Linorna kan man strunta i ifall man är lat (och det inte blåser för mycket... ) för tältet står upp ändå.

Jag får nog upp mitt 200 kr julatält på drygt 1 minut ifall jag skyndar mig.

Edit: har iofs aldrig satt upp det i hällande regn...

DD750

"La Famiglia aprilia Svezia"
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
Dorsoduro
Varning för Biltemas 2 mannatält,körde det nu när jag va iväg!!
Bröt av en glasfiberstång vid första reset,fick bli att tejpa ihop skiten..resultatet av det blev att bågen inte blev "jämn" på innertältet
och yttertältet "låg an" sen.

Sen kom regnet:huvet

Fördelen va ju att slänga skiten o lätta packningen för hemfärden:tummenupp

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Tjena!

Har haft mycket nytta av http://www.salewa.com/product/2-persons/micra-tent klockrent tält. Tar inte så stor plats, väger inget vidare och plats med lite packning inne i tältet. Har motstått storm runt kebnekaise och 4dagars ösregn i skottland =) Kommer lätt att följa med på hojen i sommar. Enkelt att slå upp, 10min max.:yoparty

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag funderar på ett såndäringa "popup-tält", de verkar ju otroligt smidiga och snabba att sätta upp.
Såg ss på mc-mässan två varianter som var intressanta, minns någon vem som demade eller vilket fabrikat det var ?

Tält med enkel duk är kass tycker jag, och det såg det ut att vara på det där popuptältet.

Köp inte det billiagaste och inte det dyraste, någonstans i mitten är prefekt och bör ha ett innertält så isolerar det både från solhetta så man kan dra sig på morgonen utan att bli stekt till nattkyla, kondens och regn. Typ detta som det länkades till tidigare i tråden.

attachment.php

Bytte mitt enlagers mot ett med innertält och det var ett otroligt lyft.

Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tält med enkel duk är kass tycker jag, och det såg det ut att vara på det där popuptältet.

Köp inte det billiagaste och inte det dyraste, någonstans i mitten är prefekt och bör ha ett innertält så isolerar det både från solhetta så man ka dra sig påmorgonen till nattkya, kondens och regn.

Bytte mitt enlagers mot ett med innertält och det var ett otroligt lyft.

Handelsbodens tält har inner och yttertält.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Tält kan fungera. I absolut yttersta nödfall.

Känner lite tvärs om, Tält kan funka alla dagar i veckan det inte regnar och så kan man ta till hotellet som nödfall de dagar det regnar.

Om man nu inte envisas med att köra till Norge där det regnar 24/7. :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping