MC Semester

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nu är hemresan spikad i alla fall och om det finns nån som är intresserad så går vägen ifrån maribor slovenien till venedig sen vidare till stalvio davos och sen till nurburgring och sen hem då..... Jag kollade på det här klippet och blev dösugen =) http://se.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Starcom.

Intercom med passageraren och bike 2 bike.
2 separata mobiler, två separata musikkällor. GPS, PTT- eller VOXstyrd bike 2 bike. Kommer också köra mobilen via BT
446 MHz radiokomm.

Kollade för nyfikenhets skull på Scala o Motosonic och likande system men kändes överreklamerat.
Tvekar starkt på att räckvidden skulle vara 500 m när det inte finns en sådan standard. Kompabilitet var ett annat minus samt att ljudkvalitén suger. Kul med mono:confused:

Eftersom jag själv o 2 andra vänner använder Scalas Q2 , så får jag dementera att de inte skulle klara 500 m. Påstår istället att de lätt klarar 500 m vid fri sikt. Så fort ngt är i vägen , tex skog , så förkortas räckvidden , men var i sommar iväg på 470 mil igenom Europa o räckvidden var fullt tillräcklig.
Kompabilitet ?... Ska erkänna att jag hade inkörningsproblem , men hade man inte varit Bror Duktig o läst instruktionsboken istället , så hade allt gått lättare. När den väl var läst så var det inga problem att knyta ihop 3 st Q2 , mobiler , zumo , etc....
Ljudkvaliten däremot är som du säger usel ! Men endast om du lyssnar på mp3 via zumon ! En del har även klagat på raspig radio.... vilket inte är ngt som jag stött på.
Ljudvolym o kvalitet i B2B eller i mobilen klarar lätt 200 km/h med rätt inställda högtalare i hjälmen.
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Nu är hemresan spikad i alla fall och om det finns nån som är intresserad så går vägen ifrån maribor slovenien till venedig sen vidare till stalvio davos och sen till nurburgring och sen hem då..... Jag kollade på det här klippet och blev dösugen =) http://se.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU

Ja det är inte bra att det finns sånna här klipp.....
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Eftersom jag själv o 2 andra vänner använder Scalas Q2 , så får jag dementera att de inte skulle klara 500 m. Påstår istället att de lätt klarar 500 m vid fri sikt. Så fort ngt är i vägen , tex skog , så förkortas räckvidden , men var i sommar iväg på 470 mil igenom Europa o räckvidden var fullt tillräcklig.
Kompabilitet ?... Ska erkänna att jag hade inkörningsproblem , men hade man inte varit Bror Duktig o läst instruktionsboken istället , så hade allt gått lättare. När den väl var läst så var det inga problem att knyta ihop 3 st Q2 , mobiler , zumo , etc....
Ljudkvaliten däremot är som du säger usel ! Men endast om du lyssnar på mp3 via zumon ! En del har även klagat på raspig radio.... vilket inte är ngt som jag stött på.
Ljudvolym o kvalitet i B2B eller i mobilen klarar lätt 200 km/h med rätt inställda högtalare i hjälmen.

Jag säger som Stefan Sauks alter ego- Dr Denglund- "mja. jag är skeptisk."
T o m BT på 10 metersstandarden klarar ju knappt 10 m. En vän till mig, tillika elektroingenjör på en telefontillverkare, ler och skakar på huvudet när jag nämner 500 meter. Sådan eftekt på den våglängden är tveksam, menar han. Men, men jag har inte testat just det själv så jag lämnar det.

Att jag valde bort rena BT-system är:
1. Ljudet
2. Kompabiliteten. (en personlig skepsis och kanske obefogad)
3. Ständig sökning t ex efter att enheterna varit avstängda.
4. Tveksamheter från säljare rörande hur många enheter som kan hanteras. (Kanske inget problem i verkligheten)

Jag undrar också om t ex Scala klarar full duplex intercom, GPS, två mobiler, två MP3-spelare och tre st bike-2 bike? 7 st enheter.

På plusidan.

1. Priset
2. Kabelfritt (om man bortser från laddningutrustning)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
motosonic fick bäst i test i bike..... vet inte om ni disskuterat det men cardon är enl bike inte vattensäker som motosonicen....
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag säger som Stefan Sauks alter ego- Dr Denglund- "mja. jag är skeptisk."
T o m BT på 10 metersstandarden klarar ju knappt 10 m. En vän till mig, tillika elektroingenjör på en telefontillverkare, ler och skakar på huvudet när jag nämner 500 meter. Sådan eftekt på den våglängden är tveksam, menar han. Men, men jag har inte testat just det själv så jag lämnar det.

Att jag valde bort rena BT-system är:
1. Ljudet
2. Kompabiliteten. (en personlig skepsis och kanske obefogad)
3. Ständig sökning t ex efter att enheterna varit avstängda.
4. Tveksamheter från säljare rörande hur många enheter som kan hanteras. (Kanske inget problem i verkligheten)

Jag undrar också om t ex Scala klarar full duplex intercom, GPS, två mobiler, två MP3-spelare och tre st bike-2 bike? 7 st enheter.

På plusidan.

1. Priset
2. Kabelfritt (om man bortser från laddningutrustning)

Egentligen spelar det ju ingen roll eftersom du redan köpt system , men det kanske kan hjälpa andra i deras val om de är på väg att köpa , om jag kommenterar ditt svar ?:)

500 m räckvidd... jag är inte det minsta tveksam att jag tagit till i överkant. Kan till o med säga att har du 600 m rak väg , inte skymd av varken kullar , träd eller feta älgar , så klarar den det oxå. Blev rejält förvånad första gångerna vi var ute o testade utrustningen o avståndet ökade o ökade mellan hojarna , men fortfarande klart ljud.

1. Ljudet får andra avgöra. Volym o kvalitet är mer än tillräckligt för mig , utom just mp3 via zumon. Där kan det gott vara högre...
2. Kompabilitet ? Med vad ? De telefoner jag provat med o andra Scalaheadset har fungerat perfekt.
3. Har sökt in min utrustning 1 gång o inte behövt göra fler sökningar efter det. Däremot några omstarter , men det behöver man ju göra med både datorer o mobiler oxå.... Efter några gånger lär man sig vilken del i utrustningen som behöver startas om , oftast zumo eller Q2 , o startar om bara just den. 1 min senare är problemet löst o prylarna hittar varandra direkt.
4. Jag har bara testat med min o kompisarnas utrustning. Jag använder oftast zumon som nav o har aldrig provat att koppla mp3-spelare direkt till Q2'n. Det fåtal gånger jag lyssnar på musik när jag kör , så blir det oftast radio.... Annars har man ju köpt Acra i onödan ?...:tungan

När vi var ute på semestern i somras var vi bara 2 pers o 2 hojar. Uppsättningen då var 2 st Q2 , zumo + 2 mobiler. Har även kört hemma med en 3'dje kompis+flickvän o då med 3 st Q2 , 1 st Scala FM , zumo + 3 mobiler. Har för mig att en av de med Q2 hade mp3-spelare kopplad men ska låta det vara osagt.....

Nej...Enligt tillverkaren är inte Q2'n vattensäker. Glömde "tyvärr" av det när vi körde mellan Travemünde o Hamburg. Ösregn hela vägen o enheterna fungerar fortfarande:) . Jag förstår inte hur ngt ska kunna hända med dom , då de är hermetiskt tillslutna. Det skulle isåfall vara om man slarvar med att sätta över "gummiploppen" igen där man sätter laddkabeln...

Jag är självklart nöjd med prylarna. När jag köpte dom....har för mig det var i mars-april förra året , kostade de 925 kr/st. Helt nya på marknaden o de skulle väl "känna sig för" med ett bra pris.... Idag kostar de över det dubbla ! Synd... jag gav lite pengar för mycket pryl.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur länge kan du köra med de där utan att ladda? Pallar de en heldag med ganska mycket snack?

Det är säkert ett skitbra och smidigt system, och dessutom slipper men en PMR-radio och massa sladd.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hur länge kan du köra med de där utan att ladda? Pallar de en heldag med ganska mycket snack?

Det är säkert ett skitbra och smidigt system, och dessutom slipper men en PMR-radio och massa sladd.

Har aldrig gjort ngt riktigt test på just batterilivslängd. Det är så många faktorer som påverkar...om man använder radion , väganvisningar från gps , röstaktivering , etc....
När vi är ute på semester , så är det hittills vägarna som varit målet. Vi startar oftast runt 07.00 varje morgon o kör till ca 17-18 innan vi letar boende. Även om man använt radion en del (som sitter inbyggd i Q2'n) , sökt bra stationer , blivit avbruten titt som tätt av kompisen som vill skitprata eller göra en uppmärksam på :tuttar ....eller nåt....:tungan , eller av zumon som bryter in o talar om att man ska svänga , så har jag inte nån gång kört batterislut.
Vi glömde ladda en natt oxå o dagen efter använde vi Q2'na "sparsamt" , dvs gps o B2B funktionen användes som vanligt , men ingen radio. Inget batterislut den dagen heller. Mer än så har jag inte provat.

