MC Semester

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Då var turen klar. Lite plottrig med WP bl a beroende på nya Mapsource men också på att en del grusväg är inlagt.

Bifogat

• Turplan 2009.jpg
    Turplan 2009.jpg
    122 KB · Visningar: 192

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Grossglockner Hochalpenstrasse är ju en höjdare på den rutten?

Ett rätt schysst ställe är Untersberg i närheten av Salzburg. Från orten St Leonhard går en gondolbana/lift upp till berget Untersberg. Grym 360 graders utsikt och det är mäktigt och märkligt tyst däruppe. 19€ kostar färden tur och retur. Glöm inte kamera.

I Dachau intill Münchenfinns KZ-Gedänkstätte (http://www.kz-gedenkstaette-dachau.de/) som är värt ett besök. BMW-Welt är ett intressant mål inne i München, och givetvis BMW Motorrad-återförsäljaren på Frankfurter Ring, men det har du kanske redan koll på.

När det gäller den röda rutten har jag nog dragit lite mer västerut, genom Schwarzwald och Eiffelbergen (Nürburgring).

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tack för tipsen.:tummenupp

Salzburg blir fel håll för mig.
Röda rutten är kortaste vägen till Puttgarden. Tiden räcker inte till mer på hemresan. Tyvärr.

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Tack för tipsen.:tummenupp

Salzburg blir fel håll för mig.
Röda rutten är kortaste vägen till Puttgarden. Tiden räcker inte till mer på hemresan. Tyvärr.

St Leonhard ligger 2,3 km från den motorvägen du kör på strax söder om Salzburg (ser ut som det på din karta i alla fall). Det går väl en timme eller två att åka upp på berget och vara där en stund. Perfekt för en bensträckare således.

http://members.aon.at/untersbergbahn/Untersbergbahn_e.htm

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
St Leonhard ligger 2,3 km från den motorvägen du kör på strax söder om Salzburg (ser ut som det på din karta i alla fall). Det går väl en timme eller två att åka upp på berget och vara där en stund. Perfekt för en bensträckare således.

http://members.aon.at/untersbergbahn/Untersbergbahn_e.htm

hej jag svänger nog dit i sommar! vi åker ju tåg till salzburg och då blir det nice att börja där... för sen blir det åka av på alpvägarna:tummenupp

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Har du tänkt fara upp till Örnnästet? Inget att ha IMHO. Untersberg är mer magnifikt. Hitlers lya är ombyggd till café och resturang, historiens vingslag saknas.

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
HAHA!
Jag har bilder från xakt samma ställe som Trådskaparen!
Jag har en film på dryga timmen inspelad under vår europa tour, med ganska utförliga beskrivningar på hur vi körde..
Om nån är intresserad!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HAHA!
Jag har bilder från xakt samma ställe som Trådskaparen!
Jag har en film på dryga timmen inspelad under vår europa tour, med ganska utförliga beskrivningar på hur vi körde..
Om nån är intresserad!

Släng upp den på tuben!

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Inga fler som har planer? Ni som planerar- dela gärna med er om era projekt.

(Varit lite tyst i tråden)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Mja jag har ju mina planer mer eller mindre klara dock känns det lite osäkert iomed finanskrisen och man jobbar ju i bilbranchen så man får väl se om man får behålla jobbet..... Men jag hade tänkt åka till hamburg sen tåget till munchen och sen vidare till österike för lite schysst alpenåka, vidare till slovenien där jag kan få tillgång till en lägenhet och sen ha den som lite utgångspunkt för resor både till italien och till kroatien. Hemresan håller jag helt öppen och kan i princip ta vilken väg som helst hem.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Då kan du ta en västlig sträckning i Österrike från Munchen, för att vända om mot Slovenien. Misstänker att tu tar Wurzempass före Karavankeltunneln:) .

Jag har kört båda och att man inte dör i den tunneln är otroligt. 7 km dieselavgaser. Ta passet över till Solvenien. Mycket roligare.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inga fler som har planer? Ni som planerar- dela gärna med er om era projekt.

(Varit lite tyst i tråden)

Har precis köpt en detaljkarta över Island. Bra att ha när man planerar sin rutt. Man kikar på kartan och sen lägger man in waypoints i sin GPS :)

Vi drar i juni i 2-3 veckor. På två hojar den här gången faktikt.
Det blir 1200GSA och sen en 800GS för tjejen tror jag......... Det är ganska djupt lavagrus och några vattenpassager på vissa etapper, så jag gissar att jag kommer få ta det mesta av packningen :gnissla

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Intressant! Är det inte ett aber att få hojjarna till Island?

Om någon vecka bokar jag hotellen på min tur.:tummenupp

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...