mc som blivit inlösta kommer åter i trafik

saga

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2007
Ort
uddevalla
Hoj
kawasaki er-6f -07
Många mc som blivit inlösta av försäkringsbolag kommer ut i trafik
en gång inlöst så skall den skrotas.dessa hojar lappas ihop.VARFÖR ????:va
 
Last edited by a moderator:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
FB köper ju hojen av dig om de löser in den, vad de sedan gör har inte vi konsumenter med att göra.

Troligen säljer de till högstbudande mc verkstad och om de reparerar eller skrotar och säljer delar är ju då upp till dem.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Varför ska de skrotas om de kan repareras? :va

enkelt. När FB ber om en rep. kalkyl så räknar självklart firman på vad den kostar att laga med nya delar.Som alla vet så är alla nya hojdelar gjorda av guds, diamanter och titan. I stort sätt så räcker det med en ljuddämpare, några kåpor och så är du uppe i 80% av värdet på hojen. Då blir den inlöst. Handlaren köper sedan ut den för en spottstyver och reparerar med bagagnade delar.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
MM , Med tyvär mycket fulreparationer som kan drabba icke vetande framtida ägare

Kännsligt ämne som kan uppröra många , Locket på
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
När jag löste in min bil så stog det att jag accepterade att firman kunde sälja fordonet efteråt.
Så det är nog inte ovanligt.

Många går nog dock till Mc-skrotar.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
MM , Med tyvär mycket fulreparationer som kan drabba icke vetande framtida ägare

Kännsligt ämne som kan uppröra många , Locket på

Jag tror faktiskt inte att det är så mycket fulreparationer på mc. Allt är ofta väl synligt och är ramen paj så är den paj. Då tjänar du oftast på att sälja i delar. Bilar därimot, fy fan vilken skitig branch
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nämn någon mc-firma som fulmeckar ihop en krockskadad mc????:va:confused:

Som sagt kännsligt ämne

Lite väl naivt utav dig att tro att allt som går genom firmor är felfritt

Just utav denna anledning så är dom flesta krock köp på bilsidan stoppat från försäkringsbolagen , För mycket fulisar helt enkelt


Inte allt för sällan så repareras en Mc utav nån " vänn " till en mc firma som köpt ut hojen i fråga

Allt från ihopplastade kåpställningar till riktade hjul och gaffelben

Listan kan göras lång

För en tid sedan fick en känd mc firma in en krock där det visade sig att allt under skalet var fullagat , Mcn hadde helförsäkring igen och försäkringsbolaget fick
laga hojen som redan varit inlöst för väldigt dyra pengar ,skador som inte uppkommit vid det senare skadetillfället



Problematiken är ju inte att man själv väljer att bygga streetfighter utav sin egen krockade hoj för att det inte lönar sig att laga

Problemen uppkommer när dom släpps ut som " fullvärdiga " hojar till nya ägare
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
MM , Med tyvär mycket fulreparationer som kan drabba icke vetande framtida ägare

Kännsligt ämne som kan uppröra många , Locket på

Känns inte som att de kan på något sätt gå runt mer än de första 5 hojarna och sedan sitter
du i skiten och ingen vill ha ditt skit nånsin mera.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Visst går det att regga om en skrotad hoj - om man har rymligt samvete

I princip är det omöjligt att regga om ett skrotat fordon, men det går.

Ett sätt är importera ett vrak alt. köpa ett avställt dito & sedan renovera det kör dugligt nog att klara kontroll besiktningen. Lagligt - Ja

Ett annat liknande sätt är att montera i hopp en hoj av originaldelar (av samma årsmodell) sk. "sammansatt fordon" & sedan ny regga det (dvs som ny hoj); vanligt inom HD kollektivet. Vanligtvis köper man en kraschad hoj & bygger upp den. Ska enligt vissa även funka på skrotade hojar då det handlar om en ny registrering. Lagligt - Ja så länge du köper delarna lagligt.

De båda exemplen ovan är inom gråzonen, gränsande till kriminellt.

Nästa är kriminellt.

Man skaffar sig ett fungerande/aktivt ram/motor reg. nummer. Bygger sedan hojen på det. Lagligt -NEJ definitivt inte utan helt förkastligt.

Nu finns det säkert fler sätt, men det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt utan snarare en "never ending going business" med tjyvar, hälare & mer eller mindre nogräknande köpare. Tyvärr.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Känns inte som att de kan på något sätt gå runt mer än de första 5 hojarna och sedan sitter
du i skiten och ingen vill ha ditt skit nånsin mera.

Behöver ju inte säljas av firman.

Firman köper loss från FB, säljer vidare skrotet till nån "polare" som lagar och säljer som privatperson. Alternativt att firman lagar, säljer billigt till nån polare, som säljer den som privatperson.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Vem har sagt att jag tror de går felfria från firmor? Jag undrade om du kunde nämna ngn firma som fulmeckade.....

Är det så känsligt så kanske det beror på att du är vän med firman och inte vill stöta dig med dem....för att du får så billiga delar därifrån...

(ironi och förutfattad mening... men du kanske förstod mitt resonemang.)





Som sagt kännsligt ämne

Lite väl naivt utav dig att tro att allt som går genom firmor är felfritt

Just utav denna anledning så är dom flesta krock köp på bilsidan stoppat från försäkringsbolagen , För mycket fulisar helt enkelt


Inte allt för sällan så repareras en Mc utav nån " vänn " till en mc firma som köpt ut hojen i fråga

Allt från ihopplastade kåpställningar till riktade hjul och gaffelben

Listan kan göras lång

För en tid sedan fick en känd mc firma in en krock där det visade sig att allt under skalet var fullagat , Mcn hadde helförsäkring igen och försäkringsbolaget fick
laga hojen som redan varit inlöst för väldigt dyra pengar ,skador som inte uppkommit vid det senare skadetillfället



Problematiken är ju inte att man själv väljer att bygga streetfighter utav sin egen krockade hoj för att det inte lönar sig att laga

Problemen uppkommer när dom släpps ut som " fullvärdiga " hojar till nya ägare
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Tillägg

Bytte in en beg. bil på en stor bilfirma. Bilen var helt slut med sönderrostade bärande balkar & motor & elektronik som levde sitt eget liv t.ex. startade ej eller tjyv stannade om det var fuktigt ute. Bilen skulle inte klara en besiktning då bromsar, lager & växellåda var helt slut.
Firman bytte in bilen mot en symbolisk summa & jag utgick ifrån att den skulle skrotas.
Men döm om min förvåning när jag möter mitt gamla vrak på landsväg körandes av en annan sorts vrak.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
I princip är det omöjligt att regga om ett skrotat fordon, men det går.

Ett sätt är importera ett vrak alt. köpa ett avställt dito & sedan renovera det kör dugligt nog att klara kontroll besiktningen. Lagligt - Ja

Ett annat liknande sätt är att montera i hopp en hoj av originaldelar (av samma årsmodell) sk. "sammansatt fordon" & sedan ny regga det (dvs som ny hoj); vanligt inom HD kollektivet. Vanligtvis köper man en kraschad hoj & bygger upp den. Ska enligt vissa även funka på skrotade hojar då det handlar om en ny registrering. Lagligt - Ja så länge du köper delarna lagligt.

De båda exemplen ovan är inom gråzonen, gränsande till kriminellt.

Nästa är kriminellt.

Man skaffar sig ett fungerande/aktivt ram/motor reg. nummer. Bygger sedan hojen på det. Lagligt -NEJ definitivt inte utan helt förkastligt.

Nu finns det säkert fler sätt, men det jag vill ha sagt är att det inte är omöjligt utan snarare en "never ending going business" med tjyvar, hälare & mer eller mindre nogräknande köpare. Tyvärr.

det är inte detta tråden handlar om. När FB löser in en hoj så skrotas den såklart inte. Det finns ingen marknad i att göra så då de vet att den är värd mer pengar om de säljer den med papper. De vet att ägaren till den 10 år gamla sporthojen inte accepterar begganade delar därför löses den in med motivering att den är för dyr att laga. Ofta köper samma firma in hojen eller en annan somFB har avtal med. Där lagas hojen med begagnade delar och säljs vidare. Flera av försäkringsbolagen vill ha bevis på att hojen är lagad till fullgott kick innan den får säljas vilket faktiskt är ett rimligt krav. Några vill ha bilder på att den är lagad vissa andra nöjer sig med ett besiktningsprotokoll
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jo nog förekommer det

Vem har sagt att jag tror de går felfria från firmor? Jag undrade om du kunde nämna ngn firma som fulmeckade.....

Är det så känsligt så kanske det beror på att du är vän med firman och inte vill stöta dig med dem....för att du får så billiga delar därifrån...

(ironi och förutfattad mening... men du kanske förstod mitt resonemang.)

Kan väl säga att jag köpt någon beg. MC, från en stor handlare, där en omkullkörning var tämligen dåligt maskerad. Om man synade den nog vilket jag inte gjorde, tyvärr. De hade lagat spräckta kåpor inifrån (glasfiber & lim) & sedan lackat över dekalerna vidare målat med svart tusch över repor i kopplingskåpan & knackat ut & polerat ljuddämparen mm. Men det var när jag var unge & naiv.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Min gamla R1:a var inlöst. Tror de räkna ut att den skulle kosta 115 000 att laga. Bara för att det var repor på sving o.s.v.

Jag lagade det funktionella och slängde på andra kåpor. Den hojen var knappast farlig eller fusklagad.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
det är inte detta tråden handlar om. När FB löser in en hoj så skrotas den såklart inte. Det finns ingen marknad i att göra så då de vet att den är värd mer pengar om de säljer den med papper. De vet att ägaren till den 10 år gamla sporthojen inte accepterar begganade delar därför löses den in med motivering att den är för dyr att laga. Ofta köper samma firma in hojen eller en annan somFB har avtal med. Där lagas hojen med begagnade delar och säljs vidare. Flera av försäkringsbolagen vill ha bevis på att hojen är lagad till fullgott kick innan den får säljas vilket faktiskt är ett rimligt krav. Några vill ha bilder på att den är lagad vissa andra nöjer sig med ett besiktningsprotokoll


Det jag skrev står inte i kontrast till de tidigare inläggen.

Utan svar på: "Många mc som blivit inlösta av försäkringsbolag kommer ut i trafik
en gång inlöst så skall den skrotas.dessa hojar lappas ihop.VARFÖR ????"


Om FB löser in en kraschad hoj & säljer den till en firma blir det logiskt att firman tjänar mer på att sälja den som reservdels hoj alt. renoveringsobjekt i behov av reservdelar. Men visst är det bara kosmetiska skador efter en omkull körning kan den nog säljas som beg. hoj på stora firman.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Reparationsfirmorna har ju en helt annan kalkyl internt jämfört med ut till kund (försäkringsbolag). Det är klart att de kan reparera objekt som dömts ut av försäkringsbolagen. Det är ju inte så att ett fordon per automatik är utdömt bara för att försäkringsbolaget inte anser att det är värt rent ekonomiskt att reparera det. Jag tror dock att det är rätt vanligt att verkstäder ser till att vissa fordon (bilar & mc) blir inlösta så att de kan köpa upp dem billigt och sälja vidare.

Min mamma ägde en japansk -89 års modell som löstes in ca 8- 9 år senare. Den hade nog inte gått mer än 5000- 6000 mil. Efter en liten trafikincident löstes bilen in. Det var mekaniska skador, men jag har oerhört svårt att tänka mig att de översteg summan på runt 50 000 som bilens värde uppgick till vid tillfället. Går jag in på transportstyrelsens hemsida och slår registreringsnumret idag så är bilen i bruk och har vid senaste besiktningen rullat närmare 25 000 mil. Någon har alltså ansett att den bilen trots allt var värd att rädda. Jag tror försäkringsbolagets verkstad såg till att överdriva kalkylen för att reparera den så att den skulle bli inlöst. Sedan tog vl en anställd över bilen eller fixade upp den och sålde den vidare. Endast 6 ägare och vi är strax inne på 2012. Någon fick tag på en riktigt fin bruksbil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MC firmorna saltar offerterna till FB utav helvete så att det blir inlösen, sen köper MC firman det inösta skrotet och ställer undan det till vintern, då släpar dom in ett par "skrothojar" och en bunt spruckna kåpor som dom har sparat från hojar som dom faktiskt har lagat, sedan lagas dom (olika seriöst hos olika handlare) och ställs ut i beghallen till våren.

Dom firmor som sköter förtroendet från FB seriöst, inte dömmer ut hojar för att få billiga renoveringsobjekt, och lagar seriöst gör en liten vinst och håller personalen sysselsatt året runt, och det tycker jag är helt OK.

Andra firmor scammar åt sig hojar och delar, fusklagar och lurar nästa köpare/ägare ska anmälas till försäkringsbolagen omedelbart!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top