En cykel väger inte 200+ kg och har därmed heller inte de levande krafter med sig som en hoj även om det bara går i 30 c:a.
Och hur tänkte du nu? Att motorcykeln ska landa på ditt huvud? Du kanske inte har krashat själv men jag har nog krashat 1000 gånger och jag kan säga dig att du flyger först och slår huvudet i marken eller vad du nu stöter på först därefter kommer hojen. Oftast stannar hojen före dig men om du tar stopp mot en bil, ett räcke eller liknande så kommer hojen in i dig och är farten hög krossas dina mjukdelar vare sig du har skinnställ eller är naken. Möjligen i de enstaka fall där ditt huvud kläms mellan hojen och stenen du landat på så kanske dessa +200 kg i kombination med hjälmen gör skillnad.
Men kör du 30 km/h och kraschar så oavsett cykel eller motorcykel så kommer du 999 gånger av 1000 ha störst behov av hjälmen i landningsögonblicket och där landar du på stenen, bilen, marken, husväggen, med 30 km/h oavsett från vilket fordon du flög av.
Du verkar vara ytterligare en i raden som inte fattat vad, när och hur dina skydd hjälper dig. Ditt skinnställ skyddar inte mot krossskador. stampa på en falukorv med skinn resp utan skin så ska du se att korvskinnet gjorde ingen skillnad.
Stoppa in en spagetti i längs genom korven och bryt korven så ska du se att spagettin bryts vare sig du har korvskinn på korven eller är utan korvskinn. På samma sätt kommer din ben brytas lika lätt med som utan skinnställ.
Men när man glider på asfalten i hög hastighet så är man ändå tacksam att man nöter på ett skinnet från en död ko istället sitt eget ömma skinn.
Och när du glider på asfalten i 30 km/h så är du lika tacksam för dina handskar om det är din trampcykel som glider bakom dig som ifall det är din FJR som glider bakom dig. Dina händer känner ändå ingen skillnad på asfalten.