MC-semester och tält, hur gör man?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
klockrent kök det där från Jula :tummenupp

Ja det ser ju bra ut, jag ska troligen inhandla detta i em, och sedan hitta en fin campingplats någonstans i Västergötland, för att testa en natt inför sommarens längre semesterresa.

Jag planerar att ikväll tillaga en smaskig kvällsmat på gasolköket utanför tältet.

Om jag får till internetanslutning tänkte jag ev lägga upp en bild och några rader här :) , ett test av Julas gasolkök helt enkelt :tungan

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beställde detta 1-manstält för sommarens planerade tur.
Får se ifall det är något att ha. Litet och väger inte mycket var kravet då packutrymmet är mycket begränsat.

Bifogat

• Tält_1.jpg
    Tält_1.jpg
    21.4 KB · Visningar: 229

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja det ser ju bra ut, jag ska troligen inhandla detta i em, och sedan hitta en fin campingplats någonstans i Västergötland, för att testa en natt inför sommarens längre semesterresa.

Jag planerar att ikväll tillaga en smaskig kvällsmat på gasolköket utanför tältet.

Om jag får till internetanslutning tänkte jag ev lägga upp en bild och några rader här :) , ett test av Julas gasolkök helt enkelt :tungan

Gött! Prova en blå band soppa vetja. Kolla om det bränner fast lätt och om det e lätt att rengöra

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Gött! Prova en blå band soppa vetja. Kolla om det bränner fast lätt och om det e lätt att rengöra

Godkväll. Ligger i tältet på en camping nära Tidaholm.

Inhandlade idag gasolköket på Jula i Jönköping, och jag har invigt det :)
Det blev en smarrig konservburk med chiliconcarne, och jag bättrade på det hela med en burk majs. Till detta serverade jag gurka och tomat och som måltidsdryck en skotsk IPA. Hur gott som helst i kvällssolen utanför tältet !

Gasolköket var i en låda, och själva gasol"tuben" köps separat och fanns i ett brandsäkert skåp.

Grejerna var lätt att sätta ihop. Det hördes tydligt när jag skruvade på gasolen, och då var det bara att tända tändaren intill och så small det igång. Hällde i maten i ett av kärlen och ställde ovanpå lågan, och rörde om med en sked. Det tog bara några minuter så var maten varm.

Jag är jättenöjd, och kommer att använda detta i sommar. Burkarna med mat, chiliconcarne, ravioli, soppor, dillkött eller vad det nu är kostar ca 10-30 kr/st, så detfinns mycket pengar att spara på en semester :) Och så är det ju en sån känsla att brassa käk själv ute i naturen :D

Bifogat

• 20110601235.jpg
    20110601235.jpg
    262.4 KB · Visningar: 265
  • 20110601236.jpg
    20110601236.jpg
    268.5 KB · Visningar: 246

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Godkväll. Ligger i tältet på en camping nära Tidaholm.

Inhandlade idag gasolköket på Jula i Jönköping, och jag har invigt det :)
Det blev en smarrig konservburk med chiliconcarne, och jag bättrade på det hela med en burk majs. Till detta serverade jag gurka och tomat och som måltidsdryck en skotsk IPA. Hur gott som helst i kvällssolen utanför tältet !

Gasolköket var i en låda, och själva gasol"tuben" köps separat och fanns i ett brandsäkert skåp.

Grejerna var lätt att sätta ihop. Det hördes tydligt när jag skruvade på gasolen, och då var det bara att tända tändaren intill och så small det igång. Hällde i maten i ett av kärlen och ställde ovanpå lågan, och rörde om med en sked. Det tog bara några minuter så var maten varm.

Jag är jättenöjd, och kommer att använda detta i sommar. Burkarna med mat, chiliconcarne, ravioli, soppor, dillkött eller vad det nu är kostar ca 10-30 kr/st, så detfinns mycket pengar att spara på en semester :) Och så är det ju en sån känsla att brassa käk själv ute i naturen :D

Chilli con carne, Classikern... :)

Såg att det fanns till och med färdigblandad (flytande) pannkakssmet i kyldisken på coop.

Annars så kan man med lite kreativitet faktiskt skapa nya och enkla rätter på plats. Såser och annat i pulverform är ju enkelt att ta med hemifrån, men så kompletterar man med färskvaror vid sista butiken före middagen.

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Låter som att den här tråden börjar få en väldigt kulinarisk inriktning :)
Det är helt klart kul att läsa då jag också är inne på samma spår för min semester.

Har ni erfarenhet av det här med tält.
Är det VÄRT att satsa på ett dyrare tält? Visst det har med hur mycket man ska använda det, vart man ska osv.
Likaså är vikten/storleken av stor betydelse för er, tänker då främst på själva hojjandet? Och det är fortfarande tält vi pratar om, ingenting annat! ;)

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns få saker som är så jobbiga som att när skymningen kommer och regnet öser ner stå på knä och försöka slå upp tältet med stelfrusna fingrar. Klart knäckande för moralen även om man vet att man snart kan laga sig lite varm mat.

Morgonen efter är inte heller så himla kul. När man vaknar och inser att det fortfarande regnar, alla kläderna fortfarande är dyngsura och att det snart är dags att packa ihop det blöta tältet.

Tält kan fungera. I absolut yttersta nödfall. Eller om det är vid någon jäkligt idyllisk liten sjö och man vet att det ska vara uppehållsväder.

Annars så rockar ett välfyllt plastkort alla dagar i veckan.

Som kontrast till att frysa tassarna av sig när man slår upp ett tält så finns det få saker som är trevligare än att snubbla in på ett hotell när man är kall blöt och frusen och just tillbringat 12timmar i sadeln. Sedan ta en varm dusch och därefter bara dyka ner i en varm och skön säng med rena lakan och att veta att det väntar en riktig höjdarfrulle dagen efter. :)

Tältandet lämnar jag helst åt samer, beduiner, indianer och mongoler. Det är helt enkelt inte min kopp te. Diverse festivaler och annat har fått mig att i största möjliga mån undvika tält. Betyder det att jag bara kan semestra i en vecka istället för i fyra veckor så är det helt klart ändå värt det för mig.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Beställde detta 1-manstält för sommarens planerade tur.
Får se ifall det är något att ha. Litet och väger inte mycket var kravet då packutrymmet är mycket begränsat.

Ser fint ut, hur litet är det ihoprullat?

Låter som att den här tråden börjar få en väldigt kulinarisk inriktning :)
Det är helt klart kul att läsa då jag också är inne på samma spår för min semester.

Har ni erfarenhet av det här med tält.
Är det VÄRT att satsa på ett dyrare tält? Visst det har med hur mycket man ska använda det, vart man ska osv.
Likaså är vikten/storleken av stor betydelse för er, tänker då främst på själva hojjandet? Och det är fortfarande tält vi pratar om, ingenting annat! ;)

Asså, jag brukar gärna pröva billigaste av billiga när ag prövar nåt. Tältet jag har nu var billigt, och har börjat gå sönder. Visst, det är några år och barna har sovit/lekt i det, men..., jag behöver ett bättre nu till hojsemestrandet, och jag är beredd att satsa lite för att få ett riktigt bra.

Det finns få saker som är så jobbiga som att när skymningen kommer och regnet öser ner stå på knä och försöka slå upp tältet med stelfrusna fingrar. Klart knäckande för moralen även om man vet att man snart kan laga sig lite varm mat.

Morgonen efter är inte heller så himla kul. När man vaknar och inser att det fortfarande regnar, alla kläderna fortfarande är dyngsura och att det snart är dags att packa ihop det blöta tältet.

Tält kan fungera. I absolut yttersta nödfall. Eller om det är vid någon jäkligt idyllisk liten sjö och man vet att det ska vara uppehållsväder.

Annars så rockar ett välfyllt plastkort alla dagar i veckan.

Som kontrast till att frysa tassarna av sig när man slår upp ett tält så finns det få saker som är trevligare än att snubbla in på ett hotell när man är kall blöt och frusen och just tillbringat 12timmar i sadeln. Sedan ta en varm dusch och därefter bara dyka ner i en varm och skön säng med rena lakan och att veta att det väntar en riktig höjdarfrulle dagen efter. :)

Tältandet lämnar jag helst åt samer, beduiner, indianer och mongoler. Det är helt enkelt inte min kopp te. Diverse festivaler och annat har fått mig att i största möjliga mån undvika tält. Betyder det att jag bara kan semestra i en vecka istället för i fyra veckor så är det helt klart ändå värt det för mig.

Jaja, det är klart det är bekvämare och bo på hotell och äta fläskig frukost. Är det det man vill och har råd så...

Tält funkar ju bra när vädret är ok, men det är ju inte särskilt kul när regnet öser ner såklart.

När jag ger mig ut så bor jag i tält ibland på camping och ibland vildcamp, och ibland hyr rum/vandrarhem när det är regn på gång. Man kan ju vara lite flexibel. Och ibland hittar man inget bra boende, och då är det kanon att ha ett tält att slå upp :)

Chilli con carne, Classikern... :)

Såg att det fanns till och med färdigblandad (flytande) pannkakssmet i kyldisken på coop.

Annars så kan man med lite kreativitet faktiskt skapa nya och enkla rätter på plats. Såser och annat i pulverform är ju enkelt att ta med hemifrån, men så kompletterar man med färskvaror vid sista butiken före middagen.

