Bubbas
nähä, om man skulle...
Nej för jag har ingen
Kör med en 278....
Aha! Jag hade fått för mig att du hade en zumo. Då fårstår jag.
Nej för jag har ingen
Kör med en 278....
Starcom.
Intercom med passageraren och bike 2 bike.
2 separata mobiler, två separata musikkällor. GPS, PTT- eller VOXstyrd bike 2 bike. Kommer också köra mobilen via BT
446 MHz radiokomm.
Kollade för nyfikenhets skull på Scala o Motosonic och likande system men kändes överreklamerat.
Tvekar starkt på att räckvidden skulle vara 500 m när det inte finns en sådan standard. Kompabilitet var ett annat minus samt att ljudkvalitén suger. Kul med mono
Nu är hemresan spikad i alla fall och om det finns nån som är intresserad så går vägen ifrån maribor slovenien till venedig sen vidare till stalvio davos och sen till nurburgring och sen hem då..... Jag kollade på det här klippet och blev dösugen =) http://se.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU
Eftersom jag själv o 2 andra vänner använder Scalas Q2 , så får jag dementera att de inte skulle klara 500 m. Påstår istället att de lätt klarar 500 m vid fri sikt. Så fort ngt är i vägen , tex skog , så förkortas räckvidden , men var i sommar iväg på 470 mil igenom Europa o räckvidden var fullt tillräcklig.
Kompabilitet ?... Ska erkänna att jag hade inkörningsproblem , men hade man inte varit Bror Duktig o läst instruktionsboken istället , så hade allt gått lättare. När den väl var läst så var det inga problem att knyta ihop 3 st Q2 , mobiler , zumo , etc....
Ljudkvaliten däremot är som du säger usel ! Men endast om du lyssnar på mp3 via zumon ! En del har även klagat på raspig radio.... vilket inte är ngt som jag stött på.
Ljudvolym o kvalitet i B2B eller i mobilen klarar lätt 200 km/h med rätt inställda högtalare i hjälmen.
Jag säger som Stefan Sauks alter ego- Dr Denglund- "mja. jag är skeptisk."
T o m BT på 10 metersstandarden klarar ju knappt 10 m. En vän till mig, tillika elektroingenjör på en telefontillverkare, ler och skakar på huvudet när jag nämner 500 meter. Sådan eftekt på den våglängden är tveksam, menar han. Men, men jag har inte testat just det själv så jag lämnar det.
Att jag valde bort rena BT-system är:
1. Ljudet
2. Kompabiliteten. (en personlig skepsis och kanske obefogad)
3. Ständig sökning t ex efter att enheterna varit avstängda.
4. Tveksamheter från säljare rörande hur många enheter som kan hanteras. (Kanske inget problem i verkligheten)
Jag undrar också om t ex Scala klarar full duplex intercom, GPS, två mobiler, två MP3-spelare och tre st bike-2 bike? 7 st enheter.
På plusidan.
1. Priset
2. Kabelfritt (om man bortser från laddningutrustning)
Hur länge kan du köra med de där utan att ladda? Pallar de en heldag med ganska mycket snack?
Det är säkert ett skitbra och smidigt system, och dessutom slipper men en PMR-radio och massa sladd.
Bra recension!
Det verkar vara trots allt vara ett enkelt system. Mera anslutningar än vad jag kunnat förstå av den information jag haft tillgänglig. Handlarna har tyvärr än så långe rätt så dålig koll på tekniken.
Säkert prisvärt, så som du säger.
Vad är det för accumulator i den?
Kompabilitetsfrågan som jag nämnde breor på egen erfarenhet när det ska paras ihop BT-produkter. Blivit ganska less ibland. Kul att det funkar med Scalan.
Oftast klarar man sig med en räckvidd på 500 meter. Sant. Jag kör ofta grusväg och det är allt annat än öppen terräng och vi är ofta mer än 500 meter ifrån varandra, så därför PMR för mig.
Sen får man jobba en del vid installationen med ett trådbundet system.
Att man får kass musikljud via Zumon beror på att den inte har stereo BT, endast via kabel.
Nu är hemresan spikad i alla fall och om det finns nån som är intresserad så går vägen ifrån maribor slovenien till venedig sen vidare till stalvio davos och sen till nurburgring och sen hem då..... Jag kollade på det här klippet och blev dösugen =) http://se.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU
Föressten så har jag räknat ut att det blir ca 400mil vi ska åka på 7dagar och det blir då 57.14mil om dagen i snitt klarar man det? Vi kanske får hoppa stalvio passet och dra raka vägen till ringen i värsta fall...
Precis, på kurviga vägar sjunker ju förstås medelhastigheten. Ifjol körde jag dock Ringen-Uddevalla i ett kör (120 mil) så det går ju om man måste, men attans vad seg man blir...
Precis så jag menar . Tiden i sadeln Ringen-Uddevalla kanske kan jämföras med 40-50 mil runt Bolzano på knixiga serpentiner o småbyar överallt. Är det sen mycket trafik så det går i ännu saktare mak , så blir man ganska öm där bak efter några mil..........
Då har man testat utrustningen och jag måste säga att jag är helnöjd. Bra ljud, inget tappat tal, grymt bra VOX. PTT funkar kanon. Jag lade nog totalt 5 timmar på installation. Det blev onödigt långt beroende på att jag först installerade kontakter och hjölmkit med anslutning på högersidan,innan jag drog mig till minnes att mitt Rallye-ställ har "anslutningar" på vänstersidan. Ändrade och nu går kabeln i jackan och ut i ryggen. När jag kopllar ur mig så försvinner kabeln och ligger bekvämt i jackan.
För en rätt installation så får man med två hjälmar räkna med 3-4 timmar.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |