MC Semester

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Bokat

..var det här! Två nätter i Tyskland och fyra i Italien är klart.
Nu e det bara att vänta och pyssla med utrustningen.
Bl a så ska min bulletkamera fastmonteras, drivas via mc:n och lanc ska kopplas in.:tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
..var det här! Två nätter i Tyskland och fyra i Italien är klart.
Nu e det bara att vänta och pyssla med utrustningen.
Bl a så ska min bulletkamera fastmonteras, drivas via mc:n och lanc ska kopplas in.:tummenupp

Lanc?

Fan man inte har ett garage att stå i. Har en hel massa godis som väntar på att skruvas på....

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Lanc?

Det är en liten mojäng som styr videokameran. Starta/stanna inspelning.Visar batteristatus och varna för att bandet håller på att ta slut.
Videokameran kommer att bo i tankväskan. Samtliga kablar kommer upp framför sadeln och göms sedan under densamma när de inte används.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Lanc?

Det är en liten mojäng som styr videokameran. Starta/stanna inspelning.Visar batteristatus och varna för att bandet håller på att ta slut.
Videokameran kommer att bo i tankväskan. Samtliga kablar kommer upp framför sadeln och göms sedan under densamma när de inte används.

Lanc var ett konstigt namn för kontrolldosa :)

Var ska du montera kameran då? På hjälmen eller på hojen?
Själv har jag inte lika avancerade grejjer. Har hittat en liten mojäng somn jag kan sätta fast min (gamla) digitalkamera lite varstans på hojen. Blir ganska coolt om man filmar från tex framgaffeln.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag fäster kameran på mc:n. Blir inte så stirrigt då.
På en GSA finns det typ 200 ställen att montera den på.:D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag fäster kameran på mc:n. Blir inte så stirrigt då.
På en GSA finns det typ 200 ställen att montera den på.:D

Jotack, jag vet :tummenupp . Det betyder att du kan ha 200 kameror :)
Varför inte ha en som pekar ner och en som pekar upp när du ändå håller på :p

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Varför inte ha en som pekar ner och en som pekar upp när du ändå håller på :p

Räcker det inte med en som pekar ner , så styr man vinkeln med gashanden ? Ska du filma rakt fram så får du slanga...ska du filma uppåt , så får du slanga HÖGT !.....:tungan

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
På tal om gadgets så har Garmin nyss släppt nya Zumo 660. Verkar cool, men har bara stöd för 10 tracks (mot 550s 50 tracks).

Jag behåller nog min 278 ett tag till............

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Tyvärr bara 10st routes/rutter jmf med 50st i 550
men istället 1000st waypoints jmf med 500st i 550...

Just detta tror jag inte är något problem. Jag tror nämligen att man kan läsa in rutter & waypoints från minneskort. Dvs man kan enkelt ha med sig 1000-tals rutter & waypoints och läsa in efterhand som de behövs.

Nej - det är nog dålig spårhantering och självförstörande rutter som är problemen.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Spårhanteringen verkar vara likvärdig den i 550'n enligt vad jag lyckats klura ut på www.zumoforums.com.... Däremot inte ett ord om det går att stänga av "auto-route" funktionen. Gör det inte det , så är den ju i stort sett värdelös som mc-navigator.....

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag för min del har börjat o räkna lite på kostnader. Så långt kostar det 3800kr att komma till maribor/slovenien. Bro båt tåg inkluderat, mat och dryck tillkommer.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Apropå gadgets. Intercom monteras nästa vecka. Kul med prylar.:musik

Vad valde du för system då?
Jag kör vidaremed mitt Peltor-system, men utökar i år med en lite grej från motosonic som kör systemet BT-kompatibelt (för att slippa ha telefonen inkopplad med sladd)

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Vad valde du för system då?
Jag kör vidaremed mitt Peltor-system, men utökar i år med en lite grej från motosonic som kör systemet BT-kompatibelt (för att slippa ha telefonen inkopplad med sladd)

Starcom.

Intercom med passageraren och bike 2 bike.
2 separata mobiler, två separata musikkällor. GPS, PTT- eller VOXstyrd bike 2 bike. Kommer också köra mobilen via BT
446 MHz radiokomm.

Kollade för nyfikenhets skull på Scala o Motosonic och likande system men kändes överreklamerat.
Tvekar starkt på att räckvidden skulle vara 500 m när det inte finns en sådan standard. Kompabilitet var ett annat minus samt att ljudkvalitén suger. Kul med mono:confused:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Starcom.

Intercom med passageraren och bike 2 bike.
2 separata mobiler, två separata musikkällor. GPS, PTT- eller VOXstyrd bike 2 bike. Kommer också köra mobilen via BT
446 MHz radiokomm.

Kollade för nyfikenhets skull på Scala o Motosonic och likande system men kändes överreklamerat.
Tvekar starkt på att räckvidden skulle vara 500 m när det inte finns en sådan standard. Kompabilitet var ett annat minus samt att ljudkvalitén suger. Kul med mono:confused:

Well, jag har peltorsystemet som grundplatta. Sladdar till hjälmarna alltså, och stereo. Motosonicmodulen är bara för att kunna slippa ha mobilen kopplad med sladd. (Den är i princip en BT-mottagare kopplad till peltorboxen). Kikade en del på helt trådlösa system, men det föll på halvdålig ljudkvalitet och att batterierna inte verkade klara en hel dags körning.

Kär också med radiokomm.... Tvivlar precis som du på att BT skall ha en räckvidd på 500 meter. Fast å andra sidan, hur ofta är man längre ifrån varandra än 500 meter?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Well, jag har peltorsystemet som grundplatta. Sladdar till hjälmarna alltså, och stereo. Motosonicmodulen är bara för att kunna slippa ha mobilen kopplad med sladd. (Den är i princip en BT-mottagare kopplad till peltorboxen). Kikade en del på helt trådlösa system, men det föll på halvdålig ljudkvalitet och att batterierna inte verkade klara en hel dags körning.

Kär också med radiokomm.... Tvivlar precis som du på att BT skall ha en räckvidd på 500 meter. Fast å andra sidan, hur ofta är man längre ifrån varandra än 500 meter?

Du kan ju ta mobilen över din Zumo.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...