Laga pannkakor på gasolkök..., ja varför inte ,-)

Nu har min kamrat anslutit, och idag till lunch vispade jag ihop en påse gulaschsoppa med 7 dl vatten, och det fick sjuda i några minuter. Jag öppnade en burk pilsnerkorv och delade dem i bitar och la i soppan, på tal om att skapa nya och enkla rätter på plats :)
Till detta delade vi en halv gurka och en tomat. Blev hur gott som helst.

Efteråt värmde jag lite vatten till och så blev det kaffe på maten.

Till sist hämtade jag vatten från sjön intill och vämde upp lite och hällde i lite Yes diskmedel, och så blev det diskvatten. :)

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det var inte dyrt på ebay uk. Vad kostar det i sverige? Såg riktigt bra ut, jag är sugen på "star 200 plus"
Ungefär en 100-200 dyrare än på E-bay är vad jag hittat den för.
Jag beställd ifrån www.outlife4u.se, en liten svensk webbbaserad firma. Hade lite andra saker som beställdes samtidigt så det var smidigast så.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
det ser ut att ta tid att sätta upp det där
Det återstår att se...
Men det är ju inget självutvecklande som vissa, men det vägde å andra sidan ganska lite.
Tur är väl att man inte är så stressad under semestern så det kommer nog inte att vara ett problem även ifall det skulle ta en minut mer eller så.
:D

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hemma från min lilla tur. Det blev Tidaholm, Öland, Skåne (nära Degeberga) och Danmark, NV om Helsingör. Det har varit kanonväder, och vilken värme i Danmark och i södra delen av landet 6 juni,,,, helt underbart !

Gasolköket har funkat helt kanon, och jag fnissar åt dem som går in på en pizzeria ed, när jag fixar käk lätt och smasken för en bråkdel av pengen :) Likaså kaffe etc.

Mitt gamla tält har gjort sitt. Nu spanar jag efter nytt, som är smidigt att sätta upp o fälla ihop. De demade ett schysst på mc-mässan, kanske borde köpt ett sånt...
Tältet på bilden nedan är min kamrats. Funkar jättebra, men är lite komplicerat att sätta upp tycker jag. Jag vill ha något snabbare.

Mitt billiga "självuppblåsande" liggunderlag är ett skämt, hårt och obekvämt. Inhandlade luftmadrass, helt underbart att sova på ! Blåste upp det med mina egna lungor, gick bra, den var inte så stor. Köpte för 149 kr på Jula.

Min gamla sovsäck från -89 håller måttet, och duger bra i sommar :)

Bifogat

• 20110603238.jpg
    20110603238.jpg
    252.9 KB · Visningar: 171
  • 20110604250.jpg
    20110604250.jpg
    232 KB · Visningar: 226
Last edited:

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07

Det där tältet och hela easy camp sortimentet verkar vara själigt prismässigt.

Ska nog också beställa 100an eller 200an.

Har du/ni fått hem ett sådant? Skriv gärna en liten recension.

Idag är all business på utube;
http://www.youtube.com/user/easycamptent#p/u/50/vWu5hk76B_k

Den här firman med butik i Uppsala har tältet för 476kr.
http://www.wild-outdoorlife.se/2291.asp :banana

Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag funderar på ett såndäringa "popup-tält", de verkar ju otroligt smidiga och snabba att sätta upp.
Såg ss på mc-mässan två varianter som var intressanta, minns någon vem som demade eller vilket fabrikat det var ?

Popup-tält jag sett på Nätet här det senaste, t ex
http://www.easy-camp.com/en/Products/TentsTarpsWindscreens/Tents/Carnival/AnticViolet.aspx
ser fina ut, men blir ju som ett stort tefat ihoppackat, vilket väl nog inte passar så bra bra på hoj...
Någon som testat popup ?
Jag tycker ett tält ska smällas upp snabbt :)

En annan grej jag funderar på:

Jag vill kunna köra musik när jag tältar och installerade igår Spotify i min mobil, vilket fungerade oväntat bra. Kommer köra musiken i de här högtalarna http://www.dustinhome.se/pd_5010464125.aspx
De har förvånansvärt bra ljud faktiskt :) Signalen kopplas ju enkelt till mobilen med 3,5 mm stereopropp. Strömtillförseln däremot får högtalarna via usb, så det blir en liten adapter usb hona-microusb hane.

Funderar på att koppla på en 12 V grunka på hojbatteriet, har någon provat det ? Så att jag kan sitta ute i skogen och ladda upp t ex mobilen...?

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Funderar på att koppla på en 12 V grunka på hojbatteriet, har någon provat det ? Så att jag kan sitta ute i skogen och ladda upp t ex mobilen...?

Jag har ett "cigg-uttag" monterat. Funkar kanon till iPhone, GPS samt Laptop när man är iväg. GPS'en brukar vara inkopplad konstant under körningen och de andra 2 vid behov.

Inte alls avancerat, de har sånna uttag med kabel klara på Kjell för 99kr om jag minns rätt.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping