MC utan skyddskläder?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Min MC saknar skyddskläder helt. Den har stänkskydd, krashpuckar, ett lager vax och en dekal som skyddar styrkronan ifrån repor med nyckeln. Anser att det räcker bra för den.
 
Last edited:

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Ingen hjälm, shorts, t-shirt in i ett kravallstaket på ett flygfält i ca 150 km/h. Då kan det se ut såhär....

View attachment 377316View attachment 377317View attachment 377318

Gled bara på asfalten ( betongen ? ) utan att träffa något fast föremål efter flygturen som uppstod. Ingen hudtransplantation behövdes, andra benet och ryggen var i liknade skick. Upp till var och en hur man klär sig, jag hade tur såklart men man dör inte direkt även om jag förmodligen kunde gått ifrån olyckan istället för 10 dagar på sjukhus och 3 mån sjukskrivning om jag hade haft skinnställ på mig...och hjälm förstås.

Alltså inte för att vara sån, men kör man utan skyddskläder så får man ju använda hjärnan och köra lugnt.
Tråkigt att du gjorde dig illa, men kör man utan skyddskläder så kanske man borde tänka på att köra lugnt och ha i tanken att just sånt där kan hända.

Även jag kör utan skyddskläder, men att dra upp i 150, dessutom utan hjälm :dummer, oavsett omgivning skulle aldrig falla mig in om jag kör i shorts och t-shirt, alla har vi olika syn på sunt förnuft.

Krya på dig och hoppas du inte blivit allt för avskräckt från händelsen.
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Alltså inte för att vara sån, men kör man utan skyddskläder så får man ju använda hjärnan och köra lugnt.
Tråkigt att du gjorde dig illa, men kör man utan skyddskläder så kanske man borde tänka på att köra lugnt och ha i tanken att just sånt där kan hända.

Även jag kör utan skyddskläder, men att dra upp i 150, dessutom utan hjälm :dummer, oavsett omgivning skulle aldrig falla mig in om jag kör i shorts och t-shirt, alla har vi olika syn på sunt förnuft.

Krya på dig och hoppas du inte blivit allt för avskräckt från händelsen.

Utan att gå in på detaljer så var det inte en bombrepa på bulten som gjorde att jag dundrade in i staketet. Vilket du iofs inte antydde heller...

Poängen var att det kan hända när som helst, typ. Och var beredd på konsekvenserna om du inte skyddar dig. Jag hade som sagt tur men överlåter beslutet hur man vill klä sig på den som kör.

Såhär kan det alltså se ut istället för att man åker hem lite mörbultad om man klätt sig rätt. Var mer det jag ville ha sagt. Tack för omtanken och jag mår bra:)
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Detta ÄR inte en stor grej igentligen eftersom det direkt bara drabbar den som själv valt skyddsnivå.

I andra hand är det ju klart då kan det ju drabba 3:e part ex. i form av jobb med att köra sjukskrivna människor fram och tillbaks till sjukvården, bädda sängen, klä på/av kläder, lyfta i/ur rullstol/hämta kryckor, laga mat osv.. Merparten av detta görs säkert av dem redan idag så i det stora hela blir det knappast någon förändring.

På lite längre sikt kan det naturligtvis också dra´bba arbetskamrater som får mer jobb. Å andra sidan för mycket jobb har ju ingen dött av och det gör ju bara deras anställning ännu tryggare. Idé positiva saker med andra ord.

En liten engångskostnad tillkommer dock i form av akut transport till sjukhus samt vårdkostnader. Men det har du/jag ju redan betalt för. Förmodligen flera gånger om kan man gissa.

Så i det stora hela spelar det ingen som helst roll vad du kraschar i, det påverkar ju ingen mer än dig själv...eller?

Det du har på dig när du kör är det du har på dig när du kraschar. Vad du väljer är HELT upp till dig. Jag bryr mig inte. Well, jag bryr mig naturligtvis men enbart om det är jag som måste ta hand om dig akut efteråt. I övrigt spelar det mig ingen roll. Då det är du som väljer vad du tar på dig och jag kan inte tvinga dig till ett skvatt.

Ta på dig det DU tycker är viktigt. Skit i vad andra tycker. Använd insidan av huvudet och försök bestäm dig för vad som är viktigt för dig när du är ute och kör hoj.

Är det viktigt att kunna träffa/umgås med flickvännen?
Är det viktigt att ha råd att åka på semester dvs. behålla jobb och inkomst?
Är det viktigt att själv kunna besöka dina barn eller föräldrar (på ålderns höst)?

VAD är viktigt för just DIG när du sätter dig på hojen och kör iväg?

ALLT svarar någon! Fine, jag köper det. För så KAN det vara ibland. Eller INGET svarar någon. Jag köper det med, för så KAN vi känna...ibland.

Men om vi försöker värdera VAD som är viktigt rangordnar dem efter vad av dem som är viktigast, måttligt viktigt och mindre viktigt så får vi en lista på saker som har olika värde för oss. Den viktigaste av dessa och kanske 2:an & 3:an kanske skall finnas med i vårt huvud när vi gör saker i livet (så som att köra hoj) som någon slags ledstjärna att förhålla sig till!??? Bara en tanke jag har.

SÅ...ta på dig det du känner för att krascha i...för NÄR och OM du kraschar det bestämmer tyvärr inte du till 100% över...tyvärr!

// Niklas
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Ok, så det påverkar inte att försäkringarna går upp till 50.000 om året pga att försäkringsbolagen för statistik över krashar och hur mycket personskador det blir :va
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
vill man chansa utan skyddskläder är det väl upp till var och en.
fast i mitt fall skulle jag varken ha råd eller tid att ligga skinflådd och förlamad på sjukhuset någon längre tid.
iofs kan man hamna där i alla fall fast man har säkerhetskläder.

kör själv med biltema grejer (stövlar, jacka med ryggskydd samt hjälm) och detta faller inte heller i god jord.
många frågar "hur vågar du köra med sån skitutrustning ?".
man är väl en riktig machoman kanske...

efter att ha kört omkring med arbetarbyxorna till och från jobbet har det numera blivit skyddsbyxa där också.
har alltid kört med läderhandskar.

det är bekvämt att bara köra med hela grovarbetarstassen+hjälm när man ska in och knega men det är slut med detta, gör för ont i skinnet vid marksyning.

sverige är ett riktigt pekpinneland, kanske därför folk revolterar med t-shirt och badbyxor.
cykelhjälm upp till 15 och sedan går det bra utan är typiskt svenskt, resten av eu håller på att skratta ihjäl sig.

tack och lov har jag inga problem med svett under skyddskläderna, bor så långt norrut att man mycket sällan blir för varm under färd.
stannar man för glass kan bara rycka av sig jackan och t-shirten, tar max 20 sek.

tygkläderna är mycket lättare att ta på än skinnstället men ger sämre skydd.
jag krånglar inte med vrenskade skinnställ, så skinn innebär genvägar vilket slutar med skinnpaj och jeans i mitt fall.
därför satsar jag på osexig textil, bättre med dåliga skydd jämt än kanonskydd när man har tid.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ok, så det påverkar inte att försäkringarna går upp till 50.000 om året pga att försäkringsbolagen för statistik över krashar och hur mycket personskador det blir :va

Klart att även jag blir påverkad men hela mitt förhållningssätt till detta är att JAG inte kan påverka dig/någon annan att välja bra skyddskläder. Den viljan måste komma innifrån oss själva. Därför är det föga meningsfullt att proklamera på ett öppet forum som okänd person (dvs. utan relation) till dem man VILL påverka.

För övrigt hjälper bra skyddskläder i stort sett bara mot enklare benbrott och skinnflåddhet. I enstaka fall förlamning. Dvs. de olyckor som resulterar i lindigt skadade och en minoritet av dem som leder till allvarligt skadade. Undantaget från detta resonemang är naturligtvis hjälm och ryggskydd.

Men majoriteten av dödsolyckorna och allvarligt skadade har skyddsutrustningen (förutom hjälm & ryggskydd) liten inverkan på skadornas omfattning. Slår vi i huvudet i fast hinder i 30-50km/h eller mer dör vi oavsett hjälm eller ej. Slår vi i bålen i 30 km/h eller mer i fast hinder /biltak, mötande motorcyklist efter krasch, älg, räckesstolpe, mm.) får vi kraftiga innre blödningar och avlider inom 1 timme om vi inte får hjälp. Detta oavsett om vi har skinnställ eller ej. Det som kan hjälpa oss i viss mån är bröstplatta.

Där hårda skydd som sitter på plats när man behöver dem (dvs. de sitter tight på kroppen) kan vara till hjälp är vid mildare form av vurpor. Där kan man självklart undvika invaliditet (bruten rygg, sönderslagen axel = samtliga nerver som styr arm & hand skadas permanent), armbåge/knä söndertrasat utan att det går att laga = invaliditet.

Dessa skador kostar naturligtvis försäkringsbolagen en del pengar. Speciellt om man uteblir från jobb mm permanent. Men hur stor andel av dessa är ett resultat av inga skyddskläder (undantaget hjäm & ryggskydd)? Eller hade de blivit funktionshindrade ändå?

The botom line är (svengelska retar alltid någon ;-)) att viljan att klä sig bra måste komma innifrån och de som KAN påverka är de som har någon form av relation till den som man vill påverka.

Kortfattat:
Jag kan påverka dem som känner mig. Allra bäst kan jag påverka dem där jag betyder något för dem (nära & kära, nära vänner osv.) och i viss mån dem som ser upp till mig. Men att påverka en människa där jag är helt okänd är i stort sett omöjligt.

Så, japp, jag pratar med mina nära & kära, nära vänner och dem som verkar se upp till mig på något sätt. Det är mitt sätt att bidra. Och som ringar på vattnet sprider de i sin tur förhoppningsvis vikten av bra skyddskläder vidare.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
tygkläderna är mycket lättare att ta på än skinnstället men ger sämre skydd.
jag krånglar inte med vrenskade skinnställ, så skinn innebär genvägar vilket slutar med skinnpaj och jeans i mitt fall.
därför satsar jag på osexig textil, bättre med dåliga skydd jämt än kanonskydd när man har tid.

:tummenupp

Kör lika dant när jag kör på gata, av bekvämlighet/flexibilitet.

Men ett tillbehör som kraftigt ökar skyddet för oss som åker med textilkläder är västarna & byxorna med hårda skydd. Slänger man ut skydden i jackan & byxan, som oftast dessutom är undermåliga i kvalite och sällan eller aldrig sitter kvar när man väl behöver dem (de vrids undan mm.), och i stället kränger på sig en väst & byxa (oftast i någon form av nät) med hårda skydd som sitter där de skall, så har man kraftigt ökat sin skyddsnivå med bibehållen väder/vindskydd från textilen.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fast han har ju skydd. Han glider ju ganska långa sträckor på handen och sätter ju sig på rumpan vid ett flertal tillfällen.

Precis, för det var ju vad han ansåg sig behöva. Och det funkade ju!
Hans plan var förmodligen att ha koll på läget hela vägen tills åket var klart så han förberedde sig för ett kontrollerat åk. Det var väl bra!?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis, för det var ju vad han ansåg sig behöva. Och det funkade ju!
Hans plan var förmodligen att ha koll på läget hela vägen tills åket var klart så han förberedde sig för ett kontrollerat åk. Det var väl bra!?

Han har sedvanlig skyddsutrustning för skateboard. Sen tänker jag inte moralisera vidare över honom, han får göra precis hur han vill för min del.

Men om jag förstår dig rätt så tycker du att han borde ha haft bättre skyddsutrustning med tanke på att han åker betydligt snabbare än den normala skateboardåkaren. Det tycker jag också vore lämpligt.

Då måste du väl enligt samma logik även tycka det är ok att i lugn takt glida ner på stan med sin MC iklädd shorts också? Det tycker i alla fall jag att man kan göra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Precis, för det var ju vad han ansåg sig behöva. Och det funkade ju!
Hans plan var förmodligen att ha koll på läget hela vägen tills åket var klart så han förberedde sig för ett kontrollerat åk. Det var väl bra!?


Menar du allvar? :hihi

Hur många som åker med tvivelaktiga skydd tror du inte planerar för en säker åktur, men så är oledolyckan på plats ändå? :crash

Det är ju som vanligt, det oförutsedda man skyddar sig mot...hur förberedd och duktig man än är så styr man inte över det.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Menar du allvar? :hihi

Hur många som åker med tvivelaktiga skydd tror du inte planerar för en säker åktur, men så är oledolyckan på plats ändå? :crash

Det är ju som vanligt, det oförutsedda man skyddar sig mot...hur förberedd och duktig man än är så styr man inte över det.

Han gjorde ju sin egna riskbedömning innan åket och valde skyddsutrustning efter vad han ansåg nödvändigt! Därmed inte sagt att jag hade sett på risken för personskador lika låg som han gjorde.

Nu gick det ju bra, vad man kan se av filmen i alla fall, och det var ju bra...kan jag tycka.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Men om jag förstår dig rätt så tycker du att han borde ha haft bättre skyddsutrustning med tanke på att han åker betydligt snabbare än den normala skateboardåkaren. Det tycker jag också vore lämpligt.

Då måste du väl enligt samma logik även tycka det är ok att i lugn takt glida ner på stan med sin MC iklädd shorts också? Det tycker i alla fall jag att man kan göra.

Nej, då misstolkar du mig! HAN åkte med den skyddsutrustning han ansåg var tillräcklig för HONOM baserad på hans egna riskbedömning och vad som var viktigt för honom just där och då. Det är INTE samma sak som att jag hade gjort samma riskbedömning om jag hade försökt mig på samma sak.

Om någon vill åka till kiosken i maklig takt på hoj i bara shorts o jumpadojor får de väl göra det. Det är...åter igen...de som skall krascha i de kläder de väljer att ha på sig. Jag vet vad JAG föredrar att krascha i.

För visst är det som du skriver, en olycka planerar man ju knappast för och vet således aldrig när eller hur.

Mvh!
// Niklas
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Du betalar inte skatt eller? Vad tror du sjukvård, sjukskrivning, rehab mm kostar??

Detta ÄR inte en stor grej igentligen eftersom det direkt bara drabbar den som själv valt skyddsnivå.

I andra hand är det ju klart då kan det ju drabba 3:e part ex. i form av jobb med att köra sjukskrivna människor fram och tillbaks till sjukvården, bädda sängen, klä på/av kläder, lyfta i/ur rullstol/hämta kryckor, laga mat osv.. Merparten av detta görs säkert av dem redan idag så i det stora hela blir det knappast någon förändring.

På lite längre sikt kan det naturligtvis också dra´bba arbetskamrater som får mer jobb. Å andra sidan för mycket jobb har ju ingen dött av och det gör ju bara deras anställning ännu tryggare. Idé positiva saker med andra ord.

En liten engångskostnad tillkommer dock i form av akut transport till sjukhus samt vårdkostnader. Men det har du/jag ju redan betalt för. Förmodligen flera gånger om kan man gissa.

Så i det stora hela spelar det ingen som helst roll vad du kraschar i, det påverkar ju ingen mer än dig själv...eller?

Det du har på dig när du kör är det du har på dig när du kraschar. Vad du väljer är HELT upp till dig. Jag bryr mig inte. Well, jag bryr mig naturligtvis men enbart om det är jag som måste ta hand om dig akut efteråt. I övrigt spelar det mig ingen roll. Då det är du som väljer vad du tar på dig och jag kan inte tvinga dig till ett skvatt.

Ta på dig det DU tycker är viktigt. Skit i vad andra tycker. Använd insidan av huvudet och försök bestäm dig för vad som är viktigt för dig när du är ute och kör hoj.

Är det viktigt att kunna träffa/umgås med flickvännen?
Är det viktigt att ha råd att åka på semester dvs. behålla jobb och inkomst?
Är det viktigt att själv kunna besöka dina barn eller föräldrar (på ålderns höst)?

VAD är viktigt för just DIG när du sätter dig på hojen och kör iväg?

ALLT svarar någon! Fine, jag köper det. För så KAN det vara ibland. Eller INGET svarar någon. Jag köper det med, för så KAN vi känna...ibland.

Men om vi försöker värdera VAD som är viktigt rangordnar dem efter vad av dem som är viktigast, måttligt viktigt och mindre viktigt så får vi en lista på saker som har olika värde för oss. Den viktigaste av dessa och kanske 2:an & 3:an kanske skall finnas med i vårt huvud när vi gör saker i livet (så som att köra hoj) som någon slags ledstjärna att förhålla sig till!??? Bara en tanke jag har.

SÅ...ta på dig det du känner för att krascha i...för NÄR och OM du kraschar det bestämmer tyvärr inte du till 100% över...tyvärr!

// Niklas
 

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Vilka skyddsläder har man på sig när man gårtill korvmojen?. Och har man kollat vilken olycksförsäkring man har?. Bara för att man tar sig till korvmojen utan fordon betyder det inte att det är riskfritt.
Hur många fotgängare "väljer" att krasha med en personbil tror ni?.

Det är rimligt att man anpassar klädseln och skydden efter den färd man har tänkt att göra och det finns fler parametrar att ta hänsyn till än hur bra plaggen skyddar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, då misstolkar du mig! HAN åkte med den skyddsutrustning han ansåg var tillräcklig för HONOM baserad på hans egna riskbedömning och vad som var viktigt för honom just där och då. Det är INTE samma sak som att jag hade gjort samma riskbedömning om jag hade försökt mig på samma sak.

Om någon vill åka till kiosken i maklig takt på hoj i bara shorts o jumpadojor får de väl göra det. Det är...åter igen...de som skall krascha i de kläder de väljer att ha på sig. Jag vet vad JAG föredrar att krascha i.

För visst är det som du skriver, en olycka planerar man ju knappast för och vet således aldrig när eller hur.

Mvh!
// Niklas

Jag undrar om han tänkte så mycket alls över vilken utrustning han skulle ha. Han gjorde nog som majoriteten av MC-kollektivet. Jämför med många motorcyklister som kör med all utrustning man kan ha för MC och helst av dyraste fabrikat och det gör man vare sig man kör i cykelfart till korvmojen eller i 300 km/h på favoritvägen. Och sedan tror man att utrustningen ska skydda mot allt möjligt den faktiskt inte skyddar mot. Jag vet inte hur många gånger jag sett folk som tror att skinnställ ska skydda även mot bryt och krosskador som tex benbrott.

På samma sätt tror jag skateåkaren använde "full utrustning enligt skatehandboken" trots att han passerat med råge vad skateutrustningen är konstruerad för. dvs han tänkte nog inte alls.

Jag gissar att de flesta här gärna cyklar över 30 km/h samtidigt några av dessa människor sitter här på sh och kräver full MC-utrustning av alla även de som glider ner på stan i lugnt tempo under 30 km/h. dvs dom tänker inte alls precis som han ovan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top