SwampT
Ny medlem
Ajjjjj? som fan?
Ingen hjälm, shorts, t-shirt in i ett kravallstaket på ett flygfält i ca 150 km/h. Då kan det se ut såhär....
View attachment 377316View attachment 377317View attachment 377318
Gled bara på asfalten ( betongen ? ) utan att träffa något fast föremål efter flygturen som uppstod. Ingen hudtransplantation behövdes, andra benet och ryggen var i liknade skick. Upp till var och en hur man klär sig, jag hade tur såklart men man dör inte direkt även om jag förmodligen kunde gått ifrån olyckan istället för 10 dagar på sjukhus och 3 mån sjukskrivning om jag hade haft skinnställ på mig...och hjälm förstås.
Alltså inte för att vara sån, men kör man utan skyddskläder så får man ju använda hjärnan och köra lugnt.
Tråkigt att du gjorde dig illa, men kör man utan skyddskläder så kanske man borde tänka på att köra lugnt och ha i tanken att just sånt där kan hända.
Även jag kör utan skyddskläder, men att dra upp i 150, dessutom utan hjälm , oavsett omgivning skulle aldrig falla mig in om jag kör i shorts och t-shirt, alla har vi olika syn på sunt förnuft.
Krya på dig och hoppas du inte blivit allt för avskräckt från händelsen.
Ok, så det påverkar inte att försäkringarna går upp till 50.000 om året pga att försäkringsbolagen för statistik över krashar och hur mycket personskador det blir
tygkläderna är mycket lättare att ta på än skinnstället men ger sämre skydd.
jag krånglar inte med vrenskade skinnställ, så skinn innebär genvägar vilket slutar med skinnpaj och jeans i mitt fall.
därför satsar jag på osexig textil, bättre med dåliga skydd jämt än kanonskydd när man har tid.
Skydd...
Fast han har ju skydd. Han glider ju ganska långa sträckor på handen och sätter ju sig på rumpan vid ett flertal tillfällen.
Precis, för det var ju vad han ansåg sig behöva. Och det funkade ju!
Hans plan var förmodligen att ha koll på läget hela vägen tills åket var klart så han förberedde sig för ett kontrollerat åk. Det var väl bra!?
Precis, för det var ju vad han ansåg sig behöva. Och det funkade ju!
Hans plan var förmodligen att ha koll på läget hela vägen tills åket var klart så han förberedde sig för ett kontrollerat åk. Det var väl bra!?
Menar du allvar?
Hur många som åker med tvivelaktiga skydd tror du inte planerar för en säker åktur, men så är oledolyckan på plats ändå?
Det är ju som vanligt, det oförutsedda man skyddar sig mot...hur förberedd och duktig man än är så styr man inte över det.
Men om jag förstår dig rätt så tycker du att han borde ha haft bättre skyddsutrustning med tanke på att han åker betydligt snabbare än den normala skateboardåkaren. Det tycker jag också vore lämpligt.
Då måste du väl enligt samma logik även tycka det är ok att i lugn takt glida ner på stan med sin MC iklädd shorts också? Det tycker i alla fall jag att man kan göra.
Detta ÄR inte en stor grej igentligen eftersom det direkt bara drabbar den som själv valt skyddsnivå.
I andra hand är det ju klart då kan det ju drabba 3:e part ex. i form av jobb med att köra sjukskrivna människor fram och tillbaks till sjukvården, bädda sängen, klä på/av kläder, lyfta i/ur rullstol/hämta kryckor, laga mat osv.. Merparten av detta görs säkert av dem redan idag så i det stora hela blir det knappast någon förändring.
På lite längre sikt kan det naturligtvis också dra´bba arbetskamrater som får mer jobb. Å andra sidan för mycket jobb har ju ingen dött av och det gör ju bara deras anställning ännu tryggare. Idé positiva saker med andra ord.
En liten engångskostnad tillkommer dock i form av akut transport till sjukhus samt vårdkostnader. Men det har du/jag ju redan betalt för. Förmodligen flera gånger om kan man gissa.
Så i det stora hela spelar det ingen som helst roll vad du kraschar i, det påverkar ju ingen mer än dig själv...eller?
Det du har på dig när du kör är det du har på dig när du kraschar. Vad du väljer är HELT upp till dig. Jag bryr mig inte. Well, jag bryr mig naturligtvis men enbart om det är jag som måste ta hand om dig akut efteråt. I övrigt spelar det mig ingen roll. Då det är du som väljer vad du tar på dig och jag kan inte tvinga dig till ett skvatt.
Ta på dig det DU tycker är viktigt. Skit i vad andra tycker. Använd insidan av huvudet och försök bestäm dig för vad som är viktigt för dig när du är ute och kör hoj.
Är det viktigt att kunna träffa/umgås med flickvännen?
Är det viktigt att ha råd att åka på semester dvs. behålla jobb och inkomst?
Är det viktigt att själv kunna besöka dina barn eller föräldrar (på ålderns höst)?
VAD är viktigt för just DIG när du sätter dig på hojen och kör iväg?
ALLT svarar någon! Fine, jag köper det. För så KAN det vara ibland. Eller INGET svarar någon. Jag köper det med, för så KAN vi känna...ibland.
Men om vi försöker värdera VAD som är viktigt rangordnar dem efter vad av dem som är viktigast, måttligt viktigt och mindre viktigt så får vi en lista på saker som har olika värde för oss. Den viktigaste av dessa och kanske 2:an & 3:an kanske skall finnas med i vårt huvud när vi gör saker i livet (så som att köra hoj) som någon slags ledstjärna att förhålla sig till!??? Bara en tanke jag har.
SÅ...ta på dig det du känner för att krascha i...för NÄR och OM du kraschar det bestämmer tyvärr inte du till 100% över...tyvärr!
// Niklas
Nej, då misstolkar du mig! HAN åkte med den skyddsutrustning han ansåg var tillräcklig för HONOM baserad på hans egna riskbedömning och vad som var viktigt för honom just där och då. Det är INTE samma sak som att jag hade gjort samma riskbedömning om jag hade försökt mig på samma sak.
Om någon vill åka till kiosken i maklig takt på hoj i bara shorts o jumpadojor får de väl göra det. Det är...åter igen...de som skall krascha i de kläder de väljer att ha på sig. Jag vet vad JAG föredrar att krascha i.
För visst är det som du skriver, en olycka planerar man ju knappast för och vet således aldrig när eller hur.
Mvh!
// Niklas
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |