MC Semester

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja, jag längtar med! Det är så man ska använda sin hoj, om man kan. Finns inget bättre än att toura. Man kan gasa bra ändå. Kanske dags att damma av det negativa med touringbegreppet. Helt enkelt för jävla kul att åka långt med hoj, eller i alla fall se sig om med sin mc.

Det blir "billig" semester. Kolla vad en charter för två veckor kostar. Givet att man e två p mc:n

Vi ses kanske till sommaren? åker ut torsdag V 27 för en ny mysig tur på tio dagar. Endast östterrike, med en del aktiviter utan mc.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Ja, jag längtar med! Det är så man ska använda sin hoj, om man kan. Finns inget bättre än att toura. Man kan gasa bra ändå. Kanske dags att damma av det negativa med touringbegreppet. Helt enkelt för jävla kul att åka långt med hoj, eller i alla fall se sig om med sin mc.

Det blir "billig" semester. Kolla vad en charter för två veckor kostar. Givet att man e två p mc:n

Vi ses kanske till sommaren? åker ut torsdag V 27 för en ny mysig tur på tio dagar. Endast östterrike, med en del aktiviter utan mc.

Jag tycker det funkar bra att toura med sporthoj, om man stannar och sträcker på sej ofta, det är lite svårt att mata för många mil i stöten, rygg och handleder säjer ifrån ordentligt. men det är skönt att kunna variera: köra hårt och köra långt på sommaren :tummenupp

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Helt rätt inställning. Jag har själv kört en del sportcyklar o det är inget problem om man stretchar och vilar lite emellanåt. Ävenmed BMW:n pausar jag mellan tankningarna. Jag pallar inte köra 55 mil i ett sträck.

2009 kör jag utan sambon. :tummenupp

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Helt rätt inställning. Jag har själv kört en del sportcyklar o det är inget problem om man stretchar och vilar lite emellanåt. Ävenmed BMW:n pausar jag mellan tankningarna. Jag pallar inte köra 55 mil i ett sträck.

2009 kör jag utan sambon. :tummenupp

Tusan va sugen man blir, snygga bilder. Vet ej om jag kommer iväg nästa sommar men jag hoppas det.
Klart man pausar imellanåt, måste ju va alert när man kör.
Kommer du 55mil på en tank??

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag får i 34 liter drygt, toppfullt. 0,6 liter/mil. om jag håller mig under 130 km/h

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Jag får i 34 liter drygt, toppfullt. 0,6 liter/mil. om jag håller mig under 130 km/h

Fan de va mkt!!!
I min går det typ 20 liter och vi lyckades närma oss 1 liter/ milen stundtals så många stopp blev det men då höll vi oss över 160km/h i lägre farter så blev det betyligt längre mellan tankningarna, men inga 55 mil hälften kanske.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jisses va sugen jag blir när jag ser era bilder och läser om resan. Undrar om det lämpar sig att åka på min R6a så långt.

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Fan de va mkt!!!
I min går det typ 20 liter och vi lyckades närma oss 1 liter/ milen stundtals så många stopp blev det men då höll vi oss över 160km/h i lägre farter så blev det betyligt längre mellan tankningarna, men inga 55 mil hälften kanske.

jag tror jag kom 20-23 mil innan bränslemätaren började skrika :gnissla

Jag tankade som regel ALLTID ungefär en liter mer än min polare på en 600 Bandit (inte insprut) vi fattade aldrig riktigt varför :va

Jisses va sugen jag blir när jag ser era bilder och läser om resan. Undrar om det lämpar sig att åka på min R6a så långt.

Det tror jag absolut, min 675 funkade bra, likvärdig körställning, jag körde r6 förut och 675:an är något högre i röven, vilket gör att man glider frammåt lite lite mer!

Last edited:

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Gaffatejp är ett måste i väskan också :)

Vill höja ett varningens finger för tejp på lack! :mattias Använde det på en kortare resa till smögen bland annat, vilket resulterade i att lacken lossnade på 2 kåpdelar :mad:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Vill höja ett varningens finger för tejp på lack! :mattias Använde det på en kortare resa till smögen bland annat, vilket resulterade i att lacken lossnade på 2 kåpdelar :mad:

japp! lite risky med gaffa. Det finns annars skumgummi, ungefär som ett tunnt sittunderlag man kan ha mellan spännband och lack. Har inte testat men jag tror inte det funkar så bra heller. Efterssom det kommer under fint smuts mellan skummgummit och lacken :va

Glömde säja men jag satte vanlig målarmaskeringstejp och sen svart gaffa över för att det skulle bli snyggare, det funkade bra inte lika aggresivt som gaffa mot lack :tummenupp

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw

Inga problem, bara köra, stanna och stäcka på benen imellanåt, märkte att det blev lite färre och färre mil mellan pauserna ju längre tid vi åkte men vi klarade av drygt 100 mil på en dag iaf, så jäkla skönt med en kall öl då och vakna upp i Österrike med alperna utanför fönstret.
I värsta fall så finns det en del riktigt billiga hotell precis vid autobahn.
Du kommer absolut göra om det när du väl gjort det första gången.:tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Inga problem, bara köra, stanna och stäcka på benen imellanåt, märkte att det blev lite färre och färre mil mellan pauserna ju längre tid vi åkte men vi klarade av drygt 100 mil på en dag iaf, så jäkla skönt med en kall öl då och vakna upp i Österrike med alperna utanför fönstret.

Man kan ta en sväng över Mosel och Rehndalarna men då tar det ju en dag extra säkert! :tummenupp

Vi träffade på en tokig italienar som varit uppe själv till Nordkap genom norge, det lät fantastiskt coolt också om man nånn gång ska uppåt istället för nedåt!

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
När jag semesterar med hoj så brukar jag räkna ca 1000 kr/dag o då ingår bensin , boende , ev färjor , tåg o mat. O dricker man inte alltför mkt öl om kvällarna så brukar det täcka det oxå..:). Det brukar stämma någurlunda hyfsat.

Vi börjar vela lite nu... Hade planerat Normandie o Brittiska Öarna nästa år...men fan vad Alperna drar !!! Kanske blir Normandie o sen ner igenom Frankrike o åka "La route des grandes alpes" :http://www.grande-traversee-alpes.com/je-voyage/par-la-route/la-route-des-grandes-alpes.html , sen åka lite Schweiz , Italien o Österrike i 12-14 dagar. Får se vad som händer.......

Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
När jag semesterar med hoj så brukar jag räkna ca 1000 kr/dag o då ingår bensin , boende , ev färjor , tåg o mat. O dricker man inte alltför mkt öl om kvällarna så brukar det täcka det oxå..:). Det brukar stämma någurlunda hyfsat.

Vi börjar vela lite nu... Hade planerat Normandie o Brittiska Öarna nästa år...men fan vad Alperna drar !!! Kanske blir Normandie o sen ner igenom Frankrike o åka "La route des grandes alpes" :http://www.grande-traversee-alpes.com/je-voyage/par-la-route/la-route-des-grandes-alpes.html , sen åka lite Schweiz , Italien o Österrike 1 12-14 dagar. Får se vad som händer.......

Ja snitta på en tusing låter rimligt för soppa, boende och färja etc! +"kommit fram bärs" :D

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)

Eller tar man DB Autozug mellan Hamburg-München för 1500 kr/enkel resa per person o hoj , så kan man ta en kall öl o gå o lägga sig. När man sen vaknar så har man ca 30-40 min körning innan den första kontakten med alperna kommer.... o den är bara sååååååå mäktig !!!:yoparty

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Men jisses va gött ni pratar..... det är ju nästan 15årsen jag va nere i europa o åkte "buss/bil" känns som att man kommit rejält ifrån resevanan man hade på den tiden... ingen som ska neråt till sommaren som kan ta mig under sina vingar? hehe

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tar man Trelleborg-Rostock så hinner man till Österrike vid 19.00 tiden. 95 mil max är det dit. Då gäller det iofs att ha bokat första natten hemifrån, så man slipper jaga boende sent på kvällen.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
nu är det dags att börja planera nästa resa ner till italien:tummenupp ska försöka komma ner till toskana! har vatt där med bil tidigare och vägarna och naturen är så nice:) för att inte snacka om vägen dit genom österike och över alperna vidare ner förbi garda sjön.... det är dom här tankarna som får en att övervinna vintern!!!!

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja, planeringen är halva nöjet. Var man ska och vad man vill se och göra.
Dessutom är det ju alltid lite som ska fixas inför en långtripp. Service, nya däck, utrustning och dyl.

Själv har jag lagt en tur på 350 mil i Mapsource. Bara det är kul, speciellt när man kopplar ihop det med GoogleEarth. Kommer att köra en bit i Italien med och eventuellt en dagstur till Schweiz, annars mest i Tirol.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
har ett litet problem, vi va sju st som åkte ner sist, men det verka bli ännu fler till sommaren..... misstänker att det blir svårt att hålla ihop ett så pass stort gäng:tungan men visst är det kul att komma ett stort gäng på slingriga alp vägar....... nån som har erfarenhet av resor men många hojar??

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0