Tänkte först krabba med att ordna en transformator , så jag kunde ladda dom via hojen , men eftersom de räcker så läånge , så upplever jag inte batteritiden som ngt problem alls. Det tar ca 2 tim , har jag för mig , att ladda dom.............

Så 1 heldag med mkt snack klarar de lätt ! Vi använder inte röstaktiveringen heller , utan startar o stoppar konversationerna med ett tryck på enheten. Både för att ev spara ström o för att stänga B2B-linjen fortare (om man lyssnar på radio eller musik ). Annars tar det ca 30 sek där du måste vara helt tyst , för att linjen ska bryta. En hostning eller för högt vindbrus vid 29 sek , o linjen ligger öppen ytterligare 30 sek.
Det är även lite FÖR lätt att öppna B2B-linjen med röstaktiveringen...sjunga o skråla i hjälmen kan man glömma.... o jag vill ju inte kompisen ska höra hur jag gråter som ett barn när man kommer över det första underbara alppasset:tummenupp
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bra recension!

Det verkar vara trots allt vara ett enkelt system. Mera anslutningar än vad jag kunnat förstå av den information jag haft tillgänglig. Handlarna har tyvärr än så långe rätt så dålig koll på tekniken.
Säkert prisvärt, så som du säger.
Vad är det för accumulator i den?

Kompabilitetsfrågan som jag nämnde breor på egen erfarenhet när det ska paras ihop BT-produkter. Blivit ganska less ibland. Kul att det funkar med Scalan.

Oftast klarar man sig med en räckvidd på 500 meter. Sant. Jag kör ofta grusväg och det är allt annat än öppen terräng och vi är ofta mer än 500 meter ifrån varandra, så därför PMR för mig.
Sen får man jobba en del vid installationen med ett trådbundet system.:gnissla

Att man får kass musikljud via Zumon beror på att den inte har stereo BT, endast via kabel.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bra recension!

Det verkar vara trots allt vara ett enkelt system. Mera anslutningar än vad jag kunnat förstå av den information jag haft tillgänglig. Handlarna har tyvärr än så långe rätt så dålig koll på tekniken.
Säkert prisvärt, så som du säger.
Vad är det för accumulator i den?

Kompabilitetsfrågan som jag nämnde breor på egen erfarenhet när det ska paras ihop BT-produkter. Blivit ganska less ibland. Kul att det funkar med Scalan.

Oftast klarar man sig med en räckvidd på 500 meter. Sant. Jag kör ofta grusväg och det är allt annat än öppen terräng och vi är ofta mer än 500 meter ifrån varandra, så därför PMR för mig.
Sen får man jobba en del vid installationen med ett trådbundet system.:gnissla

Att man får kass musikljud via Zumon beror på att den inte har stereo BT, endast via kabel.

Har letat överallt , men inte hittat nån vidare info om batteriet , mer än att det är ett Li-Po batteri.... Spec på Q2 finns här : http://www.cardowireless.com/Q2/specifications

Mmm...grusvägsåka o kostigar så hade jag oxå föredragit PMR. Vet inte , men kan tänka mig att räckvidden kortas en hel del av en massa träd , etc....

Jag tror nog mer på att utsignalen från zumons mp3-spelare är för låg.. Väganvisningarna man får via zumon är bra volym på... o pratar man i tel via zumon , så gör man det lätt i 200 km/h till en bra volym.

Man får kanske uppgradera utrustningen lite till den nya Zumo 660'n o hoppas volymen är bättre där:) . Tror det är bäst att ligga lågt ett tag tills folk testat den o garmin släppt lite uppdateringar..
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Nu är hemresan spikad i alla fall och om det finns nån som är intresserad så går vägen ifrån maribor slovenien till venedig sen vidare till stalvio davos och sen till nurburgring och sen hem då..... Jag kollade på det här klippet och blev dösugen =) http://se.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU


När passerar du/ni Ringen då? Vore väl sköj att mötas upp där :fyllisar Jag måste ju inviga nya bågen så snart som möjligt! :yoparty
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vi tar ju en veckas semester i maj och åker då 24maj så vi bör vara vid ringen runt 30maj... Föressten så har jag räknat ut att det blir ca 400mil vi ska åka på 7dagar och det blir då 57.14mil om dagen i snitt klarar man det? Vi kanske får hoppa stalvio passet och dra raka vägen till ringen i värsta fall...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Föressten så har jag räknat ut att det blir ca 400mil vi ska åka på 7dagar och det blir då 57.14mil om dagen i snitt klarar man det? Vi kanske får hoppa stalvio passet och dra raka vägen till ringen i värsta fall...

Det är nog ingen omöjlighet att klara , även om ni nog kommer får det tufft. I Italien är det många småbyar med låg hastighetsgräns som stjäl tid. Håll er undan större städer o mkt trafik...det stjäl oxå tid. ... o det är ju för vägarnas skull man åker , så man vill ju tillbringa så mkt tid som möjligt där..:) .

Jag använder Mapsource när jag gör rutter...där får man en uppskattad körtid o den brukar i de flesta fall stämma ganska bra. 30 mil dolomitserpentiner kan motsvara ca 60-70 mil svensk landsväg....så sakta kan det gå ibland.
Finns fler program att göra rutter med , so mdu sen kan skriva ut på karta om du inte använder gps , typ MS Autorute o några andra...(vilka jag inte just nu kommer ihåg vad de heter...)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Precis, på kurviga vägar sjunker ju förstås medelhastigheten. Ifjol körde jag dock Ringen-Uddevalla i ett kör (120 mil) så det går ju om man måste, men attans vad seg man blir...:näsblod

Precis så jag menar:) . Tiden i sadeln Ringen-Uddevalla kanske kan jämföras med 40-50 mil runt Bolzano på knixiga serpentiner o småbyar överallt. Är det sen mycket trafik så det går i ännu saktare mak , så blir man ganska öm där bak efter några mil..........
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag kommare att köra med bokat boende, förutom en natt. Den övernattningen ligger mellan två etapper på totalt 53 mil. 21 resp 32 mil.
Anledningen att den natten är obokad är att jag vill ha den till att spela med. Kan tänkas att man behöver hålla ute längre på kvällen innan för att korta nästa dags etapp, som för övrigt är den längsta på resan, om man bortser från transportsträckorna.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Då har man testat utrustningen och jag måste säga att jag är helnöjd. Bra ljud, inget tappat tal, grymt bra VOX. PTT funkar kanon. Jag lade nog totalt 5 timmar på installation. Det blev onödigt långt beroende på att jag först installerade kontakter och hjölmkit med anslutning på högersidan,innan jag drog mig till minnes att mitt Rallye-ställ har "anslutningar" på vänstersidan. Ändrade och nu går kabeln i jackan och ut i ryggen. När jag kopllar ur mig så försvinner kabeln och ligger bekvämt i jackan.
För en rätt installation så får man med två hjälmar räkna med 3-4 timmar.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Precis så jag menar:) . Tiden i sadeln Ringen-Uddevalla kanske kan jämföras med 40-50 mil runt Bolzano på knixiga serpentiner o småbyar överallt. Är det sen mycket trafik så det går i ännu saktare mak , så blir man ganska öm där bak efter några mil..........

Faktiskt så blir jag mer öm i nacken, mellan skulderbladen typ, mer än öm i röva :arsele Sen får mina långben rätt ont i knäna också då man väl är 1-2dm "för lång" för sporthoj...:gnissla
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Då har man testat utrustningen och jag måste säga att jag är helnöjd. Bra ljud, inget tappat tal, grymt bra VOX. PTT funkar kanon. Jag lade nog totalt 5 timmar på installation. Det blev onödigt långt beroende på att jag först installerade kontakter och hjölmkit med anslutning på högersidan,innan jag drog mig till minnes att mitt Rallye-ställ har "anslutningar" på vänstersidan. Ändrade och nu går kabeln i jackan och ut i ryggen. När jag kopllar ur mig så försvinner kabeln och ligger bekvämt i jackan.
För en rätt installation så får man med två hjälmar räkna med 3-4 timmar.

Va? Drar du kabeln genom jackan!?
Då måste du ju koppla in kabeln i både hjälm och hoj när du ska köra. Låter onödigt besvärligt.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top