MC Semester

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Härlig tråd! Funderar själv på att dra ner till Italien, sedan kanske båt över till Kroatien och den vägen upp.

Den där alpvägen i Frankrike såg i och för sig inte så dum ut den heller. :)

Får väl göra som dunderhonung och planera in både Frankrike och Italien. :tummenupp

Är det någon som varit i Kroatien och Slovenien? En del här har ju skrivit att före detta östländer är lite sisådär att resa genom.

En polare till mig åkte ner genom Italien och färja över till Kroatien, färjan kostade 3500:- :skrämd

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
En polare till mig åkte ner genom Italien och färja över till Kroatien, färjan kostade 3500:- :skrämd

Vi var i Venedig o somras o körde runt bukten via Trieste , Slovenien o ner till Pula , Kroatien. Är bara lite drygt 30 mil o gick på några timmar.... Vi fick höra när vi kom fram till Pula , att Slovenien infört en ny lag till i år med avgiftsbelagda motorvägar , likadant som i Österrike där du köper en vingette. Bara det att i Slovenien kostar den 35 Euro !!!!!:va ... O åker man dit UTAN vingette kostar det motsvarande 3000 kr i böter....:gnissla . Tur vi höll sånt tempo så ingen polis hann med.....:tungan

Jag är fortfarande inte på det klara med om även mc behöver vingette. Polen har samma system tydligen...men bara för bilar. Det var i alla fall svaret vi fick av en trevlig kille på en Speedtriple utanför Lodz..:). Kanske likadant i Slovenien...inte säker.

Ifrån Kroatien körde vi i alla fall kustvägen tillbaka för att vara på den säkra sidan...ingen motorväg o MYCKET vackert ! Hal asfalt i städer o samhällen , annars helt ok vägar.

Hur som helst... Den grova rutten är utstakad... Nu börjar jakten på sevärdheter längs vägen. Tips mottages tacksamt..:). Som sagt...Fördämningarna i Holland , Normandie . Paris , Route des grandes alpes , Mont Blanc , alppass typ Stelvio , Gavia , Umbrail , Grossglockner , etc , Prag , Gdynia..... Fyll på om ni vill ?:tummenupp

Bifogat

• Resa-09.JPG
    Resa-09.JPG
    149.6 KB · Visningar: 178
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag skulle nog skippa resan tvärs Frankrike, istället följa gränsen
Frankrike/Tyskland.
Fina vägar i Ardenerna och sedan kan man vika av ut mot Holland.
Du kommer då också nära Nurburg ring:yoparty

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vad är det där för ett dokument egentligen? Jag har aldrig haft nåt sånt när jag varit ute och kört. Brassade hela Slovenien utan det. No probs.

Det är ett klistermärke du köper på en mack , o sätter på en kåpa , synligt på hojen. Det talar om att du betalt en avgift för att få köra på motorväg i just det landet. Kör du inte motorväg , så behöver du ingen vingette... Är ju likadant i Österrike.:)

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Någon som kört vägen mellan Davos, Schweiz till Stelvio, Italien?
Alltid varit en dröm att toura i Afrika, någon här inne som gjort det?

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är ett klistermärke du köper på en mack , o sätter på en kåpa , synligt på hojen. Det talar om att du betalt en avgift för att få köra på motorväg i just det landet. Kör du inte motorväg , så behöver du ingen vingette... Är ju likadant i Österrike.:)

Jag har kört motorväg i alla de där länderna utan klistermärke....
Hade faktiskt ingen aning om att det fanns nåt sånt.

Alltid varit en dröm att toura i Afrika, någon här inne som gjort det?

Inte kört i Afrika, men har så smått börjat planera en resa. Den kommer bli med en 4x4 husbil med endurohoj bakpå.... Det är lite annat som måste hinnas med först, så den resan blir inte av förrän om två år.

Last edited:

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har kört motorväg i alla de där länderna utan klistermärke....
Hade faktiskt ingen aning om att det fanns nåt sånt.

Vingette i Slovenien kom i år om jag förstått det rätt. I Österrike har det funnits ett bra tag...
Blir du stoppad på motorväg kostar det ca 10 ggr så mkt i böter , som vad själva vingetten kostar.
I Slovenien : 35 Euro o i Österrike ca 8-9 Euro har jag för mig.

Tänk vad pengar du sparat !:tummenupp

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag rekommederar DB Autozug varmt, det kostar lite men man sparar ju soppa och hotellrum.
Plus att motorvägskörning är ju kul i några mil sen blir man trött på det! Vi åkte från Hamburg till Schweiz.

Hur mycket kostade detta tåget och hur många timmar tog det att färdas mellan hamburg och schweiz?
jag planerar nämligen att åka detta tåg och undrar om kabinerna var bra att sova i? Fanns det käk ombord på tåget? Hur många timmar får man beräkna att åka fr travemünde till hamburg?
Många frågor nu, men jag känner hur det kryper i en! :)

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inte över Davos... Däremot Chiavenna , Maloja , Sankt Moritz , Livigno , Valchava , Lorenzo , Stelvio... Spelar inte så stor roll vilken väg du åker i det området. Det är svårt att misslyckas...:)

Hur mycket kostade detta tåget och hur många timmar tog det att färdas mellan hamburg och schweiz?
jag planerar nämligen att åka detta tåg och undrar om kabinerna var bra att sova i? Fanns det käk ombord på tåget? Hur många timmar får man beräkna att åka fr travemünde till hamburg?
Många frågor nu, men jag känner hur det kryper i en! :)

Jag åkte Hamburg.Munchen förra året. Kostade ca 1500 kr o tog ca 10 tim. Mitt hyttval var av det billigare slaget o var INTE bekvämt. Smalt , trångt , korta sängar (är 180 cm) , 6 pers i varje hytt , men ändå.....det var värt det. Man kan ju sova lite i alla fall... o man sparar häcken i 100 mil. Mat finns , men passade på att äta innan då vi tog nattåget.
Travemünde-Hamburg är mindre än 1 tim körning......

Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag åkte Hamburg.Munchen förra året. Kostade ca 1500 kr o tog ca 10 tim. Mitt hyttval var av det billigare slaget o var INTE bekvämt. Smalt , trångt , korta sängar (är 180 cm) , 6 pers i varje hytt , men ändå.....det var värt det. Man kan ju sova lite i alla fall... o man sparar häcken i 100 mil. Mat finns , men passade på att äta innan då vi tog nattåget.

Då e saken biff! :tummenupp
Damm, vad jag längtar.
Är som ett litet barn på julafton, uppspelt och helt till mig i kläderna! :D

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
gsx 1195 rw
Inte över Davos... Däremot Chiavenna , Maloja , Sankt Moritz , Livigno , Valchava , Lorenzo , Stelvio... Spelar inte så stor roll vilken väg du åker i det området. Det är svårt att misslyckas...:)

Hej!
Såg du prislistan från bikers point?
Kostar tåget 1500 enkel resa? Hamburg-Munchen= 77 mil, tog oss 7 timmar med matrast och diverse tankningar, går att köra den sträckan fortare oxå.
Typ 600:- i soppa.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kostar som ovan. Helt ok hytter. Lite korta sängar dock. Jag är 193.
Köp mat och ta med. Det är värdelös mat på tåget och dessutom är det skitdyrt.

Skulle ha en LITEN flaska rödvin på kvällen och den kostade 60 pix.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
japp! lite risky med gaffa. Det finns annars skumgummi, ungefär som ett tunnt sittunderlag man kan ha mellan spännband och lack. Har inte testat men jag tror inte det funkar så bra heller. Efterssom det kommer under fint smuts mellan skummgummit och lacken :va

Glömde säja men jag satte vanlig målarmaskeringstejp och sen svart gaffa över för att det skulle bli snyggare, det funkade bra inte lika aggresivt som gaffa mot lack :tummenupp

Kan rekomendera tapen som andvänds på byggen för att fästa golvpapperet som skyddar golvet.Det är gul o plastig med snällt klister på, jag har det under min tankväska o det funkar kanon:tummenupp

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Kan rekomendera tapen som andvänds på byggen för att fästa golvpapperet som skyddar golvet.Det är gul o plastig med snällt klister på, jag har det under min tankväska o det funkar kanon:tummenupp

ja det borde funka bättre! borde finnas på classe! :tummenupp

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hej!
Kostar tåget 1500 enkel resa? Hamburg-Munchen= 77 mil, tog oss 7 timmar med matrast och diverse tankningar, går att köra den sträckan fortare oxå.

Såg prislistan....riktigt bra priser för den utsikten är man vaknar på morgonen:). Man kanske ska lägga en övernattning där nästa sommar.....
1500 kr enkel resa kostar Autozug med det hyttalternativet vi valde. Finns för dubbla priset oxå...:rolleyes: . Visst går det att köra sträckan fortare , men då behöver man vila/sova när man är framme i München. Vi klev på tåget kl 22 o var framme ca 8 morgonen efter. Det var perfekt timing med färjan Trelleborg-Travemünde , köra till Hamburg-Altona , tanka fullt , äta , lasta på tåget , knäppa några underbara öl o sen sova. "Utvilade" o klara , lastade av o nådde alperna inom 1 tim.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det där tåget går det inte att gå upp en prislapp och få aningen bättre sängar osv? Svårt att utläsa vad som skiljer dom olika hytterna åt tycker jag.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Hej!
Exakt, fattar inte vad som är så farligt med Adolfs fartbanor?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum