Mc till liten tjej!?

LottaMalin

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2011
Hoj
Ingen.. Än..
Hej!
Jag är en tjej 23 år, 160cm som ska ta mc-kort i sommar.
Eftersom jag inte når ner på körskolans tunga mc måste jag ta begr kort.
Tänkte höra om ni har bra tips på första hoj som passar mig?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
monster, hornet, cbr600f modell äldre.

Annars finns det säkningssats till de flesta på typ ebay.
Kanske ingen hit att köpa en svinhög och sedan sänka dock för man vill ju inte förändra köregenskaperna för mkt.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Finns det ingen vettig 750 hon kan ta kortet på istället? Inte så kul att vara tvungen att köra strypta 600:eek:r ju...

Välkommen till forumet föresten!

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
det finns väl sänksatser till de flesta modeller ,, hitta en modell du gillar o modda istället :)

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det finns ju som sagt sänkningssatser, Mc-kompaniet i Väring säljer sådana.
Annars förslår jag ett besök på Bike i Trollhättan som ju ligger nästgårds till Vänersborg, de har ju väldigt stort sortiment hemma i butiken så då kan man ju provsitta sig fram tills man hittar en modell man trivs med.

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
KTM 525 SMR
Hej!
Begränsad för att man inte når ner?, det måste väl gå att lösa, ta för tung för böfvelen.

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
En Suzuki GSX750 runt 98-00 tex. Billiga att köpa att köpa och äga med skottsäker motor. Måste ju funka med höjden? Annars kan man ju sänka. Dom är ju "låga" från början....

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nej då, du behöver inte alls ta begränsad. Du får börja övningsköra på en liten, sen när du hajjar grunderna så kan du kliva upp på en större.

Jag är 170 men har pygmében, så jag når oftast inte ner med bägge fossingarna. Men efter några timmar på körskolan så insåg jag att man behöver inte bottna med bägge fötterna, räcker med den ena.

Du kommer hata dig själv om du bara tar begränsad, så mycket slit och sen bara nå halvvägs!

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Min förra granne hade samma problem, vet inte äns om hon nådde upp 160 över marken men hon hade massor olika hojar.

Hon skalade ur sadeln, nån fick hon köpa sänkningssats på.
Men den hon satt bäst på var den sista hon köpte en cbr 600f alltså limpmodellen.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Övergår inte begränsad till full behörighet efter 2 år? Eller kan man ens ta begränsat kort när man är 23? Är inte helt uppdaterad där då jag gjort mitt på körskolorna.

Känner en tjej som är ungefär 2 äpplen hög. Hon gick till skomakaren och bad ett par centimeter mer sula på sina MC-stövlar när hon var ny på hoj. Idag behöver hon inte det längre men måste välja hoj med viss omsorg, alla är inte möjliga givetvis. Hon kör idag en Ducati Monster 696:a med låg sadel.

Sänkningskit finns till de flesta hojarna, som sagt är MC-kompaniet i Väring bra på sänksatser till de flesta. Mycket funkar och de flesta har faktiskt bara "längdbegränsningen" i huvudet till den största delen.
Sen behöver ju inte alla vara lika onda som undertecknad och tvinga upp sambon på en DR800 med ungefär 150cm sadelhöjd första gången hon skulle provköra/krypköra MC...
(Kan ju tillägga att det välte ganska snabbt...:näsblod)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag är 162 och kör vad jag vill. Man behöver inte nå ner med bägge fötterna, det handlar enbart om teknik. Ena tåspetsen räcker gott, och vicka på rumpan för att få ner den får jag också göra, men vad tusan gör det? Man lär sig. :)

LottaMalin

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2011
Hoj
Ingen.. Än..
Tack för alla snabba svar och välkomnandet Pawel :).

Ska ta en kik på motorcyklarna en del har rekommenderat.
Jag är ju ingen bodybuildare heller direkt och tänkte därför lite på det också.
Ett bra tips var ju att åka till Bike och provsitta lite annars.

Man kan alltid ta begränsad och jo det övergår till tung efter 2 år.

Glömde skriva att hojen jag ska köra på körskolan är en Kawasaki ER-6 tror jag.

Last edited:

Beckis

Medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
2007 Buell XB12S
Hej och välkommen till SH!

Tack för alla snabba svar och välkomnandet Pawel :).

Ska ta en kik på motorcyklarna en del har rekommenderat.
Jag är ju ingen bodybuildare heller direkt och tänkte därför lite på det också.
Ett bra tips var ju att åka till Bike och provsitta lite annars.

Man kan alltid ta begränsad och jo det övergår till tung efter 2 år.

Glömde skriva att hojen jag ska köra på körskolan är en Kawasaki ER-6 tror jag.

Hej!
Jag är 155 och väger hela 44 kilo ... så jag har samma problem (om inte liiiite mer ;) ) och ja - det är krångligt, särskilt när man är grön på att köra och inte känner sig så avslappnad...

Jag har haft en Ducati Monster 600. Den lättade vi på fjädringen så att den sjönk ner när jag satte mig... såklart att man kan resonera om köregenskaperna - men när man är så lätt + att man inte kör särskilt avancerat i början så spelade det inte mig någon roll.

Nu har jag en Buell XB12Scg (Där Scg betyder att det är Buell XBs lägre variant. Kortare hjulbas och lägre på höjden). Denna finns både i 900 och 1200. Tyvärr slutade de att tillverkas förra året, men det finns begagnade såklart.

Har även kört sambons Honda CBR 600RR i somras, och den är så lätt att jag fick in teknik med att hasa ner på ena skinkan och så tåspetsen i marken... hehe kul ser det ut! :D Men det är inget att rekommendera om man är lite nervös.

LYCKA TILL! Det finns lösningar på allt!

PS (jag körde själv upp på en ER-6a, å det gick finfint! Den var så lättkörd och förlåtande.

*liten men naggande god* eller *liten men tuff* är bra att komma ihåg!

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Rekommenderar dig att lyssna på de korta tjejerna som skrivit i tråden. Det är inget höjdskillnad på en 600 och en 750. Dessutom om du kör upp på en 600 så får du ändå inte köra den med behörigheten du fått (om du inte har papper på att den är strypt)

Att vänta 2år går men är helt onödigt. Jag har en kompis som är jämnlång med dig och har dessutom riktigt korta ben. Han kör en FZR1000 som för sin storlek är otroligt låg.

Visst, när han skulle testa min Speed Triple så fick han ha lite hjälp att få upp den från stödet, men sen gick det bra. Vid varje stopp så blev det halv-skinka på sadlen och ett ben ner.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Rekommenderar dig att lyssna på de korta tjejerna som skrivit i tråden. Det är inget höjdskillnad på en 600 och en 750. Dessutom om du kör upp på en 600 så får du ändå inte köra den med behörigheten du fått (om du inte har papper på att den är strypt)

Att vänta 2år går men är helt onödigt. Jag har en kompis som är jämnlång med dig och har dessutom riktigt korta ben. Han kör en FZR1000 som för sin storlek är otroligt låg.

Visst, när han skulle testa min Speed Triple så fick han ha lite hjälp att få upp den från stödet, men sen gick det bra. Vid varje stopp så blev det halv-skinka på sadlen och ett ben ner.

Man får ju hasa åt sidan lite, men det är ju inte hela världen. Handlar som sagt enbart om teknik, och testar man inte lär man sig inte.

Jag har kört mycket cross och enduro, och de får jag ju ha knävecket över sadeln på för att nå ner med ena tåspetsen.

Bytte hoj med en kompis några ggr för nån sommar sedan, han hade en KTM 525 motard. Den var hög, alltså, jättehög... Men det gick. :)

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Om man gillar klassiskt utseende på hoj så varför inte snegla på Kawasaki Zephyr 750/1100. En kraftfull, mycket lättkörd hoj. Var populär på körskola!
Körde själv upp på en sådan privat (1100). Min fru som är 160 cm fick ner hela fotbladet på båda sidor när hon satt på hojen.

Välkommen till forumet och lycka till med kortet :tummenupp

Här är några bilder på min gamla älskade Zephyr

Bifogat

• DSC04589.jpg
    DSC04589.jpg
    259.7 KB · Visningar: 176
  • DSC04590.jpg
    DSC04590.jpg
    244.1 KB · Visningar: 174
  • DSC04591.jpg
    DSC04591.jpg
    229 KB · Visningar: 219
  • DSC04594.jpg
    DSC04594.jpg
    244.2 KB · Visningar: 179
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife